Gemma: «Κάποιοι αντιμετωπίζουν ακόμα τους μουσικούς ως χομπίστες»

Gemma: «Κάποιοι αντιμετωπίζουν ακόμα τους μουσικούς ως χομπίστες»
Από αριστερά: Σπινθουράκης Αποστόλης (κρουστά, στίχοι), Πασχίδης Αναστάσης (μπάσο), Δανίλη Ευαγγελία (φωνή, loops), Μαυρογιαννάκης Νίκος (τύμπανα), Καπαρός Γιώργος (παραγωγή, σύνθεση, loops, synths, κιθάρες)

Το πενταμελές σχήμα από το Ρέθυμνο μιλά για το παρθενικό του άλμπουμ, την επερχόμενη συναυλία στην Αθήνα και για τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ένα συγκρότημα από την Κρήτη.

Οι Gemma είναι ένα πενταμελές συγκρότημα από το Ρέθυμνο της Κρήτης που παντρεύουν το μοντέρνο με την κρητική παράδοση. Ηλεκτρονικοί ήχοι δένουν με post rock στοιχεία και όλα μαζί ντύνονται με την κρητική ντοπιολαλιά για να δημιουργήσουν πρωτότυπες συνθέσεις αλλά και διασκευές παραδοσιακών τραγουδιών. Το documento τους συνάντησε πριν μπουν στο στούντιο για ακόμα μια πρόβα λίγες μέρες πριν επιβιβαστούν στο καράβι που θα τους φέρει στην Αθήνα για τη συναυλία της Τρίτης 21 Ιουνίου στο six d.o.g.s.

Ποια ανάγκη δημιούργησε τους Gemma; Πώς προέκυψε το πάντρεμα ήχων όπως το post με την κρητική διάλεκτο που φαινομενικά είναι ξένοι μεταξύ τους; 

Καταρχάς το μικρόβιο της μουσικής και η ανάγκη να εξωτερικεύσουμε τις ιδέες μας και να βγάλουμε τα εσώψυχά μας. Σε ό,τι αφορά τον πάντρεμα, τα είδη αυτά είναι πιο κοντά από όσο φαίνεται. Το post είναι η μουσική «πλάτη» στην οποία ακουμπάει το παραδοσιακό κομμάτι, το χαλί πάνω στο οποίο ταξιδεύουν οι στίχοι που είναι γραμμένοι στην κρητική διάλεκτο. Τα αγγλικά θα ήταν η εύκολη λύση, αλλά δεν θέλαμε να γίνουμε άλλη μια μπάντα που παίζει ηλεκτρονική μουσική με αγγλικό στίχο..

Πιστεύετε ότι το ελληνικό κοινό και δη το κοινό στην επαρχία ή σε ένα νησί είναι αρκετά ώριμο ώστε να αγκαλιάσει τέτοιους πειραματισμούς;

Το κοινό πλέον είναι και ώριμο και εκπαιδευμένο. Ενας καλός φίλος μουσικός ντόπιος μου είχε πει κάποτε ότι το παραδοσιακό είναι κάτι που το παίρνεις, βάζεις τη δική σου πινελιά και το ξαναπαραδίδεις. Δεν είναι ούτε μια στατική φωτογραφία, ένα μουσειακό είδος που απλά κάθεσαι και το παρατηρείς ούτε αναπαράγεται όπως είναι. Και αν κρίνουμε από τις αντιδράσεις τόσο του απλού κόσμου όσο και από παραδοσιακούς καλλιτέχνες που ακούνε τη μουσική μας το στοίχημα φαίνεται ότι κερδήθηκε.

Θα σκεφτόσασταν κάποια στιγμή να εντάξετε στη μουσική σας και παραδοσιακούς ήχους, όργανα ταυτισμένα με την κρητική παράδοση;

Όχι μόνο το σκεφτόμαστε αλλά έχουμε ήδη πειραματιστεί πάνω σε αυτό. Υπάρχουν στα συρτάρια μας κομμάτια με παραδοσιακά όργανα, που θα κυκλοφορήσουν στον δεύτερο δίσκο.

Από τον οποίο έχουμε ήδη το πρώτο δείγμα γραφής που μάλιστα διαφοροποιείται αρκετά από τον πρώτο. Και αναφέρομαι στο «Μασέτι»…

Πράγματι, ο επόμενος δίσκος μας δεν είναι τόσο post, θα έλεγα ότι είναι διπολικός αφού από τη μία υπάρχουν πιο dance κομμάτια όπως το «Μασέτι» και από την άλλη ακόμα πιο ατμοσφαιρικά, όπως είναι για παράδειγμα ο «Μπέλλος». Μάλιστα στη συναυλία της Αθήνας θα παίξουμε 3-4 καινούρια κομμάτια οπότε θα πάρετε μια πρώτη γεύση της νέας μας δουλειάς που ευελπιστούμε να κυκλοφορήσει το φθινόπωρο.

Αν δεν κάνω λάθος αυτή θα είναι και η πρώτη σας συναυλία εκτός Κρήτης, έτσι δεν είναι;

Ακριβώς, έτσι κι αλλιώς οι συναυλίες που έχουμε δώσει είναι μετρημένες στα δάχτυλα αφού το άλμπουμ κυκλοφόρησε μέσα στην καραντίνα, κάτι που μας βοήθησε γιατί είχαμε τη δυνατότητα να δουλέψουμε τα τραγούδια χωρίς πίεση χρόνου, από την άλλη όμως δεν είχαμε τη δυνατότητα να κάνουμε live.

Σκεφτήκατε να περιμένετε και να κυκλοφορήσετε τον ντεμπούτο σας υπό… κανονικές συνθήκες;

Οχι, γιατί το υλικό υπήρχε και κάποια στιγμή έπρεπε επιτέλους να βγει. Η «Πεταλούδα» για παράδειγμα γράφτηκε πριν από δύο χρόνια οπότε εκμεταλλευτήκαμε το γεγονός ότι κάποιοι είχαμε σταματήσει από τις δουλειές μας και αξιοποιήσαμε δημιουργικά αυτήν τη σκοτεινή περίοδο.

Πώς βιώσατε τη περίοδο της πανδημίας και το «ξύλο» που έφαγαν οι άνθρωποι του καλλιτεχνικού κλάδου;

Η αγωνία υπάρχει ακόμα, δεν έχει τελειώσει. Δεν έχουμε περάσει από το μαύρο εκείνων των ημερών στο άσπρο, μάλλον είμαστε… στο γκρι. Ασε που κανείς δεν σκέφτεται τα επαγγέλματα που εξαρτώνται από τον καλλιτέχνη και από τα οποία εξαρτάται ο καλλιτέχνης. Τεχνικοί, ηχολήπτες, φωτιστές, φροντιστές, αυτοί έφαγαν το περισσότερο ξύλο. Γενικά, όσοι βιοπορίζονται αποκλειστικά από αυτό πέρασαν πάρα πολύ δύσκολα.

Εσείς βλέπετε κάποια στιγμή να βιοπορίζεστε αποκλειστικά από τη μουσική σας;

Μακάρι, θα το θέλαμε πολύ αλλά κρατάμε μικρό καλάθι γιατί η Ελλάδα είναι δύσκολη χώρα όπου ο θεσμός του καλλιτέχνη φαίνεται σαν κάτι πιο εύκολο απ’ ότι πραγματικά είναι. Για μερικούς μάλιστα, δεν είναι καν δουλειά. Όταν λες σε κάποιον «είμαι μουσικός» το θεωρεί κάτι σαν χόμπι κι όταν του εξηγείς ότι «από αυτό ζω» μετά έρχεται και σε αντιμετωπίζει ως… πελάτη. Εφαγες, ήπιες, έπαιξες τη μουσική σου και όλα ΟΚ, γιατί θες και να πληρωθείς κι από πάνω; Σε κάθε περίπτωση, θα το κυνηγήσουμε όσο μπορούμε.

Γιατί να έρθει κάποιος να δει τους Gemma;

Γιατί ελπίζουμε ότι η μουσική που παίζουμε έχει ένα δικό της χαρακτήρα. Κυρίως όμως για να στηρίξει μια νέα προσπάθεια, μια νέα μπάντα στα πρώτα της βήματα. Και μέσα από αυτήν τη διαδικασία, της επαφής μέσω του live δηλαδή να αποφασίσει αν του αρέσει ή όχι.

INFO

Οι Gemma εμφανίζονται την Τρίτη 21 Ιουνίου στο six d.o.g.s. (Αβραμιώτου 6-8, Μοναστηράκι). Τη συναυλία ανοίγει ο Stefan Torto

Documento Newsletter