Εχουν αφήσει στα χαρτιά πολλά αντιπλημμυρικά – Υπό μελέτη παραμένουν εκατοντάδες έργα

Εχουν αφήσει στα χαρτιά πολλά αντιπλημμυρικά – Υπό μελέτη παραμένουν εκατοντάδες έργα

Υπό μελέτη παραμένουν εκατοντάδες έργα σε όλη τη χώρα, στο κόκκινο τουλάχιστον δώδεκα δήμοι της Αττικής, απροστάτευτες Εύβοια και Θεσσαλία

Αθωράκιστη είναι η χώρα σε περίπτωση κακοκαιρίας, καθώς τα αντιπλημμυρικά έργα είτε δεν έχουν ξεκινήσει καν είτε βρίσκονται σε στάδιο μελέτης. Μάλιστα, περιοχές που επλήγησαν πρόσφατα από πλημμύρες, όπως η Θεσσαλία και η Εύβοια, παραμένουν απροστάτευτες, ενώ σε εντονότερη βροχόπτωση είναι θέμα χρόνου να πλημμυρίσουν περιοχές στην Αττική. Μπορεί η κυβέρνηση να επιδεικνύει γρήγορα αντανακλαστικά διαβεβαιώνοντας ότι όλα είναι «καλώς καμωμένα», εντούτοις κάθε κακοκαιρία αφήνει στο πέρασμά της δρόμους-ποτάμια, ακινητοποιημένα αυτοκίνητα και εγκλωβισμένους πολίτες.

«Λιμνάζουν» τα έργα

Τα πλημμυρικά φαινόμενα ήρθαν κι αυτό τον χειμώνα, ωστόσο τα αντιπλημμυρικά έργα βρίσκονται ακόμη στο μηδέν. Απόδειξη της απουσίας τους αποτελούν οι εικόνες της πλημμυρισμένης λεωφόρου Ποσειδώνος ανήμερα των Χριστουγέννων. Βέβαια, τα τελευταία χρόνια η υπερχείλιση της Ποσειδώνος αποτελεί σύνηθες φαινόμενο ύστερα από κακοκαιρία. Το 2021 άλλωστε έγινε viral η εικόνα του λεωφορείου που βυθίστηκε, με τα νερά μέχρι την οροφή του, κάτω από γέφυρα στην παλαιά λεωφόρο Ποσειδώνος. Η αναγκαιότητα των έργων είναι αναντίρρητη, αλλά απλώς απουσιάζουν. Χαρακτηριστικά, από τα 158 αντιπλημμυρικά έργα που έχει ανακοινώσει η Περιφέρεια Αττικής, μόλις τα 54 θα τεθούν προς μελέτη μέσα στο 2025! 

«Δεν έχουν γίνει έργα» υπογραμμίζει ο Νίκος Μπελαβίλας, καθηγητής Πολεοδομίας στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, μιλώντας στο Documento και συνεχίζει: «Η Αττική έχει μια εκκρεμότητα περίπου 150 έργων, όπως το έργο του Φαλήρου ή το έργο του ρέματος Ραφήνας ή ακόμη και τις διευθετήσεις αγωγών. Αυτά τα έργα είναι σχεδιασμένα για τις περασμένες δεκαετίες».

Στο ίδιο μήκος κύματος ο Νικήτας Μυλόπουλος, καθηγητής στο τμήμα Πολιτικών Μηχανικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, ο οποίος σχολιάζει στο Documento: «Η κυβέρνηση χρησιμοποιεί την κλιματική κρίση ως άλλοθι για να πει ότι δεν μπορεί να αντιμετωπίσει τις τεράστιες καταστροφές. Τα αντιπλημμυρικά έργα που έχουν σχεδιαστεί είναι του προηγούμενου αιώνα. Η κυβέρνηση περιορίζεται στην εγκατάσταση φραγμάτων. Δεν είναι αυτό η λύση. Το βασικό είναι ομάδα έργων, όπως η διάνοιξη κοίτης και οι εκχερσώσεις». 

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το έργο για το ρέμα Κόρμπι. Βρίσκεται «υπό εξέλιξη» από το 2016 και θα έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί τον Νοέμβριο του 2020. Στον πάγο βρίσκονται και τα αντιπλημμυρικά της Κινέτας, που έγιναν αποσπασματικά, καθώς ένας παράδρομος που έγινε το 2019 ενισχύει τελικά την πιθανότητα πλημμύρας.

Αθωράκιστη παραμένει και η Εύβοια, καθώς δεν έχει πραγματοποιηθεί κανένα από τα έργα που προβλέπονται στα ορεινά των Δήμων Μαντουδίου – Λίμνης – Αγίας Αννας και Ιστιαίας – Αιδηψού.

Αποσπασματικότητα εντοπίζει και στη Θεσσαλία η Γραμματή Μπακλατσή, τοπογράφος-πολεοδόμος, η οποία δηλώνει στο Documento: «Τα μεγάλα έργα αποκατάστασης του οδικού και σιδηροδρομικού δικτύου παραμένουν σε επίπεδο εξαγγελιών. Η περιφέρεια εκτελεί πολλά αντιπλημμυρικά έργα με καθαρισμούς ποταμών και ρεμάτων, όμως είναι αποσπασματικά και δεν καλύπτουν τα τεράστια προβλήματα. Στη Μαγνησία έγινε ο καθαρισμός της κοίτης των μεγάλων χειμάρρων που δημιούργησαν τα μεγαλύτερα προβλήματα, ενώ υπάρχουν δεκάδες μικρά ρέματα που παραμένουν με τόνους φερτών υλικών, τα οποία στην πρώτη έντονη βροχή θα ξαναπλημμυρίσουν. Δεν υπάρχει συντεταγμένο σχέδιο».

Κίνδυνος στην Αττική

Είναι θέμα χρόνου να κινδυνεύσει από πλημμύρα στην Αττική μια τεράστια πολεοδομική ζώνη δώδεκα δήμων, από την Πάρνηθα έως το Φάληρο, όπως υπογραμμίζει ο Ν. Μπελαβίλας: «Ο Κηφισός έχει σχεδιαστεί το 1950 για να αντιμετωπίσει άλλες μετεωρολογικές συνθήκες. Δεν αρκεί πλέον το μέγεθός του για να τραβήξει τα νερά της Αθήνας και των εκατοντάδων χιλιομέτρων ρεμάτων. Αυτό που συμβαίνει στον Κηφισό με τους χιλιάδες τόνους μπάζα συμβαίνει και σε πολλούς άλλους αγωγούς, όπως στον Ιλισό. Πολλά ρέματα είναι κλεισμένα από γέφυρες διαλυμένες και αυθαίρετα, δημιουργώντας μια συνθήκη αρκετά επικίνδυνη».

Σχολεία σε μπαζωμένα ρέματα

Σύμφωνα με την καταγραφή του 2023 από το υπουργείο Περιβάλλοντος, υπάρχουν σχολεία και πολυκατοικίες πάνω σε μπαζωμένα ρέματα. «Ξέρουμε 250 σημεία επικινδυνότητας δημόσιου ενδιαφέροντος, εκ των οποίων τα 145 είναι σχολεία και παιδικοί σταθμοί» αναφέρει ο Ν. Μπελαβίλας κρούοντας τον κώδωνα του κινδύνου για την ανάγκη άμεσης λήψης μέτρων.

Διαβάστε επίσης

Καλαμπάκα: Νεκρός ο ιδιοκτήτης του ξενοδοχείου, πήδηξε από το μπαλκόνι για να σωθεί – Πώς ξεκίνησε η φωτιά (Video)

Λεφτά υπάρχουν πολλά, αλλά μόνο για όπλα…

Τραγωδία στην Καλαμπάκα: Νεκρός ο άνδρας που πήδηξε από μπαλκόνι μετά τη φωτιά σε ξενοδοχείο (Photos – Videos)

Νότια Κορέα: «Mayday, χτύπησα σε πουλιά» – Τα τελευταία λεπτά της μοιραίας πτήσης (Video)

ΑΑΔΕ: Χριστουγεννιάτικο δώρο στα μουλωχτά για τον Πιτσιλή

Meteor στην Τουρκία: Η αποτυχία της «εξοπλιστικής διπλωματίας» της κυβέρνησης Μητσοτάκη

Documento Newsletter