Εξεταστική επιτροπή για τα σκάνδαλα στην Υγεία ζητά η κυβέρνηση, μετά τις αποκαλύψεις του Documento

Εξεταστική επιτροπή για τα σκάνδαλα στην Υγεία ζητά η κυβέρνηση, μετά τις αποκαλύψεις του Documento

Μετά τη σωρεία αποκαλύψεων από το Documento για τα σκάνδαλα στον χώρο της Υγείας, ΣΥΡΙΖΑ και ΑΝΕΛ κατέθεσαν σήμερα πρόταση σύστασης Εξεταστικής Επιτροπής για τη διερεύνηση των σκανδάλων, όπως είχε προαναγγείλει ο Αλέξης Τσίπρας στη Βουλή.

H πρόταση αφορά στο ΚΕΕΛΠΝΟ, το «Ερρίκος Ντυνάν», φαρμακευτική δαπάνη και προμήθειες στον χώρο της υγείας. 

Όπως αναφέρει σε ανακοίνωσή του ο ΣΥΡΙΖΑ, οι κοινοβουλευτικές ομάδες του ΣΥΡΙΖΑ και των ΑΝ.ΕΛ. κατέθεσαν πρόταση σύστασης Εξεταστικής Επιτροπής για τη διενέργεια έρευνας για τη διαφθορά και την κατασπατάληση δημόσιου χρήματος στον χώρο της υγείας, κατά τη χρονική περίοδο μεταξύ του 1997 και του 2014.

Κατά τη συγκεκριμένη περίοδο, στον χώρο της υγείας, σημειώθηκαν δεκάδες περιπτώσεις σκανδάλων που προξένησαν όχι μόνο οικονομικές ζημιές μεγάλου μεγέθους, αλλά υπονόμευσαν την ίδια την έννοια της δημόσιας υγείας και του κράτους πρόνοιας. Ενδεικτικά, αναφέρουμε τις περιπτώσεις του ΚΕΕΛΠΝΟ, για το οποίο τα δικαστήρια έχουν ήδη απονείμει βαριές κατηγορίες για στελέχη του που αφορούν την επίμαχη περίοδο, την εκτόξευση της δημόσιας δαπάνης για φάρμακα και για τα λειτουργικά έξοδα των μονάδων υγείας, όπου υπάρχουν ισχυρές ενδείξεις για συναλλαγές με μεγάλες ιδιωτικές εταιρείες του κλάδου, αλλά και την περίπτωση της ιδιωτικοποίησης του νοσοκομείου “Ερρίκος Ντυνάν”.

Υλοποιώντας τη δέσμευση του για τη διαλεύκανση όλων των σκοτεινών υποθέσεων που οδήγησαν τη χώρα στη χρεωκοπία και υπονόμευσαν διαχρονικά το δημόσιο συμφέρον, ο ΣΥΡΙΖΑ θα διεκδικήσει σθεναρά την απονομή δικαιοσύνης και την αποκατάσταση της διαφάνειας. Η δημόσια υγεία θα ξαναγίνει αντάξια των αναγκών όλων των πολιτών.   

Αναλυτικά η πρόταση έχει ως εξής:

“Παρασκευή, 31 Μαρτίου 2017

Προς τη Βουλή των Ελλήνων

Πρόταση σύστασης εξεταστικής επιτροπής για τη διερεύνηση σκανδάλων στον χώρο της Υγείας κατά τα έτη 1997-2014

(κατ’ αρθρ. 68 παρ.2 του Συντάγματος και 144 επ. του Κανονισμού της Βουλής)

Κατά την τελευταία εικοσαετία και ιδιαίτερα την περίοδο της οικονομικής κρίσης που η χώρα αντιμετωπίζει σοβαρά δημοσιονομικά προβλήματα, στο χώρο της Υγείας διαμορφώθηκαν ευνοϊκές συνθήκες για να αποκτήσουν τα φαινόμενα της προκλητής ζήτησης , της σπατάλης και της διαφθοράς δομικά χαρακτηριστικά. Το καθεστώς ανυπαρξίας μηχανισμών ελέγχου, ασυδοσίας και αδιαφανούς διαχείρισης του δημόσιου χρήματος, οργανώθηκε και συντηρήθηκε με την πολιτική ανοχή και ασυλία που προσέφεραν τα κόμματα εξουσίας , τα στελέχη τους και το πελατειακό πολιτικό σύστημα.

Σύμφωνα με πληθώρα καταγγελιών, δημοσιευμάτων αλλά και πορισμάτων ελέγχου από αρμόδια κρατικά όργανα, η κακοδιαχείριση των δημόσιων νοσοκομείων και των εποπτευόμενων από το Υπουργείο Υγείας φορέων, η ανορθολογική ανάπτυξη δομών και υπηρεσιών και η συναλλαγή πολιτικών και υπηρεσιακών στελεχών με ισχυρά επιχειρηματικά συμφέροντα στον τομέα των προμηθειών και του φαρμάκου, οδήγησε σε κατασπατάληση και ιδιοποίηση δημόσιων πόρων, οι οποίοι αντί να επενδυθούν στο Σύστημα Υγείας και στην αναβαθμισμένη κάλυψη των υγειονομικών αναγκών των πολιτών, τροφοδότησαν ένα ολόκληρο σύστημα παραοικονομίας και διάχυτης ανομικής συμπεριφοράς .

Από πολλές αναφορές, που αφορούν στη διαχείριση των Νομικών Προσώπων Δημοσίου ή Ιδιωτικού Δικαίου, προκύπτει ότι αυτή ήταν αδιαφανής και ιδιοτελής, σύμφυτη με την υπερχρέωση υλικών, την ευνοϊκή μεταχείριση εταιρειών και προμηθευτών του ΕΣΥ και των Ασφαλιστικών Ταμείων-ΕΟΠΥΥ, την «ημετεροκρατία» στους διορισμούς του προσωπικού και στις συμβάσεις παροχής υποστηρικτικών υπηρεσιών (outsourcing) στις δημόσιες δομές.

Συγκεκριμένα, όσον αφορά στη διαχείριση και την εν γένει λειτουργία του Κ.Ε.Ε.Λ.Π.Ν.Ο., του φορέα που για πρώτη φορά από τη σύστασή του ελέγχθηκε από τη ΓΔΔΕ του Υπουργείου Οικονομικών το έτος 2016, σαφώς προκύπτει διαχρονική διαφθορά και κατασπατάληση δημόσιου χρήματος. Ενδεικτικά περί αυτού τα πορίσματα των ελέγχων του ΣΕΕΔΔ έτους 2010 (έλεγχος νομιμότητας προσλήψεων προσωπικού) και ΣΕΥΥΠ (έλεγχος νομιμότητας προσλήψεων προσωπικού ετών 2011 και 2012, οικονομικός – διαχειριστικός έλεγχος ετών 2012, 2013, 2014, ο οποίος στη συνέχεια επεκτάθηκε μέχρι το 2004), η παραπομπή στο ακροατήριο του ποινικού δικαστηρίου στελεχών και υπαλλήλων του ΚΕ.ΕΛ.Π.Ν.Ο., με βαρύτατες κατηγορίες για κακουργηματικές πράξεις που διέπραξαν σε βάρος του ΚΕ.ΕΛ.Π.Ν.Ο. και επί ζημία της περιουσίας του κατά τα έτη 2004-2006, το πόρισμα της έκθεσης ελέγχου-επεξεργασίας του Σ.Δ.Ο.Ε. για εικονικά τιμολόγια (φορολογική περίοδος 2003-2009).

Ακόμη μεγαλύτερο αρνητικό δημοσιονομικό αποτέλεσμα είχε και η εκτίναξη της δημόσιας φαρμακευτικής δαπάνης, ειδικά την προηγούμενη δεκαετία, αλλά και των υπόλοιπων λειτουργικών δαπανών των νοσοκομείων, που ήταν αποτέλεσμα των πολιτικών επιλογών των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ και της Νέας Δημοκρατίας. Οι βασικοί λόγοι γι’ αυτή την «έκρηξη» των δημόσιων αλλά και των ιδιωτικών δαπανών υγείας ήταν η διαχρονική και συνειδητή υπερτιμολόγηση φαρμάκων και ιατροτεχνολογικών υλικών, ιδιαίτερα σε σύγκριση με τους μέσους όρους των τιμών στις υπόλοιπες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η έλλειψη μηχανισμών αξιολόγησης των καινοτόμων φαρμάκων και της τεχνολογίας υγείας, η ανυπαρξία οποιουδήποτε μηχανισμού διαπραγμάτευσης αποδεκτών τιμών αποζημίωσης των ακριβών φαρμάκων και των υπόλοιπων υλικών, η απουσία «εργαλείων» ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, η μη συστηματική παρακολούθηση της δαπάνης καθώς και η ανυπαρξία ελέγχου του κόστους, με απόρροια την εκτόξευση στα ύψη τόσο των δαπανών των ασφαλιστικών ταμείων και του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. για φάρμακα, εξετάσεις, νοσήλεια και λοιπές υπηρεσίες όσο και του λειτουργικού κόστους των Νοσοκομείων, συμβάλλοντας έτσι στην υπερχρέωσή τους και στην αδυναμία τους να αποπληρώνουν, για μεγάλο χρονικό διάστημα, τις οφειλές τους.

Τέλος, χαρακτηριστικό αντιπαράδειγμα ορθής, υγιούς και προς όφελος του κοινωνικού συνόλου διαχείρισης και λειτουργίας, αποτελεί και η περίπτωση του Νοσηλευτικού Ιδρύματος «ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΚΟΙΝΩΦΕΛΕΣ − Ε.Ε.Σ. ΕΡΡΙΚΟΣ ΝΤΥΝΑΝ − Ν.Π.ΙΔ.», το οποίο αποτέλεσε από το 2000 και έπειτα επιτομή κακοδιαχείρισης και διαφθοράς. Με δόλιες ενέργειες και αδιαφανείς συμφωνίες και διαδικασίες, οδηγήθηκε στην υπερχρέωση και στη συνέχεια, μετά από την κατάσχεση και τον πλειστηριασμό του από την Τράπεζα Πειραιώς, με τη συνεπικουρία σκανδαλωδών νομοθετικών ρυθμίσεων, μετατράπηκε από κοινωφελές νοσοκομείο ιδρύματος σε ιδιωτική κλινική, ιδιοκτησίας και εκμετάλλευσης της υπερθεματίστριας του πλειστηριασμού ανώνυμης εταιρείας «ΗΜΙΘΕΑ Α.Ε.», συμφερόντων της Τράπεζας Πειραιώς.

-Για τους λόγους αυτούς οι υπογράφουσες και υπογράφοντες βουλευτές προτείνουμε τη σύσταση Εξεταστικής Επιτροπής, σύμφωνα με τα άρθρα 68 παρ. 2 του Συντάγματος και 144 επ. του Κανονισμού της Βουλής προκειμένου να διερευνηθεί το ειδικό ζήτημα δημόσιου ενδιαφέροντος για τη διαφθορά και την κατασπατάληση δημόσιου χρήματος στο χώρο της υγείας κατά τα έτη 1997 έως και 2014 και ειδικότερα:

– Όσον αφορά στο ΚΕ.Ε.Λ.Π.Ν.Ο.: ο τραπεζικός δανεισμός αυτού, όπως ο δανεισμός του με την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου από την Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος Α.Ε. και την Τράπεζα Αττικής, και όλες οι δανειακές συμβάσεις που έχει συνάψει, με τις τροποποιήσεις τους, τα υπέρογκα ποσά που καταβλήθηκαν για διαφημιστική δαπάνη άνευ ουσίας και ανάγκης, οι συμβάσεις αγοράς, μίσθωσης ή χρήσης ακινήτων, τα εικονικά τιμολόγια, οι «διορισμοί» και η μισθοδοσία προσωπικού χωρίς συμβάσεις, ακόμα και απευθείας από Υπουργούς, οι μετατροπές συμβάσεων εργασίας, οι συμβάσεις παροχής υπηρεσιών ή/και έργου ή/και προμηθειών υλικών και αντιδραστηρίων, η διαχείριση ευρωπαϊκών πόρων και οι συνέπειες της εν γένει οικονομικής διαχείρισής του.

– Όσον αφορά στην Τιμολόγηση, στην καταβολή Φαρμακευτικής δαπάνης και στις λοιπές προμήθειες: το περιεχόμενο των υπουργικών αποφάσεων καθορισμού τιμών και ύψους αποζημίωσης φαρμάκων, νοσοκομειακών και λοιπών υλικών, αλλά και το σύννομο ή μη των υπουργικών αποφάσεων, των συμβάσεων, των διοικητικών ενεργειών και των κανονιστικών πράξεων τόσο των αρμόδιων υπουργών όσο και των εμπλεκόμενων φορέων εποπτείας τους .

– Όσον αφορά στο «ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΚΟΙΝΩΦΕΛΕΣ − Ε.Ε.Σ. ΕΡΡΙΚΟΣ ΝΤΥΝΑΝ − Ν.Π.Ι.Δ.»: η διοίκηση, διαχείριση και συμφωνίες που οδήγησαν στην υπερχρέωση και στη μη εξυπηρέτηση των οφειλών του, τα πάσης φύσεως δάνειά του, οι διαδικασίες και συμφωνίες που οδήγησαν στην με πλειστηριασμό εκποίηση του νοσηλευτικού ιδρύματος και όλης της περιουσίας του, ο προσδιορισμός της αξίας των πλειστηριασθέντων πραγμάτων και δικαιωμάτων, οι σχετικές συμβάσεις και τα σύμφωνα εμπιστευτικότητας, το σύννομο ή μη του περιεχομένου τους, το εάν εκπλειστηριάστηκαν και πράγματα κυριότητας του Ε.Ε.Σ. που είχαν παραχωρηθεί σ’ αυτό λόγω του ιδρυματικού του χαρακτήρα, το εάν από όλες τις παραπάνω ενέργειες εξυπηρετήθηκε ή αντίθετα ζημιώθηκε το Ελληνικό Δημόσιο, το εάν ωφελήθηκαν παρανόμως τρίτα πρόσωπα –φυσικά ή/και νομικά- καθώς και το ύψος του οφέλους τους. Επιπροσθέτως, να διερευνηθούν τυχόν ευθύνες του Υπουργού Υγείας και του τότε Διοικητικού Συμβουλίου καθώς και τυχόν ευθύνες -για συγκάλυψη- από τους αρμόδιους και μετά τον πλειστηριασμό του υπουργούς.

Οι Βουλευτές

Τσίπρας Αλέξης

Αθανασίου Νάσος

Ακριώτης Γιώργος

Αμανατίδης Γιάννης

Αναγνωστοπούλου Σία

Αντωνίου Χρήστος

Αποστόλου Βαγγέλης

Αραχωβίτης Σταύρος

Αυλωνίτου Ελένη

Βαγενά Άννα

Βαγιωνάκη Βάλια

Βάκη Φωτεινή

Βαρδάκης Σωκράτης

Βαρεμένος Γιώργος

Βερναρδάκης Χριστόφορος

Βέττας Δημήτρης

Βίτσας Δημήτριος

Βούτσης Νίκος

Βράντζα Παναγιώτα

Γαβρόγλου Κωνσταντίνος

Γάκης Δημήτρης

Γεννιά Γεωργία

Γεροβασίλη Όλγα

Γεωργοπούλου Έφη

Γιαννακίδης Στάθης

Γκαρά Αναστασία

Γκιόλας Ιωάννης

Δέδες Γιάννης

Δημαράς Γεώργιος

Δημητριάδης Μίμης

Δουζίνας Κωνσταντίνος

Δραγασάκης Γιάννης

Δρίτσας Θοδωρής

Δριτσέλη Παναγιώτα

Εμμανουηλίδης Δημήτρης

Ζεϊμπέκ Χουσεΐν

Ηγουμενίδης Νικόλαος

Θελερίτη Μαρία

Θεοπεφτάτου Αφροδίτη

Θεοφύλακτος Γιάννης

Θεωνάς Γιάννης

Θηβαίος Νικόλαος

Θραψανιώτης Μανώλης

Ιγγλέζη Κατερίνα

Καββαδία Αννέτα

Καΐσας Γιώργος

Καματερός Ηλίας

Καρά Γιουσούφ Αϊχάν

Καραγιάννης Γιάννης

Καραγιαννίδης Χρήστος

Καρακώστα Ευαγγελία

Καραναστάσης Απόστολος

Καρασαρλίδου Φρόσω

Κασιμάτη Νίνα

Καστόρης Αστέρης

Κατρούγκαλος Γιώργος

Κατσαβριά -Σιωροπούλου Χρυσούλα

Κάτσης Μάριος

Καφαντάρη Χαρά

Κοζομπόλη-Αμανατίδη Παναγιώτα

Κοντονής Σταύρος

Κοτζιάς Νικόλαος

Κουράκης Τάσος

Κουρουμπλής Παναγιώτης

Κυρίτσης Γιώργος

Κωνσταντινέας Πέτρος

Κωστοπαναγιώτου Ηλίας

Λάππας Σπύρος

Λιβανίου Ζωή

Μανιός Νίκος

Μαντάς Χρήστος

Μάρδας Δημήτρης

Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος

Μηταφίδης Τριαντάφυλλος

Μιχαηλίδης Ανδρέας

Μιχελής Θανάσης

Μιχελογιαννάκης Γιάννης

Μορφίδης Κώστας

Μουμουλίδης Θεμιστοκλής

Μουσταφά Μουσταφά

Μπαλαούρας Γεράσιμος

Μπαλάφας Ιωάννης

Μπαλλής Συμεών

Μπαλτάς Αριστείδης

Μπαλωμενάκης Αντώνης

Μπαξεβανάκης Δημήτρης

Μπάρκας Κώστας

Μπγιάλας Χρήστος

Μπόλαρης Μάρκος

Ντζιμάνης Γιώργος

Ξανθός Ανδρέας

Ξυδάκης Νικόλαος

Ουρσουζίδης Γιώργος

Πάλλης Γιώργος

Πάντζας Γιώργος

Παπαδόπουλος Νίκος

Παπαδόπουλος Σάκης

Παπαδόπουλος Χριστόφορος

Παπαηλιού Γεώργιος

Παπανάτσιου Κατερίνα

Παπαφιλίππου Γιώργος

Παππάς Νικόλαος

Παρασκευόπουλος Νικόλαος

Παραστατίδης Θεόδωρος

Παυλίδης Κώστας

Πολάκης Παύλος

Πρατσόλης Αναστάσιος

Ρίζος Δημήτρης

Ριζούλης Ανδρέας

Σαντορινιός Νεκτάριος

Σαρακιώτης Γιάννης

Σεβαστάκης Δημήτρης

Σέλτσας Κωνσταντίνος

Σηφάκης Γιάννης

Σιμορέλης Χρήστος

Σκουρλέτης Πάνος

Σκουρολιάκος Πάνος

Σκούφα Ελισσάβετ (Μπέττυ)

Σπαρτινός Κωνσταντίνος

Σπίρτζης Χρήστος

Σταθάκης Γιώργος

Σταματάκη Ελένη

Σταμπουλή Αφροδίτη

Στέφος Γιάννης

Στογιαννίδης Γρηγόριος

Συρίγος Αντώνης

Συρμαλένιος Νίκος

Τελιγιορίδου Ολυμπία

Τζάκρη Θεοδώρα

Τζαμακλής Χαρίλαος

Τζούφη Μερόπη

Τόσκας Νίκος

Τριανταφυλλίδης Αλέξανδρος

Τριανταφύλλου Μαρία

Τσακαλώτος Ευκλείδης

Τσίρκας Βασίλης

Τσιρώνης Ιωάννης

Τσόγκας Γιώργος

Φάμελλος Σωκράτης

Φίλης Νίκος

Φλαμπουράρης Αλέκος

Φωτίου Θεανώ

Χριστοδουλοπούλου Αναστασία

Ψυχογιός Γιώργος

Καμμένος Παναγιώτης

Ζουράρης Κωνσταντίνος

Καμμένος Δημήτριος

Κατσίκης Κωνσταντίνος

Κόκκαλης Βασίλειος

Κόλλια – Τσαρουχά Μαρία

Κουντουρά Έλενα

Λαζαρίδης Γεώργιος

Παπαχριστόπουλος Αθανάσιος”

Documento Newsletter