Γιατί απεργούν οι εργαζόμενοι της Wolt σε όλη την Ευρώπη

Απάντηση στο ερώτημα «γιατί απεργούν οι εργαζόμενοι της Wolt σε όλη την Ευρώπη» προσπαθεί να δώσει το Gig Economy Project, ένα πρόγραμμα ενημέρωσης για τα τεκταινόμενα στο εργασιακό πεδίο της «οικονομίας του ποδαριού», δηλαδή των εργαζομένων στις διαδικτυακές πλατφόρμες διαμοιρασμού προϊόντων. Ο επικεφαλής του, Μπεν Ρέι, έχει καταγράψει από τον Ιανουάριο πληθώρα απεργιών των εργαζομένων στη Wolt σε τουλάχιστον εφτά χώρες της Ευρώπης, εκτός από την Ελλάδα: Τσεχία, Δανία, Φινλανδία, Γεωργία, Κροατία, Γερμανία και Σερβία. Τρεις από αυτές τις απεργίες έλαβαν χώρα την τελευταία εβδομάδα.

Αρκετές από αυτές τις απεργίες συνδέονται στα κοινωνικά δίκτυα με το hashtag #ReWolt, ενώ ο λόγος για τις απεργίες είναι πανομοιότυπος: η εισαγωγή ενός νέου συστήματος πληρωμών που έχει μειώσει σημαντικά τις αμοιβές.

Σε ορισμένες από τις παραπάνω χώρες, η εταιρεία που ιδρύθηκε στη Φινλανδία εισήγαγε τη «δυναμική τιμολόγηση», σύμφωνα με την οποία η αποζημίωση ανά διανομή αποφασίζεται μέσα από διάφορες μεταβλητές, πράγμα που σημαίνει ότι δεν υπάρχει πλέον ξεκάθαρη σύνδεση μεταξύ της απόστασης που διανύθηκε και της αμοιβής.

Το Gig Economy Project αναφέρει ότι έλαβε γνώση της τροποποίησης της Wolt στη φινλανδική σύμβαση παροχής υπηρεσιών, η οποία υπογράφηκε στις 17 Ιανουαρίου από τον Λάουρι Χάλαβο, τον Φινλανδό διευθυντή επιχειρήσεων, και άρχισε να ισχύει από τις 24 Ιανουαρίου.

Η νέα σύμβαση αναφέρει ότι οι εισροές δεδομένων που διαμορφώνουν το νέο, αλγοριθμικά καθορισμένο, ποσοστό αμοιβής «περιλαμβάνουν, για παράδειγμα, την απόσταση, τις καιρικές συνθήκες, το μέγεθος της παράδοσης, την τοποθεσία του εμπόρου και την ώρα της ημέρας». Σημαντική πρέπει να θεωρηθεί η φράση «για παράδειγμα»: οι αναβάτες δεν γνωρίζουν ποια άλλα δεδομένα μπορεί να ληφθούν υπόψη, τα οποία θα μπορούσαν να περιλαμβάνουν – μεταξύ άλλων – το ιστορικό του λογαριασμού τους για τα ποσοστά αποδοχής παραδόσεων.

Το συμβόλαιο καθιστά σαφές ότι ο αναβάτης παραμένει στο σκοτάδι σχετικά με τα δεδομένα που περιλαμβάνονται στη διαμόρφωση του νέου ποσοστού αμοιβής: «[Ο] συνεργάτης Courier δεν θα ειδοποιηθεί για τις συγκεκριμένες παραμέτρους ή/και τις αλλαγές στις παραμέτρους που επηρεάζουν την αμοιβή που προσφέρεται».

Και για να γίνει απολύτως σαφές ότι δεν υπάρχει πλέον κανένα μέσο με το οποίο οι αναβάτες να μπορούν να κατανοήσουν αντικειμενικά ποια λογική υπαγορεύει την αμοιβή τους, το συμβόλαιο αναφέρει: «Λόγω αυτών των αλλαγών, οι προηγούμενοι πίνακες αμοιβών που απεικονίζουν τη μέθοδο υπολογισμού της αποζημίωσης καθώς και όλοι οι άλλοι όροι που σχετίζονται με τον υπολογισμό των αμοιβών παράδοσης  παύουν να ισχύουν».

Μια απόφαση δικαστηρίου στο Άμστερνταμ, αυτή την εβδομάδα, έκρινε ότι η Uber και η Ola πρέπει να εξηγήσουν στους οδηγούς πώς χρησιμοποιούνται τα προσωπικά τους δεδομένα για τον υπολογισμό των ποσοστών αμοιβής χρησιμοποιώντας δυναμικούς αλγόριθμους τιμολόγησης, ανοίγοντας την πόρτα για τους αναβάτες της Wolt και άλλων πλατφορμών παράδοσης φαγητού να απαιτήσουν το ίδιο.

Είτε πρόκειται για το νέο δυναμικό σύστημα τιμολόγησης είτε για άλλες αλλαγές στο σύστημα πληρωμών της Wolt, το απεργιακό κύμα στην εταιρεία, η οποία ανήκει στην αμερικανική εταιρεία DoorDash από τα τέλη του 2021, δείχνει ότι οι αναβάτες σε όλη την Ευρώπη είναι εξαιρετικά δυσαρεστημένοι με τις αλλαγές.

Ετικέτες