Εσθονία και Φινλανδία αποκαλύπτουν ότι κινεζικό πλοίο κατέστρεψε σκόπιμα τον αγωγό της Βαλτικής

Εσθονία και Φινλανδία αποκαλύπτουν ότι κινεζικό πλοίο κατέστρεψε σκόπιμα τον αγωγό της Βαλτικής
AP Photo/Michael Probst

Η Φινλανδία και η Εσθονία θεωρούν ότι ένα κινεζικό πλοίο προκάλεσε σκόπιμα το ρήγμα στον αγωγό φυσικού αερίου Balticconnector που συνδέει τα δύο μέλη του ΝΑΤΟ κάτω από τη Βαλτική Θάλασσα. Ο αγωγός υπέστη ζημιά γύρω στις 7-8 Οκτωβρίου, μαζί με δύο καλώδια τηλεπικοινωνιών που συνδέουν την Εσθονία με τη Φινλανδία και τη Σουηδία.

Ενώ οι έρευνες συνεχίζονται ο υπουργός Ευρωπαϊκών Υποθέσεων της Φινλανδίας Αντερς Αντλερκρέουτζ είπε ότι είναι δύσκολο να πιστέψει κανείς ότι η δολιοφθορά στον υποθαλάσσιο αγωγό φυσικού αερίου ήταν τυχαία ή ότι συνέβη εν αγνοία του Πεκίνου.

«Δεν είμαι ο καπετάνιος αλλά πιστεύω ότι θα παρατηρούσατε ότι σέρνετε μια άγκυρα πίσω σας για εκατοντάδες χιλιόμετρα», είπε ο Αντλερκρέουτζ σε συνέντευξή του την Πέμπτη στις Βρυξέλλες. «Νομίζω ότι όλα δείχνουν ότι ήταν σκόπιμα. Αλλά φυσικά, μέχρι στιγμής, κανείς δεν το έχει παραδεχτεί».

Από τις φινλανδικές αρχές ταυτοποιήθηκε ως ύποπτο το κινεζικό πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Newnew Polar Bear, το οποίο πιστεύεται ότι έσυρε την άγκυρά του στον βυθό της Βαλτικής Θάλασσας, κόβοντας τα καλώδια και τις γραμμές φυσικού αερίου. Η άγκυρα —η οποία ζυγίζει 6.000 κιλά— ανασύρθηκε λίγα μέτρα από το σημείο της ζημιάς.

Η Φινλανδία και η Εσθονία ήρθαν σε επαφή με τις κινεζικές αρχές ζητώντας τη συνεργασία τους στην έρευνα. Οι δύο ευρωπαϊκές χώρες ζήτησαν να στείλουν εκπροσώπους στο Πεκίνο για να ερευνήσουν το σκάφος, το οποίο τώρα βρίσκεται καθοδόν προς ένα κινεζικό λιμάνι.

Ο Αντλερκρέουτζ είπε ότι δεν ξέρει εάν η ενέργεια εγκρίθηκε από την κινεζική κυβέρνηση. Αλλά η επικείμενη επιστροφή του πλοίου στην Κίνα εγείρει ορισμένα ερωτήματα, είπε. «Αν εγώ ως καπετάνιος είχα κάνει κάτι που η κινεζική κυβέρνηση δεν θα ενέκρινε, τότε θα ανησυχούσα να επιστρέψω στην Κίνα», είπε.

Ο Εσθονός υπουργός Άμυνας Χάνο Πέβκουρ είχε εκφράσει παρόμοιες σκέψεις σε συνέντευξή του σε τηλεοπτικό σταθμό της Σουηδίας λέγοντας ότι ο καπετάνιος του πλοίου έσυρε μια άγκυρα για περισσότερα από 180 χιλιόμετρα.

Η καταστροφή αυτού του αγωγού στη Βαλτική έγινε ένα περισσότερο από ένα χρόνο αφού οι αγωγοί φυσικού αερίου Nord Stream που συνδέουν τη Ρωσία με τη Γερμανία υπέστησαν ζημιές από πολλές εκρήξεις. Το περιστατικό Balticconnector εγείρει περισσότερες ανησυχίες σχετικά με την ασφάλεια των υποθαλάσσιων υποδομών ζωτικής σημασίας.

Documento Newsletter