Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ξεκίνησε επίσημα αυτή την Τετάρτη έρευνα κατά των επιδοτήσεων για κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα, σύμφωνα με ανακοίνωση που δημοσιεύτηκε στην Επίσημη Εφημερίδα της ΕΕ.
Η έρευνα γίνεται με πρωτοβουλία της Επιτροπής, εν είδει αυτεπάγγελτης έρευνας, αντί να ενεργοποιηθεί μετά από επίσημη καταγγελία από τον αρμόδιο κλάδο της ΕΕ, όπως συμβαίνει συνήθως. Ανακοινώθηκε από την πρόεδρο της Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, στην ομιλία της για την κατάσταση της Ευρωπαϊκής Ένωσης τον περασμένο μήνα, όταν προειδοποίησε ότι οι παγκόσμιες αγορές «πλημμυρίζουν» από φθηνότερα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Γαλλική πίεση, γερμανική ανησυχία
Η έρευνα έρχεται έπειτα από πίεση της γαλλικής κυβέρνησης, η οποία επιθυμεί να ενισχύσει τη βιομηχανική άμυνα της Ευρώπης ενάντια στην ταχέως αναπτυσσόμενη βιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων της Κίνας. Αλλά έχει προκαλέσει την ανησυχία στη Γερμανία, της οποίας η αυτοκινητοβιομηχανία είναι σε μεγάλο βαθμό εκτεθειμένη στην κινεζική αγορά, ότι το Πεκίνο θα μπορούσε να προβεί σε εμπορικά αντίποινα, πυροδοτώντας έναν κύκλο κυρώσεων που θα μπορούσε να κλιμακωθεί σε έναν εμπορικό πόλεμο πλήρους κλίμακας.
Οι Βρυξέλλες θα διερευνήσουν τις εισαγωγές νέων επιβατικών ηλεκτρικών οχημάτων με μπαταρία που κατασκευάζονται στην Κίνα, ανεξάρτητα από το αν είναι κινεζικές ή ευρωπαϊκές μάρκες. Αυτές οι έρευνες γίνονται όταν μια ξένη χώρα είναι ύποπτη ότι επιδοτεί προϊόντα με τρόπο που βλάπτει ανταγωνιστικά την ευρωπαϊκή βιομηχανία. Η Επιτροπή θα αναζητήσει τώρα αντιδράσεις από την κινεζική κυβέρνηση και τις ενδιαφερόμενες εταιρείες.
Αντίδραση από Κίνα
Σε ένα πρώτο δημόσιο σχόλιο, το κινεζικό υπουργείο Εμπορίου επέπληξε την ΕΕ, λέγοντας ότι το αίτημά της να συμμετάσχει σε διαβουλεύσεις σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα αποτελεί σοβαρή παραβίαση των δικαιωμάτων του. Το Πεκίνο παραπονέθηκε επίσης ότι δεν του είχε δοθεί το κατάλληλο συμβουλευτικό υλικό.
Κατά την έρευνα, εναπόκειται στην Επιτροπή να αποδείξει εάν οι εξαγωγείς αυτοκινήτων έλαβαν επιδοτήσεις από την κινεζική κυβέρνηση κατά τη διάρκεια μιας συγκεκριμένης χρονικής περιόδου και εάν αυτές οι επιδοτήσεις ήταν επιβλαβείς για την ευρωπαϊκή βιομηχανία. Σε περίπτωση που η έρευνα διαπιστώσει παραβίαση των κανόνων ανταγωνισμού, οι προσωρινοί δασμοί θα επιβληθούν εντός εννέα μηνών, ενώ οι οριστικοί δασμοί θα πρέπει να ενεργοποιηθούν το πολύ 13 μήνες μετά την έναρξη της έρευνας.