Έργα ενός από τους διασημότερους φωτογράφους του 20ου αιώνα για λίγες μέρες ακόμα στο Μουσείο Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή.
«Παρατηρώ. Δεν επιδιώκω να γίνομαι αρεστός. Το μόνο που μ’ ενδιαφέρει στη φωτογραφία, είναι αυτή η πλευρά της αμεσότητας. Να είσαι εκεί, παρών: “Μπαμ!” Μικρή σημασία έχει το γεγονός, αφού κάθε γεγονός έχει την αξία του». Ανρί Καρτιέ- Μπρεσόν
Το έργο του Γάλλου φωτογράφου Ανρί Καρτιέ- Μπρεσόν (1908-2004), ο οποίος θεωρείται ένας από τους «πατέρες» της φωτοδημοσιογραφίας, έχει κερδίσει καθολική αποδοχή σε παγκόσμιο επίπεδο. Ο ίδιος και η σύζυγός του Μαρτίν Φρανκ, επίσης αναγνωρισμένη φωτογράφος, υπήρξαν στενοί φίλοι του Βασίλη και της Ελίζας Γουλανδρή. Γι’ αυτό και το μουσείο αποφάσισε να τιμήσει την εικοσάχρονη φιλία τους μέσα από τη συνεργασία με το ίδρυμα Ανρί Καρτιέ-Μπρεσόν με μια διπλή έκθεση: Έργα του φωτογράφου παρουσιάζονται στο Μουσείο του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Αθήνα (στην οδό Ερατοσθένους) και της συζύγου του στο μουσείο της Άνδρου.
Το αφιέρωμα στον Ανρί Καρτιέ-Μπρεσόν στην Αθήνα αποτελείται από δύο ξεχωριστές θεματικές ενότητες προκειμένου να παρουσιαστούν οι γνωστότερες φωτογραφίες του, αποφεύγοντας ωστόσο τα πολύ γνώριμα μονοπάτια: η πρώτη είναι αφιερωμένη στο μοναδικό του λεύκωμα Η αποφασιστική στιγμή και η δεύτερη, με τίτλο Ελλάδα, περιλαμβάνει φωτογραφίες που τράβηξε κατά τη διάρκεια των τριών ταξιδιών που πραγματοποίησε στην Ελλάδα.
Η αποφασιστική στιγμή
Το μνημειώδες λεύκωμα Η αποφασιστική στιγμή, που έχει χαρακτηριστεί ως «Βίβλος για φωτογράφους», εκδόθηκε το 1952 από τον Τεριάντ και τον αμερικανικό εκδοτικό οίκο Simon & Schuster. Στην έκθεση παρουσιάζονται 76 από τις συνολικά 126 φωτογραφίες που περιλαμβάνονται στο λεύκωμα, μαζί με πολλά αρχειακά τεκμήρια, και μεταφέρουν τον επισκέπτη στις κρίσιμες δεκαετίες της ζωής του Καρτιέ-Μπρεσόν 1932-1952. Μέσα από τις περιπλανήσεις του σε χώρες όπως η Γαλλία, η Ιταλία, η Ισπανία, το Μεξικό, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Γερμανία, οι Ηνωμένες Πολιτείες, η Ινδία, η Κίνα, η Ινδονησία και η Βιρμανία, αποκαλύπτεται ένας άνθρωπος που βασανιζόταν ανάμεσα σε μια προσωπική ερμηνεία του εσωτερικού κόσμου του και σε μια πιο παρατηρητική προσέγγιση του εξωτερικού κόσμου.
Ελλάδα
Για πρώτη φορά, οι φωτογραφίες που τράβηξε ο Καρτιέ- Μπρεσόν στην Ελλάδα κατά τη διάρκεια των τριών ταξιδιών που πραγματοποίησε το 1937, το 1953 και το 1961 συγκεντρώνονται και παρουσιάζονται στην ενότητα της έκθεσης Ελλάδα. Οι φωτογραφίες – οι περισσότερες από τις οποίες είναι αδημοσίευτες – ταξιδεύουν τον επισκέπτη σε διαφορετικές περιοχές και αρχαιολογικούς χώρους και συνοδεύονται από πλούσιο και ανέκδοτο αρχειακό υλικό.
Στο πρώτο του ταξίδι, το 1937, ο φωτογράφος επισκέφθηκε περιοχές όπως η Αθήνα, το Γαλαξίδι, οι Δελφοί, οι Μυκήνες, η Ύδρα και οι Σπέτσες. Στο δεύτερο ταξίδι του το 1953 παρέμεινε στη χώρα για τρεις εβδομάδες, κατά τη διάρκεια των οποίων επικεντρώθηκε σε αρχαιολογικούς χώρους αποθανατίζοντας παράλληλα στιγμιότυπα από την ζωή στην Αθήνα, και περιηγήθηκε στην Πελοπόννησο και την Στερεά Ελλάδα. Στο τρίτο του ταξίδι το 1961, ως απεσταλμένος των περιοδικών Vogue και Holiday, το πρόγραμμά του ήταν οργανωμένο σε συνεργασία με τον ΕΟΤ και του έδωσε την ευκαιρία να επισκεφθεί, μεταξύ άλλων, τη Θεσσαλία, την Ήπειρο και τις Κυκλάδες.
Στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στην Άνδρο παρουσιάζονται έργα της Μαρτίν Φρανκ. Η έκθεση με τίτλο Κοιτάζοντας τους άλλους, περιλαμβάνει περίπου 150 φωτογραφίες της από τα πρώτα της βήματα το 1963 έως τον θάνατό της το 2012.
INFO
Διάρκεια έκθεσης έως τις 27 Οκτωβρίου 2024
Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή
Ερατοσθένους 13, Αθήνα
Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Χώρα, Άνδρος
Διαβάστε επίσης:
Στην Πρόβα: Είδαμε την «Κόρη του λοχαγού» -Ένας ύμνος στην αγάπη
Δεκατρείς εκδοχές του Ελληνα βρικόλακα
Πέντε φιλμ που ξεχωρίζουν στο 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης