Έξι βήματα για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό – «Κούρεμα» έως 95% σε πρόστιμα και τόκους υπερημερίας

Με πρόβλεψη διαγραφής ΦΠΑ και ΦΜΥ, αλλά και οφειλών για εργοδοτικές εισφορές, το νομοσχέδιο «Εξωδικαστικός Μηχανισμός Ρύθμισης Οφειλών Επιχειρήσεων» αναμένεται να οδηγηθεί προς ψήφιση εντός των επόμενων ημερών.

Δυνατότητα ένταξης έχουν οι επιχειρήσεις που ως τα τέλη του 2016 είχαν ληξιπρόθεσμες οφειλές άνω των 20.000 ευρώ με καθυστέρηση τουλάχιστον 90 ημερών ή οφειλή που ρυθμίστηκε μετά την 1η Ιουλίου του 2016.

Επιλέξιμες για υπαγωγή είναι μεγάλες επιχειρήσεις με τζίρο κατά την τελευταία χρήση πριν από την υποβολή αίτησης από 2,5 εκατ. ευρώ και άνω ή με συνολικές υποχρεώσεις, ληξιπρόθεσμες ή μη, άνω των 2 εκατ. ευρώ. Επίσης, οι μικρές επιχειρήσεις, με τζίρο έως 2,5 εκατ. ευρώ και συνολικές υποχρεώσεις έως 2 εκατ. ευρώ. Και στις δύο κατηγορίες οι επιχειρήσεις πρέπει να έχουν λειτουργική κερδοφορία σε μία τουλάχιστον από τις τελευταίες τρεις χρήσεις πριν από την υποβολή της αίτησης, ενώ οι μεγάλες εναλλακτικά μπορεί να έχουν σε μία χρήση θετική καθαρή θέση.

Οι ελεύθεροι επαγγελματίες μπορούν να ρυθμίσουν τις οφειλές τους μόνο προς Δημόσιο και ασφαλιστικά ταμεία με διμερή συμφωνία εκτός εξωδικαστικού μηχανισμού, που θα προκύπτει από εσωτερικές διαδικασίες του δημοσίου και των φορέων κοινωνικής ασφάλισης.

Το νομοσχέδιο προβλέπει την έκδοση κοινής υπουργικής απόφασης για τη ρύθμιση των οφειλών από 20.000 έως 50.000 ευρώ μέσω απλοποιημένης διαδικασίας.

Σε περίπτωση που οι απαιτήσεις ενός πιστωτή υπερβαίνουν το 85% των συνολικών απαιτήσεων του οφειλέτη, η αίτηση υπαγωγής στον εξωδικαστικό μηχανισμό θα προωθείται στον πιστωτή για διμερή διαπραγμάτευση.

Τα βασικά βήματα που πρέπει κάποιος να ακολουθήσει είναι τα εξής:

  1. Υποβολή αίτησης

Στην αίτηση ο οφειλέτης αποτυπώνει όλα τα στοιχεία της επιχείρησης, τον κατάλογο όλων των πιστωτών του, των οφειλομένων ποσών και των συνοφειλετών, καθώς και δήλωση των περιουσιακών του στοιχείων. Επίσης δήλωση για κάθε μεταβίβαση ή επιβάρυνση περιουσιακού του στοιχείου που έγινε εντός των τελευταίων πέντε ετών πριν την υποβολή της αίτησης.

Επίσης θα πρέπει να κατατεθεί η έκθεση αξιολόγησης βιωσιμότητας του οφειλέτη, εάν έχει εκπονηθεί.

  1. Διορισμός συντονιστή της διαδικασίας

Εντός δύο εργάσιμων ημερών από την κατάθεση της αίτησης η Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους (Ε.Γ.Δ.Ι.Χ.) διορίζει συντονιστή της διαδικασίας, ο οποίος καλείται να φέρει σε επαφή τον οφειλέτη και τους πιστωτές και να επιβλέψει έως το τέλος τη διαδικασία αναδιάρθρωσης των οφειλών.

  1. Έλεγχος πληρότητας αίτησης και κοινοποίησή της στους πιστωτές

Εάν ο φάκελος της αίτησης είναι πλήρης ο συντονιστής κοινοποιεί τα στοιχεία σε όλους τους πιστωτές που περιέχονται στην κατάσταση που έχει καταθέσει ο οφειλέτης.

  1. Διαδικασία διαπραγμάτευσης

Σε δέκα ημέρες, αν υπάρξει απαρτία των πιστωτών, ο συντονιστής κοινοποιεί σε όλους τους συμμετέχοντες το πλήρες περιεχόμενο της αίτησης και τα συνοδευτικά της έγγραφα και δικαιολογητικά και στην περίπτωση οφειλέτη που υπάγεται στην κατηγορία της μικρής επιχείρησης τάσσει προθεσμία πέντε ημερών για την υποβολή πρότασης διορισμού εμπειρογνώμονα (ο διορισμός εμπειρογνώμονα είναι υποχρεωτική στην περίπτωση των μεγάλων επιχειρήσεων).

Εάν παρέλθει άπρακτη η προθεσμία ο συντονιστής τάσσει προθεσμία ενός μηνός για την αποστολή αντιπροτάσεων από τους πιστωτές, που κοινοποιούνται στους λοιπούς συμμετέχοντες πιστωτές και τον οφειλέτη, οι οποίοι έχουν το δικαίωμα να προτείνουν συγκεκριμένες τροποποιήσεις σε 15 ημέρες. Εντός δέκα ημερών ο οφειλέτης δηλώνει εάν αποδέχεται μία ή περισσότερες από τις αντιπροτάσεις.

Για την έγκριση πρότασης αναδιάρθρωσης οφειλών απαιτείται συμφωνία του οφειλέτη και πλειοψηφία τριών πέμπτων (3/5) των συμμετεχόντων πιστωτών, στους οποίους συμπεριλαμβάνεται ποσοστό δύο πέμπτων (2/5) των συμμετεχόντων πιστωτών με ειδικό προνόμιο.

  1. Σύμβαση αναδιάρθρωσης οφειλών

Οι πιστωτές και ο οφειλέτης δύνανται να διαμορφώσουν ελεύθερα το περιεχόμενο της σύμβασης αναδιάρθρωσης οφειλών. Εάν από τη διαδικασία αναδιάρθρωσης των χρεών μιας επιχείρησης, οι πιστωτές δεν έρχονται σε χειρότερη οικονομική θέση από αυτήν στην οποία θα βρίσκονταν σε περίπτωση ρευστοποίησης των περιουσιακών στοιχείων του οφειλέτη, επιτρέπεται το «κούρεμα» οφειλών από εργοδοτικές εισφορές, ενώ προβλέπεται δυνατότητα διαγραφής, μετά την ολοσχερή εξόφληση όλων των οφειλών με βάση τη σύμβαση αναδιάρθρωσης, του συνόλου των τόκων υπερημερίας των πιστωτών του ιδιωτικού τομέα, του 95% των απαιτήσεων του Δημοσίου από πρόστιμα και του 85% των απαιτήσεων του Δημοσίου και των ασφαλιστικών ταμείων από προσαυξήσεις και τόκους εκπρόθεσμης καταβολής. Η βασική οφειλή από παρακρατούμενες ασφαλιστικές εισφορές εργαζομένων είναι η μόνη που εξαιρείται από το «κούρεμα».

Οι δόσεις μετά την αναδιάρθρωση των οφειλών προς το δημόσιο δεν μπορούν να ξεπερνούν τις 120, ενώ αν οι επιχειρήσεις έχουν ενταχθεί σε παλαιότερες ρυθμίσεις έως 100 δόσεις, οι οφειλές αυτές επιτρέπεται να εντάσσονται στο σχέδιο αναδιάρθρωσης του εξωδικαστικού μηχανισμού με τον αριθμό των δόσεων να αυξάνεται πολύ στις 120.

  1. Επικύρωση από το δικαστήριο

Η συμφωνία κατατίθεται στο οικείο Πρωτοδικείο για επικύρωση και ενεργοποιείται δεσμεύοντας το σύνολο των πιστωτών.

Ετικέτες