Φοιτητές δύο ταχυτήτων

Η καταπάτηση του άρθρου 16 του Συντάγματος που αναφέρεται στο δικαίωμα όλων των Ελλήνων στη δωρεάν παιδεία συνιστά μέρος του προμελετημένου εγκλήματος της κυβέρνησης Μητσοτάκη για την ιδιωτικοποίηση της παιδείας, που στόχο έχει την ικανοποίηση των «ολιγαρχών της εκπαίδευσης».

Αυτοί που πλήττονται περισσότερο από τον καθένα από την προμελετημένα εγκληματική πολιτική της κυβέρνησης είναι οι ίδιοι οι φοιτητές των δημόσιων πανεπιστημίων της χώρας μας, με τους οποίους το Documento συνομίλησε. Οι φοιτητές εξηγούν γιατί είναι κάθετοι ως προς την μεθόδευση της κυβέρνησης για την έλευση ιδιωτικών ΑΕΙ στη χώρα μας αποδομώντας ταυτόχρονα τα επιχειρήματα της κυβέρνησης.

Ο φοιτητής στο τµήµα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών του Πολυτεχνείου Αλέξανδρος Μπετσός επιχειρηµατολογεί στο Documento γιατί είναι υπέρ των δηµόσιων πανεπιστηµίων και όχι των ιδιωτικών: «Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες ανεξαρτήτως αν είχαν ή όχι οικονοµικές δυσκολίες µπορούσαν να µπουν στο πανεπιστήµιο, έχοντας φοιτητική µέριµνα. Αυτό πλέον σε ένα µεγάλο βαθµό αλλάζει. Μέσω ενός πτυχίου µε κατοχυρωµένα επαγγελµατικά δικαιώµατα εξασφαλιζόταν και µια καλή προοπτική για τους αποφοίτους. Πρόκειται για κάτι βασικό που θέλουν να καταργηθεί µε τα ιδιωτικά πανεπιστήµια» αναφέρει και συµπληρώνει: «Οταν µιλάµε γι’ αυτά συνήθως κάνουµε λόγο για αρκετά εξειδικευµένα προγράµµατα σπουδών, χωρίς επαγγελµατικά δικαιώµατα και κατοχύρωση και πόσο µάλλον όταν έχουν να ανταγωνιστούν και τα δηµόσια. Η κατάσταση στην αγορά εργασίας θα γίνει ακόµη πιο χαοτική και θα συµπιεστούν όλοι προς τα κάτω. Προφανώς στα ιδιωτικά πανεπιστήµια το κοµµάτι των παροχών δεν υπάρχει, ούτε µέριµνα ή στέγαση, ενώ µιλάµε για υπέρογκα ποσά διδάκτρων, κάτι το οποίο δυσχεραίνει την οικονοµική κατάσταση των οικογενειών.

Ηδη η φοίτηση είναι δύσκολη λόγω της ακρίβειας και των ανατιµήσεων, ειδικά για ένα παιδί που σπουδάζει σε άλλη πόλη».

Ο ίδιος εξηγεί πώς αντιµετωπίζει την κυβερνητική εξαγγελία: «Οι εξαγγελίες για την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστήµιων είναι πολύ αρνητική εξέλιξη, όχι µόνο για τους φοιτητές που σπουδάζουν τώρα, αλλά και για τους µελλοντικούς και τις οικογένειές τους. Βλέπουµε και την κατάσταση που επικρατεί στο εξωτερικό, όπου οι νέοι δυσκολεύονται πάρα πολύ να αντεπεξέλθουν στα ποσά που απαιτούνται. Ακόµη κι αν καταφέρουν να µπουν σε ένα ΑΕΙ και να σπουδάσουν, το πτυχίο που παίρνουν δεν έχει κάποιο αντίκρισµα στην αγορά εργασίας. Μπαίνουν σε δεύτερους κύκλους σπουδών και σε ένα γενικότερο κυνήγι προσόντων για να εξασφαλίσουν κάποια στιγµή µια αξιοπρεπή θέση εργασίας».

Παράλληλα δίνει το στίγµα της πολιτικής µεθόδευσης: «Υπάρχει µια γενικότερη κατεύθυνση υποβάθµισης του δηµόσιου πανεπιστηµίου µε κάθε τρόπο. Από την εξίσωση των πτυχίων των κολεγίων µε των δηµόσιων ΑΕΙ, την ελάχιστη βάση εισαγωγής, διάφορα µέτρα που επέλεξε η κυβέρνηση, µέσα σε αυτά και η υποβάθµιση των υποδοµών των δηµόσιων πανεπιστηµίων που έχουν αφεθεί στο έλεός τους µε την τραγική υποχρηµατοδότηση. Είναι µια κατεύθυνση που χρόνια χτίζεται ώστε να νοµιµοποιηθούν τα ιδιωτικά και η επιλογή τους εις βάρος των δηµοσίων. Κι αυτήν τη στιγµή µια αυτοδύναµη κυβέρνηση παρακάµπτει το σύνταγµα µέσω ενός απλού νοµοσχεδίου. Μια κίνηση καθαρά αντιθεσµική που αφορά όλη την κοινωνία».

Ακόµη µία φοιτήτρια που µιλά στο Documento τάσσεται κατά των ιδιωτικών πανεπιστηµίων. Η Αιµιλία Ψαρρά, που σπουδάζει στο Χηµικό τµήµα του Πανεπιστηµίου Πατρών, εκτιµά ότι «τα ιδιωτικά πανεπιστήµια και η ίδρυσή τους θα έρθουν να υποβαθµίσουν συνολικά την τριτοβάθµια εκπαίδευση. Στο κοµµάτι των πτυχίων, βγαίνοντας από ένα ιδιωτικό η αξία του πτυχίου σου είναι µικρότερη και δηµιουργούνται απόφοιτοι διαφορετικών ταχυτήτων. Εχουν εκπαιδευτεί από διαφορετικά προγράµµατα σπουδών, πιο εξειδικευµένα, µε αποτέλεσµα τα πτυχία και τα επαγγελµατικά δικαιώµατα που κατοχυρώνονται σε αυτά να µην είναι ισάξια στην αγορά εργασίας µε αυτά των δηµοσίων. Πρόκειται για ένα πτυχίο που δεν κατοχυρώνει αυτά που πρέπει».

Και συµπληρώνει µε έναν παραλληλισµό: «Πρόκειται για ένα αντίστοιχο σκηνικό όπως είδαµε και µε τις ιδιωτικοποιήσεις στα νοσοκοµεία. Τα µέτρα που παίρνουν στην εκπαίδευση τα τελευταία χρόνια υποβαθµίζουν και την τριτοβάθµια εκπαίδευση και τις άλλες βαθµίδες, καθώς και την αξία των πτυχίων µας αλλά και µε τι όρους σπουδάζουµε εντός του πανεπιστηµίου. Η ΕΒΕ, τα δίδακτρα στα µεταπτυχιακά, η πανεπιστηµιακή αστυνοµία που ήταν στην επικαιρότητα πριν από ένα χρόνο, όλα αυτά έρχονται να επιδράσουν µε συγκεκριµένο τρόπο στις σπουδές µας».