Φεστιβάλ Αθηνών: Οι 10 παραστάσεις που δεν πρόκειται να χάσουμε

Φεστιβάλ Αθηνών: Οι 10 παραστάσεις που δεν πρόκειται να χάσουμε

Οι πιο ενδιαφέρουσες προτάσεις από Έλληνες και ξένους δημιουργούς της θεατρικής σκηνής που θα φιλοξενηθούν στη φετινή διοργάνωση 

Από τον Μπιλ Μάρεϊ στον Κριστόφ Βαρλικόσφσκι· από τον Θωμά Μοσχόπουλο στον Γιάννη Μόσχο. Σε σύνολο σχεδόν 50 θεατρικών παραστάσεων και περφόρμανς που συμπεριλαμβάνονται στον φετινό προγραμματισμό του Φεστιβάλ Αθηνών επιλέγουμε εκείνες που αναμένεται να πρωταγωνιστήσουν στις επιλογές του φεστιβαλικού κοινού.

«Μετά την πρόβα» & «Περσόνα»

Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, 1-3 Ιουνίου

Η σκηνική απόδοση κορυφαίων κινηματογραφικών έργων μοιάζει να έχει γίνει εμμονή για τον Ιβο Βαν Χόβε, τον Φλαμανδό σκηνοθέτη που από το 2001 διευθύνει το σημαντικότερο θέατρο ρεπερτορίου της Ολλανδίας, το Toneelgroep. Επτά χρόνια μετά την πρώτη του επίσκεψη στην Αθήνα –όταν και πάλι είχε ασχοληθεί με το σύμπαν του Μπέργκμαν– καταπιάνεται με το δίπτυχο της «Πρόβας» και της «Περσόνας», δύο ψυχαναλυτικές προσεγγίσεις της δουλειάς του καλλιτέχνη στη σκηνή. Και σε αυτή την περίπτωση ο Χόβε θα δώσει μια αποστομωτική απάντηση στο θέατρο της φαντασμαγορίας, μέσα από την τέχνη του λόγου και τη σκηνική συνθήκη του ελάχιστου.

Αφιέρωμα στη Λούλα Αναγνωστάκη

Πειραιώς 260, 1-22 Ιουνίου

Η απώλεια της σημαντικότερης δραματουργού στη μεταπολεμική Ελλάδα που κατέστησε το ιστορικό γεγονός μια προσωπική εμπειρία ενεργοποιεί τη συγκρότηση ενός αφιερώματος στη μνήμη της. Επικεφαλίδα του θα είναι μια αναδρομική έκθεση για το σύνολο του έργου της από τη δεκαετία του ’60 –οπότε τη σύστησε στο ελληνικό κοινό ο Κάρολος Κουν– μέχρι σήμερα με την υπογραφή του θεατρολόγου Γρηγόρη Ιωαννίδη και του ηθοποιού Μάνου Καρατζογιάννη. Συμπληρωματικά δύο παραστάσεις: Η πρώτη μια μαραθώνια ραδιοφωνικού τύπου ανάγνωση του έργου της από τη Ρούλα Πατεράκη με τίτλο Εργοτάξιο «Λούλα Αναγνωστάκη» και η δεύτερη, η εμβληματική «Πόλη», σε σκηνοθεσία Γιάννη Μόσχου. Το αφιέρωμα θα ολοκληρωθεί με τη διοργάνωση ενός συμποσίου όπου θα εμπλακούν δημιουργοί που σχετίστηκαν με τη Λούλα Αναγνωστάκη.

«1993»

Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, 7-8 Ιουνίου

Χρειάστηκε ένα καλοκαίρι για να γίνει ο νέος αγαπημένος της ελληνικής φεστιβαλικής σκηνής. Ο Ζιλιέν Γκοσλέν, ο νεαρός Γάλλος που επί δύο χρόνια ανανεώνει δικαιωματικά το ραντεβού του με το αθηναϊκό κοινό με παραστάσεις-άθλους δραματοποίησης και σκηνικής μεταφοράς, θα εμφανιστεί για τρίτη συνεχή χρονιά. Αυτήν τη φορά επιλέγοντας έργο του ανερχόμενου συμπατριώτη του Ορελιάν Μπελανζέ: μια αλληγορία για την πτώση των σύγχρονων ευρωπαϊκών μυθολογιών που κορυφώνονται στο σημείο μηδέν, τη ζούγκλα του Καλέ.

«Φάρεναϊτ 451»

Πειραιώς 260, Χώρος Η, 8-10 Ιουνίου

Μετά τη θεατροποίηση της αριστουργηματικής «Δίκης του Κ.» του Κάφκα και του εμβληματικού «Καντίντ» του Βολταίρου, ο Θωμάς Μοσχόπουλος ολοκληρώνει την τριλογία της δυστοπίας ανατρέχοντας στο κλασικό μυθιστόρημα του Ρέι Μπράντμπουρι όπως το επεξεργάστηκε ο μέγας Φρανσουά Τριφό για την οθόνη. Το προφητικό έργο του Μπράντμπουρι είναι μια ποιητική αφήγηση για τη λογοκρισία –σχεδόν στα χνάρια του Οργουελ–, εκεί όπου ένα ολοκληρωτικό καθεστώς κυριαρχεί πάνω στο δικαίωμα των ανθρώπων να διαβάζουν βιβλία. Στη διανομή του Μοσχόπουλου οι Αλέξανδρος Λογοθέτης, Αννα Μάσχα, Ξένια Καλογεροπούλου, Δήμητρα Ματσούκα κ.ά.

«Οι τρεις αδερφές» του Τσέχοφ

Πειραιώς 260, Χώρος Δ, 15-16 Ιουνίου

Ο Τσέχοφ στο mute. Η προτροπή για το ταξίδι στη Μόσχα που θα μείνει ανείπωτη. Ο Τιμοφέι Κουλιάμπιν, ο αιρετικός Ρώσος σκηνοθέτης –πρόσφατα είχε ανεβάσει μια βλάσφημη εκδοχή της βαγκνερικής όπερας «Τανχόιζερ» στην κρατική όπερα του Νοβοσιμπίρσκ– δοκιμάζει μια καθόλα παραδοσιακή προσέγγιση του τσεχοφικού κλασικού, στη νοηματική γλώσσα ωστόσο. Στόχος του να υπογραμμίσει την αδυναμία των ηρώων να εκφράσουν αυτό που πραγματικά νιώθουν. Δεν μπορούμε παρά να αναμένουμε με μεγάλη περιέργεια.

«New worlds»

Ωδείο Ηρώδου Αττικού, 19 Ιουνίου

Το coοl και cult ύφος του Μπιλ Μάρεϊ εμπρός σε 5.000 θεατές και πάνω στη σκηνή του Ηρωδείου συνθέτει κιόλας μια σκηνική φαντασίωση. Και μπορεί το πρότζεκτ που φέρνει τον χολιγουντιανό ηθοποιό στην Αθήνα πολύ να απέχει από μια «κανονική» θεατρική παράσταση, αλλά έτσι κι αλλιώς δεν έχουμε συνηθίσει αναμενόμενα πράγματα από εκείνον. Στο όριο της περφόρμανς, το υβριδικό σόου που ο Μπιλ Μάρεϊ έχει ετοιμάσει με τον τσελίστα Γιαν Φόγκλερ μιξάρει αποσπάσματα Αμερικανών λογοτεχνών και ποιητών (Χέμινγουεϊ, Τουέιν, Γουίτμαν) με φημισμένες συνθέσεις των Φόστερ, Γκέρσουιν, Μπέρνσταϊν, Μπαχ, Ραβέλ γιατί, όπως ο ίδιος λέει, «η μουσική είναι τόσο δυνατή και τα λόγια είναι τόσο δυνατά».

«Πορνοστάρ – Η αόρατη βιομηχανία του σεξ»

Πειραιώς 260, Χώρος Δ, 23-25 Ιουνίου

Την τελευταία φορά που ο Κωνσταντίνος Ρήγος συνάντησε τη συγγραφέα Ελενα Πέγκα ο βασιλιάς ήταν γυμνός. Σχεδόν είκοσι χρόνια μετά την πρώτη τους συνεργασία στα «Καινούργια ρούχα του βασιλιά» οι δυο τους συναντιούνται ξανά με αφορμή μια μεταγραφή στην ελληνική πραγματικότητα δύο ιστοριών του Ρομπέρτο Μπολάνιο για τη βιομηχανία του πορνό. Στη σκηνή –εννοείται χωρίς τα ρούχα τους– οι Λαέρτης Μαλκότσης, Γιάννης Νιάρος, Θεοδώρα Τζήμου και Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης.

Ανοιγμα στην πόλη – Πειραιάς

25 Ιουνίου – 4 Ιουλίου

Η πόλη των μεγάλων αντιφάσεων και της αναμφισβήτητης γοητείας, το αιώνιο λιμάνι, υποδέχεται για δεύτερη χρονιά τις δράσεις στον δημόσιο χώρο σε συνεργασία με το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά. Δύο ακόμη τοπόσημα της αστικής πειραϊκής πραγματικότητας, οι μπουκαπόρτες των πλοίων στην παράσταση «Γέρος – έρως» των Αγοράκη, Καρναχωρίτη και Πανάγου και η Ιχθυόσκαλα του Κερατσινίου στην περφόρμανς της ομάδας Salvia Divinorum «Ισαλος γραμμή: Μια ωδή στη φθίση» μετατρέπονται σε σκηνικό θεάτρου. Την ενότητα συμπληρώνει η διαδραστική περφόρμανς των Influx «Blind date» που θα λάβει χώρα στην πλατεία Κοραή.

«Βρικόλακες»

Πειραιώς 260, Χώρος Ε 17-19 Ιουλίου

Τέσσερα χρόνια μετά την εμπνευσμένη προσέγγισή τους στην «Εντα Γκάμπλερ» η ομάδα των blindspot, ο σκηνοθέτης Μιχάλης Κωνσταντάτος και η ηθοποιός Γιώτα Αργυροπούλου επιστρέφουν στην εργογραφία του Ιψεν για να την εφαρμόσουν στην τρέχουσα πραγματικότητα. Το αριστουργηματικό αστικό δράμα –σχόλιο για την κοινωνική υποκρισία– αναμένεται να μπολιαστεί από εισηγήσεις θεατών που θα συμμετέχουν στη διαδικασία των προβών και θα διαμορφώσουν το υβριδικό θέαμα που θα ακροβατεί ανάμεσα στα εικαστικά, στο θέατρο και στον κινηματογράφο.

«We are leaving»

Πειραιώς 260, Χώρος Η, 8-10 Ιουλίου

Λίγες μόλις εβδομάδες μετά την πρεμιέρα της στη Βαρσοβία, η νέα παράσταση του Κριστόφ Βαρλικόφσκι θα βρεθεί στα μέρη μας. Ο Πολωνός εικονοκλάστης, που έχει δημιουργήσει φανατικό κοινό στην πόλη κατά τις τακτικές επισκέψεις του, καταπιάνεται ξανά με το έργο του Ισραηλινού Χανόχ Λεβίν. Μετά το πολυβραβευμένο «Κρουμ», με το οποίο είχε σταθμεύσει στην Πειραιώς το 2008, ο αντισυμβατικός δημιουργός βασίζεται στο «Suitcase packers» για να παρουσιάσει μια αλλόκοτη δραματική κωμωδία με ήρωες όλους εκείνους που καλούνται να επιλέξουν ανάμεσα στη βασανιστική στασιμότητα και την αμετανόητη φυγή. 

Ετικέτες

Documento Newsletter