Η Ενωση Δικαιούχων ΕΔΕΜ γιόρτασε τα τρία χρόνια λειτουργίας της με ενημέρωση στους δημοσιογράφους

Η Ενωση Δικαιούχων ΕΔΕΜ γιόρτασε τα τρία χρόνια λειτουργίας της με ενημέρωση στους δημοσιογράφους
Στη φωτογραφία οι Φοίβος Δεληβοριάς, Παρασκευάς Καρασούλος, Λούκα Κατσέλη, Χρήστος Νικολόπουλος, Λίνα Νικολακοπούλου, Θάνος Φουργιώτης
Στα γραφεία της ΕΔΕΜ διεξήχθη χθες μια μικρή γιορτή για τα τρία χρόνια λειτουργίας του εισπρακτικού φορέα των δικαιωμάτων συνθετών και στιχουργών. Με την παρουσία της Λούκας Κατσέλη, η οποία χαιρέτισε δια χειραψίας έναν – έναν τους δημοσιογράφους, του Χρήστου Νικολόπουλου, της Λίνας Νικολακοπούλου, του Παρασκευά Καρασούλου, του Θάνου Φουργιώτη, αλλά και των Κώστα Καλδάρα, Φωτεινής Λαμπρίδη, Ελένης Γιαννατσούλια, Φίλιππου Γράψα (οι τέσσερις τελευταίοι μίλησαν μέσω διαδικτυακού link), σύσσωμο ο διοικητικό συμβούλιο της ΕΔΕΜ παρουσίασε αναλυτικά τα στοιχεία από τη μέχρι τώρα πορεία της, καθώς και τις μελλοντικές προοπτικές της ένωσης. Παρόντες ήταν ακόμη ο Φοίβος Δεληβοριάς και η Μαίρη Φασουλάκη, μέλη του προηγούμενου διοικητικού συμβουλίου όταν και είχε παρουσιαστεί επιτακτική η ανάγκη της ίδρυσης ενός νέου εισπρακτικού φορέα δικαιωμάτων.
Μετά την παρουσίαση των ομιλητών από τον Γιώργο Μυζάλη και έναν σύντομο πρόλογο από τον πρόεδρο του ΔΣ της ΕΔΕΜ, Χρήστο Νικολόπουλο, τον λόγο πήρε η Κατσέλη, που με τη βοήθεια μιας μεγάλης οθόνης, εξέθεσε όλα όσα έχουν γίνει και όσα έπονται. Αναφέρθηκε στην τελευταία διανομή δικαιωμάτων που έγινε πριν από μερικές εβδομάδες, κατά την οποία μοιράστηκαν 3.000.000 ευρώ στους δικαιούχους. Ξεκαθάρισε πως η διανομή δεν αφορούσε μόνο τα μέλη της ΕΔΕΜ, αλλά και όσους δημιουργούς ανήκαν στην ΕΥΕΔ, άρα μιλάμε για περισσότερους από 8.000 δικαιούχους. «Προσπαθούμε να αυξήσουμε την πανελλαδική κάλυψη πηγών και για τη δημόσια εκτέλεση και για τα ραδιόφωνα και για τους παρόχους, ενώ προχωράμε σε υπογραφές μνημονίων με παρόχους χρηστών μουσικής με συνεχή αγώνα των συνθηκών βελτίωσης προς την πλήρη διαφάνεια και κάλυψη» είπε μεταξύ άλλων η Γενική Διευθύντρια της ΕΔΕΜ. Οι προκλήσεις της τεχνολογίας με κορυφαία την τεχνητή νοημοσύνη ήταν ένα θέμα που επίσης συζητήθηκε, αφού – σύμφωνα με τον Γραμματέα Παρασκευά Καρασούλο – «οι εξελίξεις τρέχουν με ιλιγγιώδεις ρυθμούς, όχι μόνο για την Ένωση και τους μουσικούς δημιουργούς, αλλά και για τους συγγραφείς, δημοσιογράφους κλπ», δηλαδή για καθέναν που διεκδικεί τα πνευματικά του δικαιώματα.
Κι ενόσω στην οθόνη προβάλλονταν τα πρόσωπα όλων των δημιουργών – μελών της ΕΔΕΜ και ακούσαμε για περίπου 4.000 νέα εγγεγραμμένα μέλη, ο Νικολόπουλος κάποια στιγμή αναφέρθηκε και σε αποχωρήσεις καλλιτεχνών, δηλαδή διαρροές δημιουργών από την ΕΔΕΜ προς την Αυτοδιαχείριση, τον δεύτερο εισπρακτικό φορέα δικαιωμάτων, με τον οποίο, όπως έγινε αντιληπτό, υπάρχει ξεκάθαρα ένα ψυχροπολεμικό – για να μην πω – πολεμικό κλίμα. Μοιραία το συγκεκριμένο θέμα κατέλαβε τη μερίδα του λέοντος στη συζήτηση μεταξύ του ΔΣ της ΕΔΕΜ και των δημοσιογράφων, αφού η ύπαρξη δύο εισπρακτικών φορέων λειτουργεί προβληματικά ως προς την είσπραξη των δικαιωμάτων. Μάθαμε, π.χ., ότι αυτή τη στιγμή ένας ταβερνιάρης ή ένας ιδιοκτήτης κινηματογραφικής αίθουσας, που ακούγεται ξένη ή ελληνική μουσική από τα «μαγαζιά» τους, οφείλει να καταβάλλει άλλο ποσό στην ΕΔΕΜ και άλλο στην Αυτοδιαχείριση. Στην πολύ απλή ερώτηση γιατί να υπάρχουν δύο εισπρακτικοί φορείς και όχι ένας, όπως γίνεται παντού στην Ευρώπη – εξαιρουμένης της Αμερικής, όπου εκεί ισχύουν άλλοι κανόνες – η απάντηση ήταν πως η Αυτοδιαχείριση αξίωσε αρχικά τη συγχώνευση της με την ΕΔΕΜ χωρίς κανέναν περαιτέρω έλεγχο. Αυτό φυσικά δεν ήταν εφικτό κι έτσι φτάσαμε όπου φτάσαμε, παρόλο που, κατά την Κατσέλη, οι δύο φορείς έχουν αρχίσει να συνεργάζονται.
Η Λίνα Νικολακοπούλου μίλησε για δύο περιστατικά που της συνέβησαν: Το ένα αφορούσε έναν ιδιοκτήτη ψαροταβέρνας που της ομολόγησε πως δεν καταβάλλει δικαιώματα για τα τραγούδια που μεταδίδονται από το μαγαζί του. «Ο λογαριασμός που θα πληρώσω εγώ τώρα για τη μία φορά που έφαγα στην ταβέρνα σου, ισοδυναμεί με την ετήσια συνδρομή σου» του εξήγησε η στιχουργός και Αντιπρόεδρος της ΕΔΕΜ. Το δεύτερο, αφορούσε έναν ραδιοσταθμό που θα έκανε αφιέρωμα στα τραγούδια της. Η Νικολακοπούλου τηλεφώνησε προσωπικά στον διευθυντή του σταθμού και του εξήγησε πως «κάπως πρέπει να ζήσουν και οι δημιουργοί». Λίγες μέρες μετά ο ιδιοκτήτης του σταθμού ζήτησε να εγγραφεί στην ΕΔΕΜ. «Καμιά φορά χρειάζεται και η προσωπική επαφή για να καταλάβει ο κόσμος πως η καταβολή των νόμιμων δικαιωμάτων είναι σημαντική για τον βιοπορισμό των δημιουργών» είπε χαρακτηριστικά η Νικολακοπούλου.
Ακούστηκαν κι άλλα πολλά κυρίως από την Κατσέλη, τον Καρασούλο και τη Νικολακοπούλου. Από τον Καρασούλο, ας πούμε, ακούσαμε ότι ενώ ο προϋπολογισμός της ΕΡΤ ανέρχεται σε εκατομμύρια ευρώ ετησίως, ένα ελάχιστο – ελαχιστότατο ποσό καταβαλλόταν μέχρι πρότινος για τα δικαιώματα χρήσης της μουσικής. Όχι ότι αυτό άλλαξε εντυπωσιακά με τη σύσταση της ΕΔΕΜ, σίγουρα πάντως τα πράγματα είναι σε καλύτερο δρόμο και τα νούμερα ανέβηκαν.
Με την ευχή της ενότητας και της αλληλεγγύης μεταξύ όλων των μουσικών δημιουργών, που η πανδημία τους τσάκισε κυριολεκτικά τα τελευταία χρόνια, αλλά και με την ελπίδα μιας συγχώνευσης «ειρηνικής – κοινή συναινέσει» ΕΔΕΜ και Αυτοδιαχείρισης, χαιρετίζουμε τη δραστηριότητα της ΕΔΕΜ και του ΔΣ της ως προς τη λειτουργία της και την προσφορά της στην υποστήριξη της μουσικής δημιουργίας. Κάτι αρχίζει να κινείται ύστερα από την πτώχευση της ΑΕΠΙ, του προηγούμενου εισπρακτικού ιδιωτικού φορέα για 80 συνεχή χρόνια, που οδήγησε στην κατάρρευση ενός σαθρού οικοδομήματος και, τελικά, στην πτώχευση των ίδιων των δημιουργών. Είναι παρήγορο το γεγονός πως η, σχετικά νεοϊδρυθείσα ένωση της ΕΔΕΜ, φαίνεται με διαφάνεια απόλυτη να καταβάλλει προσπάθειες γι’ αυτό που δικαιωματικά ανήκει όχι μόνο στα εγγεγραμμένα μέλη της, μα και στο σύνολο των Ελλήνων συνθετών και στιχουργών.

Ετικέτες

Documento Newsletter