Στο… μικροσκόπιο της Κομισιόν πρόγραμμα που έτρεχε με πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης για τα τεστ καρκίνου του τραχήλου της μήτρας. Το πάγωσαν στο υπoυργείο Υγείας για να αλλάξουν τις προδιαγραφές προς όφελος συγκεκριμένης εταιρείας.
Διά χειρός Αγαπηδάκη φαίνεται ότι είναι το νέο εκκολαπτόμενο σκάνδαλο της κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη για το χρηματοδοτούμενο πρόγραμμα που αφορά τις εξετάσεις του καρκίνου του τραχήλου της μήτρας.
Ηδη η Κομισιόν ετοιμάζεται να ξεκινήσει έρευνα καθώς η υπόθεση αφορά διαχείριση κονδυλίων από το Ταμείο Ανάκαμψης τα οποία η κυβέρνηση, παραβιάζοντας και τους κανόνες περί αθέμιτου ανταγωνισμού, ετοιμάζεται να διοχετεύσει σε συγκεκριμένη εταιρεία για χάρη της οποίας άλλαξε τους όρους του επίμαχου διαγωνισμού με νέες, αχρείαστες τεχνικές προδιαγραφές.
Αυτό μάλιστα συνέβη ενάμιση χρόνο μετά την έκδοση του πρώτου σχετικού ΦΕΚ και ενώ γίνονταν πυρετώδεις προετοιμασίες από τις εταιρείες που θα συμμετείχαν στον διαγωνισμό.
Ο πρώην υπουργός Υγείας Θάνος Πλεύρης καθώς και ο νυν υπουργός Υγείας Αδωνης Γεωργιάδης, στους οποίους απευθύνθηκε σχετικά το Documento, πετάνε το μπαλάκι στην αναπληρώτρια υπουργό Υγείας Ειρήνη Αγαπηδάκη, δείχνοντας ως υπεύθυνη για το σοβαρό θέμα που ερευνά η Κομισιόν την προστατευόμενη του Μαξίμου και προσωπικά του ίδιου του Κυρ. Μητσοτάκη.
Το τι ακριβώς συμβαίνει και πώς καταδεικνύεται ότι πίσω από τον καπνό που θορύβησε την Κομισιόν υπάρχουν φωτιά και οσμή σκανδάλου αποκαλύπτει η έρευνα του Documento στα σχετικά ΦΕΚ…
Η ΝΔ αποφασίζει… με τα λεφτά των άλλων
Το χρηματοδοτούμενο από την ΕΕ πρόγραμμα πρόληψης του καρκίνου του τραχήλου της μήτρας ψηφίστηκε ως νομοσχέδιο και δημοσιεύτηκε στην επίσημη εφημερίδα της ελληνικής κυβέρνησης τον Ιούλιο 2022. Πρόκειται για ιδιαίτερα σημαντικό πρόγραμμα, που προορίζεται για 2,5 εκατ. γυναίκες ηλικίας 21-65 ετών, καθώς μέσω του προγράμματος θα μπορούσαν να αντιμετωπιστούν μεγάλες αναμονές για την πρόσβαση σε τεστ για τον ιό των ανθρώπινων θηλωμάτων (HPV), κύρια αιτία πρόκλησης καρκίνου του τραχήλου της μήτρας.
Είναι μάλιστα χαρακτηριστικό ότι σε δύο διαφορετικά ΦΕΚ, στις 24.11.2022 (αρ. φύλλου 6001) και τις 23.12.2022 (αρ. φύλλου 6651), αναφέρθηκαν και οι τεχνικές προδιαγραφές που πρέπει να πληρούν εταιρείες και εργαστήρια για να συμμετάσχουν στο έργο. Ωστόσο, παρά το φιλόδοξο αυτό πρόγραμμα, «ξαφνικά ο ΕΟΠΥΥ, που είναι επικεφαλής του προγράμματος, προχώρησε σε πάγωμα χωρίς καμία εξήγηση» γράφει αποκαλυπτικό δημοσίευμα του ενημερωτικού ιστότοπου Euractiv, «αιφνιδιάζοντας εταιρείες και εργαστήρια, τα οποία ήδη είχαν επενδύσει σε διαγνωστικό εξοπλισμό που περιέγραφαν οι τεχνικές προδιαγραφές».
Στις 15 Μαρτίου 2024 με νέο ΦΕΚ (αρ. 1724) η κυβέρνηση επανήλθε στο συγκεκριμένο πρόγραμμα, αλλάζοντας ωστόσο τις τεχνικές προδιαγραφές για τη συμμετοχή εταιρειών και εργαστηρίων. Βέβαια, οι αλλαγές αυτές σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να θεωρηθούν ασήμαντες, καθώς επί της ουσίας άλλαξαν πλήρως τα μέχρι τότε κριτήρια, καθιστώντας τον διαγωνισμό φωτογραφικό. Ειδικότερα, οι νέες τεχνικές απαιτήσεις ευνοούν συγκεκριμένη ιατρική συσκευή, HPV DNA, την οποία παράγει συγκεκριμένη εταιρεία.
Με τον περιορισμό σε ένα μόνο ιατροτεχνολογικό προϊόν, όπως ορίζει το τελευταίο ΦΕΚ, εμπίπτει το ζήτημα της στρέβλωσης του ανταγωνισμού, εγείροντας την ίδια στιγμή επιστημονικά ερωτήματα, καθώς και άλλα ιατροτεχνολογικά προϊόντα, που υπάρχουν ήδη στην αγορά, θα μπορούσαν να έχουν τα ίδια αποτελέσματα.
Οι φωτογραφικές αλλαγές στα ΦΕΚ
Το Documento φέρνει στο φως τις διαφορές στις τεχνικές προδιαγραφές πριν και μετά το προσωρινό πάγωμα του προγράμματος για τον καρκίνο του τραχήλου της μήτρας. Οσα εντοπίσαμε αποδεικνύουν ότι η κυβέρνηση απροκάλυπτα κόβει και ράβει τεχνικές προδιαγραφές προς όφελος συγκεκριμένης εταιρείας. Συγκεκριμένα, στο τέταρτο κριτήριο του παραρτήματος Β του ΦΕΚ στις 15 Μαρτίου 2024 αναφέρεται χαρακτηριστικά: «Τα αντιδραστήρια που θα χρησιμοποιούνται στους εν λόγω ελέγχους θα παρέχονται αποκλειστικά από εξουσιοδοτημένους από την αντίστοιχη παραγωγό εταιρεία αντιπροσώπους. Οι αντιπρόσωποι αυτοί οφείλουν να έχουν σε ισχύ τις διαπιστεύσεις διασφάλισης ποιότητας που προβλέπονται από την κείμενη νομοθεσία για την παροχή και διακίνηση της συγκεκριμένης κατηγορίας αντιδραστηρίων».
Στα δύο προηγούμενα ΦΕΚ, στις 24.11.2022 και τις 23.12.2022, δεν γίνεται καμία αναφορά σε εξουσιοδοτημένους αντιπροσώπους.
Στο έβδομο κριτήριο του ίδιου παραρτήματος επισημαίνεται: «Ολα τα εργαστήρια, ιδιωτικά ή δημόσια, θα φέρουν διαπίστευση του ΕΣΥΔ για τουλάχιστον μία μοριακή μέθοδο. Θα οφείλουν να διαπιστεύσουν στον ΕΣΥΔ τη συγκεκριμένη μέθοδο μέχρι τη 31/12/2024». Στα δύο προαναφερθέντα και προγενέστερα ΦΕΚ δεν υπήρχε κανένα κριτήριο σχετικά με την αναγκαιότητα διαπίστευσης από το Εθνικό Σύστημα Διαπίστευσης (ΕΣΥΔ).
Παράλληλα, στο ένατο κριτήριο του νέου ΦΕΚ επισημαίνεται η υποχρεωτική έγκριση από έναν ακόμη οργανισμό κύρους, είτε του αμερικανικού FDA είτε του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (WHO), «με ένδειξη primary screening για καρκίνο τραχήλου της μήτρας». Εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι η κυβέρνηση «λησμόνησε» να αναφερθεί στα προηγούμενα ΦΕΚ στην έγκριση από ακόμη έναν οργανισμό κύρους.
Ενα ακόμη μελανό σημείο των ανεξήγητων αυτών νέων αλλαγών στις τεχνικές προδιαγραφές συνιστά το δωδέκατο κριτήριο του Παραρτήματος Β, το οποίο αναφέρει εμφατικά: «Η δυναμικότητα των εγκατεστημένων μηχανημάτων στα εργαστήρια ανάλυσης, ιδιωτικά ή δημόσια, που εκτελούν τις εξετάσεις HPV-DNA TEST να ανταποκρίνεται σε παραγωγή 300 αποτελεσμάτων ανά 8 ώρες αυτοτελώς χωρίς κάποιο άλλο μηχάνημα».
Πέρα από το γεγονός ότι κάτι τέτοιο δεν αναφέρεται στις προηγούμενες ανακοινώσεις, το νέο αυτό κριτήριο δεν έχει καμία πρακτική σημασία, αφού δεν πρόκειται για τεστ που αφορά λοιμώδες νόσημα το οποίο πρέπει να εντοπιστεί για να μην κολλήσουν άλλοι ώστε να δικαιολογείται η «φασόν» παραγωγή αποτελεσμάτων.
Σε ετοιμότητα οι Βρυξέλλες
Η Κομισιόν βρίσκεται σε ετοιμότητα προκειμένου να διαπιστώσει αν και κατά πόσο η Ελλάδα δαπανά και αξιοποιεί ορθά τα χρήματα του Ταμείου Ανάκαμψης. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του Euractiv, «η Επιτροπή μπορεί να ζητήσει πρόσθετες πληροφορίες και να πραγματοποιήσει ελέγχους και επιτόπιους ελέγχους, για να επαληθεύσει την ολοκλήρωση των ορόσημων και των στόχων. Σε περίπτωση απάτης, διαφθοράς ή σύγκρουσης συμφερόντων, οι αρχές των κρατών-μελών πρέπει πρώτα να διορθώσουν αυτά τα ζητήματα και στη συνέχεια να ανακτήσουν τυχόν επηρεαζόμενα κεφάλαια». Μάλιστα, όπως επισημαίνεται στο σχετικό ρεπορτάζ, «σε περίπτωση που το κράτος-μέλος δεν ξεκινήσει τέτοιες διορθώσεις, η Επιτροπή θα ανακτήσει τα κεφάλαια». Επισημαίνεται επίσης ότι το ζήτημα αφορά και την OLAF, που μπορεί να διενεργήσει και δικό της έλεγχο.
Το Documento επιχείρησε επανειλημμένα να επικοινωνήσει με την αναπληρώτρια υπουργό Ειρ. Αγαπηδάκη, καθώς τόσο ο νυν υπουργός Υγείας Αδ. Γεωργιάδης όσο και ο πρώην (επί των ημερών του οποίου ψηφίστηκε το σχετικό νομοσχέδιο) Θ. Πλεύρης μας συνέστησαν να απευθυνθούμε στην αναπληρώτρια υπουργό ως καθ’ ύλην αρμόδια. Αν και επέστρεψε την τηλεφωνική μας κλήση, δεν κατέστη δυνατό να μιλήσουμε, καθώς έπεσε η γραμμή. Προσπαθήσαμε στη συνέχεια πολλές φορές να τη βρούμε, της αποστείλαμε και γραπτό μήνυμα, αλλά μέχρι να κλείσει η ύλη της εφημερίδας δεν μας κάλεσε ξανά.
Γεωργιάδης: «Αρμοδιότητα της Αγαπηδάκη. Δεν προκύπτει κανένα ζήτημα»
Σε τηλεφωνική επικοινωνία με το Documento ο νυν υπουργός Υγείας Άδωνης Γεωργιάδης δήλωσε σχετικά: «Είναι αρμοδιότητα της κ. Αγαπηδάκη. Επειτα από έρευνα που έκανα στην υπόθεση, δεν προκύπτει κανένα ζήτημα. Ο διαγωνισμός δεν είναι φωτογραφικός. Μπορούν πλείονες της μίας εταιρείας να συμμετάσχουν».
Πλεύρης: «Δεν έχω παρακολουθήσει την πορεία του προγράμματος»
Το Documento επικοινώνησε τηλεφωνικά με τον Θ. Πλεύρη, ο οποίος ήταν υπουργός Υγείας όταν ψηφίστηκε το νομοσχέδιο που μεταξύ άλλων αφορούσε και το συγκεκριμένο πρόγραμμα. Ο Θ. Πλεύρης δήλωσε άγνοια για τις αλλαγές στις τεχνικές προδιαγραφές ενός διαγωνισμού που ξεκίνησε επί υπουργίας του ίδιου. Συγκεκριμένα, δήλωσε στο Documento: «Δεν γνωρίζω κάτι γι’ αυτό. Δεν έχω να κάνω κάποιο σχόλιο. Εγώ γνωρίζω τα προληπτικά προγράμματα που βγάλαμε όταν ήμουν υπουργός. Μετά την πορεία δεν την ξέρω. Δεν γνωρίζω το θέμα καθόλου. Πρέπει να απευθυνθείτε στο υπουργείο».
Οταν τον ρωτήσαμε για τη διακοπή του προγράμματος ο Θ. Πλεύρης απάντησε: «Εγώ το πρόγραμμα το οποίο γνωρίζω ήταν ο μαστός, το οποίο βγήκε κανονικά. Μετά ήταν να μπούνε κάποια άλλα προγράμματα, μεσολάβησαν εκλογές. Δηλαδή ήταν εν εξελίξει. Δεν έχω παρακολουθήσει. Είχε βγει το ΦΕΚ και βάσει αυτών των ΦΕΚ είχαν ξεκινήσει οι προληπτικές εξετάσεις τότε μαστού και ήταν κι άλλες. Πρέπει πραγματικά, φαντάζομαι, να σας δώσει διευκρινίσεις το υπουργείο. Είναι αρμοδιότητα της κ. Αγαπηδάκη. Πρέπει να απευθυνθείτε σε εκείνη. Δεν έχω να σας κάνω κανένα σχόλιο. Εγώ ξέρω τα προληπτικά μαζί. Είχα βγάλει και δελτίο Τύπου τότε που είχαν γίνει τα προληπτικά. Αλλά την εξέλιξή τους δεν την έχω παρακολουθήσει, γιατί δεν ήμουν πια υπουργός».
Ποια είναι η Ειρήνη Αγαπηδάκη
-Η Ειρήνη Αγαπηδάκη εμφανίστηκε ξαφνικά στα πολιτικά δρώμενα της χώρας ως στενή συνεργάτιδα και πρόσωπο της εμπιστοσύνης του Απόστολου Δοξιάδη.
Μέσω αυτού απέκτησε και ισχυρή πρόσβαση στο Μέγαρο Μαξίμου αλλά και στον ίδιο τον πρωθυπουργό
-Η προστασία που της παρείχε το πρωθυπουργικό περιβάλλον και οι συνεργάτες του Κ.Μητσοτάκη, της δημιούργησαν έπαρση και αλαζονεία, όπως ισχυρίζονται υψηλόβαθμα κυβερνητικά στελέχη
-Γι’ αυτό εξάλλου δεν δίστασε να προσβάλει ακόμη και τον πρώην πολιτικό της προϊστάμενο, πρώην υπουργό Υγείας Θάνο Πλεύρη, γυρίζοντας επιδεικτικά την πλάτη της όταν εκείνος θέλησε να τη χαιρετήσει μέσα στη Βουλή, ενώπιον μάλιστα πολλών βουλευτών.
-Αντίστοιχη συμπεριφορά είχε επιδείξει – όπως αναφέρουν επιβεβαιωμένες πληροφορίες – και στον τέως υπουργό Υγείας Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, ο οποίος χρειάστηκε να επικοινωνήσει με το Μέγαρο Μαξίμου για να τη «μαζέψουν».
-Ο νυν υπουργός Υγείας Άδωνις Γεωργιάδης από την άλλη, μπορεί να διαλαλεί ότι συνεργάζεται άψογα μαζί της, αλλά όπως σημειώνουν υψηλόβαθμες πηγές, έχει πάρει το πράσινο φως από το Μέγαρο Μαξίμου ότι αν τον «ενοχλήσει», να ζητήσει απλά την απομάκρυνσή της, κάτι που όπως τον διαβεβαίωσαν θα γίνει στον επόμενο ανασχηματισμό μετά τις ευρωεκλογές
Η ανακοίνωση χωρίς απάντηση για την «ταμπακιέρα»
Μετά την αποκάλυψη του Documento την Κυριακή, το υπουργείο Υγείας, εξέδωσε απάντηση, χωρίς ωστόσο να απαντά κατ’ ουσίαν, για την «ταμπακιέρα». Το πρόγραμμα υπήρχε, ανακοινώθηκε και ξεκίνησε η διαγωνιστική διαδικασία, Όμως, έρχεται κατόπιν εορτής το υπουργείο, 1,5 χρόνο μετά, να τροποποιήσει τους όρους τους διαγωνισμού. Συγκεκριμένα, θέτει έναν όρο που δεν έχει καμία πρακτική σημασία αφού τα συγκεκριμένα τεστ δεν αφορούν λοιμώδες νόσημα που πρέπει να αντιμετωπιστεί άμεσα. Ταυτόχρονα, θέτει τον όρο να ανταποκρίνονται αυτοί που θα πάρουν το έργο σε παραγωγή 300 αποτελεσμάτων ανά 8 ώρες αυτοτελώς χωρίς κάποιο άλλο μηχάνημα.
Ωστόσο, το υπουργείο Υγείας, αντί απαντήσεων, το υπουργείο αναφέρεται γενικώς και αορίστως για «παραπλανητικές πληροφορίες».
Αναλυτικά η ανακοίνωση:
«Ο σχεδιασμός του προγράμματος πρόληψης κατά του καρκίνου της μήτρας έγινε με βάση τις εισηγήσεις της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων Δημόσιας Υγείας η οποία έχει συσταθεί με τον νόμο 4675/2020 και καθορίζει το επιστημονικό πρωτόκολλο κάθε προληπτικού προγράμματος, βασιζόμενη σε διεθνή και ευρωπαϊκά πρότυπα και κατευθυντήριες οδηγίες, με στόχο την υψηλότερη ποιότητα παροχής υπηρεσιών Δημόσιας Υγείας για τους πολίτες.
Στα δημοσιεύματα αναφέρεται ότι «άλλαξαν τα κριτήρια» καθιστώντας τον διαγωνισμό «φωτογραφικό» με απαιτήσεις που δήθεν ευνοούν συγκεκριμένη εταιρεία. Παράλληλα η προδιαγραφή που προβλέπει υποχρεωτική έγκριση από FDA ή WHO καταγγέλλεται ως αχρείαστη
Απαντάμε:
Είναι αδιανόητο να στοχοποιείται ένα πρόγραμμα ως δήθεν φωτογραφικό και μάλιστα να αναφέρεται ότι υπάρχει φωτογραφικός διαγωνισμός, τη στιγμή που μιλάμε για την Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) η οποία καθορίζει τις προδιαγραφές συμμετοχής των παρόχων υγείας (ιατρών, κέντρων και εργαστηρίων) στο πρόγραμμα και όχι για διαγωνισμό.
Με άλλα λόγια, δεν αποκλείεται κανένας ο οποίος διαθέτει τις υψηλής ποιότητας προδιαγραφές που έχουν τεθεί με γνώμονα την ποιότητα της Δημόσιας Υγείας και το επίπεδο των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας στους πολίτες. Αν κάθε πρόγραμμα που γίνεται με στόχο την παροχή υπηρεσιών υψηλής ποιότητας θεωρείται ότι εξυπηρετεί συμφέροντα, δε θα έπρεπε να βάζουμε κανένα ποιοτικό κριτήριο ποτέ, διότι πάντα κάποιος θα αποκλειόταν.
Είναι σημαντικό να γνωρίζουν οι πολίτες ότι κάθε πρόγραμμα προληπτικών εξετάσεων διενεργείται με τα πλέον αυστηρά ποιοτικά κριτήρια και επιστημονικά πρωτόκολλα, όπως άλλωστε υπαγορεύουν οι κατευθυντήριες οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των ευρωπαϊκών και διεθνών επιστημονικών φορέων.
Πράγματι, το Υπουργείο Υγείας υιοθέτησε την επιστημονική εισήγηση της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων Δημόσιας Υγείας και ζητά τα τεστ και τα αντιδραστήρια που θα χρησιμοποιηθούν για τη συγκεκριμένη εξέταση να έχουν πιστοποίηση για πρωτογενή πληθυσμιακό έλεγχο για τον καρκίνο του τραχήλου της μήτρας από οργανισμούς υψηλού επιστημονικού κύρους όπως είναι ο FDA και ο WHO.
Μια απλή αναζήτηση στον ιστότοπο των οργανισμών αυτών αποδεικνύει ότι υπάρχουν πολλές εταιρείες που πληρούν αυτές τις προδιαγραφές, αρκετές εκ των οποίων δραστηριοποιούνται και στη χώρα μας.
Για κάθε προϊόν, είτε είναι φαρμακευτικό σκεύασμα είτε ιατρική συσκευή, είναι απαραίτητο να υπάρχουν οι πλέον αυστηρές προδιαγραφές που στηρίζονται στην υψηλή αποτελεσματικότητα και ασφάλεια των εκάστοτε προϊόντων. Αυτό ζητάμε κι εμείς: τις πιο αυστηρές προδιαγραφές και την υψηλότερη αποτελεσματικότητα.
Με βάση λοιπόν τις προδιαγραφές της ΕΕΔΥ, το Υπουργείο έθεσε προδιαγραφές με υψηλά πρότυπα προκειμένου να έχουμε την τελευταία τεχνολογία σε επίπεδο δειγματοληψίας και εργαστηριακής ανάλυσης ώστε να διασφαλίζεται:
α) υψηλή ευαισθησία: να ανιχνεύει δηλαδή η ανάλυση ακόμα και την ελάχιστη παρουσία του ιού HPV και κάθε τύπου του ιού HPV
και
β) υψηλή ειδικότητα: να ανιχνεύει τον συγκεκριμένο ιό και όχι κάποιον άλλο, και να διαχωρίζει τους συγκεκριμένους τύπου ιού που συνδέονται με αυξημένο κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του τραχήλου της μήτρας.
Στα δημοσιεύματα αναφέρεται ότι «δεν δικαιολογείται» το κριτήριο της μεγαλύτερης δυναμικότητας και πως «δεν έχει καμία πρακτική σημασία»
Απαντάμε:
Σύμφωνα με επιστημονικές έρευνες που αξιολογούν την ποιότητα των πληθυσμιακών προγραμμάτων πρόληψης του καρκίνου του τραχήλου της μήτρας, η πιο επιτυχημένη χώρα της Ευρώπης στο HPV-DNA screening είναι η Ολλανδία. H Ολλανδία έχει μειώσει τον αριθμό των εργαστηρίων που διενεργούν τις αναλύσεις HPV-DNA test από 40 σε 5 με ημερήσια παραγωγικότητα 450 δείγματα ανά εργαστήριο. Κάτι που επιβεβαίωσαν και διακεκριμένοι επιστήμονες στη χώρα μας, στο 7ο επιστημονικό συνέδριο με θέμα «HPV και Βιοδείκτες στη Μαιευτική και Γυναικολογία» που έγινε στη Λάρισα τον Δεκέμβριο του 2023, όπου επεσήμαναν ότι πρέπει να ακολουθήσουμε το υπόδειγμα της Ολλανδίας, της Γαλλίας καθώς και άλλων χωρών της Ευρώπης που έχουν λίγα εργαστήρια να πραγματοποιούν τις αναλύσεις για το HPV-DNA test κεντρικά, με τελευταίας τεχνολογίας μηχανήματα που παράγουν άνω των 300 δειγμάτων ανά 8ωρο, ώστε να διασφαλίζεται ότι αφενός δεν παρεμβαίνει ανθρώπινο χέρι στην ανάλυση, ώστε να υπάρχει ομοιομορφία ως προς την υψηλή ποιότητα και καλύτερη διαχείριση των αποτελεσμάτων. Επίσης ανέφεραν το παράδειγμα της Ολλανδίας που πρόκειται να μειώσει περαιτέρω από 5 σε 3 τα σχετικά εργαστήρια.
Εμείς ακολουθούμε τις βέλτιστες πρακτικές των χωρών που έχουν τα καλύτερα αποτελέσματα στην πρόληψη του καρκίνου του τραχήλου της μήτρας. Αυτή είναι η μόνη μας προτεραιότητα. Αυτό δεν αποτελεί ισχυρισμό, αλλά κάτι που αποδεικνύεται με ισχυρά επιστημονικά τεκμήρια.
Ξεκαθαρίζουμε για άλλη μια φορά ρητά ότι δεν αποκλείουμε κανέναν από το να συμμετέχει στο πρόγραμμα εφόσον πληροί τις προδιαγραφές, ίσα ίσα που δίνουμε κίνητρο με τη δράση αυτή σε όποιον θέλει να συμμετέχει, ώστε να εξυπηρετήσουμε τους πολίτες σε όλη την επικράτεια».