Φιλί ζωής στο λαϊκό τραγούδι

Η «Λαϊκή απογευματινή» του Βαγγέλη Κορακάκη με τη Βερόνικα Δαβάκη στέκεται επάξια δίπλα στις μεγάλες στιγμές του παρελθόντος.

Εννέα λαϊκά τραγούδια σε μουσική και στίχους Βαγγέλη Κορακάκη περιέχει η «Λαϊκή απογευματινή» που κυκλοφορεί σε CD και σ’ όλες τις ψηφιακές πλατφόρμες από το «Ελληνικό Σχέδιο» του Ιδρύματος Ωνάση. Είναι ο δεύτερος προσωπικός δίσκος της ερμηνεύτριας Βερόνικας Δαβάκη μετά τη συνεργασία της με τον Νίκο Ξυδάκη στον «Ασωτο καιρό» (2022). Η «Λαϊκή απογευματινή» αποτελεί πρόταση σε μια περίοδο που το λαϊκό τραγούδι έχει παραγίνει… ξέφραγο αμπέλι και τα όρια μεταξύ πραγματικής ψυχαγωγίας και φτηνής διασκέδασης είναι συγκεχυμένα. 

Καταρχάς έχουμε έναν ικανότατο συνθέτη, ο οποίος επί πολλά χρόνια δίνει το φιλί της ζωής στο καθαρόαιμο λαϊκό τραγούδι – και μόνο για το «Πρώτο φθινόπωρό» του ο Κορακάκης διεκδικεί περίοπτη θέση μεταξύ των Ελλήνων λαϊκών δημιουργών. Πόσο μάλλον όταν εδώ ακούμε «στρογγυλεμένα» λαϊκά τραγούδια που φέρουν μνήμες από τον Χιώτη, τον Τσιτσάνη, τον Καλδάρα, αλλά και πιο «έντεχνους» συνθέτες, σαν τον Μαμαγκάκη, ακόμη και τον Θεοδωράκη. Στο τελευταίο συνηγορούν οι πλούσιες ενορχηστρώσεις του Δημήτρη Παπαδημητρίου με τα πολλά πνευστά δίπλα στα αμιγώς λαϊκά όργανα, στοιχείο που εμένα με παρέπεμψε στην εργασία του με τον Δημήτρη Μητροπάνο στο άλμπουμ «Στης ψυχής το παρακάτω» (2001).

 

Τον «Ερημο γιαλό», λόγου χάρη, που παραπέμπει σε «καμηλιέρικο» άσμα του ΄60, ο Παπαδημητρίου δεν διστάζει να τον μπολιάσει ενορχηστρωτικά με τις αιγυπτιώτικες καταβολές του. Το θέμα είναι πως με όχημα τις ερμηνείες της Δαβάκη, μιας ανεπιτήδευτης τραγουδίστριας που φαίνεται να δίνεται ολοκληρωτικά στο υλικό το οποίο κλήθηκε να υπηρετήσει, ο Κορακάκης έγραψε χασάπικα, ζεϊμπέκικα και λαϊκότροπες μπαλάντες με στίχους άμεσους και με την αέναη ερωτική θεματολογία, βαφτισμένη κι αυτή από τη λαϊκή ποιητική μούσα. Το εξόδιο «Στερνό καντήλι» αποτελεί μεγάλη στιγμή του δίσκου: «Και τα θλιμμένα μάτια μας θα λάμπουν σαν αστέρια/ σαν άσπρα περιστέρια θα λάμπουνε στο φως» τραγουδά η Δαβάκη με την καθάρια φωνή της πριν από την τελική επικράτηση της ζωής επί του θανάτου: «Χαρά μεγάλη και ο θάνατος μικρός» – ένα τραγούδι που διαφοροποιείται θεματολογικά από τα υπόλοιπα, αφού στην ουσία περιγράφει μια στενόχωρη κατάσταση με τρόπο δοξαστικό και τον πλέον κατάλληλο για φινάλε του άλμπουμ.

Δεν γνωρίζω ποια θα είναι η μοίρα της «Λαϊκής απογευματινής» στις ραδιοφωνικές playlists και στην ιντερνετική υπερπληροφόρηση, αυτό που μπορώ να πω με σιγουριά όμως είναι πως πρόκειται για έναν κύκλο λαϊκών τραγουδιών που στέκονται επάξια δίπλα στα μεγάλα ηχογραφήματα του παρελθόντος. Και μάλιστα μέσα σ’ ένα εξαιρετικά καλόγουστο design που επιμελήθηκε γραφιστικά ο Σπύρος Αγγελόπουλος.

 

INFO

Ο δίσκος «Λαϊκή απογευματινή» των Κορακάκη, Δαβάκη κυκλοφορεί σε CD και σ’ όλες τις ψηφιακές πλατφόρμες από το «Ελληνικό Σχέδιο» του Ιδρύματος Ωνάση.

Διαβάστε επίσης:

Τιμ Ρόμπινς: Ηθοποιός με άποψη και νεύρο

Είμαστε φτιαγμένοι από αστρόσκονη

Στην Πρόβα: Είδαμε την «Κόρη του λοχαγού» -Ένας ύμνος στην αγάπη