«Γαλάζιο» μπάχαλο στην ΕΑΒ

«Γαλάζιο» μπάχαλο στην ΕΑΒ

Αιχμές Παναγιωτόπουλου κατά Σταϊκούρα για τα… παρκαρισμένα αεροσκάφη

Εικόνα μπάχαλου εκπέμπει η Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ) έναν και πλέον χρόνο μετά την ανάληψη της διακυβέρνησης της χώρας από τη ΝΔ. Δεκάδες αεροσκάφη της Πολεμικής Αεροπορίας βρίσκονται στις εγκαταστάσεις της εταιρείας για συντήρηση δίχως κανείς να γνωρίζει πότε θα είναι έτοιμα, ενώ οι ανάγκες λόγω της πανδημίας και των εθνικών θεμάτων στο Αιγαίο είναι ιδιαίτερα αυξημένες. Μάλιστα σε πρόσφατη απάντησή του στη Βουλή ο υπουργός Εθνικής Αμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος άφησε ξεκάθαρες αιχμές σε βάρος του εποπτεύοντος την ΕΑΒ Χρήστου Σταϊκούρα, ενώ επισήμανε ότι έχουν καλυφθεί όλες οι οικονομικές υποχρεώσεις προς την ΕΑΒ. «Αριστεία» λοιπόν από τη ΝΔ και στην ΕΑΒ.

Σύμφωνα με δημοσιεύματα, στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ βρίσκονται «παρκαρισμένα» για εργασίες συντήρησης μια σειρά από πολεμικά αεροσκάφη. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με πρόσφατο ρεπορτάζ της «Real News» στην ΕΑΒ βρίσκονται παροπλισμένα περί τα δέκα C-130, 17 Phantom F-4 και τρία ελικόπτερα Super Puma. Σε μια περίοδο που κορυφώνεται η ένταση στο Αιγαίο και η πανδημία σαρώνει την Ελλάδα, η Πολεμική Αεροπορία στερείται αεροσκάφη τα οποία θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν είτε για αεροδιακομιδή ασθενών είτε για τις αυξημένες ανάγκες της.

Αλλάζει το σχέδιο των επισκευών

Ωστόσο σύμφωνα με πληροφορίες του Documento, παρά το γεγονός ότι δεκάδες αεροσκάφη βρίσκονται… παρκαρισμένα, στην ΕΑΒ φέρονται να συζητούν την επισκευή αεροσκαφών σε χώρες του εξωτερικού. Για την ακρίβεια, σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές εκτιμάται ότι επεξεργάζονται ένα τέτοιο ενδεχόμενο.

Πρόκειται για τον εκσυγχρονισμό τριών C-130 B από τη Μαλαισία καθώς και δύο C-130 H και οκτώ C-130 H από την Μποτσουάνα. Το έργο έχει αναλάβει η αφρικανική εταιρεία Paramount, η οποία και ενδιαφέρεται να αναθέσει το έργο στην ΕΑΒ. Πρόκειται για τον εξοπλιστικό όμιλο που είχε εκδηλώσει ενδιαφέρον για την απόκτηση της Ελληνικής Βιομηχανίας Οχημάτων (ΕΛΒΟ). Η εταιρεία έχει έδρα στην πόλη Μιντράντ της Νότιας Αφρικής, ενώ διαθέτει γραφεία στην Κύπρο, μέσω της οποίας παρακολουθεί την ευρωπαϊκή αγορά. Η εταιρεία αναπτύσσει κυρίως στρατιωτικά οχήματα, αλλά έχει εμπλακεί και στην κατασκευή αεροσκαφών και ναυτικών σκαφών.

Σε ό,τι αφορά την αναβάθμιση των C-130, η ΕΑΒ θα παρείχε προσωπικό, υπόστεγα και τη σχετική βιβλιογραφία έναντι του κατάλληλου αντιτίμου. Κάτι τέτοιο ωστόσο, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, θα είχε αποτέλεσμα να καθυστερήσουν ακόμη περισσότερο οι εργασίες αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού των αεροσκαφών της Πολεμικής Αεροπορίας που βρίσκονται παροπλισμένα στην ΕΑΒ. Μην ξεχνάμε άλλωστε ότι όπως είχε πει στη Βουλή ο εποπτεύων την ΕΑΒ υπουργός Οικονομικών Χρ. Σταϊκούρας: «Κύρια αποστολή της είναι η παροχή υπηρεσιών και προϊόντων για την υποστήριξη των ενόπλων δυνάμεων της χώρας και άλλων πελατών της εγχώριας και της παγκόσμιας αγοράς». Αρκεί βέβαια αυτό να μην έχει αποτέλεσμα να στερείται αεροσκάφη η ελληνική Πολεμική Αεροπορία.

Παναγιωτόπουλος «καρφώνει» Σταϊκούρα

Το θέμα των παρκαρισμένων αεροσκαφών στην ΕΑΒ απασχόλησε και τη Βουλή έπειτα από ερώτηση του προέδρου της Ελληνικής Λύσης Κυριάκου Βελόπουλου. Στον βουλευτή απάντησε με έγγραφό του ο υπουργός Εθνικής Αμυνας Ν. Παναγιωτόπουλος, ο οποίος ούτε λίγο ούτε πολύ άφησε αιχμές κατά του υπουργού Οικονομικών Χρ. Σταϊκούρα. Οπως ανέφερε στην απαντητική του επιστολή, η Πολεμική Αεροπορία έχει κάνει από την πλευρά της ό,τι είναι δυνατόν για να επισπευστεί η παράδοση των αεροσκαφών, ενώ έχουν καλυφθεί πλήρως «οι ανάλογες οικονομικές υποχρεώσεις για την εκτέλεση των αντίστοιχων εργασιών εργοστασιακής συντήρησης» από την πλευρά της.

Ωστόσο, όπως αναφέρει, «λόγω του ιδιοκτησιακού καθεστώτος της εταιρείας δεν είναι εφικτή οποιαδήποτε άμεση, περαιτέρω παρέμβασή μας στη λειτουργία της» και επισημαίνει ότι η ΕΑΒ δεν εποπτεύεται από το ΥΠΕΘΑ. Η αλήθεια είναι ότι η εποπτεία της ΕΑΒ από το ΥΠΟΙΚ είναι κάτι που απασχολεί τη ΝΔ. Προεκλογικά το πρόγραμμα του τομέα άμυνας της ΝΔ προέβλεπε τη μεταφορά της ΕΑΒ στην αρμοδιότητα του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων. Κάτι τέτοιο μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει.

Ψάχνουν ξανά διευθύνοντα σύμβουλο

Ενδεικτική του «επιτελικού» μπάχαλου που κυριαρχεί στην ΕΑΒ είναι και η νέα πρόκληση ενδιαφέροντος για τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου. Εκδόθηκε στις 17 Σεπτεμβρίου από τον Χρ. Σταϊκούρα και ορίζει μεταξύ άλλων τα προσόντα και τη διαδικασία επιλογής. Ωστόσο η προκήρυξη αυτή έρχεται λίγους μόλις μήνες μετά την τοποθέτηση του Γρηγόρη Φρέσκου στη θέση του διευθύνοντος συμβούλου. Ηταν Ιανουάριος του 2020 όταν η αρμόδια επιτροπή της Βουλής ενέκρινε την τοποθέτηση αυτή. Ο Γρ. Φρέσκος ήταν παλαιό στέλεχος της επιχείρησης με θητεία αργότερα στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.

Ο ίδιος ο Χρ. Σταϊκούρας ανέφερε μάλιστα στη Βουλή ότι «ο προτεινόμενος για διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας κ. Γρηγόριος Φρέσκος συγκεντρώνει όλα τα απαιτούμενα χαρακτηριστικά για τη συγκεκριμένη θέση» και ότι «έγιναν ανοικτή προκήρυξη της θέσης του διευθύνοντος συμβούλου, αξιολόγηση των υποψηφίων από τριμελή γνωμοδοτική επιτροπή και επιλογή με κριτήριο το πλούσιο βιογραφικό και την επαγγελματική σταδιοδρομία του». Μερικούς μήνες μετά τα πράγματα βέβαια αλλάξαν. Με την ΕΑΒ να προκηρύσσει εκ νέου θέση διευθύνοντος συμβούλου και με πληροφορίες για τοποθέτηση του Γρ. Φρέσκου στη θέση του γενικού διευθυντή της εταιρείας, δίχως προς το παρόν να επιβεβαιώνονται επίσημα.

Ετικέτες

Documento Newsletter