Όλα ξεκίνησαν πέρσι, όταν στα χωριά Χέρξαϊμ της δυτικής Γερμανίας και Σβίρινεν στα βόρεια της χώρας βρέθηκαν χαραγμένες σε καμπάνες σβάστικες και επιγραφές υπέρ του Χίτλερ.
Τότε, σύμφωνα με ρεπορτάζ του BBC, το συμβούλιο της ενορίας του Χέρξαϊμ αποφάσισε να κρατήσουν τις καμπάνες ως «ενθύμιο κατά της βίας και της αδικίας». Ωστόσο, δεν ήταν όλοι σύμφωνοι με αυτή την αμφιλεγόμενη απόφαση. Ανώνυμοι διαφωνούντες πήραν την κατάσταση στα χέρια τους, μπήκαν κρυφά στην εκκλησία και έσβησαν την επίμαχη επιγραφή λαξεύοντας την καμπάνα.
Πρόσφατα το ζήτημα ήρθε είδε και πάλι στην επικαιρότητα, καθώς οι εισαγγελικές αρχές του κρατιδίου της Θουριγγίας στην κεντρική Γερμανία έχουν δεχτεί αρκετά παράπονα για την ύπαρξη αντίστοιχων επιγραφών σε πέντε καμπαναριά της περιοχής.
Πίσω από τη δημοσιοποίηση τόσο των φετινών όσο και των περσινών καταγγελιών βρίσκεται ο Γερμανός ακτιβιστής Γκίλμπερτ Κάλενμπορν. Είναι ο ίδιος που απευθύνθηκε στις αρχές κατηγορώντας την Ευαγγελική Εκκλησία ότι «διατηρεί και συνεχίζει να χρησιμοποιεί» έξι καμπάνες σε πέντε εκκλησίες «κατά παράβαση του Ποινικού Κώδικα, ο οποίος απαγορεύει τη συντήρηση και τη χρήση αντισυνταγματικών, απαγορευμένων ναζιστικών συμβόλων», αφότου τα παράπονά του στην Ευαγγελική Εκκλησία πριν τα Χριστούγεννα δεν εισακούστηκαν.
Το τοπικό συμβούλιο της Ευαγγελικής Εκκλησίας αναμένεται να συζητήσει το θέμα τον Απρίλιο με τις αρχές της Θουριγγίας και τον επικεφαλής της εβραϊκής κοινότητας του κρατιδίου, η οποία έχει ήδη γνωστοποιήσει την επιθυμία της να απομακρυνθούν οι συγκεκριμένες καμπάνες.
Η κεντρική ηγεσία της Εκκλησίας νίπτει τας χείρας της διαμηνύοντας ότι το συμβούλιο της κάθε ενορίας είναι υπεύθυνο να αποφασίσει πώς θα διαχειριστεί την υπόθεση των «καμπάνων του Χίτλερ».
Ωστόσο, αν το ζήτημα ανέλθει σε ποινικό, το Σύνταγμα της Γερμανίας υπερισχύει των αξιώσεων της Εκκλησίας περί ιδιωτικής ιδιοκτησίας, αν και στην περίπτωση του Χέρξαϊμ κάτι τέτοιο δεν συνέβη.