Εβδομάδα Προφορικής Ιστορίας στην Εθνική Βιβλιοθήκη

Εβδομάδα Προφορικής Ιστορίας στην Εθνική Βιβλιοθήκη
Από το Σάββατο 22 έως και την Πέμπτη 27 Οκτωβρίου 2022, η Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος (ΕΒΕ) σε συνεργασία με το Συντονιστικό των Ομάδων Προφορικής Ιστορίας (ΟΠΙ) φιλοξενεί στις εγκαταστάσεις της στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, την Εβδομάδα Προφορικής Ιστορίας.
Οι εκδηλώσεις ξεκινούν με την 3η Γιορτή Προφορικής Ιστορίας (22 έως 24 Οκτωβρίου), κατά την οποία οι ανά την Ελλάδα ΟΠΙ θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους, με κεντρικό τίτλο «Ιστορίες Καθημερινότητας». Το διήμερο 25 και 26/10 οι ανακοινώσεις αφορούν την εκπαίδευση και έχουν ως θέμα: «Η προφορική ιστορία ως μέθοδος και εκπαιδευτική πρακτική». Παράλληλα, θα πραγματοποιηθούν δύο ξεναγήσεις στην ΕΒΕ και έξι εκπαιδευτικά εργαστήρια για την Προφορική Ιστορία και την ιστορική χαρτογράφηση, τους πολυαισθητηριακούς περιπάτους, το θέατρο-ντοκουμέντο, το μοντάζ, το ντοκιμαντέρ και τη βιντεοσκόπηση.
Στις 27 Οκτωβρίου, Παγκόσμια Ημέρα Οπτικοακουστικής Κληρονομιάς, θα διεξαχθεί ημερίδα διαλόγου για την προφορική ιστορία, σε συνδιοργάνωση ΕΒΕ-ΟΠΙ. Τους συνομιλητές θα απασχολήσουν θέματα διαχείρισης των οπτικοακουστικών αρχείων, η μεθοδολογία της προφορικής ιστορίας και η διάχυσή της στην κοινωνία. Στόχος της Ημερίδας είναι να ενισχύσει την περαιτέρω ανάπτυξη της προφορικής ιστορίας και να αποτελέσει συνάμα την εναρκτήρια δράση μιας νέας πρωτοβουλίας της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδος για την προαγωγή της Προφορικής και Τοπικής Ιστορίας και τη διαφύλαξη των αρχείων τους. Η ημερίδα θα κλείσει εορταστικά με συναυλία του Αργύρη Μπακιρτζή και των Χειμερινών Κολυμβητών.

 

ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΟΥ ΣΑΒΒΑΤΟΥ 22/10

11.00-12.00
Χαιρετισμός: Φ. Τσιμπόγλου, γενικός διευθυντής της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδος

Εναρκτήρια ομιλία («Μια δεκαετία ΟΠΙ»): Τασούλα Βερβενιώτη, ιστορικός, μέλος του Συντονιστικού των ΟΠΙ.

12.00-13:00 Τα βιβλία των ΟΠΙ

Τα παρουσιάζουν οι επιμελήτριες Μαρία Ρεπούση & Χαρά Ανδρεάδου (επιμ). 2012. Προφορικές Ιστορίες.
Ένας οδηγός προφορικής ιστορίας για την εκπαίδευση και την κοινότητα. Περιφέρεια Κρήτης, Περιφερειακή Ενότητα Χανίων και Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.
Νάση Σιαφάκα & Ελένη Ανυφαντάκη (επιμ). 2019. Η δεκαετία του 1940 και οι Χαλανδραίοι. Προφορικές μαρτυρίες. Ομάδα Προφορικής Ιστορίας Δήμου Χαλανδρίου (ΟΠΙΔΗΧ).
Τασούλα Βερβενιώτη & Γιούλη Χρονοπούλου (επιμ.). 2020. Προφορική Ιστορία και Σχολικό Πρόγραμμα. 4ο ΠΕΚΕΣ, Δίκτυο Σχολείων για την Τοπική και Προφορική Ιστορία, Αθήνα.
13.00-14.00 Διάλειμμα
14.00-15.30 Καθημερινότητες σε βάθος χρόνου
Συντονίστρια: Λένα Στεφάνου, αρχαιολόγος – μουσειολόγος, ΟΠΙ-ΕΠΤΑ.

• Η καθημερινή ζωή των κατοίκων του οικισμού στο φράγμα του Μαραθώνα. Από τη δεκαετία του 1930 έως τη δεκαετία του 1980. Ομάδα Προφορικής Ιστορίας Εργαζομένων ΕΥΔΑΠ (ΟΠΙ ΕΥΔΑΠ)
• Όψεις της ζωής και της καθημερινότητας εντός κι εκτός των τειχών του Επταπυργίου (Γεντί Κουλέ) Θεσσαλονίκης. Ομάδα Προφορικής Ιστορίας Επταπυργίου (ΟΠΙ-ΕΠΤΑ)
• Οι καταφυγόντες στην περιοχή της Καστοριάς την περίοδο του Εμφυλίου. Ομάδα Προφορικής Ιστορίας Καστοριάς (ΟΠΙΚΑΣ)
15.30-16.00 Διάλειμμα

16.00-18.00 Καθημερινότητα στις συνοικίες των πόλεων
Συντονίστρια: Σαλώμη Χατζηβασιλείου, δρ. αρχιτέκτων μηχανικός, ΕΜΠ.
• «Βασικά τα παιδιά ήταν έξω από τα σπίτια». Η καθημερινότητα των παιδιών στον δημόσιο χώρο. Αθήνα, δεκαετίες 1950-1960. Ομάδα Προφορικής Ιστορίας Αθήνας (ΟΠΙΑ).
• Η καθημερινότητα των κατοίκων της πόλης μας μέσα από τις αφηγήσεις τους, όπως αυτές αποτυπώνονται στο λεύκωμα «70 χρόνια Βριλήσσια» και σε σπάνιο οπτικοακουστικό υλικό.
Μέλη Ομάδας Προφορικής Ιστορίας Βριλησσίων (ΟΠΙΒΡΙΛ).
• Η Καλλιθέα τη δεκαετία του 1950. Ομάδα Προφορικής Ιστορίας Καλλιθέας-Τζιτζιφιές (ΟΠΙΚΑ-Τ).
• «Ξεφορτώναμε τσουβάλια και φτάσαμε τους 300 τόνους, από τις 8.00 η ώρα μέχρι στις 2.00 το μεσημέρι, τι ήτανε… και ζητούσε το σώμα φαγητό και οινόπνευμα». Ιστορίες καθημερινότητας των Μικρασιατών λιμενεργατών στον Βόλο. Ομάδα Προφορικής Ιστορίας Βόλου (ΟΠΙΒΟ).
18.00-18.15 Διάλειμμα
18.15-19.15 Καθημερινότητες των… διαφορετικών
Συντονίστρια: Νάση Σιαφάκα, ομότιμη καθηγήτρια ΕΚΠΑ, ΟΠΙΔΗΧ.
• Η καθημερινότητα ατόμων με αναπηρία και η ευθύνη της κοινωνίας. Ομάδα Προφορικής Ιστορίας Δήμου Χαλανδρίου (ΟΠΙΔΗΧ).
• «Ήθελα να κάνω, όσο γίνεται, αυτό που θέλω». Όταν ο αόρατος γίνεται ορατός. Παρουσίαση της συνέντευξης με τη Βάσω Χαραλάμπους.
• «Θέλω να με γνωρίσουνε. Πρέπει να ξέρουνε». Η παιδευτική λειτουργία της ορατότητας στην προοπτική της αποδοχής της αναπηρίας. Παρουσίαση της συνέντευξης με τον Νίκο Περδικάρη.
• Το «βλέμμα των άλλων»: Η «κανονικότητα» οδηγεί σε αποκλεισμό. Παρουσίαση της συνέντευξης με τον Αντώνη Ρέλλα.
• «Εγώ έχω τη βλάβη μου, αλλά η κοινωνία είναι που με καθιστά ανάπηρη». Το κοινωνικό μοντέλο της αναπηρίας. Παρουσίαση της συνέντευξης με τη Μιμή Γκασούκα.
19.15-19.30 Διάλειμμα

19.30-21.30 Οι νέες ΟΠΙ αυτοπαρουσιάζονται
Συντονιστής: Γ. Θεοδωρίδης, ιστορικός, λέκτορας στο Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης/ ΕΚΠΑ.
• Ομάδα Προφορικής Ιστορίας Άνδρου (ΟΠΙΑΝ).
• Ομάδα Προφορικής Ιστορίας – Πολιτική Επιστήμη, Δημόσια Διοίκηση (ΟΠΙ-ΠΕΔΔ).
• Η δημιουργία και η δράση μιας ΟΠΙ σε μια πόλη που αλλάζει ραγδαία: την Καλλιθέα. Ομάδα Προφορικής Ιστορίας Καλλιθέα Τζιτζιφιές (ΟΠΙΚΑ-Τ).
• Βιωματικές ιστορίες για το σχολείο και την εκπαίδευση κατά τον τελευταίο αιώνα στα Ιόνια Νησιά. Το παράδειγμα της δημιουργίας του Σχολικού Μουσείου Κέρκυρας, όπου σήμερα στεγάζεται η συλλογή Ιστορίας του Σχολείου και της Εκπαίδευσης. Ομάδα Προφορικής Ιστορίας των Μουσειακών Συλλογών του Ιονίου Πανεπιστημίου (ΟΠΙ-ΜΣΙΠ).

ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ 23/10

14.30-16.00 Η καθημερινότητα στην καραντίνα
Συντονίστρια: Ρίκη Βαν Μπούσχοτεν, ΟΠΙΒΟ.
• Ομάδα Προφορικής Ιστορίας COVID (ΟΠΙ-COVID)
Ιστορίες καθημερινής καραντίνας. Όταν η πανδημία γεννάει μια ομάδα: το ιστορικό και η δράση της ΟΠΙ-COVID.
• «Μου λένε: ‘κυρία, κλείσαμε’». Η εκπαιδευτική καθημερινότητα την περίοδο της καραντίνας.
• Δαμάζοντας τον «κροκόδειλο»: υγειονομικοί και ασθενείς αντιμέτωποι με την πανδημία.
16.00-16.30 Διάλειμμα
16.30-18.30 Η πολιτισμική κληρονομιά και η προφορική ιστορία
Συντονιστής: Γιάννης Δρίνης, ΟΠΙΚΑ-Τ.
• Δράσεις των κοινοτήτων για τη διαφύλαξη της πολιτιστικής κληρονομιάς και προφορική ιστορία: δυνατότητες και περιορισμοί. Ομάδα Προφορικής Ιστορίας Άνδρου (ΟΠΙΑΝ), ΟΠΙ Μάρπησσας Πάρου, Ομάδα Προφορικής Ιστορίας Μαύρης Σταφίδας (ΟΠΙ-ΜΑΣ).
18.30-19.00 Διάλειμμα

19.00-20.30 Έμφυλες καθημερινότητες 
Συντονίστρια: Γεωργία Πετράκη, καθηγήτρια Παντείου Πανεπιστημίου, Εργαστήριο Σπουδών Φύλου.
• «Τι να θυμάμαι; Όλο δουλειές είχαμε πολλές και στενοχώριες…». Ιστορίες καθημερινού μόχθου (κυρίως γυναικείες) στην Πορτίτσα των Αγράφων, στις πρώτες δεκαετίες του 20ού αιώνα. Ομάδα Προφορικής Ιστορίας Καρδίτσας

• Γυναίκες με φεμινιστική δράση στη μεταπολίτευση: το έμφυλο βίωμα στην καθημερινή ζωή ως καταπίεση και ως απελευθέρωση. Ομάδα Προφορικής Ιστορίας για τον Φεμινισμό (ΟΠΙ-ΦΕΜΙΝ)
• Έργα και ημέρες γυναικών εκπαιδευτικών: η έμφυλη διάσταση της εκπαίδευσης. Ομάδα προφορικής ιστορίας γυναικών εκπαιδευτικών (ΟΠΙΓΕ)
20.30.21.00 Αφηγήσεις για και από την καθημερινότητα των γυναικών (συλλογικό βίντεο).

ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΗΣ ΔΕΥΤΕΡΑΣ 24/10
17.00-20.00 Αλληλογνωριμία και συζήτηση για και με τις ΟΠΙ: Φιλοσοφία, λειτουργία, προβλήματα και το παρακάτω

Διημερίδα: Η προφορική ιστορία ως μέθοδος & εκπαιδευτική πρακτική, 25-26 Οκτωβρίου

Ένα διήμερο αφιερωμένο στην προφορική ιστορία και το σχολείο. Ο στόχος του διημέρου (25-26/10/2022) με τίτλο «Η Προφορική Ιστορία ως μέθοδος και εκπαιδευτική πρακτική», είναι αφενός να μετακενωθεί η γνώση που έχει ήδη αποκτηθεί, σε όσο γίνεται ευρύτερο κοινό εκπαιδευτικών και αφετέρου να αποτελέσει ένα πεδίο συζήτησης για την προφορική ιστορία στο σχολικό πρόγραμμα. Θα γίνουν ανακοινώσεις που αναφέρονται σε εκπαιδευτικές πρακτικές που έχουν ήδη υλοποιηθεί ή βρίσκονται εν εξελίξει σε ποικίλα εκπαιδευτικά αντικείμενα.

ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΗΣ ΤΡΙΤΗΣ 25/10

16.30-17.00 Έναρξη – Ομάδα Συντονιστικού ΟΠΙ
17.00-19.00 Τα «μεγάλα» γεγονότα και η προφορική ιστορία στη σχολική πράξη

Συντονίστρια, Γιούλη Χρονοπούλου, δρ Φιλολογίας.
• Προφορική ιστορία: συναντήσεις στον τόπο και στον χρόνο. Η Μικρασιατική Καταστροφή ως αφορμή για τη δημιουργία ενός δικτύου σχολείων. Δήμητρα Μαντή, εκπαιδευτικός, 1ο ΓΕΛ Χαλανδρίου. Ρένα Μαραμαθά, εκπαιδευτικός, 49ο ΓΕΛ Αθηνών. Μιράντα Τζιούφα, μαθήτρια, 1ο ΓΕΛ Χαλανδρίου. Ελένη Κωτάκη, μαθήτρια, 49ο ΓΕΛ Αθηνών.

• Η εκπαιδευτική πλατφόρμα «Μνήμες από την Κατοχή στην Ελλάδα- M.O.G.»: Αξιοποίηση ψηφιοποιημένων προφορικών μαρτυριών στη σχολική πραγματικότητα. Αρχοντούλα Μαντζαρίδου, συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου ΠΕ70, καθηγήτρια-σύμβουλος ΕΑΠ. Ιωάννα Δεκατρή, φιλόλογος-ιστορικός, υπεύθυνη Πολιτιστικών Θεμάτων Γ ́ Δ/νσης Β/θμιας Εκπ/σης Αθήνας.

• «Κίτρινη αποθήκη: ελευθερώνοντας τη μνήμη»: μια παρέμβαση τέχνης στον δημόσιο χώρο, με εφαρμογές στην εκπαίδευση στο πλαίσιο της τοπικής ιστορίας. Μαρία-Ανδρομάχη Χατζηνικολάου, εικαστικός, ερευνήτρια, διδάσκουσα τμήματος Αρχιτεκτόνων Μηχανικών Παν/μίου Θεσσαλίας. Αγγελική Νικολάου, αρχειονόμος ΓΑΚ Μαγνησίας, φιλόλογος, θεατρολόγος.
19.00-19.15 Διάλειμμα
19.15-21.15 Αναζητώντας εργαλεία για εκπαιδευτικές πρακτικές στην προφορική ιστορία

Συντονίστρια, Μαρία Δασκολιά, αναπλ. καθηγήτρια Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Παιδαγωγικό Τμήμα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Φιλοσοφική Σχολή, ΕΚΠΑ.

• Η ιστορική οπτική στα σχολικά προγράμματα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης του 1ου ΓΕΛ Μεταμόρφωσης: σχεδιασμός, υλοποίηση, τελικό προϊόν. Άννα Τρίγκατζη, Εκπαιδευτικός ΠΕ02, υπ. δρ Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης ΕΚΠΑ, Μέλος ΟΠΙΝΙ/ΟΣυνΟΠΙ. Στυλιανή Κεραμιδά, εκπαιδευτικός ΠΕ02, μέλος ΟΠΙΝΙ.

• Προφορική ιστορία, ανάπτυξη ιστορικών και κοινωνικών δεξιοτήτων και ενεργός πολιτειότητα. Μαρία Βλαχάκη, ιστορικός, δρ Διδακτικής Ιστορίας ΠΤΔΕ – ΑΠΘ, συμβ. διδάσκουσα ΕΑΠ «Δημόσια Ιστορία», μέλος ΔΣ της Ε.Π.Ι.
• Η ιστοσελίδα των Ομάδων Προφορικής Ιστορίας (ΟΠΙ), ως ένα διαδραστικό «εργαλείο» για την προφορική ιστορία. Ευρικόμη Σάββα, εκπαιδευτικός, μέλος του Συντονιστικού των ΟΠΙ.
• Τοπική ιστορία, προφορική ιστορία και κινηματογραφική καταγραφή της με εκπαιδευτικές δράσεις από το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους. Κώστας Κορρές, υπεύθυνος Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων Φεστιβάλ Ολυμπίας, υπ. δρ Ιστορίας Πανεπιστημίου Αιγαίου. Διονυσία Κοπανά, σκηνοθέτρια, εκπαιδευτική συνεργάτρια του Φεστιβάλ Ολυμπίας. Ρέα Μακρή, φιλόλογος, γυμνάσιο Ζαχάρως Ηλείας.

ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΗΣ ΤΕΤΑΡΤΗΣ 26/10
16.30-17.30 Δημιουργώντας ένα δίκτυο σχολείων
Η εμπειρία του δικτύου σχολείων του 4ου ΠΕΚΕΣ Αττικής.

• Μια συνεργατική απόπειρα για την προφορική και τοπική ιστορία. Γιούλη Χρονοπούλου, υπεύθυνη του δικτύου ως συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου φιλολόγων. Ειρήνη Αντωναράκου, εκπαιδευτικός, 2ο ΓΕΛ Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης Ελληνικού, μέλος του δικτύου. Γιώργος Θώδης, εκπαιδευτικός Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης, μέλος του δικτύου.

17.30-18.45 Προτάσεις… λίγο έξω από τη δημόσια και τυπική εκπαίδευση

Συντονίστρια, Κική Σακκά, Εκπαιδευτικός, τ. Σ.Ε.Ε., πρόεδρος του Ομίλου για την Ιστορική Εκπαίδευση στην Ελλάδα.
• Αναζητώντας την ιστορία της εκπαίδευσης μέσω της αξιοποίησης των προφορικών μαρτυριών. Ευαγγελία Κανταρτζή, διευθύντρια Μουσείου Σχολικής Ζωής & Εκπαίδευσης.
Κώστας Στοφόρος, συγγραφέας, δημοσιογράφος, συνεργάτης Μουσείου Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης.

• Η προφορική ιστορία στην ιδιωτική δευτεροβάθμια εκπαίδευση: προκλήσεις και πλεονεκτήματα. Δανάη Καρυδάκη, ιστορικός.

• «Μα τι είναι κοινωνική ανθρωπολογία;». Συγκλίσεις ανθρωπολογίας και προφορικής ιστορίας στην εκπαίδευση Τα μέλη της ομάδας εκπαιδευτικού ενδιαφέροντος του Συλλόγου
Κοινωνικών Ανθρωπολόγων Ελλάδας (ΣΚΑΕ): Ελίνα Καπετανάκη, Ράια Λιγνού, Ιωάννης Μάνος, Μαρία Μενεγάκη, Ανδρομάχη Μπούνα-Βάιλα, Ηράκλειτος Σουγιουλτζόγλου, Σάββας Τριανταφυλλίδης, Μανώλης Φραγκιαδουλάκης, Πηνελόπη Φράγκου.
18.45-19.00 Διάλειμμα
19.00-20.00 Το θέατρο και το παιγνίδι ως εκαπιδευτική πρακτική 

Συντονίστρια: Τζωρτζίνα Κακουδάκη, θεατρολόγος, σκηνοθέτρια.
• Μ.Α.Ρ.Ι.Κ.Α – Μίλα. Άκου. Ρώτα. Ιστόρησε. Κατανόησε. Άλλαξε. Κατερίνα Αδαμάρα, θεατροπαιδαγωγός, θέατρο ντοκουμέντο, ΑΜΚΕ «Τέχνες στο μίξερ».
• «Κρυμμένο σε κοινή θέα». Ένα παιχνίδι χαμένων ιστοριών από το χθες στο σήμερα. Ένας νυχτερινός περίπατος στα χνάρια των «άλλων». Μαρία-Ανδρομάχη Χατζηνικολάου, εικαστικός, ερευνήτρια, διδάσκουσα τμήματος Αρχιτεκτόνων Μηχανικών Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, επιμελήτρια του project (ιδέα-υλοποίηση). Σουμέλα Μακανίκα, τελειόφοιτος τμήματος Αρχιτεκτόνων Μηχανικών Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, επιμέλεια οπτικοακουστικής τεκμηρίωσης.
20.00-20.15 Διάλειμμα
20.15-21.00 Από το μαθητικό συνέδριο (2019) στο σήμερα: Παρεμβάσεις εκπαιδευτικών
• Αφηγήματα. Οι μικρές ιστορίες λένε την αλήθεια. Βασιλική Πετρά, φιλόλογος, ΓΕΛ Δοξάτου.

• Ανιχνεύοντας το παρελθόν κατανοούμε το σήμερα. Μαρία Τσούρτη, 13ο ΓΕΛ Αθηνών.

• Η αντανάκλαση της προσφυγιάς στους απόγονους των Μικρασιατών προσφύγων στον συνοικισμό της δυτικής παραλίας Καλαμάτας. Κλεοπάτρα Σκαλτσά, φιλόλογος, 3ο Γυμνάσιο Καλαμάτας.
21.00-21.30 Συζήτηση για το παρακάτω

Ημερίδα διαλόγου προφρικής ιστορίας 

Η Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος (ΕΒΕ), ως φορέας διαφύλαξης του ελληνικού πολιτισμού και της πρόσληψής του διαχρονικά, και η Πρωτοβουλία του Συντονιστικού των Ομάδων Προφορικής Ιστορίας (ΟΠΙ), οι οποίες από το 2011 λειτουργώντας συλλογικά και συνεργατικά έχουν συγκροτήσει ένα πανελλαδικό Δίκτυο Προφορικής Ιστορίας «από τα κάτω», συνδιοργανώνουν μια Ημερίδα Διαλόγου στις 27 Οκτωβρίου 2022, Παγκόσμια Ημέρα Οπτικοακουστικής Κληρονομιάς, στις εγκαταστάσεις της Εθνικής Βιβλιοθήκης στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Η ημερίδα διαλόγου για την προφορική ιστορία περιλαμβάνει τρεις θεματικές ενότητες και αντίστοιχα στρογγυλά τραπέζια που αφορούν τη διαχείριση των αρχείων και τις προκλήσεις που θέτει η ψηφιακή τεχνολογία, τα μεθοδολογικά εργαλεία που χρησιμοποιούνται, καθώς και τη διάχυση της προφορικής ιστορίας στην κοινωνία.

ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΗΣ Πέμπτης 27/10
11.00-11.30 Έναρξη – χαιρετισμός του προέδρου του Εφορευτικού Συμβουλίου της ΕΒΕ Σταύρου Ζουμπουλάκη
11.30-14.00 Α ́ στρογγυλή τράπεζα: Διαχείριση Οπτικουαστικών Αρχείων
Συντονιστής: Φίλιππος Τσιμπόγλου, γενικός διευθυντής της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδος
Συνομιλητές:
Βασίλης Αλεξόπουλος, Οπτικοακουστικό Αρχείο ΕΡΤ.
Νίκος Αποστολόπουλος, Freie Universität Berlin/Πρόγραμμα «Μνήμες
από την Κατοχή στην Ελλάδα» (MOG).
Ειρήνη Δαφέρμου, Ομάδα Πλατφόρμα ΟΠΙ.
Βαγγέλης Καραμανωλάκης, Αρχεία Σύγχρονης Κοινωνικής Ιστορίας.
Ελένη Κούκη, Αλεξάνδρα Πατρικίου, Εβραϊκό Μουσείο Ελλάδος.
Γιώργος Κουμαρίδης, ΕΛΙΑ – ΜΙΕΤ Θεσσαλονίκης.
Στέλιος Κυμιωνής, Εθνικό Κέντρο Οπτικοακουστικών Μέσων & Επικοινωνίας.
Σοφία Παπαϊωάννου, Istorima.
Ντίνα Πεντάρχου, Βιβλιοθήκη Θεμάτων Ισότητας και Φύλου και Ιστορικό Αρχείο της Γενικής Γραμματείας Δημογραφικής και Οικογενειακής Πολιτικής και Ισότητας των Φύλων.
Πάρις Ποτηρόπουλος, Κέντρο Ερεύνης Ελληνικής Λαογραφίας Ακαδημίας Αθηνών.
14.00-15.00 Διάλειμμα
15.00-17.30 Β ́ στρογγυλή τράπεζα: Μεθολοδολογικές προσεγγίσεις της προφορικής ιστορίας
Συντονίστρια: Ρίκη Βαν Μπούσχοτεν, πρόεδρος της Ένωσης Προφορικής Ιστορίας

Εκπρόσωποι των Ομάδων Προφορικής Ιστορίας.
Άννα Καραστάθη, Φεμινιστικό Αυτόνομο Κέντρο Έρευνας.
Δήμητρα Λαμπροπούλου, επίκ. καθηγήτρια Νεότερης Ιστορίας/ΕΚΠΑ.
Ιωάννα Παπαθανασίου, ΕΚΚΕ/Εργαστήριο Ερευνών για το Φύλο.
Μιράντα Τερζοπούλου, Ερευνητικό Πρόγραμμα «Θράκη» του Συλλόγου «Οι Φίλοι της Μουσικής».
Ποθητή Χαντζαρούλα, Αν. Καθηγήτρια Ιστορικής Ανθρωπολογίας/Πανεπιστήμιο Αιγαίου.
17.30 -18.00 Διάλειμμα

18.00-20.30 Γ ́ στρογγυλή τράπεζα: Διάχυση της προφορικής ιστορίας στην κοινωνία
ΔΙΑΧΥΣΗ ΤΗΣ ΠΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Συντονίστρια: Τασούλα Βερβενιώτη, ιστορικός, μέλος του Συντονιστικού των Ομάδων Προφορικής Ιστορίας.
Χάρης Αθανασιάδης, καθηγητής Ιστορίας της Εκπαίδευσης και Δημόσιας Ιστορίας, Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο.
Γιάννης Ατζακάς, λογοτέχνης.
Αίγλη Δημόγλου, διευθύντρια του Μουσείου της Πόλης του Βόλου.
Ελένη Ιωαννίδου, Ιστορικό Αρχείο Προσφυγικού Ελληνισμού Δήμου Καλαμαριάς.
Γεωργία Μαυραγάνη, σκηνοθέτρια.
Νίκος Μέλιος, Λίτσα Μπαφούνη, Ινστιτούτο Μελέτης της Τοπικής Ιστορίας και της Ιστορίας των Επιχειρήσεων.
Νάντια Σιώκου, Αγγελική Ζερβού, «Όχι παίζουμε»/UrbanDigProject.
Ανδρέας Σιαδήμας, Ένωση Ελληνικού Ντοκιμαντέρ.
Θωμάς Σίδερης, δημοσιογράφος/«Αφύλαχτη Διάβαση».
Εσθήρ Σολομών, επίκ. καθηγήτρια Μουσειολογίας/Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων.
21.00 Κλείσιμο ημερίδας – Μουσική εκδήλωση με τον Αργύρη Μπακιρτζή και τους Χειμερινούς Κολυμβητές.

• Εργαστήρια, 23-26 Οκτωβρίου 2022

Στη διάρκεια της Εβδομάδας Προφορικής Ιστορίας (22-27/10/22) έχουν προγραμματιστεί να γίνουν έξι εκπαιδευτικά εργαστήρια, με συγκεκριμένο αριθμό ατόμων για την προφορική ιστορία και την ιστορική χαρτογράφηση, τον πολύ-αισθητηριακό περίπατο,  το θέατρο-ντοκουμέντο, το μοντάζ, το ντοκιμαντέρ και τη βιντεοσκόπηση.

• Ξεναγήσεις στην Εθνική Βιβλιοθήκη, 23 & 26 Οκτωβρίου 2022

Η κάθε ξενάγηση διαρκεί μία ώρα και θα γίνει στους χώρους της ΕΒΕ, στις αίθουσες με συλλογές και εκθέσεις προσβάσιμες στο ευρύ κοινό καθώς και στο Κέντρο Πολιτισμού.
Η πρόσβαση του κοινού στην Εβδομάδα Προφορικής Ιστορίας είναι ελεύθερη. Ωστόσο για τις ξεναγήσεις και τα εργαστήρια θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας, καθώς οι θέσεις είναι περιορισμένες. Οι δηλώσεις συμμετοχής πραγματοποιούνται στις ενότητες Ξεναγήσεις και Εργαστήρια του ηλεκτρονικού Προγράμματος Εβδομάδας Προφορικής Ιστορίας.
Documento Newsletter