Τη στιγμή που η Ηλεία μοιάζει με καζάνι που βράζει έτοιμο να εκραγεί λόγω της αγανάκτησης και της οργής κατοίκων και φορέων για την αδιαφορία όσον αφορά την κατασκευή του δρόμου Πατρών – Πύργου, ο πρώην υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης με στοιχεία που καταθέτει στο Documento αποκαλύπτει ότι είναι η δεύτερη φορά που η Νέα Δημοκρατία τινάζει στον αέρα την κατασκευή του συγκεκριμένου δρόμου, καθώς επιχείρησε να την υλοποιήσει στο παρελθόν με «μαυρογιαλούρικη τακτική» και σοβαρότατες ελλείψεις που περιγράφονται αναλυτικά στην έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου για τις παραχωρήσεις για την περίοδο 2010-2014.
Οι προθέσεις του Κώστα Καραμανλή να σταματήσει την κατασκευή του δρόμου με την ακύρωση των οκτώ διαγωνισμών που είχαν προκηρυχθεί από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και τη δημιουργία μιας νέας και ενιαίας εργολαβίας, παρότι έχει εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση του έργου, με το σκεπτικό των δήθεν προβλημάτων έχει προκαλέσει θύελλα αντιδράσεων στην Ηλεία.
Καζάνι που βράζει η Ηλεία
Φορείς και κάτοικοι καταγγέλλουν ευθέως τον υπουργό και την κυβέρνηση της ΝΔ ότι εμπαίζουν με προκλητικό τρόπο τους κατοίκους της Ηλείας και προειδοποιούν ότι σε περίπτωση που επιμείνουν στην ακύρωση της κατασκευής του δρόμου θα προβούν σε απρόβλεπτες και δυναμικές κινητοποιήσεις.
Το Τεχνικό Επιμελητήριο Ηλείας σε ανακοίνωσή του αναφέρει μεταξύ άλλων ότι ο νομός Ηλείας δεν αντέχει να ξαναδεί το ίδιο έργο οπισθοδρόμησης και δεν είναι δυνατόν σε κάθε εναλλαγή κυβέρνησης, όπως τονίζει, «να ξαναρχίζουμε από την αρχή και έπειτα να συζητάμε για το τι έγινε λάθος».
Το Τεχνικό Επιμελητήριο απαιτεί άμεση και ξεκάθαρη ενημέρωση από όλους τους εμπλεκόμενους στο έργο –υπουργείο, Γενική Γραμματεία, αναδόχους, κατασκευαστές– για τα εφικτά χρονοδιαγράμματα υλοποίησής του και για καθεμία από τις εργολαβίες. Ζητά επίσης τη συστράτευση όλων των αιρετών εκπροσώπων και φορέων του νομού για δυναμική αντίδραση σε περίπτωση απένταξης του έργου από την κυβέρνηση της ΝΔ, με έσχατο μέτρο τις κινητοποιήσεις κατά την αφή της Ολυμπιακής Φλόγας στην Αρχαία Ολυμπία στις 12 Μαρτίου 2020.
Η υπομονή εξαντλήθηκε
Τα μέλη της επιτροπής παρακολούθησης του έργου σε ανακοίνωσή τους απαιτούν την ολοκλήρωση του συνόλου του φυσικού και τεχνικού αντικειμένου του έργου χωρίς άλλη καθυστέρηση καθώς η Ηλεία έχει αποκλειστεί από τους μεγάλους αυτοκινητοδρόμους, με ό,τι σημαίνει ως έργο υποδομής για την οδική ασφάλεια, την ανάπτυξη και τον τουρισμό.
«Ο συγκεκριμένος τρόπος δημοπράτησης έγινε στο πλαίσιο της κείμενης νομοθεσίας, έτυχε της έγκρισης του Ελεγκτικού Συνεδρίου και των ευρωπαϊκών αρχών, ενίσχυσε τον ανταγωνισμό και οποιαδήποτε άλλη σκέψη για επανεκτίμηση και επανασχεδιασμό, επαναπροκήρυξη και διαγωνιστική διαδικασία καθιστά το έργο ανενεργό και το παραπέμπει στις καλένδες. Θα σημαίνει απένταξη και απώλεια 295 εκατ. ευρώ, αποζημιώσεις των πέντε ήδη υπογεγραμμένων αναδόχων επιχειρήσεων κ.λπ.» λέει στο Documento o πρόεδρος της επιτροπής παρακολούθησης του έργου και περιφερειακός σύμβουλος Δυτικής Ελλάδας Δημήτρης Κωσταριάς και προσθέτει: «Στα σύγχρονα κράτη και στα κράτη δικαίου επιβάλλεται η συνέχεια και το υπουργείο Υποδομών έχει όλους εκείνους τους μηχανισμούς για την υλοποίηση του υφιστάμενου σχεδιασμού. Πρέπει να εγγυηθεί την ολοκλήρωσή του μέχρι τη λήξη του τρέχοντος προγράμματος έως το 2023. Το θέμα του αυτοκινητόδρομου Πάτρα – Πύργος – Καλό Νερό – Τσακώνα αποτελεί αναμφισβήτητα το μεγαλύτερο στοίχημα, όχι μόνο για την Ηλεία αλλά για όλη τη δυτική Ελλάδα. Η υλοποίηση του αυτοκινητόδρομου αποτελεί όχι απλώς αναπτυξιακό έργο αλλά έργο ζωτικής σημασίας. Σε μια ιδιαίτερα κρίσιμη στιγμή, οι φορείς της Ηλείας θα πρέπει να ενωθούν με γνώμονα το κοινό συμφέρον, καθώς ο δρόμος αποτελεί το σημαντικότερο ίσως έργο σε επίπεδο νομού. Η κοινωνία κουράστηκε από αυτή την αναντιστοιχία λόγων και έργων. Η υπομονή και οι αντοχές των πολιτών της Ηλείας, που αναμένουν χρόνια τώρα μια νέα μεγάλη και σύγχρονη οδική αρτηρία, έχουν εξαντληθεί…».
Την περασμένη Τετάρτη το Περιφερειακό Συμβούλιο Δυτικής Ελλάδας αποφάσισε ομόφωνα τη συνέχιση του έργου με τη διατήρηση των σημερινών τεχνικών χαρακτηριστικών και την άμεση συνάντηση με τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Κ. Καραμανλή.
«Η μαυρογιαλούρικη ΝΔ»
Ιδιαίτερα αποκαλυπτικός στο ζήτημα της κατασκευής του δρόμου Πατρών – Πύργου είναι ο πρώην υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρ. Σπίρτζης, ο οποίος με πληθώρα στοιχείων που παραθέτει στο Documento επισημαίνει την υποκρισία, τη διγλωσσία, τα περίεργα παιχνίδια και τις μεγάλες ευθύνες της Νέας Δημοκρατίας για τη μη υλοποίηση του έργου μέχρι σήμερα.
Οπως αναφέρει, «θα είναι η δεύτερη φορά που η ΝΔ ακυρώνει την υλοποίηση του αυτοκινητόδρομου Πατρών – Πύργου. Την πρώτη φορά, το 2014, έβγαλαν έξω από τη σύμβαση παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού τον μισό αυτοκινητόδρομο, Πάτρα – Πύργος – Καλό Νερό – Τσακώνα. Δεν αρκούσαν οι άθλιες συμβάσεις του 2007 που προέβλεπαν υπέρογκα διόδια. Δεν αρκούσε η πρόβλεψη της ολοκλήρωσης των απαλλοτριώσεων εντός έξι μηνών και των αρχαιολογικών εργασιών εντός δώδεκα μηνών, με αποτέλεσμα απίστευτες διεκδικήσεις εκατοντάδων εκατομμυρίων από τους παραχωρησιούχους και τους κατασκευαστές. Εβγαλαν τον μισό δρόμο εκτός παραχώρησης χωρίς να διασφαλίσουν ότι είναι εγκεκριμένο έργο ως προς τη διατομή του και τη χρηματοδότησή του. Τα παραπάνω αναφέρονται αναλυτικά στην έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου για τις παραχωρήσεις για την περίοδο 2010-2014 (http://publications.europa.eu/webpub/eca/special-reports/ppp-9-2018/el/).
Δεσμεύτηκαν σε μια μαυρογιαλούρικη τακτική ότι ο Πατρών – Πύργου θα γίνει ως δημόσιο έργο, χωρίς μελέτες, με κατ’ αποκοπή τίμημα και με ενδεικτικές ποσότητες, γεγονότα που προκάλεσαν δικαστική προσφυγή. Στη συνέχεια αποδείχτηκε ότι σε κρίσιμες εργασίες και υλικά οι ποσότητες που υπήρχαν ήταν οι μισές από όσες είχαν προβλεφθεί στον ενιαίο διαγωνισμό που δεν θα γινόταν ποτέ. Τα συμπεράσματα από αυτό το γεγονός και μόνο είναι αρκετά… Δεν είχαν καν καταθέσει φάκελο μεγάλου έργου για έγκριση στην ΕΕ».
Εθνική οδός με… μία λωρίδα
«Αυτό συνεπαγόταν ότι το τμήμα Πατρών – Πύργου ήταν ένα οδικό έργο για την ΕΕ, την έγκριση χρηματοδότησής του και τη διατομή του. Οι μετρήσεις του κυκλοφοριακού φόρτου αλλά και οι μελλοντικές προβλέψεις δεν προέβλεπαν, σύμφωνα με τον ευρωπαϊκό κανονισμό, την έγκριση αυτοκινητόδρομου με δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση και διαχωριστική νησίδα, αλλά μία λωρίδα ανά κατεύθυνση χωρίς διαχωριστική νησίδα.
Χρειάστηκαν δύο χρόνια διαπραγματεύσεων, νέες μελέτες, οκτώ διαγωνιστικές διαδικασίες που επέφεραν εκπτώσεις άνω του 50% για να δοθεί η έγκριση μεγάλου έργου ως αυτοκινητόδρομου. Σε όλο αυτό το διάστημα η ΝΔ και ο παλαιοκομματισμός έριχναν λάσπη ότι αυτό έγινε για να δοθούν οι τέσσερις διαγωνισμοί σε έναν κατασκευαστή. Η αλήθεια είναι ότι και πριν και μετά η ΝΔ και ο παλαιοκομματισμός κορόιδευαν τους πολίτες της δυτικής Ελλάδας και της Ηλείας. Το τμήμα Πατρών – Πύργου δεν θα γινόταν ποτέ, με έναν διαγωνισμό, ως αυτοκινητόδρομος. Ο γνωστός κατασκευαστής που μας κατήγγειλαν δεν ανέλαβε κανένα από τους τέσσερις διαγωνισμούς, που ήταν προσωρινός μειοδότης. Στους δύο διαγωνισμούς δεν εγκρίθηκαν οι αιτιολογήσεις των προσφορών του από την υπηρεσία και στους άλλους δύο δεν προσκόμισε τα απαραίτητα δικαιολογητικά για την υπογραφή της σύμβασης.
Σήμερα η ΝΔ διαδίδει ότι θα σταματήσει την υλοποίηση του έργου. Υπενθυμίζω ότι στα πέντε τμήματα έχουν εγκατασταθεί οι κατασκευαστές και υλοποιούν τη σύμβασή τους, ενώ στα άλλα τρία μπορούν να ξεκινήσουν εντός δύο μηνών αναθέτοντας στους επόμενους κατά σειρά μειοδότες. Η πιθανή ακύρωση της υλοποίησης του έργου θα σημαίνει αποζημιώσεις, δικαστικές προσφυγές, που θα καθυστερήσουν για χρόνια την ύπαρξη νέας διαγωνιστικής διαδικασίας και πιθανή απένταξη της χρηματοδότησής του, σύμφωνα με το νέο κόστος που θα έχει από τις νέες διαγωνιστικές διαδικασίες.
Η κυβέρνηση της ΝΔ έχει εγκλωβιστεί από τη λάσπη που πετούσε τέσσερα χρόνια ή από πιθανές δεσμεύσεις του παλιού σχεδιασμού της, όταν το έβγαλαν από την παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού.
Οι πολίτες της Αχαΐας, της Ηλείας, της Αιτωλοακαρνανίας και της Ηπείρου έζησαν για δέκα χρόνια τα κολωνάκια της ΝΔ, τον αποκλεισμό και την εγκατάλειψη.
Η κυβέρνηση Μητσοτάκη έχει δύο επιλογές: ή θα συνεχίσει το έργο και θα το υλοποιήσει μέσα σε τρία χρόνια, όπως προβλέφθηκε, αποδεικνύοντας τα ψέματα τόσων χρόνων, την κοροϊδία προς τον λαό της Ηλείας από τον παλαιοκομματισμό και τη λάσπη που έριχναν τέσσερα χρόνια, ή δεν θα υλοποιηθεί για δεύτερη φορά, με μοναδική υπεύθυνη την παράταξη που εχθρεύεται τη δυτική Ελλάδα, τη ΝΔ».
Ευτυχώς που η ΝΔ αγαπάει την Ηλεία!
Ιδιαίτερα επικριτικός και καυστικός για την πρόθεση της κυβέρνησης της ΝΔ να πάει ξανά την κατασκευή του δρόμου Πατρών – Πύργου από την αρχή είναι και ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ στην Ηλεία Διονύσης Καλαματιανός.
Οπως αναφέρει, «ούτε οι πιο απαισιόδοξοι δεν περίμεναν την τροπή που έχει πάρει η κατασκευή του αυτοκινητόδρομου Πάτρας – Πύργου μετά τους χειρισμούς της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας.
Ο υπουργός Υποδομών Κ. Καραμανλής όπου βρεθεί και όπου σταθεί δηλώνει ότι ψάχνει “άλλη” λύση για τον αυτοκινητόδρομο και χρηματοδότηση του έργου για μετά το 2023.
Προβαίνει σε τέτοιες δηλώσεις για ένα έργο για το οποίο η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ εξασφάλισε 300 εκατ. ευρώ από ευρωπαϊκούς πόρους, συμβασιοποίησε πέντε από τις εργολαβίες και είναι διαδικαστικό θέμα η συμβασιοποίηση των άλλων τριών, για κατασκευή αυτοκινητόδρομου με δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση και διαχωριστική νησίδα, με ορίζοντα υλοποίησης το 2022.
Αν ο υπουργός επιμείνει στις σκέψεις για ακύρωση της υλοποιούμενης διαδικασίας και στην αναζήτηση άλλων προσεγγίσεων, με νέο χρονοδιάγραμμα του έργου για μετά το 2023, αντιλαμβανόμαστε όλοι ότι θα πρόκειται για ένα τεράστιο πισωγύρισμα με καταστροφικές επιπτώσεις στον νομό μας.
Σε έναν δρόμο όπου συχνότατα θρηνούμε ανθρώπινες ζωές είναι εγκληματικές οι καθυστερήσεις. Η πολιτική ευθύνη για την αρνητική εξέλιξη που αναλαμβάνει η κυβέρνηση και προσωπικά ο κ. Μητσοτάκης είναι βαρύτατη και ιστορική. Ο φόρος αίματος που θα κληθούμε να πληρώσουμε είναι βαρύς. Η αναπτυξιακή καθυστέρηση ανεπίτρεπτη.
Τέλος, προκαλεί φοβερή εντύπωση το γεγονός ότι ο νυν πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης επέλεξε τον Πύργο και άλλες πόλεις της Ηλείας για να ξεκινήσει την προεκλογική του εκστρατεία. Μια κίνηση που είχε ερμηνευτεί τότε από τα τοπικά στελέχη του κυβερνώντος κόμματος σαν ιδιαίτερα συμβολική, ως δείγμα της αγάπης του κ. Μητσοτάκη για την περιοχή μας. Και μια από τις πρώτες σκέψεις της κυβέρνησής του είναι η ακύρωση ή η μετάθεση στο μέλλον της υλοποίησης του ζωτικού αυτοκινητόδρομου. Δεν τολμούμε να φανταστούμε τι θα γινόταν αν δεν μας αγάπαγε κιόλας…».
*** «Οχι άλλοι νεκροί και ανάπηροι στην Πατρών – Πύργου» είναι το όνομα ειδικής σελίδας που λειτουργεί στο Facebook από πολίτες και άτομα με ειδικές ανάγκες. Σε αυτήν επισημαίνονται τα τραγικά δυστυχήματα που κόστισαν τη ζωή σε δεκάδες πολίτες αλλά και τα κινητικά προβλήματα που ταλαιπωρούν εκατοντάδες άλλους συνανθρώπους μας μετά τα τροχαία ατυχήματα στον δρόμο-καρμανιόλα (https://www.facebook.com/patrapyrgostroxaia/)