Guardian: Έλληνες εφοπλιστές έφτιαξαν τον «σκιώδη» στόλο της Ρωσίας – Πούλησαν τανκερ αντί να τα στείλουν για σκραπ

Guardian: Έλληνες εφοπλιστές έφτιαξαν τον «σκιώδη» στόλο της Ρωσίας – Πούλησαν τανκερ αντί να τα στείλουν για σκραπ

Ευρωπαίοι, κυρίως Έλληνες, και Αμερικανοί εφοπλιστές είναι αυτοί που «έφτιαξαν» τον «σκιώδη στόλο» που χρησιμοποιεί η Ρωσία για να διακινεί το πετρέλαιο της παρακάμπτοντας τις κυρώσεις, σύμφωνα με σχετικό δημοσίευμα του Guardian. Οι πλοιοκτήτες, εκ των οποίων σύμφωνα με την βρετανική εφημερίδα, οι περισσότεροι είναι Έλληνες, πούλησαν συνολικά 230 παλιά τους τάνκερ που κανονικά θα τα είχαν δώσει σε μερικά χρόνια για παλιοσίδερα, σε εταιρείες «βιτρίνα» της Ρωσίας με έδρα χώρες που δεν δεσμεύονται από τις κυρώσεις κατά τα της χώρας, και πήραν συνολικά 6 δισεκατομμύρια δολάρια από το 2022 και την εισβολή στην Ουκρανία μέχρι σήμερα.

Πιο συγκεκριμένα σύμφωνα με τον Guardian, οι Έλληνες εφοπλιστές πούλησαν 127 πλοία, οι Βρετανοί 22, οι Γερμανοί 11 και οι Νορβηγοί 8 σε εταιρείες με έδρα την Ινδία, το Χονγκ Κονγκ, το Βιετνάμ και τις Σεϋχέλλες. Όπως σημειώνει στο ρεπορτάζ στην ιστοσελίδα του από την έρευνα της οποίας ηγήθηκε ένα ολλανδικό ερευνητικό μέσο, το Follow the Money (FTM), και στην οποία συμμετείχαν δημοσιογραφικές ομάδες σε εννέα χώρες, πρόεκυψε ότι πλοία πούλησαν, εφοπλιστές από 21 χώρες από τις 35 χώρες που συμμετέχουν στις κυρώσεις για το εμπόριο πετρελαίου με την Ρωσία.

Συνολικά, ιδιοκτήτες από 21 από τις 35 χώρες που έχουν επιβάλει κυρώσεις στο εμπόριο πετρελαίου με τη Ρωσία είχαν πουλήσει δεξαμενόπλοια στον σκιώδη στόλο, αποκάλυψε η έρευνα, της οποίας ηγήθηκε ένα ολλανδικό ερευνητικό πρακτορείο, το Follow the Money ( FTM ), και στην οποία συμμετείχαν δημοσιογραφικές υπηρεσίες σε εννέα χώρες.

Το κονσόρτιουμ, σε συνεργασία με την ανεξάρτητη Σχολή Οικονομικών Επιστημών του Κιέβου (KSE), οι ερευνητές της οποίας πιστεύουν ότι ο σκιώδης στόλος των 600 πλοίων μεταφέρει περίπου το 70% του συνόλου των ρωσικών εξαγωγών πετρελαίου, ανέλυσε εκατοντάδες αρχεία ναυτιλιακών φορτίων και εγγραφών πλοίων.

Στην έρευνα, όπως σημειώνει ο Guardian, γίνεται συγκεκριμένη αναφορά στην περίπτωση δύο δεξαμενόπλοιων 15 ετών ελληνικής ιδιοκτησίας, τα οποία πωλήθηκαν σε εταιρεία με έδρα το Ανόι, μετονομάστηκαν και άλλαξαν σημαία από τη Μάλτα σε Παναμά και τα οποία αργότερα συνέλεξαν 120 εκατ. λίτρα ρωσικού πετρελαίου από το ρωσικό λιμάνι της Βαλτικής Ust-Luga, κοντά στα σύνορα με την Εσθονία.

Αφού η G7 και η ΕΕ εισήγαγαν στα τέλη του 2022 ένα ανώτατο όριο τιμών πετρελαίου που απαγόρευε στις εταιρείες που είχαν έδρα στις χώρες αυτές να επιτρέπουν τις πωλήσεις ρωσικού πετρελαίου πάνω από μια συγκεκριμένη τιμή, οι τιμές των πλοίων που θα μπορούσαν να είναι εγγεγραμμένα σε μη δυτικές δικαιοδοσίες εκτοξεύτηκαν στα ύψη.

Σύμφωνα με τον Guardian, o βελγικός όμιλος θαλάσσιων μεταφορών CMB.Tech πούλησε πέντε δεξαμενόπλοια έναντι 135 εκατ. δολαρίων που κατέληξαν στο «σκιώδη στόλο» το 2022 και στις αρχές του 2023. Εκπρόσωπος της εταιρείας δήλωσε στη βελγική εφημερίδα De Tijd, η οποία είναι μέρος του κονσόρτιουμ, ότι δεν ήταν υπεύθυνη για τα πλοία μετά την πώληση.

Στα τέλη του 2023 η ΕΕ εισήγαγε νέους κανόνες που απαιτούν από τις εταιρείες που πωλούν πλοία σε τρίτες χώρες να ελέγχουν ότι αυτά δεν χρησιμοποιούνται για την παραβίαση κυρώσεων – αλλά 32 δεξαμενόπλοια ευρωπαϊκής ιδιοκτησίας έχουν πωληθεί στον σκιώδη στόλο από τότε.

Πιο πρόσφατα, ΕΕ και ΗΠΑ πήγαν ένα βήμα παραπέρα, εν μέρει επειδή πολλά δεξαμενόπλοια του σκιώδους στόλου δεν έχουν δυτική ασφάλιση, δεν έμπαιναν ποτέ σε ευρωπαϊκά λιμάνια και άρα δεν μπορούν να ελεγχθούν, ενώ είναι τόσο παλιά που θα μπορούσαν να προκαλέσουν περιβαλλοντική καταστροφή.

Κάποια συγκεκριμένα δεξαμενόπλοια αποκλείονται πλέον από τα λιμάνια και τις υπηρεσίες της ΕΕ, εάν διαπιστωθεί ότι μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο ή εμπλέκονται σε «επικίνδυνες ναυτιλιακές πρακτικές». Περίπου 70 έχουν μπει σε καθεστώς κυρώσεων από το μπλοκ, ενώ αναφορές αναφέρουν ότι θα ακολουθήσουν και άλλα 74.

Παρά ταύτα, δεν υπάρχουν αναφορές ότι εξετάζονται σχέδια για την θέσπιση ειδικών μέτρων που να απαγορεύουν την πώληση πλοίων στον «σκιώδη στόλο», εν μέρει εξαιτίας της αντίστασης κρατών μελών με σημαντικούς ναυτιλιακούς τομείς, όπως η Ελλάδα, η Κύπρος και η Μάλτα.

Διαβάστε επίσης

Τσελέντης για Σαντορίνη: «Όσο δε γίνεται ο κύριος σεισμός τόσο θα αυξάνεται το αναμενόμενο μέγεθος του»

Ηράκλειο: Ενός λεπτού σιγή από τις χειρουργικές ομάδες για τον μικρό Άγγελο – «Θα δώσει ζωή σε παιδάκι στη Γερμανία» (Video)

Έγκλημα Τέμπη: Αλαζονεία, κυνισμός και χυδαιότητα στην υπηρεσία του Μαξίμου

Κυκλάδες: Στον «χορό» των Ρίχτερ για μία ακόμη ημέρα – Νέος σεισμός 4,8 Ρίχτερ (Photos)

Ηράκλειο: «Η καρδιά του μικρού Άγγελου θα δώσει ζωή σε ένα παιδάκι στη Γερμανία» (Video)

Τέμπη: Γενιδούνιας για τη μη κλήση του στην Εξεταστική – «Δεν το έκαναν και ξέρουν γιατί»

Αντιπολίτευση… κολοκυθιάς

Ετικέτες

Documento Newsletter