Ερώτηση για την εκτεταμένη θαλάσσια ρύπανση από το ναυάγιο του δεξαμενόπλοιου «Αγία Ζώνη ΙΙ» στην περιοχή της Σαλαμίνας και του παραλιακού μετώπου της Αθήνας κατέθεσαν στη Βουλή προς τους υπουργούς Ναυτιλίας και Περιβάλλοντος οι βουλευτές του ΚΚΕ Διαμάντω Μανωλάκου, Γιάννης Γκιόκας, Λιάνα Κανέλλη, Χρήστος Κατσώτης και Θανάσης Παφίλης.
Ζητούν, μεταξύ άλλων, την άμεση διερεύνηση των πραγματικών αιτιών του ναυαγίου, την απορρύπανση της περιοχής και την οικονομική βοήθεια των πληγέντων.
Αναλυτικά η ερώτηση:
«Το ναυάγιο του Δεξαμενόπλοιου “ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ” στις 10/9/17 στην περιοχή της νήσου Αταλάντης στη Σαλαμίνα έχει προκαλέσει μεγάλης έκτασης θαλάσσια ρύπανση με καταστροφικές περιβαλλοντικές και σοβαρές οικονομικές επιπτώσεις. Η πετρελαιοκηλίδα έπληξε ιδιαίτερα τη Σαλαμίνα και επεκτάθηκε στην Πειραϊκή ακτή και τη Φρεαττύδα, καταστρέφοντας παραλίες, αλιευτικές και τουριστικές περιοχές, ενώ η δυσοσμία είναι αφόρητη.
Οι ευθύνες της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ είναι πολύ μεγάλες. Τα μέτρα εξασφάλισης της στεγανοποίησης του πλοίου και απορρύπανσης ήταν ανεπαρκέστατα, χάθηκε πολύτιμος χρόνος. Ενώ ακόμα και στη συνέχεια τα μέσα και τα συνεργεία που διατέθηκαν ήταν αναντίστοιχα με το μέγεθος της ρύπανσης και της καταστροφής. Ουσιαστικά ολόκληρος ο Σαρωνικός Κόλπος απειλείται με οικολογική καταστροφή απροσδιόριστων διαστάσεων.
Το ναυάγιο του Δεξαμενόπλοιου “ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ” αναδεικνύει τα οξυμένα προβλήματα που αφορούν τόσο την προστασία της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα, όσο και την προστασία του περιβάλλοντος. Η οδυνηρή αυτή εξέλιξη τονίζει πως το κυνήγι του εφοπλιστικού κέρδους και η πολιτική που υπηρετεί τα συμφέροντα του κεφαλαίου είναι πηγή μεγάλων κινδύνων για τους ναυτεργάτες, για το λαό μας.
Το πλοίο που ναυάγησε είναι υπερήλικο, 45 ετών και το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, οι αρμόδιες αρχές, το είχαν εφοδιάσει με πιστοποιητικά ασφάλειας και αξιοπλοΐας, παρά το γεγονός ότι αντικειμενικά, αλλά και μέσω καταγγελιών έχει αναφερθεί πως το πλοίο ήταν επικίνδυνο και επικρατούσε διαλυτική κατάσταση στο μηχανοστάσιο, ήταν πολύ φθαρμένες, διάτρητες οι σωληνώσεις κ.ά.
Η οργανική σύνθεση είναι ανεπαρκής και το πλοίο -αν και φορτωμένο- με καύσιμα και αγκυροβολημένο διέθετε μόνο δύο μέλη του πληρώματος στη βάρδια.
Σε μια περιοχή, με επίκεντρο το λιμάνι του Πειραιά που υπάρχει πολύ αυξημένη κίνηση δεξαμενόπλοιων και υγραεριοφόρων πλοίων με επικίνδυνα φορτία, που -σε περίπτωση ατυχήματος- μπορεί να τεθούν σε κίνδυνο πολλές ανθρώπινες ζωές και να προκληθούν μεγάλες ζημιές, τα μέτρα πρόληψης – ασφαλείας είναι ανεπαρκέστατα ή και ανύπαρκτα. Ενώ, όπως αποδείχθηκε, ο κρατικός μηχανισμός ούτε είναι προσανατολισμένος, ούτε διαθέτει τα κατάλληλα μέσα, γι’ αυτό και δεν μπόρεσε να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις της έγκαιρης και αποτελεσματικής αντιμετώπισης του ναυαγίου.
Επιβεβαιώνεται ότι -και σε αυτό τον τομέα- οι ανάγκες του λαού για προστασία από τέτοια φαινόμενα δεν χωράνε στις επιδιώξεις του κεφαλαίου για κερδοφορία. Ο κρατικός προϋπολογισμός, που απλόχερα δίνει δισ. ευρώ στο κεφάλαιο, είναι ιδιαίτερα φειδωλός όσον αφορά τις λαϊκές ανάγκες. Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ, το Υπουργείο Ναυτιλίας, μαζί με τους εφοπλιστές, συνεχίζουν την πολιτική των προκατόχων τους, των κυβερνήσεων της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ, σύμφωνα με την οποία όλα υποτάσσονται στο κέρδος, περιφρονώντας επιδεικτικά τους κανόνες ασφαλείας και αξιοπλοΐας των πλοίων.
Το ναυάγιο του δεξαμενόπλοιου στη Σαλαμίνα αποδεικνύει πως το κίνητρο του κέρδους δεν μπορεί να συμβαδίσει με την προστασία της ζωής και της υγείας των εργαζομένων, την προστασία του περιβάλλοντος. Γι’ αυτό απαιτείται η κυβέρνηση να πάρει όλα τα αναγκαία μέτρα, για την άμεση αντιμετώπιση της ρύπανσης και η πλοιοκτήτρια εταιρεία να αναλάβει το κόστος, για να μη μετακυλιστεί στο λαό.
Ερωτώνται οι κ.κ. υπουργοί τι άμεσα μέτρα θα πάρουν:
– Για την άμεση διερεύνηση των πραγματικών αιτιών του ναυαγίου, τη μη τήρηση των κανόνων αξιοπλοΐας – ασφαλείας του πλοίου και την πραγματοποίηση αυστηρών ελέγχων ιδιαίτερα σε υπερήλικα πλοία.
– Για την απορρύπανση της περιοχής που έχει γεμίσει πετρέλαιο και πίσσα συνεχίζοντας να μολύνει το Σαρωνικό και ταυτόχρονα να δοθεί άμεσα οικονομική βοήθεια σε μικροεπαγγελματίες αυτοαπασχολούμενους στον τουρισμό, την εστίαση κ.ά., αλλά και στους ψαράδες, που πλήττονται οικονομικά από τις επιπτώσεις της ρύπανσης, με απαλλαγή από τον ΕΝΦΙΑ και άλλους φόρους, το πάγωμα δανείων κ.ά.
– Για την κατάρτιση σχεδίου και τη λήψη ουσιαστικών μέτρων πρόληψης ναυτικών ατυχημάτων.
– Για την εξασφάλιση οργανικών συνθέσεων που αντιστοιχούν στις ανάγκες των πλοίων, την επαρκή στελέχωση των αρμόδιων κρατικών υπηρεσιών και τον ουσιαστικό έλεγχο της εργοδοτικής ευθύνης, από ελεγκτικούς μηχανισμούς, όπως και για τη λήψη όλων των αναγκαίων μέτρων ασφάλειας των πλοίων και των λιμανιών, τη διασφάλιση της προστασίας της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα, συνολικά των εργαζομένων, της δημόσιας υγείας και του περιβάλλοντος, από ενδεχόμενα “ατυχήματα” μεγάλης έκτασης».