Ευρωπαϊκές εκλογές 2019: Αύξηση των νέων ψηφοφόρων

Ευρωπαϊκές εκλογές 2019: Αύξηση των νέων ψηφοφόρων

Τα πρώτα αποτελέσματα του Ευρωβαρόμετρου δημοσίευσε σήμερα το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.

Σημαντική αύξηση της συμμετοχής των νέων σε ηλικία ψηφοφόρων με φιλοευρωπαϊκό προσανατολισμό καταγράφηκε στις ευρωεκλογές του 2019, σύμφωνα με την έρευνα του Ευρωβαρόμετρου στα 28 κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Στη δημοσκόπηση που πραγματοποιήθηκε τις εβδομάδες αμέσως μετά τις εκλογές, σχεδόν 28.000 Ευρωπαίοι πολίτες σε όλη την ΕΕ απάντησαν σε ερωτήσεις για τη συμμετοχή τους στις εκλογές και για τα θέματα που καθόρισαν τη στάση τους σε αυτές.

Τα πρώτα αποτελέσματα της έρευνας που δόθηκαν στη δημοσιότητα από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο σήμερα δείχνουν ότι η στήριξη για την ΕΕ από τους πολίτες παραμένει στα υψηλότερα επίπεδα από το 1983! Επιβεβαιώνοντας τα ευρήματα των προεκλογικών ερευνών, το 68% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι η χώρα τους έχει ωφεληθεί από τη συμμετοχή της στην ΕΕ.

Η φωνή μου έχει δύναμη

Ακόμη πιο σημαντική για τη δημοκρατική νομιμοποίηση της ΕΕ είναι η μεγάλη αύξηση του αριθμού των Ευρωπαίων πολιτών, που πιστεύουν ότι η φωνή τους έχει δύναμη και «μετράει» στην ΕΕ: το 56% των ερωτηθέντων έχει αυτή την άποψη, ποσοστό που παρουσιάζει αύξηση κατά επτά μονάδες από το Μάρτιο του 2019, ενώ είναι και το υψηλότερο από τότε που το ερώτημα τέθηκε για πρώτη φορά το 2002!

Η συνολική συμμετοχή στις ευρωπαϊκές εκλογές του 2019 αυξήθηκε κατά 8 μονάδες φτάνοντας στο 50,6%. Αυτό είναι το μεγαλύτερο ποσοστό που έχει καταγραφεί από το 1994, αλλά και η πρώτη φορά που παρατηρήθηκε αύξησή του από το 1979. Οι πιο αξιοσημείωτες αυξήσεις καταγράφηκαν στην Πολωνία (+22 μονάδες), στη Ρουμανία (+19 μονάδες), στην Ισπανία (+17 μονάδες), στην Αυστρία (+15 μονάδες) και στην Ουγγαρία (+14 μονάδες).

Αύξηση της συμμετοχής των νέων κατά 50%

Τα αποτελέσματα της έρευνας δείχνουν ότι ήταν οι νέοι και όσοι ψήφισαν για πρώτη φορά που αύξησαν τα συνολικά ποσοστά συμμετοχής: 42% των ερωτηθέντων στις ηλικίες 16/18-24 απάντησαν ότι ψήφισαν στις τελευταίες εκλογές, ανεβάζοντας το σχετικό ποσοστό κατά 50% σε σύγκριση με το 2014 (28%). Εξίσου θετική ήταν και η αύξηση της συμμετοχής στην ηλικιακή ομάδα 25-39, όπου σημειώθηκε αύξηση 12 μονάδων, από το 35% στο 47%. Η συμμετοχή των νέων ψηφοφόρων και όσων ψήφισαν για πρώτη φορά ξεπερνά τις αυξήσεις στη συμμετοχή που καταγράφηκαν για τις άλλες ηλικιακές ομάδες.

Αιτίες ψήφου: πολιτικό καθήκον, στήριξης στην ΕΕ, αλλαγή

Εξετάζοντας τι τους οδήγησε στις κάλπες το 2019, οι πολίτες ανέφεραν το αίσθημα καθήκοντος, πιο συχνά από οποιοδήποτε άλλο λόγο (ποσοστό 52% των ψηφοφόρων), αριθμός που παρουσιάζει αύξηση 11 μονάδων σε σχέση με το 2014. Στα 27 από τα 28 κράτη-μέλη, μάλιστα, αυτή η πεποίθηση αποτέλεσε τον κύριο παράγοντα που ώθησε τους πολίτες να συμμετάσχουν στην εκλογική διαδικασία.

Σε σύγκριση με τις ευρωπαϊκές εκλογές του 2014, αισθητά περισσότεροι πολίτες σε όλα τα κράτη-μέλη ψήφισαν γιατί είναι υπέρ της ΕΕ (25%, +11 μονάδες), ή γιατί αισθάνονται ότι μπορούν να αλλάξουν τα πράγματα με την ψήφο τους (18%, +6 μονάδες). Εξετάζοντας των αριθμό των ανθρώπων που δήλωσαν ότι η εμπιστοσύνη τους στην ΕΕ ήταν η κύρια παράμετρος που τους παρακίνησε να ψηφίσουν, στη Γερμανία (39%, +14 μονάδες), στην Ιρλανδία (27%, +15 μονάδες), στην Ιταλία (23%, +14 μονάδες) και στην Ισπανία (23%, +15 μονάδες) παρουσιάστηκαν οι μεγαλύτερες ποσοστιαίες αυξήσεις.

Οικονομία, κλιματική αλλαγή και ανθρώπινα δικαιώματα

Η μετεκλογική έρευνα του Ευρωβαρόμετρου εστίασε επίσης στα θέματα δημόσιου ενδιαφέροντος, που καθόρισαν τη στάση των πολιτών στις πρόσφατες εκλογές. Οι ερωτηθέντες δήλωσαν ότι τα θέματα που τους επηρέασαν περισσότερο ήταν η οικονομία και η ανάπτυξη (44%), η κλιματική αλλαγή (37%), καθώς και τα ανθρώπινα δικαιώματα και η δημοκρατική διακυβέρνηση (37%). Με 36% ακολούθησε «ο τρόπος με τον οποίο θα πρέπει να λειτουργεί η ΕΕ στο μέλλον». Σε 16 χώρες οι ερωτηθέντες ανέδειξαν την οικονομία και την ανάπτυξη ως το πλέον σημαντικό πολιτικό θέμα, ενώ σε 8 χώρες οι πολίτες αποφάσισαν με βασικό γνώμονα την κλιματική αλλαγή.

Ετικέτες

Documento Newsletter