Ποιο είναι το γαλλικό μέταλ συγκρότημα Gojira που έβαλε φωτιά στην τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων.
Για τα περισσότερα ροκ και μέταλ συγκροτήματα η αφετηρία ήταν διαχρονικά κοινός τόπος: Μια παρέα φίλων, συμμαθητών ή συμφοιτητών που μοιράζονται το πάθος τους για τη μουσική μαζεύονται σε ένα αυτοσχέδιο στούντιο και φτιάχνουν ένα συγκρότημα με όνειρο να κατακτήσουν τον κόσμο. Αυτό όμως που δεν αποτελεί κοινό τόπο είναι η πορεία.
Οι Γάλλοι Gojira (Γκοτζίρα), το συγκρότημα που την περασμένη Παρασκευή έβαλε φωτιά στην τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, δεν θα μπορούσαν να αποτελέσουν εξαίρεση σε ό,τι αφορά στο σημείο εκκίνησης, όμως κατάφεραν μετά από σχεδόν 30 χρόνια ανοδικής πορείας να γράψουν ακόμα ένα τεράστιο κεφάλαιο στο βαρύ βιογραφικό που έχτισαν μέσα από δίσκους – ορόσημο στον χώρο του σύγχρονου προοδευτικού death metal. Και μπορεί οι προβολείς να έπεσαν -δικαιολογημένα- στην καθηλωτική ερμηνεία της Σελίν Ντιόν στο κλείσιμο της τελετής, ωστόσο το γεγονός και μόνο ότι μια μέταλ μπάντα, η οποία μάλιστα δεν υπηρετεί ένα εύπεπτο και «εμπορικό» ύφος, επιλέχθηκε για να παρουσιάσει τη δική της εκδοχή για το εμβληματικό επαναστατικό εμβατήριο «Ça Ira» κάθε άλλο παρά απαρατήρητο μπορεί να περάσει. Μια εκδοχή για την οποία οι Gojira συνεργάστηκαν με τον διάσημο Γάλλο συνθέτη και παραγωγό Victor le Masne, τον άνθρωπο που η Οργανωτική Επιτροπή των Αγώνων επέλεξε ως μουσικό διευθυντή των τελετών και συνθέτη του επίσημου μουσικού θέματος των Ολυμπιακών και Παραολυμπιακών Αγώνων του 2024, αλλά και με την τραγουδίστρια της όπερας Marina Viotti.
Όταν το 1996 τα αδέλφια Joe (κιθάρα-φωνητικά) και Mario Duplantier (ντραμς), 19 και 14 ετών τότε αντίστοιχα, που ζούσαν στην επαρχία Landes στη νοτιοδυτική Γαλλία δημιούργησαν τους Godzilla επηρεασμένοι από τη γιγάντια μεταλλαγμένη σαύρα που για τους ίδιους αποτελούσε ένα σύμβολο καταστροφικής μανίας, προφανώς και δεν μπορούσαν να φανταστούν ότι η 26η Ιουλίου 2024 θα τους έβρισκε στα μπαλκόνια της «La Conciergerie», της φυλακής – προθάλαμο της γκιλοτίνας στα χρόνια της Γαλλικής Επανάστασης, να ντύνουν με τον χαρακτηριστικό ήχο τους ένα τραγούδι που αντιπροσωπεύει μια από την σημαντικότερες στιγμές στην ιστορία της ανθρωπότητας. Και με την αποκεφαλισμένη μορφή της Μαρίας Αντουανέτας να τους παρακολουθεί από τα παράθυρα της φυλακής κρατώντας το κεφάλι της…
Πέντε χρόνια μετά την ίδρυσή τους και λίγο πριν από την κυκλοφορία του πρώτου άλμπουμ τους «Terra Incognita» (2001) υποχρεώθηκαν για νομικούς λόγους να αλλάξουν το όνομά τους και κάπως έτσι γεννήθηκαν οι Gojira, η ιαπωνική εκδοχή του ονόματος του κινηματογραφικού τέρατος. Προτού μάλιστα μπουν στο στούντιο για να το ηχογραφήσουν ζήτησαν την οικονομική στήριξη συγγενών και φίλων. Σήμερα, η τετράδα που αποτελείται από τα αδέλφια Duplantier, τον Christian Andreu (κιθάρα) και Jean-Michel Labadie (μπάσο) έχει κυκλοφορήσει επτά στούντιο δίσκους και έχει καταφέρει μέσα σε αυτά τα χρόνια να εξελιχθεί σε πολιτιστικό κεφάλαιο για τη Γαλλία. Τα sold out σόου τους σε μεγάλες αρένες και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού αποτελούν πλέον ρουτίνα για το συγκρότημα που σε κάθε περιοδεία του πραγματοποιεί headline εμφανίσεις στα μεγαλύτερα φεστιβάλ της Ευρώπης, ενώ έγινε το πρώτο μέταλ συγκρότημα της χώρας που έκανε διεθνή καριέρα χωρίς να χρειαστεί υποστήριξη από το Γαλλικό Ινστιτούτο, το οποίο προωθεί τη γαλλική κουλτούρα στο εξωτερικό.
Βαθιά πολιτικοποιημένοι και περιβαλλοντικά ευαισθητοποιημένοι (το Amazonia από το άλμπουμ «Fortitude» του 2021 έχει συμπεριληφθεί στην πρώτη δεκάδα των καλύτερων τραγουδιών με θέμα την κλιματική κρίση) οι Gojira έχουν έρθει τρεις φορές στην Ελλάδα, με την πρώτη από αυτές να πραγματοποιείται μάλιστα σαν χτες, στις 27 Ιουλίου 2009 και την τελευταία, στις 2 Ιούλιου 2017, να αποτελεί σημείο αναφοράς στα συναυλιακά δρώμενα.
Για όσους παρακολουθούμε την πορεία των Gojira όλα αυτά τα χρόνια η επιβλητική εμφάνισή τους στην τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού δεν αποτέλεσε έκπληξη. Απλά επικαιροποίησε το παλλαϊκό αίτημα να τους ξαναδούμε κάποια στιγμή στην Ελλάδα…