Η γραμμή Γεωργιάδη – Κεραμέως

Η σχεδιαζόμενη αντικατάσταση της κοινωνιολογίας από τα λατινικά από το σχολικό έτος 2021-22 είναι μονάχα μια ψηφίδα ενός ανέμπνευστου, ταξικού, βεβιασμένου και εμμονικού νομοσχεδίου με το οποίο η Νίκη Κεραμέως αιφνιδιάζει, υποτιμά, διαιρεί και εκθέτει την εκπαιδευτική κοινότητα.

Η απουσία θεσμικού διαλόγου, το momentum της κατάθεσης του νομοσχεδίου, αλλά και το ίδιο το περιεχόμενό του εμπεριέχουν στοιχεία αυταρχισμού πρωτόγνωρα για τα δημοκρατικά ήθη.

Η αντικατάσταση της κοινωνιολογίας από τα πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα είναι ίσως το πιο ανάγλυφο παράδειγμα αυτής της ρεβανσιστικής διάθεσης. Το μάθημα προτού καλά καλά προλάβει να εξεταστεί σε πανελλαδικό επίπεδο αποσύρεται, χωρίς ίχνος επιστημονικής και παιδαγωγικής θεμελίωσης. Πίσω από ένα θολό επιχείρημα περί δήθεν ενίσχυσης των κλασικών επιστημών, η πολιτική ηγεσία αποφασίζει να αφαιρέσει ένα μάθημα από μια κατεύθυνση της οποίας τα 3/4 των σχολών εντάσσονται στην ευρύτερη ομάδα των κοινωνικών, πολιτικών και νομικών επιστημών! Για να γίνει κατανοητό αυτό, είναι ως να καταργείται η βιολογία στον προσανατολισμό των επιστημών υγείας! Τι έχει άραγε να απαντήσει η υπουργός στην επιστολή έντεκα κοσμητόρων και προέδρων τμημάτων που ρητά αναγνωρίζουν την κοινωνιολογία ως προαπαιτούμενο για την εισαγωγή φοιτητών στα τμήματά τους; Πού πήγε η βασική γραμμή για αυτονομία των πανεπιστημίων που προασπίζεται η Νέα Δημοκρατία;

Φυσικά η απαξίωση της κοινωνιολογίας είναι (μικρο)πολιτική απόφαση. Εκφράστηκε κυνικά από τον Αδωνη Γεωργιάδη, ο οποίος θεώρησε ότι η κοινωνιολογία είναι αριστερή προπαγάνδα. Η υιοθέτηση της λογικής αυτής είναι απολύτως ενδεικτική για τους ιδεολογικούς και πολιτικούς συσχετισμούς στο κυβερνών κόμμα. Πρόκειται για κατίσχυση των πιο

ακραίων και εμμονικών επιλογών που, σε τελική ανάλυση, δεν εκφράζουν καν το σύνολο των πολιτευτών και υποστηρικτών της ΝΔ. Η γραμμή Γεωργιάδη – Κεραμέως και ο ξαφνικός θάνατος χιλιάδων επιστημόνων που είδαν μια μικρή αχτίδα επαγγελματικής αποκατάστασης στην εκπαίδευση έχουν προκαλέσει ήδη αντιδράσεις και ρήξεις. Η ΔΑΚΕ, παντειακοί ακαδημαϊκοί (ένας εξ αυτών ο πρώην υπουργός Κ. Αρβανιτόπουλος που ενίσχυσε τις κοινωνικές, οικονομικές και πολιτικές επιστήμες στη μέση εκπαίδευση ευθυγραμμιζόμενος με τα πορίσματα διεθνών φορέων για την αναγκαιότητά τους στο σχολείο), η Ελενα Ράπτη εκφράζουν ήδη τη δυσαρέσκειά τους για την εμμονική διαχείριση της παιδείας από την Κεραμέως.

Η γνώση της υπουργού γύρω από τα εκπαιδευτικά θέματα είναι ισχνότατη. Δήλωσε πως η κοινωνιολογία όχι μόνο παραμένει αλλά διδάσκεται από το δημοτικό! Το αφελές τσουβάλιασμα της κοινωνιολογίας με το Δίκαιο ή την ΚΠΑ (κοινωνική και πολιτική αγωγή) του γυμνασίου δηλώνει είτε ηχηρή άγνοια (δεν επιτρέπεται από μια νομικό) είτε προσπάθεια σχηματισμού εντυπώσεων. Και όσο η υπουργός γύριζε τα κανάλια για να διασκεδάσει τις εντυπώσεις λέγοντας ότι οι κοινωνικές επιστήμες δεν κινδυνεύουν, ήρθε η απόφαση μη ανατύπωσης δύο κομβικών βιβλίων για την εκπαίδευση του δημοκρατικού πολίτη: «Σύγχρονος κόσμος: πολίτης και δημοκρατία, γενικής παιδείας» και «Βασικές αρχές κοινωνικών επιστημών». Παράλληλα, φαίνεται πως οι ώρες της πολιτικής παιδείας μειώνονται από τρεις σε δύο στην Α΄ λυκείου.

Αυτή η πρωτάκουστη συνολική επίθεση στις κοινωνικές επιστήμες αφορά κάθε προοδευτικό πολίτη. Η ένδεια επιχειρημάτων, δημοκρατικής κουλτούρας και οράματος της ΝΔ πρέπει να μας θορυβήσει. Να γίνει, λοιπόν, πράξη το αυτονόητο: η κοινωνιολογία να παραμείνει στα πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα και να μην υλοποιηθούν οι βάρβαρες ανατροπές στο ωρολόγιο πρόγραμμα του λυκείου που σχεδιάζει η κυβέρνηση.

Ο Θεοδόσης Γκελτής είναι εκπαιδευτικός, υποψήφιος διδάκτορας Κοινωνικής Ανθρωπολογίας και Ιστορίας, Πανεπιστήμιο Αιγαίου