Γιατί η Τουρκία κατασκευάζει διώρυγα στην Κωνσταντινούπολη

Ξεκίνησαν οι εργασίες κατασκευής της διώρυγας της Κωνσταντινούπολης. Το συγκεκριμένο φαραωνικό θα κοστίσει 13 δισεκατομμύρια δολάρια, χρηματοδοτείται εν πολλοίς από το Κατάρ, στενό σύμμαχο της Τουρκίας, πιθανολογείται ότι τη διώρυγα θα τη διασχίζουν 160 πλοία τη μέρα ενώ το πέρασμα θα γίνεται με αντίτιμο.

Τα στενά του Βοσπόρου είναι από τους πλέον πολυσύχναστους εμπορικούς διαδρόμους του πλανήτη και αυτό διότι αποτελεί το μόνο υδάτινο πέρασμα από και προς τη Μαύρη Θάλασσα. Γεωπολιτικά το πέρασμα αυτό είναι εξόχως σημασίας αφού όποιος το ελέγχει διαθέτει και τα κλειδιά της Μαύρης Θάλασσας.

Η Μαύρη θάλασσα είναι μία κλειστή θάλασσα από όπου εξαρτώνται άμεσα έξι χώρες (Τουρκία, Βουλγαρία, Ρουμανία, Ουκρανία, Ρωσία και Γεωργία) ενώ πολλοί αγωγοί ενέργειας έχουν ως βάση τους τα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας.

Η πολύτιμη γεωστρατηγική θέση του διαδρόμου των Στενών σήμερα αποτυπώνεται μέσω των πυκνών ροών που διασχίζουν τον Βόσπορο. Είναι εκείνες οι ροές που ώθησαν την Τουρκική κυβέρνηση να ανακοινώσει τη διάνοιξη νέου καναλιού ώστε να επεκταθεί και να ασφαλιστεί το πέρασμα.

Ένα από τα αγκάθια για την διάνοιξη της διώρυγας ήταν η στάση των Μεγάλων Δυνάμεων και συγκεκριμένα η Ρωσία. Από ότι φαίνεται όμως η Ρωσία πήρε τις εγγυήσεις που αναζητούσε μετά την επίσκεψη του Ρώσου Υπουργού Εξωτερικών Λαβρόφ.

Πιο συγκεκριμένα, το επίδικο ήταν εάν θα διατηρηθεί το ειδικό καθεστώς των Στενών, έτσι όπως αυτό καθορίστηκε στη συνθήκη του Μοντρέ (1936). Στη τελευταία, η Τουρκία εγγυόταν την ελευθερία της ναυσιπλοΐας από μη στρατιωτικά πλοία σε περίοδο ειρήνης, την έξοδο στρατιωτικών πλοίων από κράτη της Μαύρης Θάλασσας προς το Αιγαίο ενώ περιόριζε σημαντικά την είσοδο στρατιωτικών πλοίων από χώρες που δεν έχουν ακτή στη Μαύρη Θάλασσα.

Την ίδια στιγμή, η ολοένα και δυναμικότερη μεγέθυνση των ναυτιλιακών ροών από και προς τα Στενά έχει οδηγήσει σε ένα μεγάλο και αέναο ναυτιλιακό «μποτιλιάρισμα», στο οποίο ελλοχεύουν πολύ κίνδυνοι για ατυχήματα.

Όλη αυτή η δραστηριότητα έχει επιβαρύνει δυσανάλογα τα Στενά, όπου η περιβαλλοντική καταστροφή είναι εκτενέστατη. Μάλιστα, η θάλασσα του Μαρμαρά πριν λίγες εβδομάδες γέμισε με βλέννα όπου είχε καλύψει την επιφάνεια του νερού και η δυσοσμία ήταν έκδηλη.

Ετικέτες