Με το φαινόμενο των βραχυχρόνιων μισθώσεων να συνεχίζει να γιγαντώνεται_x000D_
τόσο στα αστικά κέντρα, προεξαρχουσών της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, όσο και_x000D_
στους δημοφιλείς θερινούς προορισμούς, σύμφωνα με πληροφορίες το οικονομικό_x000D_
επιτελείο της νέας κυβέρνησης ετοιμάζεται να παρουσιάσει σύντομα ρυθμιστικό_x000D_
πλαίσιο.
Ηδη ο νέος υπουργός Τουρισμού Χάρης Θεοχάρης έκανε λόγο για την ανάγκη συνολικής και δίκαιης ρύθμισης των βραχυχρόνιων μισθώσεων τύπου Airbnb.
Στόχος είναι να περιοριστούν οι αρνητικές επιπτώσεις από την ανεξέλεγκτη μεγέθυνση της οικονομίας διαμοιρασμού, όπως η απουσία διαθέσιμων ενοικιαζόμενων διαμερισμάτων για οικογένειες, φοιτητές και νέα ζευγάρια σε πολλές κεντρικές περιοχές, η ραγδαία αύξηση των ενοικίων αλλά και το φαινόμενο του υπερτουρισμού σε παραθεριστικούς προορισμούς όπως η Σαντορίνη ή κάποιες αστικές περιοχές (π.χ. Κουκάκι).
Το πλαίσιο
Στο πλαίσιο αυτό εξετάζεται να εισαχθεί προς διαβούλευση ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο γύρω από τις βραχυχρόνιες μισθώσεις ακινήτων το οποίο θα ορίζει συγκεκριμένους «κόφτες» ως προς τον αριθμό διανυκτερεύσεων ανά ακίνητο, σαφώς προσδιορισμένο αριθμό ακινήτων υπό εκμετάλλευση ανά ΑΦΜ, αλλά και συγκεκριμένα όρια εισοδήματος από την εκμετάλλευση των ακινήτων μέσω ψηφιακών πλατφορμών όπως η Airbnb, η Booking, η Homeaway κ.ά.
Να σημειωθεί ότι οι «κόφτες» έχουν ήδη προβλεφθεί από τη νομοθεσία για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ το 2016. Παρ’ όλα αυτά, η ενεργοποίηση των όποιων περιορισμών χρειάζεται σχετική κοινή υπουργική απόφαση, η οποία όμως ουδέποτε συντάχθηκε παρά το γεγονός ότι το πλαίσιο υπάρχει εδώ και τρία χρόνια. Η προς το παρόν ανενεργή διάταξη του νόμου προβλέπει ότι:
1. Δεν θα επιτρέπεται η βραχυχρόνια μίσθωση άνω των δύο ακινήτων ανά αριθμό φορολογικού μητρώου δικαιούχου εισοδήματος.
2. Η μίσθωση κάθε ακινήτου δεν θα επιτρέπεται να υπερβαίνει τις 90 ημέρες ανά ημερολογιακό έτος, ενώ για νησιά με πληθυσμό κάτω των 10.000 κατοίκων το αντίστοιχο όριο έχει οριστεί στις 60 ημέρες ανά ημερολογιακό έτος.
3. Για να μπορεί να υπάρχει υπέρβαση του ορίου ενοικίασης των 90 ή των 60 ημερών αντιστοίχως θα πρέπει να αποδεικνύεται ότι το σύνολο του εισοδήματος από την ενοικίαση ακινήτων δεν θα υπερβαίνει τις 12.000 ευρώ ανά έτος.
Να σημειωθεί ότι ο νόμος δίνει τη δυνατότητα οι συγκεκριμένοι περιορισμοί να ισχύουν επιλεκτικά. Δηλαδή να επιβληθούν μόνο σε συγκεκριμένες περιοχές όπου κρίνεται ότι πρέπει να προστατευτεί ο θεσμός της κατοικίας.
Μόνο στην πλατφόρμα της Airbnb ο συνολικός αριθμός ακινήτων στις αρχές του 2019 ανερχόταν στις 91.200, εκ των οποίων το 86% είναι ολόκληρες κατοικίες και το 15% ιδιωτικά δωμάτια εντός κατοικιών. Ο αριθμός των ακινήτων εμφανίζεται αυξημένος κατά 25% σε σχέση με τον προηγούμενο χρόνο.
Οι φρενήρεις ρυθμοί αύξησης των βραχυχρόνιων μισθώσεων έχουν εκτινάξει τόσο τα ενοίκια (+50% στις περιοχές του ευρύτερου κέντρου της Αθήνας) όσο και τις τιμές πώλησης των σπιτιών, με τη χώρα μας μάλιστα να επανέρχεται στον… ενάρετο κύκλο, καθώς πλέον κινείται στον μέσο όρο της ευρωζώνης σε ό,τι αφορά τον ρυθμό αύξησης των ζητούμενων τιμών πώλησης κατοικιών.
Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Στατιστική Αρχή (Eurostat), η αύξηση στις τιμές των κατοικιών για το πρώτο τρίμηνο του 2019 διαμορφώνεται στο 4% τόσο σε επίπεδο ευρωζώνης όσο και σε επίπεδο ΕΕ. Αντίστοιχα και στη χώρα μας, με βάση τα στοιχεία που συγκεντρώνει η Τράπεζα της Ελλάδος από τα εγχώρια πιστωτικά ιδρύματα, εκτιμάται ότι το πρώτο τρίμηνο του 2019 οι τιμές των διαμερισμάτων (σε ονομαστικούς όρους) ήταν κατά μέσο όρο αυξημένες κατά 4% σε σύγκριση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2018.