Το Θέατρο του Νέου Κόσμου παρουσιάζει το θεατρικό «Η εκπαίδευση εις τα του οίκου δια νεαράς κορασίδας» σε σκηνοθεσία των Χάρη Κρεμμύδα και Θανάση Ζερίτη. Οι δύο σκηνοθέτες μιλούν στο Docville για την προσέγγισή τους πάνω στο έργο.
Η παράσταση «Η εκπαίδευση εις τα του οίκου δια νεαράς κορασίδας» της ομάδας 4Frontal αφηγείται τις ιστορίες Ελληνίδων από την αρχαιότητα μέχρι και σήμερα – επιμελώς αποσιωπημένες – που αντιστάθηκαν στο παραδοσιακό σχήμα της υποτακτικής συζύγου και νίκησαν. Ιστορίες Ελληνίδων που προσπάθησαν ν’ αντισταθούν και φιμώθηκαν. Γυναίκες που παλεύουν καθημερινά να αποδείξουν την επάρκεια του φύλου τους.
Στιγμές από τον αέναο αγώνα της γυναικείας χειραφέτησης που άλλαξαν συνειδήσεις. Από τα μαθήματα οικιακής οικονομίας και τη λαϊκή κουλτούρα που διαμόρφωσαν και συντήρησαν την υποβαθμισμένη θέση της γυναίκας στο συλλογικό ασυνείδητο, μέχρι την Καλλιρρόη Παρρέν και την Αύρα Θεοδωροπούλου που έθεσαν τις βάσεις του φεμινισμού στη χώρα μας.
Χάρης Κρεμμύδας: «Οι γυναίκες παραμένουν κοινωνικά καταπιεσμένες μέχρι και σήμερα”
Αυτή η παράσταση νομίζω ήταν μία πρόκληση όχι μόνο για την ομάδα των σκηνοθετών αλλά και για τον κάθε καλλιτεχνικό συντελεστή ξεχωριστά καθώς φτιάχτηκε από το μηδέν με αφετηρία ένα σχολικό εγχειρίδιο Οικιακής Οικονομίας που διδασκόταν στα ελληνικά σχολεία θηλέων τον προηγούμενο αιώνα. Η μεγαλύτερη δυσκολία θα μπορούσε να πει κάνεις ότι ήταν να βρούμε έναν τρόπο για να αποτυπώσουμε τις μεγαλύτερες θλιβερές συνειδητοποιήσεις που κάναμε και ήταν το έναυσμα για να φτιάξουμε αυτήν την παράσταση. Θέλαμε αυτός ο τρόπος να μην είναι διδακτικός αλλά να εμπνεύσει τον θεατή, να τον κάνει να σκεφτεί και να νιώσει αυτά που νιώθαμε και εμείς όταν ερχόμασταν σε επαφή με τα κείμενα που έγραφε και επιμελούταν η Νεφέλη Μαϊστράλη.
Oι 4Frontal στο Docville: «Οι δημοσιογράφοι έχουν πάρει πολύ αέρα»
Αρχικά, ήρθαμε σε επαφή με το γεγονός ότι υπάρχουν τόσες πολλές γυναίκες που έχουν κάνει «θαύματα» και όχι μόνο δεν συμπεριλαμβάνονται στα σχολικά εγχειρίδια αλλά έχουν επιμελώς αποσιωπηθεί. Επιπλέον, το ότι οι γυναίκες ήταν νομικά καταπιεσμένες μέχρι πολύ πρόσφατα στην ιστορία μας από τη στιγμή που δεν είχαν καν το δικαίωμα στην ψήφο. Ωστόσο, παραμένουν κοινωνικά καταπιεσμένες μέχρι και σήμερα καθώς το νομικό πλαίσιο μαζί με το πατριαρχικό μοντέλο αδυνατεί να τις προστατεύσει φέρνοντας συνεχώς εμπόδια στο δρόμο για την ισότητα που η γυναίκα παλεύει από τη στιγμή που άρχισε να οργανώνεται σε συλλογικότητες από τις αρχές του προηγούμενου αιώνα.
Προσωπικά, αποκόμισα αρκετές γνώσεις σχετικές με τα σπουδαία επιτεύγματα Ελληνίδων από την αρχαιότητα μέχρι και σήμερα αλλά και τη σημασία της διεκδίκησης των ανθρώπινων δικαιωμάτων που είναι απαραίτητο να συνεχίζεται με αμείωτο ρυθμό παρά τις δυσκολίες, τις ματαιώσεις και τα επιχειρήματα περί του ότι η κοινωνία δεν είναι έτοιμη για μία αλλαγή ή για κάτι διαφορετικό. Σίγουρα δεν θέλουμε να κουνήσουμε το δάχτυλο σε κανέναν. Ο θεατής ιδανικά θα ήθελα να προβληματιστεί και να αναρωτηθεί σε ποιο σημείο της πορείας μας με προορισμό την ισότητα βρισκόμαστε στην Ελλάδα του 2021.
Θανάσης Ζερίτης: “Σίγουρα υπάρχουν γεγονότα και ονόματα που δεν χώρεσαν στην παράσταση”
Ξεκινήσαμε, μετά από μια ιδέα του Χάρη, την έρευνα πάνω στη γυναικεία χειραφέτηση στην Ελλάδα και αν δεν είχαμε χρονικό όριο θα μπορούσαμε να ασχολούμαστε για αρκετά χρόνια μόνο με τη έρευνα. Κάποια στιγμή χρειάστηκε να βάλουμε μια άνω τελεία και να φτιάξουμε την παράσταση. Σίγουρα υπάρχουν γεγονότα και ονόματα που δεν χώρεσαν στην παράσταση και πολλά ακόμα που δεν τα βρήκαμε ούτε εμείς. Δεν πειράζει όμως.
Στόχος μας ήταν να βάλουμε ένα λιθαράκι, να εμπλουτίσουμε το διάλογο γύρω από το γυναικείο ζήτημα μέσω της θεατρικής πράξης, με τα λόγια δηλαδή που εμείς αντιλαμβανόμαστε. Η πανδημία έχει αλλάξει τρομερά τα δεδομένα. Δεν είναι εύκολο να κάνεις θέατρο, ποτέ δεν ήταν, αλλά νομίζω ότι σήμερα έχουμε μεγαλύτερη ευθύνη απέναντι στους θεατές που παρόλες τις αντιξοότητες βγαίνουν από το σπίτι τους, βάζουν αντισηπτικά, φοράνε διπλές μάσκες και έρχονται στα θέατρα. Δεν είναι απλό, ούτε δεδομένο. Και γι’αυτό προσπαθήσαμε να είμαστε ειλικρινείς. Με το υλικό και με τα σκηνικά μέσα.
Μια παράσταση είναι μια παράσταση, όποιες κι αν είναι οι προθέσεις μας, δεν είμαστε αιθεροβάμονες. Δεν πιστεύουμε ότι θα αλλάξουμε τον κόσμο. Ωστόσο ελπίζουμε κάθε φορά ότι θα παρακινήσουμε τους θεατές βγαίνοντας από την αίθουσα να συζητήσουν κάτι ουσιαστικότερο από τις ερμηνείες των ηθοποιών.
Συντελεστές της παράστασης
Σκηνοθεσία Χάρης Κρεμμύδας, Θανάσης Ζερίτης
Παίζουν: Ελένη Κουτσιούμπα, Νεφέλη Μαϊστράλη, Αριστέα Σταφυλαράκη
Συγγραφή και επιμέλεια κειμένων Νεφέλη Μαϊστράλη
Δραματουργική επεξεργασία Νεφέλη Μαϊστράλη, Θανάσης Ζερίτης, Χάρης Κρεμμύδας
Σκηνικά-Κοστούμια Γεωργία Μπούρδα
Μουσική σύνθεση/επιμέλεια Σταύρος Γιαννουλάδης
Κινησιολογία Πάνος Τοψίδης
Μουσική διδασκαλία Ευαγγελία Καρακατσάνη
Φωτογραφίες Ελίνα Γιουνανλή
Έως Τρίτη 18 Ιανουαρίου 2022
Κάτω Χώρος
Θέατρο του Νέου Κόσμου
Μέρες & Ώρες Παραστάσεων
Δευτέρα & Τρίτη: 21:15