Ακόμη πιο δυσμενής γίνεται η θέση του Κώστα Καραμανλή με την κατάθεση στην Εξεταστική του ακαδημαϊκού και μέλους της επιτροπής εμπειρογνωμόνων που συνέταξε το λεγόμενο «πόρισμα Γεραπετρίτη», Βασίλειου Προφυλίδη.
Κατά την εξέταση του από τον εισηγητή του ΣΥΡΙΖΑ, Βασίλη Κόκκαλη, ο μάρτυρας απέδωσε «ευθύνες στο κράτος» σε σχέση με τη μη αποκατάσταση του σταθμού τοπικής τηλεδιοίκησης στη Λάρισα, ενώ περιέγραψε ως κομβικής σημασίας για το δυστύχημα την απουσία συστημάτων τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης, του αυτόματου συστήματος συρμων (ETCS), του GSM-R (ενδοεπικοινωνία μεταξύ μηχανοδηγών και σταθμαρχών), αλλά και την παύση λειτουργίας του κέντρου ελέγχου κυκλοφορίας στην Καρόλου.
«Θα είχαμε βρεθεί εκεί την επόμενη μέρα»
Εν συνεχεία, μετά από σχετικές ερωτήσεις της εισηγήτριας του ΠΑΣΟΚ, Μιλένας Αποστολάκη, ο καθηγητής της Συγκοινωνιακής Τεχνικής στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης δεν αρνήθηκε πως αν δεν είχε μπαζωθεί ο τόπος της τραγωδίας, «ίσως, θα είχαμε βρεθεί εκεί την επόμενη μέρα».
Παραδέχτηκε δε πως πριν τη σύνταξη του «πορίσματος Γεραπετρίτη» η επιτροπή εμπειρογνωμόνων δεν έλαβε όλες τις συνομιλίες μεταξύ σταθμάρχη και μηχανοδηγών, λέγοντας χαρακτηριστικά πως «δεν μπορώ να ξέρω αν λάβαμε όλα τα ηχητικά». Επ΄ αυτού, η κ. Αποστολάκη σχολίασε πως η επιτροπή εμπειρογνωμόνων κατέληξε σε πόρισμα επί τη βάσει στοιχείων που τους προσκομίστηκαν από «το κράτος και την κυβέρνηση».
«Μόνο το ETCS χρειαζόταν…»
Ο κ. Προφυλίδης επισήμανε, επίσης, το γεγονός ότι τα «τέσσερα χρόνια ήταν πολλά» για την αποκατάσταση του συστήματος του συστήματος τοπικής τηλεδιοίκησης στη Λάρισα, ενώ εξήγησε πως η ύπαρξη δεύτερου σταθμάρχη θα αποτελούσε δικλείδα ασφαλείας που θα ελαχιστοποιούμε τις πιθανότητες να συμβεί το δυστύχημα.
Η πιο κομβική απάντηση του μάρτυρα, όμως, αφορά το σύστημα χάρη στο οποίο θα μπορούσε να αποφευχθεί η τραγωδία. Στη σχετική ερώτηση της κ. Αποστολάκη για το σύστημα που θα μπορούσε να αποτρέψει την απώλεια 57 ανθρώπων, ο καθηγητής και μέλος της επιτροπής εμπειρογνωμόνων τόνισε πως «μόνο το ETCS χρειαζόταν…».
Όπως είχε περιγράψει νωρίτερα ο μάρτυρας, το συγκεκριμένο σύστημα αφορά την αυτόματη πέδηση και θα ήταν ικανό να σταματήσει την πορεία των δύο τρένων που συγκρούστηκαν μετωπικά.
Διαβάστε επίσης: Εξεταστική για το έγκλημα των Τεμπών: Για ψευδορκία στην Εισαγγελία Εφετών η κατάθεση του CEO της Hellenic Train