Ποιος είναι ο Ρόμπερτ Τζόνσον; O κορυφαίος μπλουζίστας της Αμερικής. Και δεν το λέμε εμείς αλλά αρκετοί εξπέρ στο ντοκιμαντέρ «ReMastered: Devil at the crossroads».
Γεννήθηκε στις 8 Μαΐου του 1911 στο Χέιζελχαρστ του Μισισιπή και πέθανε νέος, στα 27 του χρόνια. Προσπάθησε να μάθει τη μουσική των μπλουζ που τότε θεωρούνταν μουσική του διαβόλου από τους συντηρητικούς λευκούς. Είχε μεγάλη αγάπη για την κιθάρα αλλά ο νεαρός και αυτοδημιούργητος Ρόμπερτ ποτέ δεν ήταν καλός σε αυτήν.
Στα 18 του ερωτεύτηκε την 15χρονη Βιρτζίνια Τράβις και κλέφτηκαν. Της υποσχέθηκε να παρατήσει την μουσική και να γίνει εργάτης στις φυτείες του Μισισιπή. Όταν η Βιρτζίνια έμεινε έγκυος και πήγε στην οικογένεια της για να γεννήσει, ο Ρόμπερτ βρήκε την ευκαιρία να ξανασυναντήσει την παλιά του αγάπη: άρχιζε να γρατζουνά ξανά την κιθάρα του και να παίζει για λίγα σεντς στα παλιά στέκια. Όταν επέστρεψε στο σπίτι του μετά από μερικές μέρες με λαχτάρα να δει την οικογένεια του αντιμετώπισε την οργή των θρησκόληπτων πεθερικών του που τον θεώρησαν υπεύθυνο για το τραγικό συμβάν: η Βιρτζίνια και το παιδί τους πέθαναν στη διάρκεια της γέννας.
Ο Τζόνσον φεύγει και αποφασίζει να αφοσιωθεί στη μουσική με στόχο να γίνει «μεγάλος κιθαρίστας». Τον Ιούλιο του 1930 στο Ρόμπινσονβιλ μετακομίζει ο σπουδαίος Σον Χάουζ που γίνεται πρότυπο για τον Τζόνσον. Δοκιμάζει να παίξει μαζί του αλλά είναι τόσο κακό το παίξιμο του που ο Χάουζ τον διώχνει. Για το επόμενο χρονικό διάστημα οι μελετητές της ιστορίας του Τζόνσον δεν βρίσκουν πουθενά τα ίχνη του και στο μόνο που συμφωνούν είναι ότι έχει εξαφανιστεί από το Δέλτα. Σχεδόν ένα χρόνο μετά κάνει την εμφάνιση του σε ένα μαγαζί που παίζει ο Σον Χάουζ και του ζητάει να τον δοκιμάσει ξανά. Εκείνος με βαριά καρδιά δέχεται σίγουρος ότι θα τους «πάρει τα αυτιά». Αυτό που ακούει όμως είναι εντυπωσιακό αν και ανεξήγητο. “Κανείς δεν μπορεί να παίξει τέτοια μουσική. Ειδικά όταν ένα χρόνο νωρίτερα ήταν τόσο κακός – άντε μέτριος στην καλύτερη περίπτωση- μουσικός”, λέει ο Χάουζ.
Ο τοπικός μύθος λέει ότι ο Τζόνσον «πήγε στο σταυροδρόμι και πούλησε την ψυχή του στο διάβολο για να γίνει κορυφαίος κιθαρίστας». Το ντοκιμαντέρ του Μπράιαν Όουκς παίζει διαρκώς και έξυπνα (σκηνές αλά κόμικς παντρεύονται με σπάνια ντοκιμαντέρ της εποχής και αυθεντικές συνεντεύξεις) με αυτό τον θρύλο καθώς και τις μεταφυσικές χούντου αναφορές στη ζωή του Τζόνσον που ενισχύονται ακόμη κι από τους στίχους του ίδιου στα ελάχιστα τραγούδια που έγραψε.
Μια άλλη εκδοχή λέει ότι στην προσπάθεια του να εντοπίσει τον βιολογικό του πατέρα, ο Τζόνσον έπεσε πάνω στον Αικ Ζίμερμαν, τον καλύτερο κιθαρίστα του Νότιου Μισισιπή που ανέλαβε να του μάθει τα κόλπα της κιθάρας τις νύχτες σε ένα νεκροταφείο λέγοντας του «εδώ παίξε όπως θες: όσο χάλια κι αν παίζεις κανείς δεν μπορεί να ενοχληθεί»!