Εξόχως σημαντικά είναι τα συμπεράσματα της επιστημονικής έρευνας στο μαθητικό πληθυσμό των Ιονίων Νήσων για τη χρήση εξαρτησιογόνων ουσιών και άλλες εξαρτητικές συμπεριφορές όπως το διαδίκτυο και τον τζόγο.
Με μια πρώτη ανάγνωση αντιλαμβάνεται κανείς πως είναι σχετικά βελτιωμένη -συνολικά- η εικόνα της χρήσης εξαρτησιογόνων ουσιών στους μαθητές 14-17 ετών της περιφέρειας το 2017, συγκριτικά με το 2011. Εντούτοις, ένας στους 8 (κυρίως αγόρια) καπνίζει καθημερινά, ένας στους 9 (κυρίως αγόρια) κατανάλωσε αλκοόλ πάνω από 10 φορές τον τελευταίο μήνα, και ένας στους 12 (κυρίως αγόρια) έχει κάνει χρήση παράνομης ουσίας πάνω από 3 φορές σε όλη τη ζωή.
Μεταξύ 2011 και 2017 αυξήθηκε σημαντικά το ποσοστό των μαθητών στο Ιόνιο που θεωρούν τη δοκιμή κάνναβης ‘ακίνδυνη’, καταδεικνύοντας τάση προς ενδεχόμενη απενοχοποίηση της χρήσης της. Η προσκόλληση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και στα ηλεκτρονικά (διαδικτυακά) παιχνίδια φαίνεται ότι καθορίζει το ποιόν του ελεύθερου χρόνου μεγάλης μερίδας εφήβων, αποτελώντας πρόκληση εξίσου για γονείς και επαγγελματίες πρόληψης στην περιφέρεια, αφού ένας στους 3 (κυρίως κορίτσια) έχει ‘προσκόλληση’ στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, σχεδόν ένας στους 5 (κυρίως αγόρια) έχει ‘προσκόλληση’ στα ηλεκτρονικά παιχνίδια και ένας στους 5 μαθητές 14-17 ετών στα Ιόνια έχει ‘παίξει’ τον τελευταίο χρόνο χρήματα σε πρακτορείο.
Αν και η χρήση παράνομων ουσιών στην περιοχή του Ιονίου παραμένει σταθερή μεταξύ 2011 και 2017, το κάπνισμα, η κατανάλωση οινοπνευματωδών και η χρήση «νόμιμων» ουσιών –όπως τα εισπνεόμενα και τα ψυχοδραστικά φάρμακα–, φαίνεται να μειώνονται. Ωστόσο, υπάρχει ανησυχία για τη σημαντική αύξηση κατά την ίδια περίοδο του ποσοστού των μαθητών που θεωρούν τη δοκιμή της κάνναβης ‘ακίνδυνη’ αλλά και για τα υψηλά ποσοστά προσκόλλησης των εφήβων της περιοχής σε δραστηριότητες όπως η κοινωνική δικτύωση (κορίτσια) και στα ηλεκτρονικά παιχνίδια (αγόρια).
Σε σχολεία της Περιφέρειας
Αξίζει να σημειωθεί ότι η έρευνα που πραγματοποιήθηκε για το μαθητικό πληθυσμό της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων είναι η μοναδική που διεξήχθη σε επίπεδο Περιφέρειας στην Ελλάδα τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο. Τα παραπάνω αποτελούν τα κύρια ευρήματα που περιλαμβάνονται στην Έκθεση για την έρευνα με τίτλο “Επιστημονική έρευνα στο μαθητικό πληθυσμό των Ιονίων Νήσων για τη χρήση εξαρτησιογόνων ουσιών και άλλες εξαρτητικές συμπεριφορές”, που δημοσιοποιήθηκε από το ΕΠΙΨΥ σε εκδήλωση που συνδιοργάνωσε η Περιφέρεια Ιονίων Νήσων και το Κέντρο Πρόληψης Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας Περιφερειακής Ενότητας Κέρκυρας και πραγματοποιήθηκε με τη συμμετοχή και των Κέντρων Πρόληψης Ζακύνθου, Κεφαλληνίας-Ιθάκης και Λευκάδας και εκπροσώπους φορέων από τη σχολική και ευρύτερη τοπική κοινότητα, στην αίθουσα της Ιατροχειρουργικής Εταιρείας Κέρκυρας.
Η έρευνα –η οποία χρηματοδοτήθηκε από την Περιφέρεια Ιονίων Νήσων– διεξήχθη κατά το σχολικό έτος 2016/17 με την επιστημονική εποπτεία του ΕΠΙΨΥ και τη συνεργασία των Κέντρων Πρόληψης των εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας του ΟΚΑΝΑ/Τοπικής αυτοδιοίκησης των νομών Ζακύνθου, Κέρκυρας, Κεφαλονιάς-Ιθάκης και Λευκάδας. Συνδέεται επιστημονικά με την αντίστοιχη Πανελλήνια έρευνα του ΕΠΙΨΥ, η οποία υλοποιείται στην Ελλάδα ανά τετραετία ήδη από το 1984 (αρχικά από την Α’ Ψυχιατρική Κλινική του Πανεπιστημίου Αθηνών).
Το δείγμα
Με την έγκριση του Υπουργείου Παιδείας, στην έρευνα συμμετείχαν 3.272 μαθητές/-ριες ηλικίας 14-17 ετών (Γ’ Γυμνασίου-Γ’ Λυκείου) από 79 Γυμνάσια και Λύκεια των τεσσάρων νομών, τα οποία επιλέχθηκαν τυχαία. Μετά από τη σύμφωνη γνώμη των διοικήσεων των σχολικών μονάδων, ανώνυμα ερωτηματολόγια χορηγήθηκαν ομαδικά μέσα στη σχολική αίθουσα από εκπαιδευμένα στελέχη και συνεργάτες των 4 Κέντρων Πρόληψης των εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας του ΟΚΑΝΑ/Τοπικής αυτοδιοίκησης στην Περιφέρεια Ιονίων Νήσων. Η συμμετοχή στην έρευνα ήταν για τα σχολεία και τους μαθητές προαιρετική, ενώ πριν από τη χορήγηση των ερωτηματολογίων ζητήθηκε γονική συναίνεση. Τα ευρήματα της έρευνας, τα οποία συγκρίνονται επιπλέον με τα ευρήματα της αντίστοιχης που είχε διενεργηθεί και το 2011, προσφέρουν πολύτιμο υλικό για την αποτύπωση των αναγκών, το σχεδιασμό και την αξιολόγηση των παρεμβάσεων για τον περιορισμό του φαινομένου της χρήσης και της εξάρτησης στους εφήβους.
Πηγή: imerazante