Η δική μας πολιτική «Μέδουσα» δια χειρός Sakui

Η δική μας πολιτική «Μέδουσα» δια χειρός Sakui

Ο Σάκης Κουτσαντάς, ο Sakui, ο σκιτσογράφος του Documento φιλοτέχνησε ένα σπαραχτικό και βαθιά πολιτικό σκίτσο για το έγκλημα στην Πύλο.

Συγκλονισμένος από την αδιαφορία με την οποία αντιμετωπίζεται η ανθρώπινη ζωή εν έτει 2023, του ήρθε στο μυαλό η «Σχεδία της Μέδουσας», ο εκπληκτικός πίνακας του Ζερικό. Το έργο του Γάλλου ζωγράφου περιγράφει τις συγκλονιστικές στιγμές όσων επέζησαν από το ναυάγιο της γαλλικής ναυτικής φρεγάτας που κόλλησε σε μια ξέρα ανοικτά της Μαυριτανίας το 1816. Το πενάκι του Sakui αποτυπώνει στο δικό του σκίτσο τον φόβο και την απόγνωση των προσφύγων οι οποίοι, όταν συνειδητοποιούν ότι βουλιάζει το αλιευτικό, προσπαθούν μάταια να καλέσουν για βοήθεια.

Όπως οι ναυαγοί γνέφουν απελπισμένοι για βοήθεια σε πλοίο στον πίνακα του Ζερικό, έτσι και στο σκίτσο του Sakui οι πρόσφυγες γνέφουν στο ελικόπτερο που πετάει από πάνω τους. Οι ευθύνες και τα λάθη των ελληνικών αρχών και του λιμενικού είναι τεράστιες. Τα νερά της θάλασσας έγιναν ακόμα μία φορά «υγρός» τάφος ήδη για δεκάδες ανθρώπους, ενώ εκατοντάδες αγνοούνται, οι οποίοι τόλμησαν να ονειρευτούν μία καλύτερη ζωή και μια νέα πατρίδα.

Η ελαιογραφία «Σχεδία της Μέδουσας» (Le Radeau de la Méduse) του ρομαντικού ζωγράφου Ζαν-Λουί-Αντρέ- Τεοντόρ Ζερικό (1791- 1824) είχε προκαλέσει μεγάλες εντάσεις όχι μόνο στους καλλιτεχνικούς κύκλους αλλά και στην πολιτική ζωή της Γαλλίας όταν πρωτοπαρουσιάστηκε το 1819 στην Παγκόσμια Έκθεση του Παρισιού. Ο τεράστιων διαστάσεων πίνακας (491 x 716 εκατοστά) απεικόνιζε τις τραγικές καταστάσεις που εκτυλίχθηκαν μετά το ναυάγιο της γαλλικής φρεγάτας «Μέδουσα» το 1816 στις δυτικές ακτές της Αφρικής λόγω των κακών χειρισμών του άπειρου κυβερνήτη Ντε Σομερί, ο οποίος ήταν ευνοούμενος του βασιλιά Λουδοβίκου 18ου. Στο πλοίο υπήρχαν ελάχιστες σωσίβιες λέμβοι που δεν αρκούσαν για τη σωτηρία των 400 επιβατών και μελών του πληρώματος, οπότε φτιάχτηκε μια πρόχειρη σχεδία για να χωρέσουν περίπου 150 άτομα τα οποία αφέθηκαν στη μοίρα τους. Το τραγικό τέλος τους (μέχρι τον κανιβαλισμό έφτασαν για να επιβιώσουν όσες μέρες η σχεδία της κόλασης πάλευε με τα κύματα), αφού μόλις δέκα άνθρωποι επέζησαν, ενέπνευσε τον καλλιτέχνη στο μνημειώδες έργο του που ταυτίστηκε με ένα σκληρό κατηγορώ για το διεφθαρμένο πολιτικό κατεστημένο της Γαλλίας.

Documento Newsletter