Ο ναύαρχος ε.α., πρώην υπουργός Εθνικής Αμυνας και υποψήφιος στο επικρατείας του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ, απαντά αναλυτικά σε όλες τις δύσκολες ερωτήσεις που του θέτουμε
Ο υποψήφιος στο ψηφοδέλτιο επικρατείας του ΣΥΡΙΖΑ Ευάγγελος Αποστολάκης τονίζει στο Documento πως δεν θα ανεχόταν να παραµείνει στη θέση του αν ήταν θύµα παρακολούθησης από την κυβέρνηση, όπως ο αρχηγός ΓΕΕΘΑ Κωνσταντίνος Φλώρος, αλλά και υπογραµµίζει πως η κρίση εµπιστοσύνης που προκλήθηκε «µεταξύ της πολιτικής και στρατιωτικής ηγεσίας» αποτελεί µεγάλο δώρο για τους «απέναντι». Ο ναύαρχος ε.α. και πρώην υπουργός Εθνικής Αµυνας υποστηρίζει επίσης πως η απόφαση του Αλέξη Τσίπρα να τον τοποθετήσει στην τρίτη θέση του ψηφοδελτίου επικρατείας «υποδηλώνει τον σεβασµό που δείχνει ο ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συµµαχία στον κόσµο των Ενόπλων ∆υνάµεων», ενώ ξεκαθαρίζει πως µια προοδευτική κυβέρνηση θα καταστήσει τη χώρα εταίρο που δεν θα είναι δεδοµένος και υποχωρητικός. Επιπλέον στηλιτεύει τη µη κύρωση των µνηµονίων µε τη Βόρεια Μακεδονία εξαιτίας «µικροεκβιασµών» στο εσωτερικό της γαλάζιας παράταξης, χαρακτηρίζοντας παράλληλα υποχρέωση την αξιοποίηση της ΕΑΒ για τα εξοπλιστικά προγράµµατα.
Τι κλίµα επικρατεί στις Ενοπλες ∆υνάµεις µετά την αποκάλυψη της παρακολούθησης της ηγεσίας του στρατεύµατος;
Η αποκάλυψη πληροφοριών ότι στελέχη των Ενόπλων ∆υνάµεων παρακολουθούνταν από το δίκτυο που είχε στηθεί από την ΕΥΠ της χώρας, µε χρήση µάλιστα του παράνοµου λογισµικού Predator, προκάλεσε στα στελέχη των Ενόπλων ∆υνάµεων, όπως και σε όλη τη χώρα άλλωστε, αµηχανία, θυµό και απογοήτευση. Επλήγη βάναυσα το κύρος των Ενόπλων ∆υνάµεων και είναι ιδιαίτερα ανησυχητικό ότι έχει περάσει τόσος καιρός και καµία πειστική απάντηση δεν έχει δοθεί από κυβερνητικά χείλη.
Πώς κρίνετε την ανανέωση της θητείας του Α/ΓΕΕΘΑ και θύµατος του παρακρατικού µηχανισµού Κων. Φλώρου; Αν ήσασταν στη θέση του, τι θα είχατε κάνει;
Είναι λεπτό ζήτηµα και ταυτόχρονα πάρα πολύ σοβαρό. Εγώ δεν θα ανεχόµουν να παραµείνω στη θέση µου αν µάθαινα ότι µε παρακολουθούσαν µέσα από την ίδια την κυβέρνηση. Αυτό δείχνει πρώτα απ’ όλα κάτι απλό: πως υπάρχει κρίση εµπιστοσύνης µεταξύ της πολιτικής και της στρατιωτικής ηγεσίας. ∆εν υπάρχει µεγαλύτερο δώρο σε µια δύσκολη συγκυρία ο απέναντι να γνωρίζει ότι υπάρχουν τέτοια προβλήµατα. Ενδεχοµένως µια από τις επιδιώξεις µιας χώρας να είναι και η πρόκληση κρίσης εµπιστοσύνης στην ηγεσία µιας αντίπαλης χώρας και εµείς πάµε και τα κάνουµε µόνοι µας. Αυτά τα πράγµατα εκτός από γελοία είναι και επικίνδυνα.
Τι συµβολίζει η τοποθέτησή σας σε εκλόγιµη θέση του ψηφοδελτίου επικρατείας του ΣΥΡΙΖΑ, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά τις Ενοπλες ∆υνάµεις;
Η απόφαση του Αλέξη Τσίπρα έπειτα από όλα αυτά τα χρόνια συνεργασίας υποδηλώνει τον σεβασµό που δείχνει ο ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συµµαχία στον κόσµο των Ενόπλων ∆υνάµεων. Οπως ξέρετε από πολλές έρευνες που έχουν γίνει, οι Ενοπλες ∆υνάµεις πάντα βρίσκονται στην κορυφή της λίστας µε τους θεσµούς που οι Ελληνες πολίτες εµπιστεύονται περισσότερο. Αρα, πέρα από το προσωπικό, ο Αλέξης Τσίπρας αποφασίζοντας να εντάξει στο ψηφοδέλτιο επικρατείας έναν άνθρωπο µε τη δική µου πορεία αναγνωρίζει και τιµά τη σχέση εµπιστοσύνης που υπάρχει ανάµεσα στις Ενοπλες ∆υνάµεις και τους πολίτες. ∆εν είναι µονόπλευρο δηλαδή. Οι Ενοπλες ∆υνάµεις δεν είναι κάτι έξω από την κοινωνία αλλά κοµµάτι της. Και κατ’ επέκταση οι Ενοπλες ∆υνάµεις δεν είναι κάτι ξένο προς τη µεγάλη προοδευτική και δηµοκρατική πλειοψηφία των πολιτών αλλά κοµµάτι της. Και έχω την τιµή ότι µου έδωσε ο Αλέξης Τσίπρας την ευκαιρία να εκφράσω ακριβώς αυτήν τη σχέση στο ψηφοδέλτιο του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συµµαχία.
Ο ΣΥΡΙΖΑ καταψήφισε την αµυντική συµφωνία µε τις ΗΠΑ εξαιτίας –µεταξύ άλλων– της επ’ αόριστον παραχώρησης των στρατιωτικών βάσεων. Μπορεί να αναστραφεί το «δόγµα Παπάγου»; Κι αν ναι, πώς;
Το «δόγµα Παπάγου», όπως λέτε, είναι δόγµα που ανήκει σε άλλες εποχές. ∆εν µπορεί να έχει καµία σχέση µε τη σηµερινή εποχή. Και όσοι θα προσπαθούσαν να το επαναφέρουν θα καταλάβαιναν σύντοµα ότι πρόκειται για αναχρονιστικές επιλογές. Η Ελλάδα είναι µέλος του ΝΑΤΟ, µέλος της ΕΕ και έχει αναπτύξει συµµαχίες και συµφωνίες µε χώρες που δεν είναι µέλη ούτε του ΝΑΤΟ ούτε της ΕΕ. Θα µπορούσα να αναφέρω δύο παραδείγµατα: το Ισραήλ και την Αίγυπτο. Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ ήταν αυτή που άνοιξε τον στρατηγικό διάλογο µε τις ΗΠΑ. Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ
ήταν αυτή που µε τη Συµφωνία των Πρεσπών έδωσε λύση σε ένα χρόνιο πρόβληµα, που όπως βλέπετε σήµερα θα µπορούσε να αποτελέσει αγκάθι στα βόρεια σύνορά µας. Κάναµε την αρχή για την ανάπτυξη µιας στρατηγικής – αµυντικής σχέσης µε τη Βόρεια Μακεδονία προτού προλάβουν άλλοι να το κάνουν. Επικεντρωθήκαµε σταθερά από δική µας επιλογή, χωρίς εξωτερικές πιέσεις, σε µια κατεύθυνση που στο επίκεντρό της ήταν η ουσία της διεθνούς πολιτικής: η ασφάλεια και η προοδευτική ενίσχυση της χώρας στην περιοχή της. Η Ελλάδα λοιπόν µε τον ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ ως κυβέρνηση θα τιµήσει τις συµµαχίες της, θα τις αναπτύξει. Παράλληλα, όµως, στο πλαίσιο των συµµαχιών της δεν θα είναι ο δεδοµένος και υποχωρητικός εταίρος, θα διατηρήσει την αυτονοµία της και θα διεκδικεί τα δίκαια συµφέροντά της. Η Ελλάδα µπορεί να γίνει ξανά υπολογίσιµη δύναµη.
Επίσης, µια προοδευτική κυβέρνηση θα βάλει φρένο στην αποστολή πολεµικού υλικού στην Ουκρανία;
Είναι πολύ καλή ερώτηση για να επεκτείνω το παραπάνω σκεπτικό. Μια προοδευτική κυβέρνηση δεν µπορεί να συνεχίσει αυτή την πολιτική. Τη στιγµή που έχεις δίπλα ένα γείτονα που κάθε τρεις και λίγο εξαπολύει ευθείες απειλές κοιτάς πώς θωρακίζεσαι εσύ ο ίδιος. Με βάση ποια εκτίµηση η κυβέρνηση έκρινε ότι εµάς µας περισσεύουν οπλικά συστήµατα για να τα χαρίζουµε αλλού, ιδίως όταν εκείνη την περίοδο η Τουρκία βρισκόταν σε ένα κρεσέντο λεκτικής επιθετικότητας; Ηταν µια επιλογή και µια στρατηγική παντελώς λανθασµένες και επικίνδυνες. Επίσης, µε αυτό τον τρόπο η Ελλάδα χάνει τη δυνατότητα οποιασδήποτε παρέµβασης στην κατεύθυνση να σταµατήσει ο πόλεµος. Ο ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ από την πρώτη στιγµή είχε αντιδράσει για τις ενέργειες αυτές της κυβέρνησης Μητσοτάκη. Να διευκρινίσω πως δεν γεννάται ζήτηµα τήρησης των συµφωνιών που έχουν ήδη υπογραφεί, αλλά µιλάω για την υπογραφή νέων συµφωνιών.
Ο αντ’ αυτού του πρωθυπουργού Γ. Γεραπετρίτης έχει τοποθετήσει την κόκκινη γραµµή µε την Τουρκία στα 6 ν.µ. Εσείς πού την τοποθετείτε;
Νοµίζω ήταν ξεκάθαρο ατόπηµα η αναφορά αυτή του κ. Γεραπετρίτη. Και δεν µιλάω µόνο γι’ αυτόν καθαυτό τον προσδιορισµό της κόκκινης γραµµής. ∆ηλαδή, πέραν αυτού, θεωρώ ότι τέτοιες αναφορές δεν µπορεί να γίνονται δηµόσια. Κατανοώ απολύτως το δηµοσιογραφικό ενδιαφέρον, ωστόσο θα πρέπει παράλληλα να είµαστε προσεκτικοί. Η άλλη πλευρά γνωρίζει πολύ καλά τις θέσεις µας, µην έχετε αµφιβολία γι’ αυτό. Η Ελλάδα σύµφωνα µε το διεθνές δίκαιο έχει κάθε δικαίωµα όποτε το θελήσει να προβεί σε επέκταση των χωρικών υδάτων της. Οφείλει κάθε στιγµή να το υπενθυµίζει αυτό. Οποιαδήποτε άλλη αναφορά σε αυτό το ζήτηµα είναι εκτός του στρατηγικού πλαισίου όπως έχει διαµορφωθεί για δεκαετίες από το σύνολο των ελληνικών κυβερνήσεων. Σας θυµίζω πως επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ σε αντίστοιχες προκλήσεις, που δεν αφορούσαν βέβαια τα χωρικά ύδατα αλλά τη δυνάµει ελληνική ΑΟΖ, είχαµε αποτρέψει αποτελεσµατικά τις προκλητικές τουρκικές ενέργειες.
Τα µνηµόνια συνεργασίας µε τη Βόρεια Μακεδονία θα τα ψηφίσει µια κυβέρνηση µε κορµό τον ΣΥΡΙΖΑ;
Εχουµε ήδη αργήσει, κ. Προβολισιάνε. Σας είπα πριν πως ο ΣΥΡΙΖΑ θα τηρήσει συµφωνίες που έχουν υπογραφεί από την απερχόµενη κυβέρνηση της Νέας ∆ηµοκρατίας. Οµως η Νέα ∆ηµοκρατία για µικροκοµµατικούς λόγους κρυβόταν πίσω από το δάχτυλό της σε ό,τι αφορά τις κρίσιµες σχέσεις µας µε χώρες των Βαλκανίων και κυρίως µε τη Βόρεια Μακεδονία. Επί τέσσερα χρόνια η κυβέρνηση της Νέας ∆ηµοκρατίας τηρούσε υποκριτική στάση απέναντι σε αυτό το ζήτηµα. Ηξερε καλά ότι η Συµφωνία των Πρεσπών είναι πάρα πολύ καλή συµφωνία για τα ελληνικά συµφέροντα, τη χρησιµοποιούσε στα διεθνή φόρουµ και πίσω από κλειστές πόρτες, αλλά στο εσωτερικό ψάρευε στα θολά νερά του λαϊκισµού. Τα µνηµόνια συνεργασίας η απερχόµενη κυβέρνηση δεν τα ψήφισε γιατί θα αναδεικνυόταν αυτή η υποκριτική στάση. Σε αυτό το θέµα το κοµµατικό συµφέρον µπήκε πάνω από το εθνικό και η Ελλάδα εκτέθηκε διεθνώς. Αν οι σύµµαχοι βλέπουν πως δεν τηρείς συµφωνίες, αν βλέπουν πως δεν τιµάς συµµαχίες, αν χάνεις τη σταθερότητα των θέσεών σου λόγω µικροεκβιασµών µέσα στη χώρα και στο κόµµα σου, δεν µπορείς να πείσεις κανέναν µετά για µεγαλύτερα ζητήµατα.
Αλλά ας θυµηθούµε τι µνηµόνια είναι αυτά. Είναι η εναέρια επιτήρηση του FIR των Σκοπίων από την Ελλάδα, είναι η συνεργασία των δύο χωρών για την επιτάχυνση της διαδικασίας ένταξης της Βόρειας Μακεδονίας στην ΕΕ και είναι η ίδρυση συντονιστικής επιτροπής για την οικονοµική συνεργασία. Και εδώ ξεκινάει το παράλογο. Ποιος δεν θέλει η Ελλάδα να είναι εκείνη που επιτηρεί το FIR των Σκοπίων; Ποιος δεν θέλει την ένταξη της Βόρειας Μακεδονίας στην ΕΕ; Ποιος δεν θέλει στενότερες οικονοµικές και επιχειρηµατικές σχέσεις των δυο χωρών; Μιλάµε για αυτονόητα πράγµατα. Κι όµως αυτά τα αυτονόητα πράγµατα επί τέσσερα χρόνια δεν τα κάναµε. Και µετά διαµαρτύρονται εκείνοι που διαµαρτύρονται γιατί δεν µας ακούν οι σύµµαχοί µας. Πρέπει να ξαναβρούµε την αξιοπιστία µας απέναντι στους συµµάχους µας.
Εάν καταφέρετε να κόψετε πρώτοι το νήµα των εκλογών της 21ης Μαΐου, υπάρχουν εξοπλιστικά προγράµµατα που θα επαναδιαπραγµατευτείτε; Θα ικανοποιήσετε το αίτηµα για αξιοποίηση της ΕΑΒ;
Η ερώτησή σας έχει δύο διαφορετικά σκέλη, που όµως επικοινωνούν µεταξύ τους. Για να γίνω, όµως, σαφής, έχουµε δηλώσει σε όλους τους τόνους µε τον πιο επίσηµο τρόπο –τις δηλώσεις του ίδιου του Αλέξη Τσίπρα– πως θα τιµήσουµε τις συµβάσεις που έχει υπογράψει η χώρα. Ωστόσο δεν θα µείνουµε εκεί. Θα µπούµε στη διαδικασία να διεκδικήσουµε τη δυνατότητα να φέρουµε έργα που θα αναλάβει η Ελληνική Αµυντική Βιοµηχανία. Είναι πλέον υποχρέωσή µας να το κάνουµε αυτό. Ολες οι χώρες το κάνουν και ιδίως η Τουρκία. ∆εν έχει λογική µια χώρα όπως η δική µας µε τις δεδοµένες εξοπλιστικές ανάγκες να µην αξιοποιεί την εθνική της βιοµηχανία. Σας θυµίζω, άλλωστε, πως η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ ήταν που αποφάσισε και δροµολόγησε την αναβάθµιση των F-16 και Papa-3 µε ανάθεση του µεγαλύτερου έργου στην ΕΑΒ.