Η νέα ταινία του Γιώργου Λάνθιμου «Ιστορίες καλοσύνης» βγαίνει στις ελληνικές αίθουσες αμέσως μετά από τη βράβευση της στις Κάνες.
Ιστορίες Καλοσύνης (Kinds of Kindness) (***)
Δραματική διεθνούς συμπαραγωγής 2024 (164)
Σκηνοθεσία: Γιώργος Λάνθιμος Πρωταγωνιστούν: Έμα Στόουν, Τζέσι Πλέμονς, Γουίλεμ Νταφόε, Χονγκ Τσάου, Τζο Αλγουιν, Χάντερ Σέιφερ
Τρεις ιστορίες με πρωταγωνιστές έναν άβουλο άντρα που γίνεται μαριονέτα στα χέρια του αφεντικού του, έναν αστυνομικό που προβληματίζεται για το αν η εξαφανισμένη γυναίκα του που επέστρεψε σπίτι είναι το «ίδιο πρόσωπο» και μια γυναίκα που μοιάζει αποφασισμένη να εντοπίσει έναν άνθρωπο με σπάνιες πνευματικές ικανότητες.
Είναι περίεργο αλλά όχι και αναπάντεχο το γεγονός ότι ο Γιώργος Λάνθιμος μετά από τις τελευταίες εισπρακτικές και καλλιτεχνικές επιτυχίες του («Ευνοούμενη» και «Poor things») επιστρέφει στα λημέρια του αυστηρά εγκεφαλικού, πολυεπίπεδου και δύσκολα προσβάσιμου σύμπαντος που σχεδίασε με τον συνσεναριογράφο του Ευθύμη Φιλίππου στις πρώτες ταινίες του.
Οι «Ιστορίες καλοσύνης» δεν σηματοδοτούν μόνο την εκ νέου συνεργασία του με τον Ευθύμη Φιλίππου επτά χρόνια μετά από τη «Θυσία του ιερού ελαφιού» αλλά και την προβολή ενός κόσμου χωρισμένου σε δύο κατηγορίες ανθρώπων (εκείνοι που εξουσιάζουν κι εκείνοι που στέκονται άβουλοι και παθητικοί στις παρανοϊκές εντολές των πρώτων) ο οποίος χαρακτηρίζεται από κυνισμό και έλλειψη… καλοσύνης παρά την προφανή ειρωνεία του τίτλου.
Οι τρεις σπονδυλωτές ιστορίες με διαφορετικούς ήρωες, έχουν κάποια κοινά σημεία επαφής που σχετίζονται με βασικές ανθρώπινες ανάγκες. Όχι μόνο βιολογικές (το φαγητό και το σεξ έχουν σταθερή παρουσία και στα τρία σκετς) αλλά πρωτίστως νοητικές, ψυχολογικές και συναισθηματικές. Η κυρίαρχη ιδέα στρέφεται γύρω από το ζήτημα του ελέγχου και της χειραγώγησης, με το σενάριο να αναπτύσσεται σε διάφορα παρακλάδια γύρω από αυτά. Η λαχτάρα για αποδοχή και αγάπη, συναντά τη σημασία του να ορίζει κάποιος την τύχη του χωρίς δανεικά δεκανίκια, είναι στοιχεία που ο Λάνθιμος ενσωματώνει επιδέξια στις ιδιοσυγκρασιακά κωμικές ιστορίες τους χωρίς να γίνεται ποτέ διδακτικός ή απόλυτος.
Η αποστασιοποιημένη αφήγηση και ο τρόπος που το μεταφυσικό στοιχείο μπολιάζει τις συμβολικές πράξεις των ηρώων άλλοτε παγώνει το αίμα (σκηνές όπως αυτή με το κομμένο δάχτυλο θα δοκιμάσουν τις αντοχές των θεατών) κι άλλοτε βγάζουν πολύ γέλιο. Ακόμη κι αν η τρίτη ιστορία είναι κάπως μπερδεμένη ή χωρίς την δραματουργική εμβάθυνση των εξαιρετικών άλλων δύο, έχει τον τρόπο να μοιραστεί τη σοφία της με εκείνο το αλησμόνητο ειρωνικό φινάλε. Στις «Ιστορίες καλοσύνης» η ερμηνεία του Τζέσι Πλέμονς ξεχωρίζει αποσπώντας το αντίστοιχο βραβείο στο πρόσφατο φεστιβάλ των Κανών.
Furiosa: A Mad Max Saga (**1/2)
Περιπέτεια αυστραλιανής παραγωγής 2024 (158)
Σκηνοθεσία: Τζορτζ Μίλερ Πρωταγωνιστούν: Ανια Τέιλορ-Τζόι, Κρις Χέμσγουορθ, Αλάιλα Μπράουν, Τομ Μπερκ, Τσάρλι Φρέιζερ, Άνγκους Σάμπσον, Νέιθαν Τζόουνς
Η νεαρή Φιουριόσα απάγεται από άντρες του πολέμαρχου Ντεμέντους. Ο τελευταίος αμφισβητεί την ηγεμονία του Αθάνατου Τζο, πετυχαίνοντας μια εξαιρετικά συμφέρουσα συμφωνία μαζί του, η οποία επισφραγίζεται με την παραχώρηση του μικρού κοριτσιού.
Το πρίκουελ του «Mad Max: Ο Δρόμος της Οργής» εστιάζει ορθά στην προσωπική ιστορία της Φουριόσα, η οποία από την ελευθερία του κατάφυτου παράδεισου των γυναικών βρίσκεται εγκλωβισμένη στο βίαιο κόσμο των μηχανόβιων αντρών. Εδώ το θέαμα είναι εξίσου χορταστικό με εκείνο του προηγούμενου φιλμ. Ο Μίλερ σε μεγάλα κέφια, μοιράζει την πλοκή σε δύο χρονικές περιόδους προκειμένου για να αφηγηθεί μια αποκαλυπτική πακν ιστορία γυναικείας ενδυνάμωσης, με την Ανια Τέιλορ-Τζόνσον να είναι εξαιρετική ως ασταμάτητη Φουριόσα.
Γιάννης Σπανός: Πίσω απ’ τη μαρκίζα (**)
Ντοκιμαντέρ ελληνικής παραγωγής 2024 (118)
Σκηνοθεσία σενάριο: Αρης Δόριζας Φωτογραφία: Γιώργος Γερανιός, Γιώργος Γκιουλής Μοντάζ: Απόστολος Μηλιώνης
Η ζωή και το καλλιτεχνικό έργο του Γιάννη Σπανού που γεννήθηκε στο Κιάτο, έκανε τα πρώτα μουσικά βήματα του ως πιανίστας στο Παρίσι των 60ς και μεγαλούργησε με τον επαναπατρισμό του φτιάχνοντας τη μουσική σε μερικά από τα κορυφαία ελληνικά τραγούδια των 70ς και 80ς.
Η συνεργασία με Γκενσμπούρ, Μπε-Μπε, Γκρεκό στην περίοδο του Παρισιού. Η καθοριστική συνδρομή του στη γέννηση των μπουάτ της Πλάκας αλλά και του Νέου Κύματος. Η μελοποίηση ποιημάτων του Καββαδία, του Σκαρίμπα και του Βιζυηνού πριν ακόμη τους ανακαλύψουν κι άλλοι συνθέτες. Όσοι αγαπούν την μουσική του Σπανού θα βρουν άφθονο υλικό και μαζί την ευκαιρία για να σιγοτραγουδήσουν τα σπουδαία τραγούδια του ενώ υπάρχουν και χρήσιμες πληροφορίες που δείχνουν την μεγάλη καλλιτεχνική παρακαταθήκη του ακόμη και σε μπάντες της σύγχρονης αμερικανικής ραπ!
Ζωικό Βασίλειο (Le Regne Animal) (**)
Δραματική γαλλικής παραγωγής 2024 (126)
Σκηνοθεσία: Τομα Καγιέ Πρωταγωνιστούν: Ρομέν Ντουρίς, Αντέλ Εξαρχόπουλος, Πολ Κιρσέρ
Στο πολύ κοντινό μέλλον ένα παράξενο φαινόμενο ευθύνεται για την μεταμόρφωση κάποιων ανθρώπων σε ζώα. Ένας πατέρας που έχει χάσει ήδη τη γυναίκα του, πασχίζει να κρύψει την μεταμόρφωση του 16χρονου γιου του.
Η ταινία του Τομά Καγιέ («Έρωτας με την πρώτη μπουνιά») παρά τις δυνατές σκηνές στα στιγμιότυπα όπου η επιστημονική φαντασία έχει το πάνω χέρι δεν είναι πάντα πειστική ως προς τον τρόπο με τον οποίο περιγράφει την αγωνιώδη προσπάθεια επιβίωσης πατέρα και γιου. Η σύνδεση του υπαρξιακού δράματος και οικολογικής αλληγορίας κάπου κλωτσάει (κάποια απλοϊκά τρικ είναι άστοχα ενώ ο διδακτισμός είναι έντονος στο τελευταίο ημίωρο) όμως η ερμηνεία του Ντουρίς είναι απέραντα αφοπλιστική.
Η κόρη του μπαμπά (La Fille de son Pere) (**)
Δραματική γαλλικής παραγωγής 2023 (91)
Σκηνοθεσία: Εργουάν Λε Ντουκ Πρωταγωνιστούν: Ναχουέλ Περέζ Μπισκαγιάρ, Σελέστ Μπρουνκέλ
Ο Ετιέν ερωτεύεται τη Βαλερί και ο καρπός του έρωτα τους είναι η Ρόζα. Όμως η Βαλερί τους εγκαταλείπει και ο Ετιέν κάνει ότι μπορεί για να μεγαλώσει το κορίτσι χωρίς να επηρεαστεί από την μητρική απουσία.
Η ταινία ξεκινά σαν παραμύθι με σκηνές φαντασίας να δίνουν χρώμα και ζωή σε μια τρυφερή ιστορία αγάπης. Μετά από τα πρώτα είκοσι λεπτά όμως το φιλμ παίρνει άλλη τροπή και η φαντασία υποχωρεί για να αναδειχτεί το ζόρι μιας μονόχρωμης και σκληρής καθημερινότητας. Δράμα και κωμωδία αρχίζουν ένα ιδιότυπο – αν και προβλέψιμο- ντέρμπι διπλής ενηλικίωσης που κρίνεται στα σημεία. Υποψηφιότητα για βραβείο Σεζάρ ερμηνείας στην καταπληκτική νεαρή πρωταγωνίστρια Σελέστ Μπρουνκέλ.