Τους τελευταίους μήνες, έχω γίνει αυτόπτης μάρτυρας της ζωής στο μετρό της Αθήνας.
Πως είναι να κινείσαι με το μετρό, αφού οι μετακινήσεις στο κέντρο της Αθήνας δεν συμφέρουν με αυτοκίνητο, ούτε με λεωφορεία, πόσο μάλλον με ταξί. Εξαιρούνται βέβαια οι τουρίστες, που αρέσκονται σε ποδαρόδρομους για να βλέπουν, να χαζεύουν, να γνωρίζουν. Απομένει λοιπόν το πιο γρήγορο επιβατικό μέσο στη πόλη, το μετρό. Πολύ γρήγορο και πεντακάθαρο. Μέχρι εκεί όμως…
Πολλά περισσότερα τα στραβά του. Και πιστέψτε με, μπορεί να μη χτυπούν στο μάτι αλλά στα αφτιά και στο σώμα. Δεν φαίνονται σε πρώτη εντύπωση, όμως ταλαιπωρούν τον κοσμάκη, ψυχικά και σωματικά. Σταχυολογώ λοιπόν ορισμένα από τα πιο σοβαρά προβλήματα του:
1.Καθημερινά, μα καθημερινά λέω και οποιαδήποτε ώρα μπεις σε σταθμό του μετρό, θα τρυπήσει τα αφτιά σου η ίδια ανακοίνωση. «Ο ανελκυστήρας στον σταθμό «Πανόρμου» που οδηγεί από την πλατφόρμα των επιβατών στο επίπεδο του σταθμού είναι εκτός λειτουργίας. Ατομα με προβλήματα κίνησης θα πρέπει να αποβιβαστούν στον επόμενο σταθμό των Αμπελοκήπων».
Εννοείται ότι στα ονόματα βάζετε οποιοδήποτε σταθμό του μετρό. Ετσι απλά, ρεαλιστικά κυνικά και αισχρά! Τώρα, με ποιον τρόπο άτομα με προβλήματα κίνησης θα επιστρέψουν στον σταθμό που ήθελαν να κατέβουν είναι δικό τους πρόβλημα και όχι της εταιρείας του μετρό…
2.Ενα ακόμα ερώτημα είναι πως γίνεται κάθε μέρα κάποιο ασανσέρ σε κάποιον σταθμό να είναι εκτός λειτουργίας; Γίνεται συντήρηση καθημερινά; Αν ναι, γιατί δεν γίνεται σε ώρες που το μετρό δεν λειτουργεί για να μην ταλαιπωρείται τόσο κόσμος; Μήπως οι εγκαταστάσεις είναι σε τόσο άθλια κατάσταση και κάθε μέρα δεν λειτουργούν τα ασανσέρ; Δεν έχουν λεφτά για συντήρηση ή τα συντηρούν αλλά χαλάνε τα άτιμα γιατί είναι φτηνοκατασκευές;
3.Αν πάλι δεν ακούσεις περί κινητικών προβλημάτων θα ακούσεις για διακοπή σύνδεσης με το τραμ σε κάποια διαστάυρωση των δύο μέσων, επειδή κάποιο πρόβλημα παρουσιάστηκε ως συνήθως. Αυτό μέρα παρά μέρα. Μην έχουμε και παράπονο…
4.Πολλοί σταθμοί του μετρό, δεν έχουν υπόστεγα στις σκάλες που ανεβοκατεβάζουν κόσμο, με αποτέλεσμα όταν βρέχει, μέχρι να κατέβεις σκάλες ή να τις ανέβεις για να βγεις στην επιφάνεια, να έχεις πλυθεί βιολογικά μαζί με τα ρούχα. Τόσο ακριβά είναι τα σκέπαστρα 5-6 μέτρων ίσα να καλύπτουν τις σκάλες να μην βρέχεται και να μη γλιστράει ο κοσμάκης;
5.Δεν νοείται πρωτεύουσα με μετρό, το οποίο δεν λειτουργεί το βράδυ. Δεν νοείται πόλη με μετρό που να μην φθάνει 24 ώρες το 24ωρο στο αεροδρόμιο. Δεν γίνεται από τις 12 τα μεσάνυχτα τέλος. Με μια μικρή εξαίρεση τα Σαββατοκύριακα που δουλεύει 1-2 ώρες παραπάνω αλλά χωρίς να φθάνει στο αεροδρόμιο. Και φυσικά όσοι κατοικούν μετά την Δουκίσσης Πλακεντίας (Παλλήνη, Παιανία-Κάντζα, Κορωπί, συν τις γύρω περιοχές) να μη φθάνουν ποτέ σπίτι τους αν δεν έχουν αυτοκίνητο.
6.Δεν γίνεται τις ώρες της μεγάλης αιχμής την ώρα που σχολάνε από τις δουλειές τους οι περισσότεροι πολίτες, στο δίωρο 4.30-6.30 οι συρμοί να περνούν κάθε 4 έως 7 λεπτά με αποτέλεσμα να μπαίνουν οι επιβάτες στα βαγόνια στριμωγμένοι, βασανισμένοι και κουρασμένοι και να βγαίνουν σαλαμοποιημένοι. Εκείνες τις ώρες θέλει πιο σύντομα δρομολόγια και όχι να περιμένεις λες και είσαι σε στάση λεωφορείου στην Ομόνοια…
7.Δεν γίνεται να ταλαιπωρείται ο κόσμος να βγάλει ένα εισιτήριο. Δεν γίνεται να περιμένει στην ουρά γιατί πολλά μηχανήματα σε σταθμούς δεν δουλεύουν ή είναι προβληματικά. Μια επίσκεψη πχ στον σταθμό του Νομισματοκοπείου, μέρες τώρα, θα σας πείσει. Εκεί όπου υπάρχουν έξι μηχανήματα έκδοσης εισιτηρίων αλλά δουλεύουν τα… δύο. Κι ένα τρίτο σου λέει δεν δίνει ρέστα ή δεν παίρνει χαρτονομίσματα. Ή αν παίρνει πρέπει να είναι κολλαριστό απευθείας από το Φορτ Νοξ, αλλιώς θα μείνεις εκεί για ώρα μέχρι να το δεχθεί, και οι περαστικοί θα νομίζουν ότι παίζεις Κουλοχέρη και περιμένεις να πέσουν τέσσερα ίδια φρουτάκια στη σειρά για να κερδίσεις και να τινάξεις την μπάνκα στον αέρα…
8.Από ελέγχους άλλο τίποτα. Σε κάποιους σταθμούς κάτι αρματωμένοι σκληροί Ράμπο της εταιρείας κάνουν συνεχείς ελέγχους μέσα στη μέρα για τσαμπατζήδες (και πολύ καλά κάνουν). Γιατί όμως εκεί να υπάρχουν και οι Ράμπο του Χρυσοχοϊδη, αρματωμένοι λες και πάνε στη βόρεια Συρία; Δηλαδή για να πιάσουν στον έλεγχο έναν τζαμπατζή ή έναν πορτοφολά χρειάζονται τρεις Ράμπο;
9.Γιατί σε πρωινές ώρες αιχμής, δεν υπάρχει άνθρωπος στα γκισέ σταθμών, έτσι ώστε αν κάποιος χρειαστεί βοήθεια, να ρωτήσει κάποιον υπάλληλο; Πάνε όλοι μαζί διάλειμα; Δεν πληρώνονται ικανοποιητικά κι εχουν μικρότερο ωράριο; Κάνουν και άλλες δουλειές ταυτόχρονα, οπότε κλείνουν τα γκισέ και επιστρέφουν αργότερα;
10.Οι υπάλληλοι στους σταθμούς θα έπρεπε να είναι ευγενικοί και εξυπηρετικοί με το επιβατικό κοινό, έτσι δεν είναι; ‘Η είναι στα καθήκοντα τους να ειρωνεύονται κόσμο που τυχόν δεν χρησιμοποιεί σωστά το εισιτήριο του στα μηχανήματα εξόδου από το μετρό;
11.Υπάρχει ανώτατο όριο ταχύτητας στους συρμούς ή όποιος θέλει τρέχει όσο θέλει για να δείξει πόσο μάγκας είναι; Γιατί συρμός με συρμό έχει τεράστια διαφορά ταχύτητας. Αλλος πάει με 200 κι άλλος με 100 (τυχαία τα νούμερα). Και μην πει κάποιος ότι όλα εξαρτώνται από την κίνηση στους σταθμούς. Γιατί άλλο να βγαίνει η ψυχή κάποιων (ειδικά των ηλικιωμένων που τρομοκρατούνται) επειδή ένας οδηγός την είδε… Λούις Χάμιλτον και θέλει να σπάσει το φράγμα του ήχου κι άλλο η κίνηση στις ράγες. ‘Η κάνω λάθος; Ακόμη κι αν πρέπει να πάει πιο γρήγορα δεν υπάρχει όριο;
Όμως, όλα κι όλα. Στο μετρό απαγορεύεται να τρώμε για αυτό είναι πεντακάθαρο. Απαγορεύεται να έχουμε φυσικές ανάγκες για αυτό δεν υπάρχουν τουαλέτες. Διαλέξτε: ή θα βρωμάει όπως ο Ηλεκτρικός ή θα είναι απέξω εμφάνιση και από μέσα, άστα να πάνε…
Δεν περιμένω και δεν θέλω απαντήσεις για όλες αυτές τις παρατηρήσεις, γιατί δεν έχει νόημα. Νόημα έχει μόνο να αλλάξουν πολλά από όσα προανέφερα και είμαι βέβαιος ότι πολλοί επιβάτες θα τα έχουν προσέξει και θα έχουν διαμαρτυρηθεί. Ως σεβασμό προς τον πολίτη ας διορθωθούν άμεσα οι… ανορθογραφίες. Αλλά δεν ελπίζω σε πολλά. Αλλωστε τι άλλαξε σε τούτη τη χώρα προς το καλύτερο για να αλλάξει και αυτό;
Υπομονή μέχρι να έρθει η ανάπτυξη…