Θυμάστε τα «πανηγύρια» του περασμένου καλοκαιριού για τις επιδόσεις της «βαριάς βιομηχανίας» της χώρας που δήθεν θα ξεπερνούσε τη χρονιά-ορόσημο του 2019; Φληναφήματα και πομφόλυγες… Τα στοιχεία από την Τράπεζα της Ελλάδος αναδεικνύουν το μέγεθος της αποτυχίας της πολιτικής Μητσοτάκη – Κικίλια για το 2022. Σε μια χρονιά που η ζήτηση για διακοπές σε όλη την Ευρώπη είχε αυξηθεί κατακόρυφα, μια χρονιά που η ακρίβεια σε προϊόντα, μεταφορές και υπηρεσίες έχει χτυπήσει κόκκινο και στην προκείμενη περίπτωση ευνοεί ανυπερθέτως τα έσοδα από το τουριστικό προϊόν, η κυβέρνηση Μητσοτάκη κατάφερε να αποτύχει στον εκφρασμένο της στόχο να πετύχει μεγαλύτερη επίδοση από το 2019!
Οι αριθμοί (δεν) λένε πάντα την αλήθεια
Σύμφωνα λοιπόν με την ΤτΕ:
• Η εισερχόμενη ταξιδιωτική κίνηση το έτος 2022 μειώθηκε κατά 11,2% σε σχέση με το 2019.
• Οι ταξιδιωτικές εισπράξεις το έτος 2022 μειώθηκαν μόλις κατά 3% σε σχέση με το 2019. Το 2019 είχαν ανακοινωθεί έσοδα 18,152 δισ. ευρώ, η περυσινή χρονιά έκλεισε με έσοδα 17,631 δισ. ευρώ.
Ομως υπάρχει μια ειδοποιός διαφορά σε σχέση με τα μεγέθη του 2019. Πρόκειται για την ακρίβεια που έχει εισφέρει ο Κυριάκος Μητσοτάκης με την πολιτική υπέρ των ολιγοπωλίων. Πράγματι η μέση δαπάνη ανά ταξίδι αυξήθηκε κατά 9,7% το 2022 σε σύγκριση με το 2019, σύμφωνα με
την ΤτΕ. Η σχεδόν ταύτιση με τον μέσο πληθωρισμό του 2022 είναι δηλωτική… Σε πρώτη ανάγνωση ο ελληνικός τουρισμός ανέκαμψε από την άποψη των εσόδων χρησιμοποιώντας την ακρίβεια, η οποία με βάση την ΕΛΣΤΑΤ οφείλεται κατά 68% στις πολιτικές της κυβέρνησης Μητσοτάκη και κατά 32% στην αποσταθεροποίηση από την πανδημία και την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία.
Αυξημένα έσοδα, μηδενικά κέρδη
Εδώ εισέρχεται η παραδοξότητα… Από τη μία ο αρμόδιος υπουργός Βασίλης Κικίλιας πανηγυρίζει γιατί, όπως είπε, ο τουρισμός απέδωσε έσοδα της τάξης των 18 δισ. ευρώ το 2022. Από την άλλη, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) Γιάννης Ρέτσος εκφράζει αγωνία για την επιβίωση του κλάδου. Είναι χαρακτηριστική η δήλωσή του τον περασμένο Οκτώβριο, κατά την παρουσίαση του σχεδίου «Εθνική Στρατηγική για τον Ελληνικό Τουρισμό 2030».
Ο κ. Ρέτσος είχε επισημάνει ότι η Ελλάδα είναι ισχυρό brand, στον αντίποδα όμως οι τουριστικές επιχειρήσεις προσπαθούν να κρατηθούν όρθιες. Πώς συνδέονται τα πανηγύρια Κικίλια για τις εισπράξεις με την κραυγή των επιχειρήσεων του τουριστικού κλάδου για επιβίωση; Η αιτία βρίσκεται στο κόστος λειτουργίας εξαιτίας των πολιτικών Μητσοτάκη ειδικά στο ζήτημα του ηλεκτρικού ρεύματος.
Οπως προκύπτει από τις έρευνες του Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων (ΙΤΕΠ), η μεταβολή του κόστους ενέργειας είναι υπερδιπλάσια και αυξημένη κατά 102,1% σε σχέση με το 2019. Τον Αύγουστο, τον πιο «θερμό» μήνα του καλοκαιριού, το ενεργειακό κόστος ήταν αυξημένο κατά 94,3% έναντι του αντίστοιχου μήνα του 2019. Σημαντικά αυξημένο κατά 45,8% καταγράφηκε και το κόστος αγοράς προϊόντων τον περασμένο Αύγουστο σε σύγκριση με τον Αύγουστο του 2019. Οπως είχε σχολιάσει τον περασμένο Οκτώβριο ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου της Ελλάδας Αλέξανδρος
Βασιλικός: «Δεν υπάρχει γραμμή στα λογιστικά φύλλα εξόδων ενός ξενοδοχείου που να μη σημειώνεται κατακόρυφη αύξηση 100% στην τιμή του ρεύματος, 40% στις προμήθειες τροφίμων και ποτών, ενώ καταγράφονται αυξήσεις στα ενοίκια και συνεχιζόμενες αυξήσεις στα επιτόκια που επιβαρύνουν υφιστάμενες υποχρεώσεις».
Τι σημαίνει αυτό; Πολύ απλά, η αύξηση στα έσοδα δεν σημαίνει κέρδος και κατ’ επέκταση αυτό οδηγεί σε πνίξιμο των τουριστικών επιχειρήσεων. Η Ελλάδα του Κυρ. Μητσοτάκη μέσα από την «επιτυχημένη» πορεία του ελληνικού τουρισμού…