Εθνική Πινακοθήκη: Μήνυση κατά του βουλευτή της «Νίκης» για τον βανδαλισμό των έργων

Εθνική Πινακοθήκη: Μήνυση κατά του βουλευτή της «Νίκης» για τον βανδαλισμό των έργων

Η διευθύντρια Συραγώ Τσιάρα κάνει λόγο για ενορχηστρωμένη επίθεση και για παραποίηση της αλήθειας.

Για παραποίηση της αλήθειας και ενορχηστρωμένη επίθεση έκανε λόγο η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης Συραγώ Τσιάρα σε συνέντευξη τύπου που πραγματοποίησε σήμερα το μεσημέρι στους πολιτιστικούς συντάκτες, λίγες μέρες μετά την πρωτοφανή επίθεση σε έργα της έκθεσης «Η σαγήνη του Αλλόκοτου», η οποία εκτίθεται στον Ενδιάμεσο Χώρο της Εθνικής Πινακοθήκης. Μια παράλληλη έκθεση που συνομιλεί καλλιτεχνικά με την εξαιρετική έκθεση χαρακτικών «Los Caprichos» του Φρανθίσκο Γκόγια.

Στην ξενάγηση που έκανε η ίδια -καθώς είναι και η επιμελήτρια της έκθεσης– στα βανδαλισμένα έργα του ζωγράφου Χριστόφορου Κατσαδιώτη, έκανε λόγο για όσα συνέβησαν την περασμένη Δευτέρα 10 Μαρτίου, όταν ο βουλευτής της Νίκης Νίκος Παπαδόπουλος, μαζί με ένα ακόμα συνεργό, απέσπασε βίαια τέσσερα έργα από τους τοίχους της έκθεσης και τα έριξε στο πάτωμα, με αποτέλεσμα να υποστούν πολλές φθορές. «Η Εθνική Πινακοθήκη θέλει να παραμείνουν οι φθορές ως έχουν, χωρίς να μετακινηθούν τα έργα ούτε ένα εκατοστό, ώστε να «καταγραφεί στη δημόσια σφαίρα», όπως εξήγησε η κ. Τσιάρα, μια απόφαση που πήρε το μουσείο μαζί με τον καλλιτέχνη και «δεν αποτελεί παράλειψη αποκατάστασης, αλλά συνειδητή απόφαση που επιδιώκει να αναδείξει τη βία ως κοινωνικό σύμπτωμα».

Την ίδια μέρα του συμβάντος αργά το απόγευμα το μουσείο άσκησε μήνυση κατά του βουλευτή και κατ’ αγνώστου, όπως μας πληροφόρησε η κ. Τσιάρα, ενώ ξεκαθάρισε ότι «η Πινακοθήκη ενήργησε με θεσμικά συντεταγμένο τρόπο αμέσως μετά την επίθεση ειδοποιώντας την αστυνομία και καταγγέλλοντας την πράξη». Από εκεί και πέρα, όπως διευκρίνισε, ανέλαβε η αστυνομία.

«Δεν ήταν ο σκοπός μας να προσβάλλουμε την εκκλησία, ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης δεν ζωγραφίζει την Παναγία ούτε λατρευτικές εικόνες», εξήγησε η κ. Τσιάρα τονίζοντας τα αυτονότητα περί του νοήματος της τέχνης και της ελεύθερης καλλιτεχνικής έκφρασης. «Δεν μου πέρασε ποτέ από το μυαλό ότι θα μπορούσε να συμβεί κάτι τέτοιο» σχολίασε κάνοντας λόγο για συνειδητή επιλογή των έργων, στα οποία οι καλλιτέχνες συνομιλούν με τα έργα του Γκόγια.

Απειλές, κατάρες και το βίντεο ως τεκμήριο

«Είχαμε δεχθεί απειλές, βρισιές, κατάρες από πριν και είμαστε προετοιμασμένοι έχοντας αυξήσει τα μέτρα ασφαλείας» είπε η διευθύντρια της Πινακοθήκης καθώς οι κάμερες ήταν στραμμένες προς τα έργα και η παρουσία δύο φυλάκων συνεχής. Στο βίντεο που κατέγραψε το συμβάν φαίνεται ξεκάθαρα ο Νίκος Παπαδόπουλος να ορμάει εναντίον των έργων και τη φύλακα του μουσείου να στέκεται μπροστά του προσπαθώντας να τον σταματήσει. Όπως μας πληροφόρησε η κ. Τσιάρα την ίδια μέρα νωρίτερα ο βουλευτής της Νίκης είχε κάνει κι άλλη απόπειρα να προσεγγίσει τα έργα αλλά δεν τα κατάφερε καθώς είχε πολύ κόσμο, ενώ ανέφερε ότι τα έργα που εκ των υστέρων έβγαλε στη δημοσιότητα ο βουλευτής δεν είναι αυτά που έχουν εκτεθεί. Όσο για την απάντηση προς τον Νίκο Παπαδόπουλο, η Πινακοθήκη είχε στείλει κείμενο 16 σελίδων προς τον βουλευτή όταν έγινε η επερώτηση στη Βουλή, στο οποίο η κ. Τσιάρα, όπως μας είπε, ανέπτυξε με το πλήρες σκεπτικό και την επιμελητική προσέγγιση της έκθεσης.

Επίσης, διευκρινίστηκε ότι η συγκεκριμένη έκθεση δεν ήταν ποτέ στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα του μουσείου για χωροταξικούς λόγους, καθώς ο ενδιάμεσος χώρος είναι στενός και δεν επιτρέπει την ανάπτυξη μαθητικών συνόλων.

Η Διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης θέλησε να κλείσει την ξενάγηση και την συνέντευξη τύπου με ένα θετικό μήνυμα ευχαριστώντας τους εκατοντάδες καλλιτέχνες, τα σωματεία, τους φορείς και τους μεμονωμένους πολίτες που στέκονται από την πρώτη στιγμή στο πλευρό του μουσείου και του προσωπικού τονίζοντας ότι ναι μεν υπάρχει η σκέψη για περαιτέρω ενίσχυση της φύλαξης αλλά οπωσδήποτε ο οργανισμός δεν θα λειτουργήσει στο μέλλον υπό το κράτος του φόβου και του εκβιασμού.

Διαβάστε επίσης

Τέμπη: Mήνυση κατά των πρώην υπουργών Καραμανλή και Σπίρτζη κατέθεσε η οικογένεια θύματος

Ο Τσακαλώτος και η βυσσινί ρόμπα

Συναγερμός στο κέντρο της Αθήνας – Νεκρός άνδρας σε Airbnb

Ετικέτες

Documento Newsletter