Στην τελική ευθεία εισέρχεται η συγχώνευση των ακτοπλοϊκών εταιρειών ΑΝΕΚ και Attica Group με απορρόφηση της πρώτης από τη δεύτερη, οδηγώντας στη δημιουργία ενός από τους δέκα μεγαλύτερους ακτοπλοϊκούς ομίλους παγκοσμίως, που θα είναι ο δεύτερος σε μέγεθος στην Ευρώπη με κριτήριο τη χωρητικότητα επιβατών και ο πέμπτος σε χωρητικότητα οχημάτων.
Η συγχώνευση των δύο εταιρειών που τώρα ολοκληρώνεται πέρασε από σαράντα κύματα καθώς μέσα στο 2023 επιχείρησε αρκετές φορές να την μπλοκάρει η εφοπλιστική οικογένεια Ηλιόπουλου, που ελέγχει την ανταγωνίστρια SeaJets.
Τελικά όμως η προσπάθεια δεν καρποφόρησε, ενώ το deal, αν και πράγματι δημιουργεί έναν πολύ μεγάλο παίκτη με δεσπόζουσα θέση στην ελληνική ακτοπλοΐα, πήρε το πράσινο φως από την Επιτροπή Ανταγωνισμού για να διασφαλιστεί η σωτηρία της υπερχρεωμένης ΑΝΕΚ.
Οι όροι της συμφωνίας
Βάσει των όρων της συμφωνίας, η οποία επικυρώθηκε από τις γενικές συνελεύσεις των μετόχων των υπό συγχώνευση εταιρειών στα τέλη Νοεμβρίου, η απορρόφηση της ΑΝΕΚ από την Αttica πράγματι διασώζει την κρητική ακτοπλοϊκή και αποζημιώνει εν μέρει τους πιστωτές της. Συγκεκριμένα, η συμφωνία προβλέπει μεγάλο «κούρεμα» του χρέους της ΑΝΕΚ προς τις τράπεζες –από τα 280 εκατ. ευρώ θα πληρωθούν μόνο τα 80 εκατ.–, αλλά και την αποπληρωμή όλων των οφειλών της προς προμηθευτές, ύψους 30 εκατ. ευρώ.
Η σχέση ανταλλαγής ορίστηκε σε 0,1217 μετοχή της Attica για κάθε μετοχή της ΑΝΕΚ. Για την υλοποίηση της συγχώνευσης θα εκδοθούν 27,3 εκατ. νέες μετοχές της Attica που θα δοθούν στους υφιστάμενους μετόχους της ΑΝΕΚ, οι οποίοι θα ελέγχουν έτσι το 11,5% του νέου σχήματος, ενώ οι μέτοχοι της Attica Group θα μετέχουν με το 88,75%. Παράλληλα θα διατηρηθούν όλες οι θέσεις εργασίας της ΑΝEΚ και η Attica Group θα απασχολεί μετά τη συγχώνευση 2.839 εργαζόμενους.
Τζίρος 720 εκατ. ευρώ
Το σήμα της ΑΝΕΚ θα διατηρηθεί, ενώ η Attica Group θα ενισχύσει την παρουσία της στις ελληνικές θάλασσες: το μερίδιο αγοράς της στο Αιγαίο θα φτάσει το 50% και στην Αδριατική το 45%. Το υπό δημιουργία σχήμα θα κλείσει το 2023 συνδυασμένο κύκλο εργασιών 720 εκατ. ευρώ και κέρδη EBITDA 130 εκατ. ευρώ.
Σε αριθμούς, ο νέος ισχυροποιημένος όμιλος της Attica Group με τα πέντε brands του (Superfast Ferries, Blue Star Ferries, Hellenic Seaways, Africa Morocco Link, ANEK Lines) θα έχει παρουσία σε έξι χώρες (Ελλάδα, Ιταλία, Μαρόκο, Ισπανία, Πουέρτο Ρίκο, Δομινικανή Δημοκρατία), πραγματοποιώντας 21.500 ταξίδια ετησίως, ενώ τα 43 πλοία του θα μεταφέρουν 7,2 εκατ. επιβάτες, 1,3 εκατ. ΙΧ και 620.000 φορτηγά κάθε χρόνο, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του 2022.
Η Attica Group σχεδιάζει να επενδύσει άμεσα στην ΑΝΕΚ κεφάλαια ύψους 31 εκατ. ευρώ για τον εκσυγχρονισμό μέρους του στόλου της. Τα 20 εκατ. θα κατευθυνθούν στην εγκατάσταση συστημάτων καθαρισμού καυσαερίων σε δύο πλοία της ΑΝΕΚ, ενώ άλλα 11,3 εκατ. ευρώ θα αξιοποιηθούν για τη συντήρηση των πλοίων της. Η Attica Group υλοποιεί συν τοις άλλοις επενδυτικό πρόγραμμα 120 εκατ. ευρώ στην επόμενη διετία για την ενίσχυση του πράσινου αποτυπώματος του στόλου της.