Η εκτέλεση του ανθρώπου που έγινε το σύμβολο της αιώνιας επανάστασης στις 9 Οκτωβρίου του 1967, μας θυμίζει το ταξίδι που έκανε με μοτοσυκλέτα και ίσως να ψάξουμε για το δίτροχο με το οποίο ταξίδεψε σε όλη τη Νότια Αμερική
Αργεντινός διεθνιστής, επαναστάτης, μία από τις σημαντικές προσωπικότητες του 20ου αιώνα. Υπήρξε ηγετική φυσιογνωμία της Κουβανικής Επανάστασης και άσκησε μεγάλη επίδραση στη θεωρία και την τακτική του ανταρτοπόλεμου. Πίστευε στην επικράτηση του σοσιαλισμού μέσα από μια παγκόσμια επανάσταση. Με το πέρασμα των χρόνων ο Ερνέστο (Τσε) Γκεβάρα έγινε το σύμβολο της αιώνιας επανάστασης και αντικείμενο λατρείας, ένα ιστορικό ποπ είδωλο.
Τι πραγματικά συνέβη με την μοτοσυκλέτα από τα θρυλικά «Ημερολόγια Μοτοσυκλέτας» την La Poderosa II; Πρώτα από όλα να ξεδιαλύνουμε το μυστήριο της ονομασίας «La Poderosa II» πρόκειται για την Norton Model 18 του 1947 του συμφοιτητή και φίλο του «Τσε» Αλμπέρτο Γκρενάδο. Αυτό ήταν το δεύτερο… ταξιδιωτικό όχημα του «Κομαντάντε». Το 1950, ο Γκεβάρα έκανε ένα ταξίδι στην Αργεντινή με ένα μοτοποδήλατο Garelli, που είχε κινητήρα Micron αυτό ήταν το πρώτο La Poderosa (Δυνατό μωρό)
Δύο χρόνια μετά ο φοιτητής της ιατρικής Ερνέστο «Τσε» Γκεβάρα αποφασίζει με ένα φίλο και συμφοιτητή του να ταξιδέψουν σε όλη τη Νότια Αμερική με μοτοσυκλέτα. Το δίκυκλο ήταν μία Norton Model 18 του 1947 ιδιοκτησία του συνταξιδιώτη του Αλμπέρτο Γκρανάντο.
Οι δύο ξεκίνησαν το ταξίδι τους στις 4 Ιανουαρίου 1952 μετά από λίγες ημέρες προετοιμασίας. Ήταν η αρχή ενός ταξιδιού επτά μηνών, που εξερεύνησε την Αργεντινή, τη Χιλή, το Περού, την Κολομβία και τη Βενεζουέλα, προτού το δίδυμο χωρίσει. Η Norton ήταν υπερφορτωμένη με πλευρικές τσάντες και ανομοιογενές βάρος. Η Αγγλική μοτοσυκλέτα ήταν μεταχειρισμένη και όχι σε ιδανική κατάσταση για ένα τόσο μεγάλο ταξίδι. Ο Γκρανάντο είχε πληρώσει 800 δολάρια για αυτήν, που ήταν ολόκληρη η περιουσία του.
Το ταξίδι ήταν δύσκολο. Την πρώτη ημέρα είχαν δύο πτώσεις. Οι επισκευές έγιναν στο δρόμο ως επί το πλείστον με σύρμα. Η μοτοσυκλέτα είχε συχνές βλάβες και οι δύο αναβάτες σταματούσαν αναγκαστικά για επισκευές (αυτοσχέδιες) και για να μπαλώνουν τα ελαστικά κατά τη διάρκεια του ταξιδιού.
Η κατάσταση έγινε χειρότερη μετά το Bahia Blanco και εννέα πτώσεις. Το φως αχρηστεύτηκε και το πλαίσιο έσπασε. Έπρεπε να περπατήσουν 20 χιλιόμετρα ως στο Piedro del Aquila για να συγκολλήσουν το σκελετό της Norton. Το βάρος ήταν μεγάλο οι δρόμοι σε άθλια κατάσταση και η Norton σε πολύ κακή κατάσταση. Μέχρι τη στιγμή που έφτασαν στο San Martin de los Andes, έπρεπε να επισκευάσουν ξανά το πλαίσιο τη μίζα και να αλλάξουν ελαστικά. Μία διαρροή στο δρόμο κοντά στην λίμνη Nuapi,κατέστρεψε το κιβώτιο ταχυτήτων. Μια πτώση τους διέλυσε το «πιρούνι» στο Lautaro.
Σε παλαιές φωτογραφίες φαίνεται ένα άλλο «πιρούνι» από αυτό που είχε το Model 18 μάλλον αντικαταστάθηκε όταν δεν βρέθηκε κάποιο γνήσιο ανταλλακτικό. Το τέλος της ήρθε καθ ‘οδόν προς τη Malleco, στην ανάβαση σε ένα βουνό. Η μοτοσυκλέτα σταμάτησε. Το δίδυμο πήγε με ωτοστόπ στο Los Angeles (Χιλή) και άφησε τη Norton σε ένα πυροσβεστικό σταθμό, ενώ έψαχναν για συνεργείο για να κάνουν κανονικές επισκευές. Τους υπέδειξαν ένα το οποίο ήταν κλειστό. Απογοητευμένοι, άφησαν τη μοτοσυκλέτα και συνέχισαν με τα πόδια στη Βενεζουέλα.
Ο Γκρανάντο έμεινε στη Βενεζουέλα μόλις τελείωσε το ταξίδι ενώ ο «Τσε» επέστρεψε στην Αργεντινή για να τελειώσει την ιατρική. Πέρασαν μερικά χρόνια πριν γίνει το σύμβολο.
Το 2004 τα ημερολόγια μοτοσυκλέτας μεταφράστηκαν και έγιναν σε ταινία και βιβλίο με τις καλύτερες πωλήσεις. Ο Γκρανάντο δεν έψαξε ποτέ να βρει τη μοτοσυκλέτα του. Το δίκυκλο στο Μουσείο «Τσε Γκεβάρα» στην Alta Gracia της Αργεντινής είναι ένα από αυτά της που χρησιμοποιήθηκαν στην ταινία. Μάλιστα σύμφωνα με τον υπεύθυνο παραγωγής πρόκειται για ένα Suzuki που μοιάζει, μετά από μετατροπές, με Norton.
Όσο για το τι έγινε με την Norton Model 18 (ή την La Poderosa II) πιθανότατα κάποιος στο Σαντιάγκο να έχει κομμάτια της μοτοσυκλέτας ή ίσως να την διέλυσαν και να χρησιμοποίησαν τα ανταλλακτικά οι ιδιοκτήτες Norton στην περιοχή. Μάλλον δεν θα μάθουμε ποτέ.