Ευρωπαϊκή νομοθεσία – «δούρειος ίππος» για την ιδιωτικότητα των πολιτών – Τι καταγγέλλουν οργανώσεις

Ευρωπαϊκή νομοθεσία – «δούρειος ίππος» για την ιδιωτικότητα των πολιτών – Τι καταγγέλλουν οργανώσεις

Η προτεινόμενη νομοθεσία Prüm II της Ευρωπαϊκής Επιτροπής μπορεί να αυξήσει τους κινδύνους για την επεμβατικότητα του κράτους στην ιδιωτική ζωή των πολιτών, σύμφωνα με μελέτη από το Ευρωπαϊκό Δίκτυο Ψηφιακών Δικαιωμάτων (EDRi) και την οργάνωση Statewatch.

Έλλειψη δικλείδων ασφαλείας

Η μελέτη που δημοσιεύθηκε στις 7 Σεπτεμβρίου, αναφέρει ότι η προτεινόμενη νομοθεσία προβλέπει την αυτόματη ανταλλαγή δεδομένων για χρήση της -κατά τόπους- αστυνομίας, κρούοντας τον κώδωνα του κινδύνου για μαζική βιομετρική παρακολούθηση. Σύμφωνα με τους συγγραφείς, η νομοθεσία δεν παρέχει τις απαραίτητες δικλείδες ασφαλείας για την προστασία των προσωπικών δεδομένων των πολιτών.

Το υπάρχον πλαίσιο δημιουργήθηκε το 2008, προσφέροντας μια σειρά από νόμους που προέβλεπαν την αυτόματη διανομή των δεδομένων μεταξύ των κρατών μελών με σκοπό τη διερεύνηση συγκεκριμένων εγκλημάτων. Η ανανεωμένη πρόταση για τη νομοθεσία προτείνει την περαιτέρω αυτοματοποίηση της διαδικασίας διαμοιρασμού των δεδομένων, συμπεριλαμβανομένων των βιομετρικών στοιχείων προσώπου και δακτυλικών αποτυπωμάτων, δεδομένα DNA, στοιχεία ταξινόμησης οχήματος και –σε εθελοντική βάση- τα αστυνομικά αρχεία.

Η μελέτη αναφέρει επίσης ότι, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η πρόθεση του Prüm II είναι να άρει τα εμπόδια προκειμένου να εξορθολογιστεί και να επιταχυνθεί η διασυνοριακή ανταλλαγή δεδομένων που σχετίζονται με έρευνες εγκλημάτων όπως η τρομοκρατία και το οργανωμένο έγκλημα. «Ωστόσο, η πρόταση δεν θεσπίζει νομικά όρια, όπως η σοβαρότητα του εγκλήματος, για τον περιορισμό της ανταλλαγής δεδομένων μόνο σε σχέση με σοβαρά εγκλήματα», υποστηρίζει η EDRi.

Ευκολία εις βάρος των δικαιωμάτων

Σύμφωνα με τη νέα πρόταση, αν και δεν επιβάλλει τη δημιουργία εθνικής βάσης δεδομένων εικόνων προσώπου, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προσφέρεται να παράσχει κεφάλαια για τη χρηματοδότηση της δημιουργίας της σε κράτη μέλη που δεν διαθέτουν ακόμη. Επιπλέον, το EDRi πιστεύει ότι η δυνατότητα αναζήτησης των αστυνομικών αρχείων άλλων κρατών μελών διευρύνει σημαντικά τις δυνατότητες για απροκάλυπτες πολιτικές διώξεις.

Ωστόσο, το EDRi πιστεύει ότι η προσέγγιση θέτει σε πρώτο πλάνο την ευκολία εις βάρος της δέουσας διαδικασίας και του σεβασμού των θεμελιωδών δικαιωμάτων. Επίσης, σύμφωνα με αναφορές στον διεθνή Τύπο, η προτεινόμενη νομοθεσία δεν επιλύνει ζητήματα που υπήρχαν στις αποφάσεις Prüm του 2008, οι οποίες περιελάμβαναν αποτυχίες εφαρμογής και κακή διαχείριση των βάσεων δεδομένων εγκληματικών πράξεων. «Όχι μόνο το Prüm II αποτυγχάνει να διορθώσει τέτοια ζητήματα, αλλά αφαιρεί επίσης ζωτικής σημασίας διασφαλίσεις από τις αποφάσεις Prüm του 2008, όπως η απαίτηση για ελέγχους προστασίας δεδομένων και επισκέψεις αξιολόγησης των κρατών μελών πριν από τη σύνδεση των συστημάτων τους», αναφέρει το τελευταίο έγγραφο EDRi.

Documento Newsletter