Διάσημα έγιναν τα… πεζοδρόμια της Αθήνας. Συγκεκριμένα, το διαχρονικότατο πρόβλημα που αντιμετωπίζει η πρωτεύουσα, έγινε ρεπορτάζ στον… Guardian.
Σε ένα εξαιρετικά αιχμηρό σχόλιο, η Helena Smith του Guardian, περιγράφει την κακή κατάσταση των αθηναϊκών πεζοδρομίων, με αφορμή ένα ατύχημα που είχε η ίδια. Το δημοσίευμα φέρει τίτλο: «Επιδημία πτώσεων στους “κακούς δρόμους” της Αθήνας».
Όπως περιγράφει, περπατούσε σε έναν δρόμο στο κέντρο της Αθήνας και σκόνταψε σε ένα μαρμάρινο σκαλοπάτι που προεξείχε, χτυπώντας το πόδι της. Το κάγκελο του σκαλοπατιού έσπασε με αποτέλεσμα να τραυματιστεί. Αυτό το περιστατικό την ώθησε να γράψει για την κακή κατάσταση των δρόμων στην Αθήνα που προκαλούν συχνά ατυχήματα και τραυματισμούς.
Υπολογίζεται ότι το 44% των ηλικιωμένων και των ατόμων με αναπηρία αντιμετωπίζουν προβλήματα κινητικότητας στους δρόμους. Σκοπός είναι να βελτιωθεί η προσβασιμότητα στην πόλη και να δημιουργηθεί ένα πιο ασφαλές περιβάλλον για τους πεζούς.
«Ανάμεσα στους πολλούς που έχουν βγει στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να εκφράσουν την αγανάκτησή τους για τα πεζοδρόμια που είναι γεμάτα λακκούβες, σπασμένα ή δεν υπάρχουν καθόλου είναι και συνταξιούχοι που απαιτούν από τις αρμόδιες υπηρεσίες “να δώσουν τα πεζοδρόμια πίσω στους πεζούς”» αναφέρει χαρακτηριστικά το δημοσίευμα.
«Όλοι φαίνεται να πιστεύουν ότι τα πεζοδρόμια είναι προέκταση της ιδιοκτησίας τους», κατήγγειλε ένας συνταξιούχος στον Guardian, εξηγώντας γιατί το περπάτημα στην Αθήνα έχει γίνει τόσο επικίνδυνο.
Μάλιστα, η δημοσιογράφος επικοινώνησε με τον δήμαρχο Αθηναίων και σημειώνει: «Ο δήμαρχος Αθηναίων, Χάρης Δούκας, αναγνωρίζει αυτό το πρόβλημα και δεσμεύεται να κάνει την πόλη πιο φιλική προς τους πεζούς. Ο δήμαρχος προτείνει την αντικατάσταση κατεστραμμένων πεζοδρομίων, την εισαγωγή ραμπών και την αντιμετώπιση του προβλήματος της παράνομης στάθμευσης».
Θέμα και στο Tripadvisor
«Όλα αυτά θα μπορούσαν να είχαν κρατηθεί κάτω από το χαλί -που ακούγονται μόνο από τους κατοίκους που γκρινιάζουν για την «επιδημία» των πτώσεων στα πεζοδρόμια- αν η ελληνική πρωτεύουσα δεν προσέλκυε επίσης αριθμό ρεκόρ επισκεπτών και μεγάλες επενδύσεις από ξενοδόχους του εξωτερικού», αναφέρει.
«Ολοένα και περισσότερο η κατάσταση των ελληνικών πεζοδρομίων – και η αδιαφορία των αρμόδιων αρχών για την αποκατάστασή τους – έχει γίνει θέμα συζήτησης με τους παραθεριστές να αναζητούν συμβουλές σε πλατφόρμες όπως το Tripadvisor για το “πώς να αποφύγετε να σκοντάψετε ή να πέσετε περπατώντας;”» σημειώνεται στο δημοσίευμα.
«Έχω συνηθίσει πεζοδρόμια σε καλύτερη κατάσταση εκεί από όπου κατάγομαι», έγραψε ο Denny, ένας Αμερικανός που επισκέφθηκε την πρωτεύουσα πέρυσι. «Αυτό που με ανησυχεί είναι να σκοντάψω ή να σκοντάψω … Είναι εντάξει να περπατάτε στο δρόμο όταν το πεζοδρόμιο φαίνεται επικίνδυνο;»
Ανάμεσα στα emojis και τα θαυμαστικά ένας «ειδικός σε θέματα προορισμών» θεώρησε σκόπιμο να γνωμοδοτήσει: «Ναι, αλλά να είστε προσεκτικοί 🙂 Η συμβουλή μου (& αυτό που κάνω εγώ, καθώς αν δεν το έκανα σίγουρα θα σκόνταφτα!) είναι να κοιτάζετε προς τα κάτω εκεί που περπατάτε, να μην κοιτάζετε τοποθεσίες, τοπία κ.λπ. ενώ βρίσκεστε ακόμα εν κινήσει …».
Η άθλια κατάσταση των αθηναϊκών πεζοδρομίων εξηγεί γιατί «οι πιο ευάλωτοι πεζοί έχουν σχεδόν εξαφανιστεί από τους δημόσιους χώρους», αναφέρει η κίνηση για τα δικαιώματα των πεζών, η ΠΕΖΗ, σημειώνοντας ότι άτομα με αναπηρία, γονείς με καροτσάκια ή ηλικιωμένοι σπάνια εμφανίζονται στους δρόμους της πόλης.
«Μπήκα στο ΠΕΖΗ πριν από 20 χρόνια, όταν άρχισα να παρατηρώ πόσο δύσκολο ήταν για τον ηλικιωμένο πατέρα μου να περπατήσει μόλις 200 μέτρα, γιατί σε κάθε πεζοδρόμιο σήμαινε να ανεβοκατεβαίνει, να πηδάει από εδώ και από εκεί, για να αποφύγει όλα τα εμπόδια», λέει ο Νίκος Στάππας μηχανικός περιβάλλοντος στον Guardian. «Δυστυχώς η πρόοδος ήταν πολύ αργή. Υπάρχουν αποτελεσματικές, χαμηλού κόστους πολιτικές που θα μπορούσαν εύκολα να εφαρμοστούν, αλλά ο σχεδιασμός είναι παντού. Νομίζω ότι οι άνθρωποι έχουν χάσει εντελώς την ελπίδα τους».
Τα παράνομα σταθμευμένα οχήματα δεν είναι το μόνο πρόβλημα. Αν τα πεζοδρόμια δεν έχουν καταληφθεί από ιδιοκτήτες εστιατορίων και καφετεριών που εκμεταλλεύονται τον δημόσιο χώρο ως «αποκλειστικούς» χώρους καθισμάτων – τέσσερις στους δέκα έχει διαπιστωθεί από το Πολυτεχνείο ότι επιδίδονται σε αυτή την πρακτική – είναι πάντα γεμάτα με γλάστρες, σκουπίδια, κάδους απορριμμάτων, κολωνάκια, κολώνες και στύλους. Γι’ αυτό και απαιτούνται συχνά αστραπιαία αντανακλαστικά για να περιηγηθείτε στα πεζοδρόμια που γίνονται αδιάβατα επειδή είναι τόσο στενά.
«Αλλά είναι ευρέως αποδεκτό ότι τα αυτοκίνητα είναι οι μεγαλύτεροι ένοχοι. Η Αθήνα έχει ένα από τα υψηλότερα ποσοστά ιδιοκτησίας αυτοκινήτων στον κόσμο: 816 στους 1.000 κατοίκους της πόλης διαθέτουν οχήματα. Αυτό επενδύει τη στάθμευση με ένα ασφάλιστρο που συχνά βλέπει τα πεζοδρόμια να αποτελούν την τέλεια λύση. Λιγότερο από το 11% των 3,2 εκατομμυρίων κατοίκων της Αθήνας κάνουν ποδήλατο ή περπατούν με τα πόδια, σε σύγκριση με το 27% στο Λονδίνο και το 36% στη Βαρκελώνη.» αναφέρει.
«Μπορεί η ελληνική πρωτεύουσα να γίνει ποτέ προσιτη στο περπάτημα; Σε μια εποχή που η κλιματική αλλαγή έχει επικεντρώσει τη συζήτηση στην έννοια της πόλης των 15 λεπτών (στην οποία οι υπηρεσίες δεν απέχουν ποτέ περισσότερο από ένα τέταρτο της ώρας), είναι το ερώτημα του ενός εκατομμυρίου δολαρίων που τίθεται από αστικούς σχεδιαστές, γεωγράφους, μηχανικούς και αρχιτέκτονες.» καταλήγει στο τέλος του κειμένου της.
Διαβάστε επίσης:
Καιρός: Μετά την κακοκαιρία, νέο κοκτέιλ ζέστης και υγρασίας – Σε ποιες περιοχές θα βρέξει
Ο Πολάκης επιβεβαιώνει Documento – Διπλή επίθεση σε Κασσελάκη, Τσίπρα
Νορβηγία: Νεκρή εντοπίστηκε η «Χβάλντιμιρ», η φάλαινα «κατάσκοπος των Ρώσων»