Η Γερμανία εγκαινίασε χθες βράδυ υπό τη μουσική του Μπετόβεν και του Βάγκνερ και παρουσία σύσσωμης της ηγεσίας της τη Φιλαρμονική του Αμβούργου, ένα κόσμημα πολιτισμού που φιλοδοξεί να γίνει πόλος έλξης παγκόσμιας φήμης, προσπαθώντας να ξεχάσει τα χρόνια καθυστερήσεων του έργου και τον προϋπολογισμό του που ξεπεράστηκε κατά πολύ.
Περίπου 2.100 άνθρωποι, ανάμεσά τους η καγκελάριος Ανγκελα Μέρκελ και ο πρόεδρος Γκάουκ, παρακολούθησαν την τρίωρη συναυλία των εγκαινίων υπό αυξημένα μέτρα ασφαλείας, σε μια εκθαμβωτική αίθουσα που σχεδίασε το ελβετικό αρχιτεκτονικό γραφείο Herzog & de Meuton.
Το πρόγραμμα που είχε μείνει μυστικό μέχρι την τελευταία στιγμή, παρουσίασε τέσσερις αιώνες μουσικής – Μπετόβεν, Βάγκνερ, Μέντελσον, έως τον σύγχρονο γερμανό συνθέτη Βόλφγκανγκ Ριμ.
Η Φιλαρμονική επί του ‘Ελβα, “Elphie” όπως την αποκαλούν, χαρακτηρίστηκε “κόσμημα” από τον Γκάουκ και προκάλεσε ενθουσιασμό για τον τολμηρό σχεδιασμό της και την ακουστική της που είναι εφάμιλλη των πιο μεγάλων αιθουσών, όπως η μυθική όπερα του Σίδνεϊ.
Ο πρόεδρος Γκάουκ δήλωσε κατάπληκτος από την “απίστευτα ωραία” αρχιτεκτονική και τον “υπέροχο ήχο” που παράγει, υπενθυμίζοντας παράλληλα την ταραχώδη ιστορία της: “Μιλούσαμε για τη Φιλαρμονική του ‘Ελβα, για ένα όνειρο και έναν εφιάλτη, ένα παγκόσμιο αστέρι και μια αστειότητα, μια ντροπή και ένα θαύμα”, υπενθύμισε στην ομιλία του… Μια αναφορά στην αλλοπρόσαλλη δημιουργία του κτιρίου που εγκαινιάστηκε με καθυστέρηση έξι χρόνων και του οποίου το κόστος εκτινάχθηκε: 789 εκατομμύρια συνολικά, προϋπολογισμός δεκαπλάσιος σε σχέση με τον αρχικό.
“Η Φιλαρμονική επί του Έλβα μπορεί να γίνει αυτό που πολλοί στο Αμβούργο ελπίζουν: το σύμβολο μιας πόλης κοσμοπολίτικης, ανοικτής στον κόσμο, ένα κόσμημα στο στέμμα της Γερμανίας ως πολιτισμικού κράτους”, δήλωσε ο πρόεδρος.
“Μια μέρα, θα είμαστε όλοι πολύ περήφανοι που ο κόσμος σε 50 ή 100 χρόνια θα λέει για κάτι που κτίστηκε την εποχή μας: ‘κοίτα, αυτό έγινε στις 11 Ιανουαρίου 2017′”, δήλωσε η Μέρκελ, λάτρης της όπερας, στο δημόσιο τηλεοπτικό δίκτυο NDR.
Καθώς υψώνεται στο άκρο της όχθης του ‘Ελβα, η Φιλαρμονική χτίστηκε πάνω σε μια παλιά αποθήκη, της οποίας μόνο οι εξωτερικοί τοίχοι από τούβλα διατηρήθηκαν. Πάνω από την αποθήκη υψώνεται μια γυάλινη κατασκευή η κορυφή της οποίας παίρνει το σχήμα κυμάτων.
Ανάμεσα στα δύο αυτά επίπεδα υπάρχει ένας δημόσιος χώρος που προστατεύεται από γυάλινη τζαμαρία με εντυπωσιακή θέα στο λιμάνι και στον ουρανό του Αμβούργου. Το κτίριο έχει επίσης πολυτελή διαμερίσματα, εστιατόρια και ξενοδοχεία.
Η Φιλαρμονική υψώνεται 110 μέτρα πάνω από τη “Speicherstadt”, τη συνοικία με τις αποθήκες που αποτελεί ένα ξεχωριστό αρχιτεκτονικό σύμπλεγμα με δρόμους, κανάλια, γέφυρες και που πέρυσι εντάχθηκε στα μνημεία παγκόσμιας κληρονομιάς της Unesco.
“Η γέννα ήταν δύσκολη αλλά κρατήσαμε το παιδί”, δήλωσε ο δήμαρχος ‘Ολαφ Σολτς, απηχώντας την αντίδραση του 1,7 εκατομμυρίου συμπολιτών του στο τελικό αποτέλεσμα.
Πολλοί συγκρίνουν τη Φιλαρμονική με το μουσείο Γκουγκενχάιμ στο Μπιλμπάο, η οποία μπορεί να αναδείξει τη γερμανική πόλη-λιμάνι όπως το κτίριο του Φρανκ Γκέρι ανέδειξε την ισπανική βιομηχανική πόλη.
‘Ηδη λόγω της “Elphie”, η New York Times κατέταξε το Αμβούργο στους δέκα πρώτους τουριστικούς προορισμούς για το 2017.
Η Φιλαρμονική θα ενταχθεί στη μακρά μουσική παράδοση της χανσεατικής πόλης –που έζησε τον πυρετό των Μπιτλς και είναι γενέτειρα του Μπραμς και του Μέντελσον– φιλοξενώντας προσεχώς τις καλύτερες ορχήστρες παγκοσμίως.
Ο Σολτς επέμεινε ότι η “Elphie” είναι ένα κτίριο για όλο τον κόσμο: “ο στόχος μου είναι κάθε μαθητής του Αμβούργου να παρακολουθήσει μια συναυλία εδώ”.
Ο μουσικός διευθυντής της “Elphie”, ο Κριστόφ Λίμπεν-Σόιτερ, υποσχέθηκε ένα εκλεκτικό πρόγραμμα, κυρίως μια συναυλία συριακής μουσικής προς τιμή των χιλιάδων προσφύγων που φιλοξενούνται στο Αμβούργο.