Ιστορίες για το «Appetite for destruction» που σβήνει 36 κεράκια μια μέρα πριν από τη συναυλία 22ας Ιουλίου στην Αθήνα.
Είναι το άλμπουμ που βρίσκεται στην κορυφή της λίστας των δισκογραφικών ντεμπούτων με τις περισσότερες πωλήσεις όλων των εποχών, με περισσότερα από 30.000.000 αντίτυπα να έχουν βρει θέση σε ισάριθμες δισκοθήκες ανά τον κόσμο. Το περί ου ο λόγος «Appetite for destruction» των Guns N’ Roses κυκλοφόρησε στις 21 Ιουλίου 1987, τριάντα έξι χρόνια και μία μέρα πριν από την ημερομηνία που θα σημάνει στην επιστροφή του θρυλικού συγκροτήματος στην Ελλάδα, καθώς στις 22 Ιουλίου 2023 θα ολοκληρώσουν στο Ολυμπιακό Στάδιο της Αθήνας την ευρωπαϊκή περιοδεία τους που ξεκίνησε τον Ιούνιο.
Στην αρχή, βέβαια, τίποτε δεν έδειχνε ότι το «Appetite for destruction» θα γινόταν 18 φορές πλατινένιο στις ΗΠΑ, επτά στην Αυστραλία και τέσσερις στο Ηνωμένο Βασίλειο αφού οι πωλήσεις του ήταν απογοητευτικές. Είναι χαρακτηριστικό ότι ξεκίνησε στο νούμερο 182 του Billboard 200 και μέχρι τον Δεκέμβριο του 1987 είχε πουλήσει μόλις 200.000 αντίτυπα στις ΗΠΑ. Ήταν η εποχή της παντοκρατορίας του MTV με το κανάλι όμως να αρνείται να τους παίξει, ενώ και οι ραδιοφωνικοί σταθμοί δεν ήταν και τόσο… πρόθυμοι να δώσουν χρόνο στα τραγούδια των Guns N’ Roses. Όλα άλλαξαν όταν ο Tom Zutaut, ανιχνευτής ταλέντων της Geffen Records και άνθρωπος-κλειδί πίσω από την επιτυχία των Guns N’ Roses, έπαιξε το τελευταίο του χαρτί και ζήτησε από τον David Geffen να μεσολαβήσει προκειμένου το κανάλι που ανεβοκατέβαζε τα συγκροτήματα στις λίστες των charts να συμπεριλάβει στο πρόγραμμά του το βιντεοκλίπ του τραγουδιού «Welcome to the jungle». Παρά το γεγονός ότι ο ιδιοκτήτης της δισκογραφικής εταιρείας διατηρούσε φιλικές σχέσεις με ιθύνοντες του καναλιού, χτύπησε με βαριά καρδιά την πόρτα τους αφού η Geffen είχε σχεδόν αποφασίσει να σταματήσει ν’ ασχολείται με την προώθηση του άλμπουμ, για την παραγωγή του οποίου είχαν ξοδευτεί 370.000 δολάρια. Περίπου 1 εκατομμύριο με σημερινά δεδομένα, ποσό που φαντάζει «ψίχουλα» μπροστά στα 13 εκατομμύρια που ξοδεύτηκαν 21 χρόνια αργότερα για την παραγωγή του «Chinese democracy», το οποίο είναι μέχρι και σήμερα το ακριβότερο ροκ άλμπουμ όλων των εποχών. Αλλά αυτό είναι μια άλλη ιστορία…
Το MTV συμφώνησε τελικά να παίξει το βιντεοκλίπ στην πιο αντιεμπορική ζώνη του και συγκεκριμένα στις τέσσερις τα ξημερώματα. Φαίνεται όμως ότι οι… ξενύχτηδες που ενθουσιάστηκαν με το «Welcome to the jungle» ήταν πολλοί, αφού από την πρώτη κιόλας προβολή οι κλήσεις από εκείνους που ζητούσαν να δουν ξανά και ξανά το βίντεο και να μάθουν ποια ήταν αυτή η μπάντα έπεφταν βροχή. Αυτό ήταν! Το τραγούδι εντάχθηκε για τα καλά στο rotation του καναλιού, οι ραδιοφωνικοί σταθμοί το ανακάλυψαν με τη σειρά τους και κάπως έτσι, οκτώ μήνες αργότερα και με τη συμπλήρωση ενός έτους από την κυκλοφορία του, το «Appetite for destruction» έφτασε στο νο1 του Billboard 200, όπου και παρέμεινε για τέσσερις σερί εβδομάδες.
Δεν ήταν όμως οι χαμηλές πωλήσεις ο μοναδικός πονοκέφαλος της Geffen με την κυκλοφορία του «Appetite for destruction», αφού πολλή κουβέντα έγινε και για το εξώφυλλο του άλμπουμ που ήρθε αυτές τις μέρες στην επικαιρότητα με αφορμή τον θάνατο του Billy White Jr. Ήταν ο άνθρωπος ο οποίος σχεδίασε τον εμβληματικό σταυρό που προοριζόταν να γίνει τατουάζ στο μπράτσο του Axl Rose πριν η μπάντα κυκλοφορήσει το θρυλικό άλμπουμ. Τελικά αντικατέστησε το αρχικό σχέδιο του Robert Williams, του εικαστικού που τη δεκαετία του ’70 ταυτίστηκε με ένα κίνημα αντικουλτούρας, στο οποίο πρωτοστατούσαν κυρίως σκιτσογράφοι που πήγαιναν κόντρα στο ρεύμα με εκκεντρικές και γκροτέσκες δημιουργίες. Ο Axl Rose είχε δει τον πίνακα του Williams με τίτλο «Appetite for destruction» σε μια καρτ ποστάλ και έκρινε ότι η εικόνα της ημίγυμνης νεαρής κοπέλας που έχει δεχτεί επίθεση από ένα ρομπότ, που με τη σειρά του δεχόταν επίθεση από μια εξωγήινη μορφή, ταίριαζε γάντι με τον αντιεξουσιαστικό και συγκρουσιακό χαρακτήρα των Guns N’ Roses.
«Βρήκαν το τηλέφωνό μου και επικοινώνησαν μαζί μου» είπε ο Williams στο περιοδικό «Revolver» το 2010. «Τους πρότεινα να έρθουν στο σπίτι μου, να κοιτάξουν μερικές διαφάνειες και να διαλέξουν κάτι διαφορετικό από το “Appetite for destruction” γιατί ήξερα ότι θα είχαν πρόβλημα με αυτό». Ομως ο «κοκαλιάρης με τη θηλυκή εμφάνιση», όπως ο ίδιος χαρακτήρισε τον Axl Rose, δεν τον άκουσε κι επέμεινε στην αρχική επιλογή του. «Ηταν τελείως άγνωστοι τότε, οπότε τους έδωσα μια τιμή που θα έδινα σε ένα άθλιο punk rock συγκρότημα. Λίγες εβδομάδες αργότερα με κάλεσαν και μου ζήτησαν να χρησιμοποιήσουν και τον τίτλο του πίνακα για το άλμπουμ τους και κάπως έτσι το “Appetite for destruction” μπήκε στη ζωή μας» θυμάται ο Williams.
Σε αντίθεση με τον Axl Rose, η Geffen άκουσε τον 44χρονο τότε εικαστικό και προνόησε τυπώνοντας μόλις 30.000 αντίτυπα με το επίμαχο εξώφυλλο, το οποίο βρέθηκε στο στόχαστρο της PMRC, της επιτροπής που είχε ιδρύσει το 1985 η Tipper Gore, σύζυγος του πρώην Αμερικανού αντιπροέδρου Al Gore, με σκοπό τη λογοκρισία στίχων, βιντεοκλίπ αλλά και εξωφύλλων το περιεχόμενο των οποίων ήταν κατά την άποψή της επιτροπής ανήθικο και προσβλητικό. Όσα δεν είχαν προλάβει να πουληθούν αποσύρθηκαν από τα ράφια των δισκοπωλείων και αντικαταστάθηκαν από την έκδοση με το σχέδιο του Billy White Jr που απεικονίζει τον σταυρό με τις νεκροκεφαλές των πέντε μελών του συγκροτήματος. «Ο Axl είδε μια ζωγραφιά που είχα κάνει στο δωμάτιο του ξαδέλφου μου και μου ζήτησε να του κάνω το σχέδιο για ένα τατουάζ» είχε πει ο ίδιος σε συνέντευξή του στο «Culture Creature» το 2016. «Η ιδέα για τον σταυρό με τις νεκροκεφαλές ήταν δική του, εγώ πρόσθεσα τα κέλτικα σχέδια που παραπέμπουν στο εξώφυλλο του “Johnny the fox” των Thin Lizzy, τους οποίους λατρεύαμε και οι δύο» κατέληγε ο White, η πρωτότυπη ζωγραφιά του οποίου πουλήθηκε σε μια δημοπρασία το 2009 έναντι 6.200 δολαρίων.
Το «Appetite for destruction» έχει τη μερίδα του λέοντος στο setlist των Guns N’ Roses με οκτώ από τα δώδεκα τραγούδια του άλμπουμ να παίζονται ζωντανά στη φετινή περιοδεία, στην οποία το συγκρότημα βρίσκεται για περίπου τρεις ώρες στη σκηνή παίζοντας συνολικά περί τα 30 κομμάτια από ολόκληρη την επεισοδιακή καριέρα του. Μεταξύ αυτών και το «You could be mine» το οποίο αρχικά προοριζόταν για το «Appetite for destruction» αλλά τελικά έμεινε στο συρτάρι και βγήκε από εκεί το 1991 για να γίνει το soundtrack της ταινίας «Εξολοθρευτής 2: Η μέρα της κρίσης» και να συμπεριληφθεί στο άλμπουμ «Use your illusion II».
INFO
Οι Guns N’ Roses θα εμφανιστούν το Σάββατο 22 Ιουλίου στο ΟΑΚΑ. Η διάθεση των εισιτηρίων συνεχίζεται μέσω ticketmaster. Τη συναυλία θα ανοίξουν οι The Last Internationale.