Το φιλικό… πρόσωπο της εφορίας επιχειρεί να δείξει η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), στελέχη της οποίας εργάζονται πάνω στο μοντέλο του… «εφοριακού της γειτονιάς», αντιγράφοντας στην ουσία την αγγλική υπηρεσία HMRC.
Και όχι μόνο αυτό, αλλά μεταξύ άλλων γίνονται συζητήσεις και για καθιέρωση των φορολογικών ελέγχων κατόπιν ραντεβού και με προειδοποίηση τουλάχιστον επτά ημερών, όπως συμβαίνει στο Ηνωμένο Βασίλειο, προκειμένου ο φορολογούμενος και εν προκειμένω ο επιτηδευματίας ή ο ελεύθερος επαγγελματίας να έχει το χρονικό περιθώριο να προετοιμαστεί.
Από το ληξιαρχείο στην εφορία
Σε κάθε περίπτωση πάντως, σύμφωνα με πληροφορίες του Documento, το μεγάλο θέμα που προωθεί η φορολογική αρχή και θα έχει ετοιμαστεί μέχρι τέλος του χρόνου είναι η διασύνδεση της εφορίας με το ληξιαρχείο, που σημαίνει ότι γάμοι, θάνατοι και απώλειες ταυτοτήτων θα δηλώνονται αυτομάτως στην εφορία χωρίς να απατείται η μεταβαση του φορολογούμενου (ή των συγγενών αν πρόκειται για θανόντα) σε αυτήν, όπως γίνεται σήμερα. Με αυτό τον τρόπο θα πραγματοποιείται άμεσα και η διαγραφή του θανόντα από τα μητρώα της εφορίας. Και ταυτόχρονα θα διεκπεραιώνονται ταχύτερα θέματα κληρονομιών, ενώ θα κλείνει ο ηλεκτρονικός λογαριασμός του θανόντα προκειμένου να αποφευχθούν και λαθροχειρίες. Υπενθυμίζεται ότι τα λανθασμένα ΑΦΜ έχουν στοιχίσει στο δημόσιο περισσότερα από 5 δισ. ευρώ σε καταβολή παράνομων συντάξεων.
Κατά τα άλλα, με βάση το μοντέλο της αγγλικής HMRC, η ΑΑΔΕ στρέφει το ενδιαφέρον της στην εξυπηρέτηση των πολιτών αλλάζοντας εκ βάθρων τα δεδομένα, καθώς όπως φαίνεται υπάρχει ανάγκη ενημέρωσης του πολίτη, των λογιστών και των επιχειρήσεων.
Σχεδιάζει ένα πλέγμα μέτρων (το οποίο σημειωτέον βρίσκεται ακόμη στα σπάργανα) τα οποία θα οδηγήσουν στην όσο το δυνατόν καλύτερη εξυπηρέτηση των φορολογουμένων και περιλαμβάνουν εφοριακούς που θα πραγματοποιούν επισκέψεις σε απομακρυσμένες περιοχές –σε πρώτη φάση– και τη δημιουργία ηλεκτρονικών οδηγών με online ερωτήσεις και απαντήσεις για τα σημαντικότερα ζητήματα που απασχολούν σήμερα τους πολίτες. Στο πλαίσιο αυτό σχεδιάζεται η σύσταση κινητών συνεργείων εξυπηρέτησης φορολογούμενων, τα οποία σε συνεννόηση με τους δήμους θα ενημερώνουν τους φορολογούμενους.
Αρχή από τα Δωδεκάνησα
Με βάση το σχέδιο, για παράδειγμα, ο προϊστάμενος της εφορίας της Ρόδου θα ενημερώνει τους δημάρχους των μικρών Δωδεκανήσων ότι επίκειται η άφιξη κλιμακίου εφοριακών προκειμένου να ενημερωθούν οι πολίτες. Σε χώρο που πιθανόν να διαθέσει το δημαρχείο κάθε φορολογούμενος θα μπορεί να έχει κατ’ ιδίαν συνάντηση με τους εφοριακούς και να ζητάει πληροφορίες ή λύσεις για το πρόβλημα που τον απασχολεί. Με βάση τον προγραμματισμό το κλιμάκιο θα παραμένει σε κάθε νησί για διάστημα δύο ημερών, ενώ το ραντεβού θα ανανεώνεται κάθε μήνα.
Όπως προαναφέρθηκε, σε πρώτη φάση το σχέδιο θα εφαρμοστεί στις απομακρυσμένες περιοχές και συγκεκριμένα –και πιλοτικά– στα Δωδεκάνησα. Επίσης, η ΑΑΔΕ συζητεί την προοπτική δημιουργίας περιπτέρων σε χώρους των δημαρχείων όπου μέσω Skype οι φορολογούμενοι θα συνδέονται με την εφορία τους ή τα κεντρικά της ΑΑΔΕ, όπου θα μπορούν να ζητούν βοήθεια για θέματα που άπτονται της φορολογικής νομοθεσίας.