Γιάννης Ραγκούσης στο iEidiseis: Δεν θα είναι εύκολο να απορρίψουν την πρότασή μας για προοδευτική κυβέρνηση

Γιάννης Ραγκούσης στο iEidiseis: Δεν θα είναι εύκολο να απορρίψουν την πρότασή μας για προοδευτική κυβέρνηση

«Πηγαίνουμε για τη νίκη από τις πρώτες κιόλας εκλογές», διαμηνύει με συνέντευξή του στο iEidiseis o κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος και βουλευτής Β΄ Πειραιά Γιάννης Ραγκούσης, προσθέτοντας πως «όταν ο Αλέξης Τσίπρας λάβει την εντολή σχηματισμού κυβέρνησης από την Πρόεδρο της Δημοκρατίας, στην κρίση των κομμάτων θα τεθεί η πρότασή μας για προοδευτική κυβέρνηση, από την οποία βεβαίως αποκλείονται η ΝΔ και η Ελληνική Λύση».

«Μία πρόταση που θα έχει πολύ συγκεκριμένο περιεχόμενο κυβερνητικής πολιτικής», αναφέρει ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος και βουλευτής Β΄ Πειραιά του ΣΥΡΙΖΑ. «Κατά συνέπεια, όποια κόμματα απορρίψουν την πρότασή μας, ουσιαστικά θα απορρίπτουν-ενδεικτικά αναφέρω-την άμεση αύξηση του κατώτατου μισθού, τη μείωση των φόρων στα καύσιμα, το ρεύμα και τα βασικά τρόφιμα, την κατάργηση των νόμων Χατζηδάκη ή την κατάργηση του «επιτελικού, ιδιωτικού, κράτους» Μητσοτάκη. Πιστεύετε ότι εκείνη την καθοριστική ώρα, θα είναι εύκολο σε κόμματα που αυτοπροσδιορίζονται ως αριστερά ή σοσιαλδημοκρατικά να απορρίψουν την πρότασή μας; Εγώ δεν το πιστεύω».

Ο Γιάννης Ραγκούσης επισημαίνει, μάλιστα, πως ο Νίκος Ανδρουλάκης θα έχει ραντεβού με την ιστορία το βράδυ των εκλογών με απλή αναλογική, καθώς ως τρίτο κόμμα, θα πρέπει να αποφασίσει αν θα σχηματίσει προοδευτική κυβέρνηση με τον ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, αλλά και αν θα επαναφέρει τη θέση που είχε το ΠΑΣΟΚ υπέρ της απλής αναλογικής όταν ο νυν πρόεδρός του ήταν Γραμματέας. Παράλληλα, τάσσεται υπέρ της εκλογής του προέδρου και της Κεντρικής Επιτροπής από τα μέλη του κόμματος, όπως προτείνει ο Αλέξης Τσίπρας, ενώ εκτιμά ότι «στο Συνέδριο είναι βέβαιο ότι θα υπάρξουν ψηφοφορίες για σημαντικές διαφωνίες πάνω στα κρίσιμα επίδικα».

Εκτιμάτε ότι με την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία εισερχόμαστε σε ένα νέο Ψυχρό Πόλεμο; Πού οδηγείται ο κόσμος;

Με αποκλειστική ευθύνη της ρωσικής ηγεσίας ο κόσμος οδηγείται στο χθες. Το ρολόι της ιστορίας δυστυχώς γύρισε προς τα πίσω. Στην πραγματικότητα εισερχόμαστε σε μία δυστοπική φάση για την ανθρωπότητα που επωαζόταν εδώ και πολλά χρόνια. Κι ακόμη φοβάμαι ότι δεν έχουμε δει τα χειρότερα που συνεχίζουν να επωάζονται. Η απάνθρωπη εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία είναι κάτι σαν πρόγευση από όσα κινδυνεύουμε να ζήσουμε προσεχώς, με άλλους αρνητικούς πρωταγωνιστές και σε πολύ μεγαλύτερη κλίμακα. Γι΄ αυτό και πρέπει να επανεξετάσουμε και να ενισχύσουμε τον διεθνή ρόλο της ΕΕ σε αυτόν το νέο κόσμο.

Αν αυτό το μάθημα από τη ρωσική εισβολή-λαοί, κυβερνήσεις, υπερεθνικοί θεσμοί- δεν το πάρουμε, ώστε να αντιδράσουμε έγκαιρα, τότε θα είμαστε άξιοι της μοίρας μας.

Στο τοπίο που δημιουργείται πώς κρίνετε τη στάση της ελληνικής κυβέρνησης;

Ποιας κυβέρνησης; Θα με συγχωρήσετε, αλλά εγώ δεν είδα καμία κυβέρνηση να συνεδριάζει και να αποφασίζει. Είδαμε έναν πρωθυπουργό ουσιαστικά μόνο του να αποφασίζει ετσιθελικά, ερήμην της κυβέρνησής του, του Κοινοβουλίου, των κομμάτων της αντιπολίτευσης. Η απολύτως προσωπική απόφαση του κ.Μητσοτάκη να στείλει θανατηφόρο στρατιωτικό εξοπλισμό στην Ουκρανία αποτελεί τη μεγαλύτερη πράξη εθνικής επιπολαιότητας Πρωθυπουργού μετά την μεταπολίτευση.

Η πατρίδα μας μπορούσε να βρίσκεται στη σωστή πλευρά της ανθρωπότητας, θα μπορούσε να βρίσκεται στην πρώτη γραμμή υπεράσπισης της εδαφικής ακεραιότητας της Ουκρανίας και του διεθνούς δικαίου, θα μπορούσε να βρίσκεται στο στρατόπεδο των λαών που καταδικάζουν μέσα από συγκεκριμένες κυρώσεις την φρικιαστική ρωσική εισβολή και θα μπορούσε όλα αυτά να τα έχει επιλέξει και να τα έχει πραγματοποιήσει χωρίς τις επιπολαιότητες Μητσοτάκη με την αποστολή όπλων στην Ουκρανία που έτσι κι αλλιώς έχουν μηδενική στρατιωτική αξία. Όπλα τα οποία δεν εστάλησαν στο πλαίσιο κάποιας υποχρεωτικής απόφασης της ΕΕ ή του ΝΑΤΟ.

Το μόνο που κατάφερε με την απόφασή του αυτή, είναι να βλάψει ποικιλοτρόπως την δυνατότητα της χώρας να παίξει έναν πολυδιάστατο ρόλο, αφήνοντας στον κ.Ερντογάν την αποκλειστικότητα στο διπλωματικό χώρο, για να εμφανίσει ξαφνικά την Τουρκία -ποια, την Τουρκία-σαν Ελβετία. Δεν εξασφάλισε τίποτα από τις ΗΠΑ και τελικά επιβάρυνε τη θέση μας στην περιοχή.

Τα σενάρια περί πρόωρων εκλογών και μάλιστα με αλλαγή του εκλογικού νόμου πού τα αποδίδετε; Και τι πιθανότητες τους δίνετε;

Καταρχάς, ο κ.Μητσοτάκης ανακοινώνοντας ο ίδιος υποψήφιους βουλευτές, έχει εκ των πραγμάτων θέσει τη χώρα σε καθεστώς προεκλογικής περιόδου. Παρατεταμένης ή μη θα το ξέρουμε σύντομα. Τα δε βάσιμα σενάρια για πρόωρες εκλογές τα αποδίδω αποκλειστικά στο ίδιο το Μαξίμου. Οι αιτίες τους ανάγονται στην κάκιστη δημοσιονομική κατάσταση της χώρας που προκλήθηκε με αποκλειστική ευθύνη της κυβέρνησης. Σε μία συγκυρία που έπρεπε να μπορεί να ενισχύεται δημοσιονομικά η μάχη των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων κατά της δυσβάστακτης ακρίβειας, η κυβέρνηση Μητσοτάκη έχει σηκώσει τα χέρια ψηλά.

Γιατί; Διότι ξέμεινε από πόρους. Γιατί ξέμεινε από πόρους; Διότι για την κυβέρνηση ήταν προτεραιότητα να μειώσει τώρα τους φόρους στη μεγάλη ακίνητη περιουσία. Ήταν προτεραιότητα να καταργήσουν τους φόρους στις γονικές παροχές για τους πολύ πλούσιους. Γι αυτούς προτεραιότητα ήταν να κατασπαταλήσουν 6,5 δις σε απευθείας αναθέσεις προς εταιρείες κολλητών τους. Ήταν προτεραιότητά τους να κάνουν ρεκόρ προσλήψεων μετακλητών στο δημόσιο. Για αυτό ξέμειναν από διαθέσιμους δημοσιονομικούς πόρους και τώρα που δημιούργησαν πάλι ένα από τα μεγαλύτερα πρωτογενή ελλείμματα σκέφτονται να καταφύγουν σε άρον άρον εκλογές, όπως ο κ.Καραμανλής το 2009. Τώρα, εάν από τον κ.Μητσοτάκη δούμε και αλλαγή επί της δικής του αλλαγής στον εκλογικό νόμο, τότε θα έχουμε εφοδιαστεί -κι εμείς και ο ιστορικός του μέλλοντος-με τη χαρακτηριστικότερη απόδειξη της αβάσταχτης πολιτικής του ελαφρότητας.

Ο Νίκος Ανδρουλάκης ξεπέρασε τις εκατό μέρες στην ηγεσία του ΚΙΝΑΛ. Ήθελα το σχόλιό σας για τα δείγματα γραφής του και την άποψή σας, αλλά και για την κεντρική του θέση πως στόχος του είναι η σοσιαλδημοκρατική κυβέρνηση.

Το διπλό ραντεβού του κ.Ανδρουλάκη με την ιστορία έχει συγκεκριμένη ημερομηνία. Θα είναι το βράδυ των εθνικών εκλογών με απλή αναλογική. Τότε, που όπως όλα τα στοιχεία δείχνουν, το Κίνημα Αλλαγής, ως τρίτο κόμμα, θα πρέπει να αποφασίσει αν θα σχηματίσει προοδευτική κυβέρνηση με τον ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία. Και αυτό, κ.Σκουρή, δεν είναι πλέον ένα θεωρητικό ενδεχόμενο. Με βεβαιότητα -και χωρίς να προσμετρώ τα ποσοστά των άλλων αριστερών κομμάτων-υποστηρίζω ότι εμείς και το ΚΙΝΑΛ θα συγκεντρώσουμε ένα ποσοστό το οποίο θα υπερβαίνει κατά πολύ το ποσοστό που θα λάβει η ΝΔ η οποία έχει ξεκαθαρίσει πως θα ζητήσει αμέσως δεύτερες εκλογές.

Ήδη με βάση τις σημερινές δημοσκοπήσεις, το άθροισμα των δυο κομμάτων μας κινείται στα επίπεδα του 40%. Επομένως, ο σχηματισμός μιας προοδευτικής κυβέρνησης θα είναι απολύτως εφικτός, όπως συνέβη στην Πορτογαλία και την Ισπανία. Θα είναι απολύτως εφικτή μια κυβέρνηση που θα εφαρμόσει αμέσως αντίθετες από τις σημερινές πολιτικές, σε όλους τους κρίσιμους τομείς για τους εργαζόμενους, τους ανέργους, τους νέους, τη μεσαία τάξη, καθώς και τους Έλληνες που παράγουν και δημιουργούν. Επίσης, το βράδυ των εκλογών με απλή αναλογική ο κ.Ανδρουλάκης θα αποφασίσει εκ των πραγμάτων και για ένα δεύτερο μείζον θέμα: για τη θέση του ΚΙΝΑΛ επί της απλής αναλογικής. Ενός εκλογικού συστήματος όχι μόνον δίκαιου, αλλά και καθοριστικής σημασίας για το ρόλο του τρίτου κόμματος. Με άλλα λόγια θα αποφασίσει αν θα αλλάξει την απόφαση της προκατόχου του και αν, ως Πρόεδρος, θα επαναβεβαιώσει την άποψη που διατύπωσε το ΠΑΣΟΚ υπέρ της απλής αναλογικής, όταν ο κ.Ανδρουλάκης ήταν γραμματέας του κόμματος.

Και ο ΣΥΡΙΖΑ; Τι πρέπει να αλλάξει για να αρέσει και πάλι;

Κοιτάξτε, πιστεύω ότι υπάρχει πράγματι κάτι πολύ σοβαρό που πρέπει να αντιμετωπίσει ο ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία. Κάτι που και με δική του ευθύνη επικράτησε. Πρόκειται για ένα ιστορικό οξύμωρο, που κατατείνει ουσιαστικά σε μία άνευ προηγουμένου διαρκή πολιτική εξαπάτηση που πρέπει να τελειώνει. Εξηγώ. Η πολιτική ζωή, όπως πάντοτε συμβαίνει, εξελίσσεται πρωτίστως πάνω στη σύγκριση της εκάστοτε κυβέρνησης με την αξιωματική αντιπολίτευση που, όμως, στη συγκεκριμένη περίπτωση, ήταν η προηγούμενη κυβέρνηση. Υπό αυτήν την έννοια, τελικά η σύγκριση γίνεται ανάμεσα στη σημερινή μεταμνημονιακή κυβέρνηση Μητσοτάκη και στην τελευταία μνημονιακή κυβέρνηση της χώρας, αυτή του Α.Τσίπρα.

Γενικά μιλώντας -και μολονότι η πλάστιγγα σε καίριους τομείς γέρνει καθαρά υπέρ της προηγούμενης κυβέρνησης- η σύγκριση δεν μπορεί να μην αποβαίνει διαρκώς υπέρ της σημερινής μεταμνημονιακής κυβέρνησης Μητσοτάκη, η οποία μάλιστα, χάρη στην πανδημία, πολιτεύεται χωρίς κανέναν δημοσιονομικό περιορισμό και με επιπλέον 32δις που μας δόθηκαν από την ΕΕ εκτάκτως. Και γιατί μιλώ για ιστορικό οξύμωρο που εξελίσσεται σε πολιτική εξαπάτηση; Διότι ο κ. Μητσοτάκης μπορεί σήμερα και κυβερνά χωρίς μνημονιακούς περιορισμούς-και για παράδειγμα να μειώνει φόρους κατηγορώντας τον προκάτοχό του ότι τους αύξησε-, επειδή ο Α.Τσίπρας έβγαλε τη χώρα από τα μνημόνια. Αλλά αυτός που με τη χρεοκοπία του 2009 οδήγησε τη χώρα στα μνημόνια, αναγκάζοντας όλες τις μετέπειτα κυβερνήσεις να πορευτούν με πολιτικές λιτότητας από εκεί και ύστερα, δεν ήταν άλλος από την ίδια τη ΝΔ ακόμη και σε επίπεδο φυσικών προσώπων συγκεκριμένων σημερινών υπουργών.

Συμφωνείτε και γιατί με την πρόταση του Αλέξη Τσίπρα ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ να εκλέγεται από τα μέλη; Το ίδιο και η Κεντρική Επιτροπή;

Απολύτως συμφωνώ. Θεωρώ ότι αποτελούν τη μοναδική δημοκρατική απάντηση που πρέπει ένα κόμμα να δώσει στα σύγχρονα προβλήματα που γεννά η παρατεταμένη κρίση της πολιτικής. Αποτελούν την κορυφαία δημοκρατική εγγύηση για ένα νέο συμβόλαιο εμπιστοσύνης με τους πολίτες.

Είναι φανερό πως στον ΣΥΡΙΖΑ υπάρχουν διαφορές μεταξύ της πλειοψηφίας και της Ομπρέλας. Να κουκουλωθούν ή να συζητηθούν ευθέως, ακόμα και αν χρειάζεται να υπάρξουν μειοψηφίες και πλειοψηφίες στο Συνέδριο;

Το 3ο Συνέδριο του ΣΥΡΙΖΑ που είναι ταυτόχρονα και το 1ο Συνέδριο του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, αναμφίβολα, θα είναι ένα ιστορικό Συνέδριο για την αριστερά και την προοδευτική παράταξη συνολικά. Υπάρχουν διαφορές που συζητούνται ήδη δημοσίως και μάλιστα όχι πάντοτε με τον καλύτερο τρόπο. Στο Συνέδριο είναι βέβαιο ότι θα υπάρξουν ψηφοφορίες για σημαντικές διαφωνίες πάνω στα κρίσιμα επίδικα. Και καλώς θα υπάρξουν, διότι οι συγκεκριμένες αλλαγές που προωθούνται είναι πράγματι πολύ μεγάλες και μόνο δημοκρατικά μπορούν να νομιμοποιηθούν.

Να επανέλθω στη θέση σας για κυβέρνηση των προοδευτικών δυνάμεων. Μέχρι τώρα και ΚΙΝΑΛ και ΚΚΕ και ΜέΡΑ25 αρνούνται κατηγορηματικά την πρότασή της. Αν η άρνηση αυτή υπάρξει και σε πραγματικό χρόνο, τι θα πράξετε στις δεύτερες κάλπες; Θα διεκδικήσετε αυτοδυναμία; Και το ρωτώ γιατί τα ποσοστά σας στις δημοσκοπήσεις δείχνουν πως είσαστε μακριά από αυτό το στόχο…

Καταρχάς εμείς πηγαίνουμε για τη νίκη στις πρώτες κιόλας εκλογές. Ταυτόχρονα έχουμε ξεκαθαρίσει πως όταν ο Αλέξης Τσίπρας λάβει την εντολή σχηματισμού κυβέρνησης από την Πρόεδρο της Δημοκρατίας, στην κρίση των κομμάτων θα τεθεί η πρότασή μας για προοδευτική κυβέρνηση, από την οποία βεβαίως αποκλείονται η ΝΔ και η Ελληνική Λύση. Μία πρόταση που θα έχει πολύ συγκεκριμένο περιεχόμενο κυβερνητικής πολιτικής. Κατά συνέπεια, όποια κόμματα απορρίψουν την πρότασή μας, ουσιαστικά θα απορρίπτουν-ενδεικτικά αναφέρω-την άμεση αύξηση του κατώτατου μισθού, τη μείωση των φόρων στα καύσιμα, το ρεύμα και τα βασικά τρόφιμα, την κατάργηση των νόμων Χατζηδάκη ή την κατάργηση του «επιτελικού, ιδιωτικού, κράτους» Μητσοτάκη. Πιστεύετε ότι εκείνη την καθοριστική ώρα, θα είναι εύκολο σε κόμματα που αυτοπροσδιορίζονται ως αριστερά ή σοσιαλδημοκρατικά να απορρίψουν την πρότασή μας; Εγώ δεν το πιστεύω.

Αν και δεν γνωρίζουμε ακόμα λεπτομέρειες, θα ήθελα ένα πρώτο σχόλιό σας για τη συνάντηση Μητσοτάκη-Ερντογάν…

Πάντοτε είναι καλοδεχούμενος ο διάλογος, αλλά μηδένα προ του τέλους μακάριζε. Πόσο μάλλον που ακόμη βρισκόμαστε στην αρχή και χωρίς ενημέρωση από τον κ. Μητσοτάκη.

Documento Newsletter