Η Κατερίνα Καριζώνη διακρίνεται για την ικανότητά της να συνδυάζει την ιστορική έρευνα με τη μυθοπλασία, καθώς και για την αμεσότητα της ποίησής της.
Στο πλούσιο συγγραφικό έργο της που περιλαμβάνει έργα όπως «Το μεγάλο Αλγέρι», «Η πόλη των αθώων» και «Ο Μονόφθαλμος και άλλες πειρατικές ιστορίες» ήρθε πρόσφατα να προστεθεί η ποιητική της συλλογή «Αρχαία δίψα» και λίγο καιρό νωρίτερα το μυθιστόρημα «Το λυκόφως του Αιγαίου», το οποίο αποτελεί ένα μωσαϊκό της πειρατείας στο Αιγαίου κατά τον 17ο αιώνα. Με αφορμή τις δύο πρόσφατες εκδόσεις, η συγγραφέας απαντά στο Ερωτηματολόγιο του Docville.
Πού γεννηθήκατε και πού μεγαλώσατε;
Γεννήθηκα στη Θεσσαλονίκη και μεγάλωσα σ’ αυτή την πόλη, ανάμεσα απ’ τον Άγιο Δημήτρη, τον κινηματογράφο Αίγλη και το Τζαμί (Αλατζά Ιμαρέτ).
Όταν ακούτε τη λέξη σπίτι τι σας έρχεται στο μυαλό;
Η σόμπα πετρελαίου στην κουζίνα και οι τηγανητές πατάτες.
Μια ανάμνηση από τα παιδικά σας χρόνια.
Το βαποράκι που παίρναμε απ’ την προκυμαία της Θεσσαλονίκης και πηγαίναμε στα δημοφιλή τότε θέρετρα: Περαία, Μπαξέ, Αγία Τριάδα. Ήταν ακόμα καθαρά τα νερά, γεμάτα ψάρια και καβούρια. Τα τζουκ μποξ παίζανε δυνατά τη Μαντουμπάλα, η μαμά έβγαζε τα τάπερ με το φαγητό απ’ το σπίτι και παραγγέλναμε μία μύδια, μία πατάτες και πολλά νερά απ’ το γκαρσόνι που μας κοίταζε αμήχανο.
Πότε ήταν η πρώτη φορά που βυθιστήκατε σε ένα βιβλίο;
Γύρω στα πέντε με έξι διάβαζα μανιωδώς παραμύθια.
Ποιος ήταν ο άνθρωπος που σας μύησε στο διάβασμα;
Ο πατέρας μου. Μου έφερνε κάθε τόσο βιβλία. Κάτω απ’ το γραφείο του υπήρχε ένα παλιό βιβλιοπωλείο της Θεσσαλονίκης «Ο Ρεντζής».
Τι σας ώθησε στη συγγραφή;
Μια ανεξήγητη εσωτερική παρόρμηση.
Η συγγραφή είναι τρόπος ζωής;
Ναι βέβαια. Είναι ο κεντρικός άξονας γύρω από τον οποίο περιστρέφονται όλα: η καθημερινότητα, το επάγγελμα, αλλά και οι πιο σημαντικές επιλογές της ζωής μου.
Η ζωή του συγγραφέα είναι μοναχική;
Η ζωή του συγγραφέα είναι μοναχική όταν γράφει, αλλά κοινωνική όταν επιχειρεί να δημοσιοποιήσει το έργο του.
Υπάρχουν ιδανικές συνθήκες για τη συγγραφή ενός βιβλίου;
Πολλές φορές οι δυσκολίες ή τα τραύματα που προκαλεί η επαφή με τους άλλους μπορούν να οδηγήσουν σ’ ένα πολύ καλό συγγραφικό αποτέλεσμα. Μια ήσυχη και κανονική ζωή δεν ήταν ποτέ η ιδανική συνθήκη για τη δημιουργία.
Ποιο ήταν το πρώτο πράγμα που σκεφτήκατε όταν ολοκληρώσατε το πρόσφατο βιβλίο σας;
Αν θα αρέσει στον εκδότη μου.
Νιώσατε ποτέ φόβο έκθεσης;
Στα πρώτα στάδια. Τώρα έχω εκτεθεί τόσο πολύ που δεν με νοιάζει πια το θέμα.
Συγγραφικό μπλοκάρισμα. Σας έχει τύχει;
Ναι. Συχνά μετά από ένα βιβλίο μου, πέφτω στο κενό. Νιώθω αμηχανία για το τι θα γράψω στη συνέχεια. Και πολλές φορές περνάει καιρός μέχρι να το ανακαλύψω. Θυμάμαι ότι μετά το πρώτο μου μυθιστόρημα, φοβόμουν ότι δεν θα ξαναγράψω τίποτα. Έκανα λοιπόν, δυο χρόνια μαθήματα ισπανικών για να το ξεπεράσω.
Ποιοι συγγραφείς έχουν «γράψει» μέσα σας;
Πολλοί μεγάλοι παραμυθάδες, οι ποιητές Σεφέρης, Καββαδίας, Σαχτούρης, Ασλάνογλου, οι πεζογράφοι μας Παπαδιαμάντης, Ροΐδης, Καρκαβίτσας, Κοσμάς Πολίτης, οι Ρώσοι κλασικοί, τα αστυνομικά του Ρόμπερτ Βαν Γκούλικ, του Γιάννη Μαρή, της Άγκαθα Κρίστι και πολλοί άλλοι ξένοι πεζογράφοι.
Το ποτήρι είναι μισοάδειο ή μισογεμάτο;
Πότε το ένα και πότε το άλλο.
Αύριο ξημερώνει μια καλύτερη μέρα;
Καμιά φορά συμβαίνει κι αυτό.
Βασίζεστε στην καλοσύνη των ξένων;
Ο Πεντζίκης είχε πει κάποτε σ’ ένα φίλο μοναχό το εξής: Σε άνθρωπο θα στηριχθείς, όχι βέβαια. Σε τοίχο θα στηριχτείς.
Η κόλαση είναι οι άλλοι;
Τις περισσότερες φορές.
Ποιο χαρακτηριστικό της ανθρώπινης φύσης εκτιμάτε ιδιαιτέρως;
Την ειλικρίνεια.
Ποιο χαρακτηριστικό της ανθρώπινης φύσης σας απωθεί;
Ο φθόνος.
Τι ρόλο παίζει η φιλία στη ζωή σας;
Έχω πολλούς φίλους, αλλά εμπιστεύομαι λίγους.
Είναι σημαντικός για εσάς ο έρωτας;
Δυστυχώς είναι.
Τι είναι ευτυχία για εσάς;
Να μπορώ να γράφω.
Η ομορφιά μπορεί να σώσει τον κόσμο;
Ίσως είναι το μόνο πράγμα που μπορεί να τον σώσει.
Πώς σκέφτεστε τον εαυτό σας σε δέκα χρόνια;
Πάνω σ’ ένα βιβλίο.
Είστε ικανοποιημένη με όσα έχετε καταφέρει στη ζωή σας μέχρι σήμερα;
Όχι και πολύ.
Info
Τα βιβλία της Κατερίνας Καριζώνη κυκλοφορούν από τις Εκδόσεις Καστανιώτη. Τα πιο πρόσφατα έργα της είναι μυθιστόρημά «Το λυκόφως του Αιγαίου» (2019) και η ποιητική συλλογή «Αρχαία δίψα» (2020).