Ενα νέο εργαλείο τεχνητής νοημοσύνης (AI) που θα «βοηθάει» τους δημοσιογράφους να γράφουν τα άρθρα τους αναπτύσσει η Google. Το σχέδιο επιβεβαίωσε την Πέμπτη ο κολοσσός του διαδικτύου.
Η αποκάλυψη δημιούργησε δύο διαφορετικές αντιδράσεις. Μεγάλες εταιρείες ενημέρωσης, όπως το αμερικανικό πρακτορείο Associated Pres, όχι μόνο το χαιρετίζουν αλλά συνεργάζονται. Το AP μάλιστα έδωσε άδεια στην Google να χρησιμοποιήσει τα αρχεία του από το 1985 για να εκπαιδευτούν τα γλωσσικά της μοντέλα. Σε αντάλλαγμα, το AP θα έχει πρόσβαση «στην τεχνολογία και την τεχνογνωσία της OpenAI», αναφέρουν οι δύο επιχειρήσεις σε ανακοίνωση που εξέδωσαν την περασμένη εβδομάδα.
Από την άλλη, επικεφαλής μέσων ενημέρωσης περιέγραψαν το σχέδιο ως «ενοχλητικό», σύμφωνα με τους New York Times. Το σχέδιο της Google αφορά τον σχεδιασμό λειτουργιών «βοήθειας» ειδικά για τους δημοσιογράφους, όπως να προτείνονται διαφορετικοί τίτλοι ή ύφος γραφής. Αυτό ενδεχομένως να βοηθήσει εταιρείες ενημέρωσης να μειώσουν το κόστος, αλλά θα θέσει σε κίνδυνο την πρωτοτυπία, την αυτονομία και το ξεχωριστό στιλ κάθε συντάκτη.
«Βρισκόμαστε σε φάση διερεύνησης ιδεών για την παροχή δυνητικών εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης που θα βοηθούν τους δημοσιογράφους να κάνουν τη δουλειά τους”, δήλωσε εκπρόσωπος της Google. “Τα εργαλεία αυτά δεν σχεδιάζονται για –και δεν μπορούν– να αντικαταστήσουν τον ουσιαστικό ρόλο που έχουν οι δημοσιογράφοι στην συλλογή και την επαλήθευση πληροφοριών και τη σύνταξη άρθρων”, διευκρίνισε.
Η OpenAI, η νεοφυής επιχείρηση της Καλιφόρνιας που δημιούργησε το ChatGPT και είναι και αυτή κορυφαία εταιρεία στον τομέα της τεχνητής νοημοσύνης, έχει επίσης συνάψει πρόσφατα συμφωνίες με δημοσιογραφικούς οργανισμούς.
Η OpenAI θα δώσει 5 εκατομμύρια δολάρια στο American Journalism Project, οργανισμό που υποστηρίζει πολλά τοπικά μέσα ενημέρωσης, και έως 5 εκατομμύρια δολάρια σε πιστώσεις για τη χρήση της Διεπαφής Προγραμματισμού Εφαρμογών (API) της για να ενσωματώσουν δημοσιογράφοι εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης στην δουλειά τους.
Οι εφαρμογές παραγωγικής τεχνητής νοημοσύνης, που μπορούν να παράξουν κείμενο ή εικόνες προκαλούν πολλές ανησυχίες στους δημιουργούς περιεχομένου (καλλιτέχνες, συγγραφείς, δημοσιογράφους κλπ).
Πολλές αγωγές έχουν ήδη γίνει εναντίον εταιρειών τεχνητής νοημοσύνης. Οι επαγγελματίες τους προσάπτουν ότι χρησιμοποίησαν τα περιεχόμενά τους χωρίς την συγκατάθεσή τους ή αμοιβή για να τροφοδοτήσουν τα προγράμματα. Επίσης φοβούνται ότι τα λογισμικά αυτά μπορεί μακροπρόθεσμα να καταστούν ικανά να τους αντικαταστήσουν.