Γιώργος Λάνθιμος: «Έχω την ελευθερία να κάνω τα φιλμ που θέλω στο Χόλιγουντ»

Γιώργος Λάνθιμος: «Έχω την ελευθερία να κάνω τα φιλμ που θέλω στο Χόλιγουντ»

Δόθηκε σήμερα το πρωί στο ξενοδοχείο Grande Bretagne του Συντάγματος η συνέντευξη τύπου του Γιώργου Λάνθιμου για τη νέα του ταινία «Poor things», ένα γοτθικό παραμύθι φαντασίας που λογικά θα φέρει τον Έλληνα σκηνοθέτη στην οσκαρική κούρσα.

 

Άνετος και χαμογελαστός ο Γιώργος Λάνθιμος απάντησε με ουσιαστικό λόγο -αλλά και χιούμορ- στις ερωτήσεις των δημοσιογράφων στη συνέντευξη τύπου που κράτησε λίγο περισσότερο από μισή ώρα. Αρχικά στην ερώτηση που του έγινε από το συντονιστή της συζήτησης Γιώργο Κρασσακόπουλο, σχετικά με τη σχέση δημιουργού και δημιουργήματος αλλά και για το πως ένα φιλμ που κατασκευάζει κάποιος σκηνοθέτης μετά από την ολοκλήρωση του περνά και γίνεται κτήμα του κοινού, ο Λάνθιμος ανέφερε πως τελικά αυτός είναι και ο σκοπός μιας ταινίας: να φύγει από τον σκηνοθέτη για να περάσει στο θεατή. Και ο ίδιος προσωπικά προσπαθεί να φτιάξει όσο πιο ανοιχτές σε διαφορετικές αναγνώσεις γίνεται τις ταινίες του, ώστε να μπορούν να αγγίζουν πολλούς και διαφορετικούς θεατές. Θεατές που έχουν διαφορετικές κοινωνικές και πολιτικές εμπειρίες.

Στη συνέχεια αναφέρθηκε στη σχέση του με το Χόλιγουντ που ξεκίνησε από την «Ευνοούμενη» το 2018 και συνεχίστηκε με την παραγωγή του «Poor things». Είπε χαρακτηριστικά ότι δεν υπήρξε καμιά παρέμβαση στη δουλειά του για την οποία κρατά πάντοτε το final cut αλλά το ίδιο συνέβη και με την υπόλοιπη δημιουργική ομάδα του, που δούλεψε απερίσπαστη πάνω στο σχεδιασμό που είχαν κάνει εξ αρχής. Μάλιστα για τη συνεργασία του με τους ανθρώπους της Searchlight που έκανε τη χρηματοδότηση του φιλμ και ανήκει στην Disney, τόνισε πως ήταν θετική από την πρώτη κιόλας ταινία του, την «Ευνοούμενη» και πως νιώθει ιδιαίτερη ικανοποίηση για την ελευθερία που του δίνεται καθώς για το γεγονός πως μπόρεσε να δουλέψει απερίσπαστα με τους ίδιους σχεδόν ανθρώπους όχι μόνο στα δύο φιλμ που έκανε με το στούντιο αλλά και στην επόμενη ταινία του που λέγεται «Kinds of kindness». Μάλιστα έδωσε και την είδηση πως για το νέο φιλμ μόλις ολοκλήρωσε τα γυρίσματα.

Σε άλλη ερώτηση για το εικαστικό αποτύπωμα και το σμίλευμα του κάθε ξεχωριστού τόπου που διαδραματίζεται η ιστορία, ο Λάνθιμος αναφέρθηκε στην απόφαση του να ξεφύγει από το ρεαλιστικό πλαίσιο της βικτοριανής εποχής που περιγράφει το βιβλίο προκειμένου να απεικονίσει τον τρόπο που βλέπει η ηρωίδα του τον κόσμο που την περιβάλλει, με μια τεχνική που βασίστηκε κυρίως στα παλιά παραδοσιακά εφέ αλλά πήρε και σημαντική βοήθεια από τη τεχνολογία. Επίσης για τις άλλες σημαντικές διαφορές μεταξύ του βιβλίου που έγραψε ο σκοτσέζος Άλισντερ Γκρέι και της δικής του ταινίας, είπε πως ο κεντρικός χαρακτήρας της Μπέλα Μπάξτερ την οποία υποδύεται η Έμα Στόουν δεν περιγράφεται στο βιβλίο μέσα από τις δικές της σκέψεις και συναισθήματα όπως συμβαίνει με το φιλμ, αλλά την βλέπουμε μέσα από την οπτική άλλων χαρακτήρων.

Επίσης ανάλογη, αν όχι περισσότερη έμφαση δόθηκε στην ενδυματολογία ως κομμάτι ενίσχυση της δραματουργίας αλλά και ως σημάδι ωρίμανσης της ηρωίδος, με το σκηνοθέτη να τονίζει την καταλυτική συνδρομή της ενδυματολόγου Χόλι Γουόλινγκτον («εξαιρετικά δημιουργική» όπως χαρακτηριστικά είπε) αλλά και την καθοριστική συμβολή της μουσικής του Τζέρσκιν Φρέντιξ, με τον οποίο συνεργάζεται και στην επόμενη ταινία του. Μάλιστα για τον Λάνθιμο είναι η πρώτη φορά που χρησιμοποιεί πρωτότυπη μουσική – την οποία μάλιστα ο συνθέτης έγραψε πριν καν γίνουν τα γυρίσματα- αντί των αγαπημένων του θεμάτων και τραγουδιών, με τα οποία έχει «ντύσει» μουσικά τα προηγούμενα φιλμ του. Ακόμη, ο σκηνοθέτης μίλησε για τη συνεργασία του με τους ηθοποιούς («δεν τους λέω τίποτα και δεν αναλύουμε τις ερμηνείες») και επισήμανε πως ο τρόπος που δουλεύουν μαζί είναι κυρίως πρακτικός και σωματικός.

Τέλος στην ερώτηση μας για το αν θα μπορούσε να γυριστεί το «Poor things» στην Ελλάδα και αν τελικά ήταν σοφή η απόφαση του να φύγει από τη χώρα μας για να κάνει διεθνή καριέρα, απάντησε πως δεν θα μπορούσε να γίνει τότε, όταν πρωτοδιάβασε το βιβλίο το 2011-12, ένα φιλμ σαν αυτό στην Ελλάδα κυρίως για δύο λόγους. Λόγω των οικονομικών συνθηκών αλλά και επειδή πρακτικά δεν θα μπορούσε να στηριχτεί μια παραγωγή σαν αυτή. «Όταν ψάχναμε κατάλληλους χώρους για να φτιαχτεί το φιλμ, η Ελλάδα ήταν από τις πρώτες χώρες που επιλέξαμε αλλά δεν υπήρχαν τότε οι υποδομές για κάτι τέτοιο, ούτε η τεχνική γνώση της κατασκευής των σκηνικών που θέλαμε να δημιουργήσουμε. Κυρίως όμως έπρεπε να βρούμε πολύ μεγάλα στούντιο για να χρίσουμε την ταινία μας. Οπότε αναγκαστικά επιλέξαμε την Βουδαπέστη, που διαθέτει μερικά από τα μεγαλύτερα στούντιο του κόσμου», είπε χαρακτηριστικά. Σχετικά για την απόφαση του να μετακομίσει στην Αγγλία και να αναζητήσει την τύχη του εκεί, απλώς δήλωσε ότι «όντως ήταν μια πολύ σημαντική απόφαση». Και φυσικά η οποία τον δικαίωσε απόλυτα όπως φάνηκε και με την μετέπειτα πορεία του.

Info
Το «Poor things» θα βγει στις ελληνικές αίθουσες την 1η Ιανουαρίου 2024 από την Feelgood.

Φωτογραφίες @papadakispress

Documento Newsletter