Απάντηση στο ερώτημα «γιατί απεργούν οι εργαζόμενοι της Wolt σε όλη την Ευρώπη» προσπαθεί να δώσει το Gig Economy Project, ένα πρόγραμμα ενημέρωσης για τα τεκταινόμενα στο εργασιακό πεδίο της «οικονομίας του ποδαριού», δηλαδή των εργαζομένων στις διαδικτυακές πλατφόρμες διαμοιρασμού προϊόντων. Ο επικεφαλής του, Μπεν Ρέι, έχει καταγράψει από τον Ιανουάριο πληθώρα απεργιών των εργαζομένων στη Wolt σε τουλάχιστον εφτά χώρες της Ευρώπης, εκτός από την Ελλάδα: Τσεχία, Δανία, Φινλανδία, Γεωργία, Κροατία, Γερμανία και Σερβία. Τρεις από αυτές τις απεργίες έλαβαν χώρα την τελευταία εβδομάδα.
Protest radnika Wolta ispred zgrade uprave. Skup je najpre održan na Trgu republike, a onda se produžilo do zgrade uprave na Dorćolu gde su predati zahtevi #reWolt ⬇️ pic.twitter.com/vKr01jAqg3
— Sindikat dostavljača (@PlaviHeroji) April 6, 2023
Αρκετές από αυτές τις απεργίες συνδέονται στα κοινωνικά δίκτυα με το hashtag #ReWolt, ενώ ο λόγος για τις απεργίες είναι πανομοιότυπος: η εισαγωγή ενός νέου συστήματος πληρωμών που έχει μειώσει σημαντικά τις αμοιβές.
⏪ Neděle si zaslouží malý video návrat k tomu, co se stalo tento týden. #WoltStavka
🫵 Stále potřebujeme i vaši podporu.
🙌 Podepisujte a sdílejte♻️
✍️ https://t.co/087FcYHQ3p
🪧 https://t.co/LQhAz34tY8#WoltStrike #Rewind #WoltPovertyPay #Wolt #Czechia #Prague #FairPay pic.twitter.com/XZX0Iv3o1G
— Wolt Stávka I 🇨🇿 (re)Wolt (@WoltStavka) February 5, 2023
Σε ορισμένες από τις παραπάνω χώρες, η εταιρεία που ιδρύθηκε στη Φινλανδία εισήγαγε τη «δυναμική τιμολόγηση», σύμφωνα με την οποία η αποζημίωση ανά διανομή αποφασίζεται μέσα από διάφορες μεταβλητές, πράγμα που σημαίνει ότι δεν υπάρχει πλέον ξεκάθαρη σύνδεση μεταξύ της απόστασης που διανύθηκε και της αμοιβής.
Today, several riders from Pakistan and India protested Wolt due to these issues. They say 120 riders miss payments of several months – easily some 100.000 EUR of wages. They demand #Wolt to take responsibility, pay the outstanding money and ends its subcontracting system. pic.twitter.com/cEz0OhpMcc
— Valentin Niebler @vni@tldr.nettime.org (@valnb_) April 5, 2023
Το Gig Economy Project αναφέρει ότι έλαβε γνώση της τροποποίησης της Wolt στη φινλανδική σύμβαση παροχής υπηρεσιών, η οποία υπογράφηκε στις 17 Ιανουαρίου από τον Λάουρι Χάλαβο, τον Φινλανδό διευθυντή επιχειρήσεων, και άρχισε να ισχύει από τις 24 Ιανουαρίου.
Strejkende Woltbudene råber "No more paycuts". De strejker mod et nyt betalingsystem, hvor budene ikke længere ved hvad de bliver betalt. Det er lønsnyd.#dkpol #arbejde pic.twitter.com/qYdvxvXksL
— Rasmus Hjorth, 'Gazellen' (@fodsl3) March 6, 2023
Η νέα σύμβαση αναφέρει ότι οι εισροές δεδομένων που διαμορφώνουν το νέο, αλγοριθμικά καθορισμένο, ποσοστό αμοιβής «περιλαμβάνουν, για παράδειγμα, την απόσταση, τις καιρικές συνθήκες, το μέγεθος της παράδοσης, την τοποθεσία του εμπόρου και την ώρα της ημέρας». Σημαντική πρέπει να θεωρηθεί η φράση «για παράδειγμα»: οι αναβάτες δεν γνωρίζουν ποια άλλα δεδομένα μπορεί να ληφθούν υπόψη, τα οποία θα μπορούσαν να περιλαμβάνουν – μεταξύ άλλων – το ιστορικό του λογαριασμού τους για τα ποσοστά αποδοχής παραδόσεων.
6th of April – #Wolt couriers of #Georgia will be supported by protest rally / concert ! #Tbilisi @woltapp @mikikuusi pic.twitter.com/LQI0i2WyMd
— Archibald Mekeshi (@Archi_Mekeshi) April 5, 2023
Το συμβόλαιο καθιστά σαφές ότι ο αναβάτης παραμένει στο σκοτάδι σχετικά με τα δεδομένα που περιλαμβάνονται στη διαμόρφωση του νέου ποσοστού αμοιβής: «[Ο] συνεργάτης Courier δεν θα ειδοποιηθεί για τις συγκεκριμένες παραμέτρους ή/και τις αλλαγές στις παραμέτρους που επηρεάζουν την αμοιβή που προσφέρεται».
#Croatie | Les livreurs et chauffeurs des applications numériques sont entrés en #ReWolt. Depuis le début de l’année, ils essaient de faire valoir leurs droits face à des intermédiaires peu scrupuleux, en exigeant que l’Etat régule enfin le secteur https://t.co/mrixmKwsa9 pic.twitter.com/l5XKJr6txs
— Courrier des Balkans (@CdBalkans) April 7, 2023
Και για να γίνει απολύτως σαφές ότι δεν υπάρχει πλέον κανένα μέσο με το οποίο οι αναβάτες να μπορούν να κατανοήσουν αντικειμενικά ποια λογική υπαγορεύει την αμοιβή τους, το συμβόλαιο αναφέρει: «Λόγω αυτών των αλλαγών, οι προηγούμενοι πίνακες αμοιβών που απεικονίζουν τη μέθοδο υπολογισμού της αποζημίωσης καθώς και όλοι οι άλλοι όροι που σχετίζονται με τον υπολογισμό των αμοιβών παράδοσης παύουν να ισχύουν».
Μια απόφαση δικαστηρίου στο Άμστερνταμ, αυτή την εβδομάδα, έκρινε ότι η Uber και η Ola πρέπει να εξηγήσουν στους οδηγούς πώς χρησιμοποιούνται τα προσωπικά τους δεδομένα για τον υπολογισμό των ποσοστών αμοιβής χρησιμοποιώντας δυναμικούς αλγόριθμους τιμολόγησης, ανοίγοντας την πόρτα για τους αναβάτες της Wolt και άλλων πλατφορμών παράδοσης φαγητού να απαιτήσουν το ίδιο.
Είτε πρόκειται για το νέο δυναμικό σύστημα τιμολόγησης είτε για άλλες αλλαγές στο σύστημα πληρωμών της Wolt, το απεργιακό κύμα στην εταιρεία, η οποία ανήκει στην αμερικανική εταιρεία DoorDash από τα τέλη του 2021, δείχνει ότι οι αναβάτες σε όλη την Ευρώπη είναι εξαιρετικά δυσαρεστημένοι με τις αλλαγές.