Ο ιδρυτής της Mazda απέφυγε κυριολεκτικά «παρά τρίχα» την ατομική έκρηξη στην Χιροσίμα.
Ένα κούρεμα, ένα ταχύ βήμα, το συναίσθημα της πρωτιάς ή μήπως η τύχη; Μερικά δευτερόλεπτα έσωσαν τον Γιουτζίρο Ματσούντα από το θάνατο και έδωσαν σε εμάς μερικά από τα καλύτερα αυτοκίνητα του κόσμου, όπως τα: Cosmo Sport, το RX-7 και το MX-5 (Eunos Miata).
O ιδρυτής της Mazda Motor Corporation, Γιουτζίρο Ματσούντα, ήταν ήδη επιτυχημένος επιχειρηματίας όταν του ζητήθηκε να αναλάβει την εταιρία Toyo Kyogo Cork το 1921. Ο Ματσούντα, πήρε την εταιρία κατασκευής φελλού και την μεταμόρφωσε σε παραγωγό βιομηχανικών εργαλείων που οδήγησε στον κατασκευαστή αυτοκινήτων που γνωρίζουμε και αγαπάμε σήμερα.
Η Mazda βρίσκεται μέχρι σήμερα στη Χιροσίμα, πόλη συνώνυμη με την ρίψη της πρώτης ατομικής βόμβας. Όμως, στις 6 Αυγούστου του 1945, ημέρα των βομβαρδισμών, ήταν και τα 70α γενέθλια του Γιουτζίρο Ματσούντα. Σύμφωνα με το βιβλίο: Complete History Of The Japanese Car, την ημέρα της επίθεσης σύμφωνα με την ιαπωνική παράδοση, ο Ματσούντα έτρεξε στο κέντρο της πόλης για ένα κούρεμα γενεθλίων. Όλα έγιναν νωρίς το πρωί λίγο πριν το βομβαρδιστικό «Enola Gay» B-29 ξεκινήσει για την φονική αποστολή του.
Το κουρείο όπου πήγαινε ο Ματσούντα άνοιξε στις 07:30 και ο πολυάσχολος επιχειρηματίας, ήθελε να μπει πρώτος. Ωστόσο, καθώς πλησίασε την πόρτα του κουρείου, ένας άλλος πελάτης κατευθυνόταν προς το ίδιο μέρος. Ο Ματσούντα επιτάχυνε το βήμα του και άνοιξε την πόρτα φράζοντας τον δρόμο μπροστά από τον άλλο κύριο / πελάτη του κουρείου.
Μετά από 30 λεπτά, ο 70χρονος βρισκόταν στο αυτοκίνητό του με κατεύθυνση προς τις εγκαταστάσεις της Mazda, 3,5 χιλιόμετρα μακριά. Ήταν στα μισά του δρόμου, προς τον προορισμό του στις 08:15, όταν η βόμβα με το όνομα «Little Boy» (Μικρό αγόρι) έπεσε στο ground zero, μόλις 50 μέτρα από το κουρείο, όπου ο Ματσούντα κουρεύτηκε. Ότι υπήρχε σε ακτίνα 1,6 χιλιομέτρων εξαϋλώθηκαν. Υπολογίζεται ότι 135.000 άνθρωποι, ή περίπου το 30% του πληθυσμού της πόλης, σκοτώθηκαν από την έκρηξη και την δηλητηρίαση η οποία ακολούθησε από την ακτινοβολία. Το αυτοκίνητο του Ματσούντα, ήταν λίγο έξω από τη ζώνη της έκρηξης, ανατράπηκε από το ωστικό κύμα και εκείνος τραυματίστηκε ελαφρά.
Το αρχηγείο της Mazda ήταν ένα από τα λίγα κτίρια της Χιροσίμα, που δεν κατέρρευσε και αμέσως μετά το βομβαρδισμό, χρησίμευσε ως αυτοσχέδιο δημαρχείο και νοσοκομείο.
Ο Ματσούντα συνέχισε να «οδηγεί» την Mazda στα κέρδη. Αποσύρθηκε τον Δεκέμβριο του 1951 και είδε τον γιο του Τσουνέζι να τον διαδέχεται ως πρόεδρος. Ο Γιουτζίρο Ματσούντα πέθανε τρεις μήνες αργότερα από την διαδοχή του σε ηλικία 76 ετών.
Λένε ότι οι αγώνες αυτοκινήτων είναι ένα παιχνίδι χιλιοστών του δευτερολέπτου. Καμία εταιρεία δεν το γνωρίζει αυτό καλύτερα από τη Mazda, η οποία μπορεί να υπερηφανεύεται πως είναι μία από τις πιο εμπορικές μάρκες στις ΗΠΑ ενώ τα αυτοκίνητά της είναι αυτά με τις περισσότερες συμμετοχές σε αγώνες στην Αμερική. Προφανώς, είναι κάτι που ο ιδρυτής της γνώριζε πολύ καλά.