Η πανδημία έχει αυξήσει κατακόρυφα τη χρήση του internet και τις ηλεκτρονικές συναλλαγές, αλλά παράλληλα έχει αυξήσει και τους ηλεκτρονικούς κινδύνους που διατρέχουν οι χρήστες, και ιδιαίτερα οι χρήστες μεγαλύτερης ηλικίας που ο φόβος της κυκλοφορίας, λόγω της έκθεσης στον COVID-19, τους «εξανάγκασε» σε στροφή στις διαδικτυακές συναλλαγές, χωρίς όμως να έχουν πάντα την απαραίτητη γνώση για να αποφύγουν τις διαδικτυακές απάτες.
Στην αποφυγή των ψηφιακών κινδύνων είναι αφιερωμένος ο φετινός Ευρωπαϊκός Μήνας Cybersecurity (ECSM), που είναι ο μήνας που διανύουμε, και που αποτελεί την ετήσια εκστρατεία της ΕΕ αφιερωμένη στην προώθηση της ασφάλειας στον κυβερνοχώρο μεταξύ πολιτών και οργανισμών και στην παροχή ενημερωμένων διαδικτυακών πληροφοριών για την ασφάλεια μέσω της ευαισθητοποίησης και της ανταλλαγής ορθών πρακτικών.
Η αυξημένη διαδικτυακή κίνηση δίνει περισσότερες ευκαιρίες στους απατεώνες να μιμηθούν εμπορικά σήματα και να εξαπατήσουν τους χρήστες, οι οποίοι ανυποψίαστοι τους αποκαλύπτουν στη συνέχεια τα προσωπικά τους δεδομένα ή ανοίγουν κακόβουλα συνημμένα email κατεβάζοντας εν αγνοία τους κακόβουλο λογισμικό στους υπολογιστές τους. Όταν μάλιστα εμπλέκονται τραπεζικές συναλλαγές και πληρωμές, τότε αυτό γίνεται ακόμη πιο επικίνδυνο.
Οι δράσεις πραγματοποιούνται σε ολόκληρη την Ευρώπη και περιλαμβάνουν εργαστήρια, εκπαιδευτικά συνέδρια, διαδικτυακά σεμινάρια, παρουσιάσεις, και άλλα.
Οι δράσεις που αφορούν την ενότητα «διαδικτυακές απάτες» θα επικεντρωθούν στο ηλεκτρονικό ψάρεμα (phishing), τις απάτες ηλεκτρονικού ταχυδρομείου για επιχειρήσεις και τις απάτες μέσω διαδικτύου.
Στόχος είναι η ευαισθητοποίηση των επιχειρήσεων και των καταναλωτών για τους κινδύνους που εγκυμονούν όταν πραγματοποιεί κάποιος συναλλαγές στο διαδίκτυο και για το πώς αυτοί οι κίνδυνοι μπορούν να ελαχιστοποιηθούν.
Οι βασικές προφυλάξεις για τις διαδικτυακές αγορές
Αν και υπάρχουν πολλά πράγματα που μπορεί να κάνει ο χρήστης για την ψηφιακή του ασφάλεια, τις περισσότερες περιπτώσεις αρκούν ορισμένα απλά, αλλά σημαντικά, βήματα ώστε να αυξήσει την προστασία του κατά την πραγματοποίηση διαδικτυακών αγορών.
Αυτή η σειρά απλών βημάτων περιγράφεται σε σχετική ανακοίνωση των ερευνητών της διεθνούς εταιρίας κυβερνοασφάλειας ESET, και είναι τα εξής:
– Το πρώτο βήμα είναι να βεβαιωθείτε για την προέλευση των emails που λαμβάνετε, ανεξάρτητα από το πόσο επίσημο ή ασφαλές φαίνεται ένα email.
– Αποφύγετε να κάνετε «κλικ» σε συνδέσμους και συνημμένα σε οποιοδήποτε μήνυμα σας φανεί ύποπτο και μεταβείτε απευθείας στο website της εταιρείας που υποτίθεται ότι σας έστειλε το email για να δείτε τα διαπιστευτήριά της.
– Είναι εξαιρετικά σημαντικό να ενεργοποιήσετε (όπου αυτό είναι δυνατό) – τον έλεγχο ταυτότητας δύο παραγόντων (2FA). Αυτό θα προσθέσει μια σημαντική ασπίδα προστασίας στους online λογαριασμούς σας.
Με αυτόν τον τρόπο διασφαλίζετε ότι, ακόμα και αν οι απατεώνες καταφέρουν να κλέψουν τον κωδικό πρόσβασής σας, δε θα μπορέσουν να αποκτήσουν εύκολη πρόσβαση στους λογαριασμούς σας χωρίς να κλέψουν και τον κωδικό 2FA».
Ο έλεγχος ταυτότητας δύο παραγόντων απαιτεί, εκτός από τον κωδικό πρόσβασης, και πρόσβαση σε έναν άλλο λογαριασμό (συνήθως e-mail) ή και μία διαφορετική συσκευή (όπως το κινητό), ώστε να διασφαλιστεί πως ο χρήστης που προσπαθεί να αποκτήσει πρόσβαση είναι πράγματι ο κάτοχος του συγκεκριμένου λογαριασμού.