Μειώνονται οι τιμές στο φυσικό αέριο! Καθώς επεκτείνεται το δίκτυο, οι χρήστες που ζητούν να συνδεθούν αυξάνονται και βεβαίως ο όγκος της κατανάλωσης, οπότε υπάρχουν περιθώρια για μείωση της τιμής.
Η αρχή γίνεται από τη Θεσσαλονίκη και τη Θεσσαλία. Ηδη την περασμένη εβδομάδα η διοίκηση της Εταιρείας Διανομής Αερίου Θεσσαλονίκης – Θεσσαλίας [ελέγχεται κατά 51% από τη Δημόσια Επιχείρηση Αερίου (ΔΕΠΑ) και κατά 49% από τον ιταλικό ενεργειακό κολοσό ΕΝΙ] απέστειλε επιστολή στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) για να εγκρίνει μείωση, έστω και οριακή, στα τιμολόγια του φυσικού αερίου, η οποία θα περάσει στους πελάτες των εταιρειών λιανικής που χρησιμοποιούν το δίκτυο.
Σε δεύτερο χρόνο και ανάλογα με την αύξηση των χρηστών και στην περιοχή ευθύνης της Δημόσιας Επιχείρησης Δικτύων Διανομής Αερίου (ΔΕΔΔΑ), η οποία φροντίζει για την αύξηση των δικτύων στην περιοχή της Αττικής και την υπόλοιπη Ελλάδα, αναμένονται, επίσης, μειώσεις. Οι κάτοικοι της Θεσσαλίας και της Θεσσαλονίκης είναι πιθανό να δουν και νέες μειώσεις από τον επόμενο χρόνο, αφού η εταιρεία διανομής έχει βάλει σε φάση ένταξης στο δίκτυό της και τον νομό Χαλκιδικής.
Οπως εξήγησε στο Documento ο γενικός διευθυντής της ΕΔΑ Θεσσαλονίκης – Θεσσαλίας Λεωνίδας Μπακούρας, για πρώτη φορά στην Ελλάδα υιοθετήθηκε η τεχνολογία CNG και συγκεκριμένα η δημιουργία ενός αυτόνομου τοπικού δικτύου όπου η μεταφορά του αερίου γίνεται οδικά, σε συμπιεσμένη μορφή CNG, σε ειδικό σταθμό αποσυμπίεσης που κατασκευάστηκε από την ΕΔΑ ΘΕΣΣ στην πόλη, καθώς η εν λόγω περιοχή δεν είναι συνδεδεμένη με το δίκτυο αγωγών διανομής της Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για τον Λαγκαδά, όπου παρέχεται φτηνό καύσιμο σε 150 κατοίκους και επιχειρήσεις!
Η εν λόγω τεχνολογία χρησιμοποιείται για την τροφοδοσία περιοχών με έως 10 χιλιάδες κατοίκους καθώς οικονομοτεχνικά δεν δικαιολογείται η κατασκευή αγωγού, αλλά συμφέρει το φυσικό αέριο να μεταφέρεται με ειδικά διασκευασμένα φορτηγά βυτιοφόρα. Το αέριο φορτώνεται από τον σταθμό συμπίεσης που βρίσκεται εντός του δικτύου διανομής και φτάνει στον σταθμό αποσυμπίεσης όπου στη συνέχεια συνδέεται με το τοπικό αυτόνομο δίκτυο που διανέμει το αέριο στους χρήστες.
Το πείραμα πέτυχε
Ο πρώτος σταθμός που κατασκεύασε στον Λαγκαδά η ΕΔΑ Θεσσαλονίκης – Θεσσαλίας κόστισε 270 χιλιάδες ευρώ και τους τελευταίους τέσσερις μήνες ειδικά φορτία CNG εξασφαλίζουν την τροφοδοσία του τοπικού δικτύου για τρεις έως πέντε ημέρες ανάλογα με την κατανάλωση. Μάλιστα, κατά την πρόσφατη κακοκαιρία δοκιμάστηκε υπό ακραίες καιρικές συνθήκες το σύστημα του εικονικού αγωγού, περνώντας τις εξετάσεις με άριστα, αφού η μεταφορά των φορτίων έγινε απρόσκοπτα και ταυτόχρονα, παρά τις υψηλές καταναλώσεις, καλύφθηκαν οι ανάγκες των καταναλωτών όπως θα συνέβαινε εάν υπήρχε πραγματικός αγωγός που να συνδέει τον Λαγκαδά με το δίκτυο της Θεσσαλονίκης.
Επέκταση σε Χαλκιδική…
Μάλιστα μετά τον Λαγκαδά, κατασκευάστηκαν και άλλοι σταθμοί τόσο στη Θεσσαλονίκη (Κουφάλια, Χαλάστρα) όσο και τη Θεσσαλία (Τύρναβος, Ελασσόνα, Καλαμπάκα) ενώ για το 2019 σχεδιάζεται να συνδεθούν ο Παλαμάς, η Αγιά και οι Σοφάδες. Ταυτόχρονα τις επόμενες ημέρες ξεκινά η μελέτη που θα καθορίσει εάν θα κατασκευαστεί ανάλογος σταθμός και δίκτυο και στη Χαλκιδική, με στόχο εάν κριθεί συμφέρον μέχρι το καλοκαίρι του 2020 να υπάρχει αέριο και εκεί.
Οι επενδύσεις συνολικά για επεκτάσεις δικτύου, σύμφωνα με το πρόγραμμα ανάπτυξης για την πενταετία 2019-2013, φτάνουν τα 92,7 εκατ. ευρώ. Βάσει του ίδιου προγράμματος ανάπτυξης προβλέπεται αύξηση του δικτύου των αγωγών κατά 301 χλμ. Σήμερα το δίκτυο διανομής σε Θεσσαλονίκη και Θεσσαλία φτάνει τα 2.323,1 χλμ. και έχουν επενδυθεί συνολικά 546,1 εκατ. ευρώ.
Το 2019 προβλέπεται να συνδεθούν στη Θεσσαλονίκη τέσσερις πε- ριοχές στον Δήμο Θέρμης και μία στον Δήμο Θερμαϊκού, ενώ στη Θεσσαλία θα συνδεθούν η Νέα Αγχίαλος και οι Μικροθήβες του Δήμου Βόλου. Σήμερα το 60% του πληθυσμού καλύπτεται με φυσικό αέριο και ανά 6,2 μέτρα δικτύου υπάρχει μία σύνδεση. Στόχος είναι στο τέλος του πενταετούς προγράμματος το ποσοστό κάλυψης του πληθυσμού να φτάσει το 65% και οι συνδέσεις από 338 χιλιάδες να φτάσουν τις 395 χιλιάδες το 2023.
Σε ό,τι αφορά τα τέλη διανομής, παρά το γεγονός ότι στη διετία 2017-2018 προστέθηκαν 189,7 χιλιόμετρα δικτύου, με τις επενδύσεις να έχουν φτάσει τα 43,1 εκατ. ευρώ, εντούτοις τα τέλη για τους καταναλωτές μειώθηκαν έστω και οριακά λόγω αυξημένων όγκων κατανάλωσης.
…και στα νησιά
Στο μεταξύ επέκταση του δικτύου φυσικού αερίου σε 43 πόλεις της περιφέρειας και στα μεγάλα νησιά (Κρήτη, Ρόδος, Μυτιλήνη, Σάμος και Χίος) με στόχο την τροφοδοσία περισσότερων από 32.000 καταναλωτών, κυρίως οικιακών, προβλέπει το πενταετές (2018-2022) πρόγραμμα ανάπτυξης της ΔΕΔΔΑ το οποίο τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση από τη ΡΑΕ.
Το συνολικό ύψος των επενδύσεων διαμορφώνεται στα 190,8 εκατ. ευρώ και θα χρηματοδοτηθεί από το ΕΣΠΑ (50%), από δανεισμό (40%) και από ίδια κεφάλαια της εταιρείας. Συνολικά με την κατασκευή των νέων δικτύων προβλέπεται να τροφοδοτηθούν 27.869 νέοι οικιακοί πελάτες, 4.833 εμπορικοί και 82 βιομηχανίες.