Έρευνα ΣΕΛΠΕ: Με «τρικ» οι εργαζόμενοι προσπαθούν να παρατείνουν τις διακοπές τους

Έρευνα ΣΕΛΠΕ: Με «τρικ» οι εργαζόμενοι προσπαθούν να παρατείνουν τις διακοπές τους

Με την ακρίβεια να καλπάζει, η εξοικονόμηση χρημάτων στις διακοπές έχει γίνει η νούμερο 1 προτεραιότητα για τον μέσο Έλληνα, όμως αποκαλύπτει έρευνα του Συνδέσμου Επιχειρήσεων & Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος. Το μαγείρεμα, η διαμονή στο εξοχικό μαζί με άλλα οικονομικά «τρικ» είναι μερικές από τις λύσεις που επιλέγουν όσοι θα πάνε διακοπές φέτος, ώστε να επεκτείνουν τη παραμονή τους.

Διαβάστε επίσης: Wiener Zeitung: Οι μισοί Έλληνες δεν πάνε διακοπές

Η έρευνα για την αγορά των διακοπών 2023 του ΣΕΛΠΕ που υλοποιήθηκε με την επιστημονική υποστήριξη του εργαστηρίου ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών την περίοδο 3-5 Ιουνίου 2022 σε δείγμα 880 καταναλωτών, αποκαλύπτει ενδιαφέροντα στοιχεία για το πώς θα επιλέξουν να κάνουν διακοπές οι Ελληνίδες και οι Έλληνες το καλοκαίρι του 2023.

Βάσει των αποτελεσμάτων της έρευνας, η πλειονότητα επιλέγει τις εξοχικές κατοικίες, είτε για φιλοξενία (26%), είτε για διαμονή (22%). Το 20% εξ’ αυτών επιλέγουν την διαμονή σε ενοικιαζόμενα δωμάτια και μόνο το 9% την διαμονή σε ξενοδοχεία (7% χωρίς διατροφή και 2% με πλήρη διατροφή). Το 6% επιλέγει το camping ενώ το 6% επιλέγει το ταξίδι στο εξωτερικό.

Αξίζει να σημειωθεί πως σχεδόν ένας στους δύο αναφέρει πως κατά τη διάρκεια των διακοπών μαγειρεύει συχνά, γεγονός που σημαίνει πως επιχειρείται μια μείωση των δαπανών της εστίασης.

Συγχρόνως, το 66% των ερωτηθέντων απάντησε στους ερευνητές πως επισκέπτεται συχνά καταστήματα τροφίμων όπως σουπερμάρκετ ενώ το 53% αγοράζει τοπικά προϊόντα. Το 16% αγοράζει προϊόντα άλλων τύπων στις διακοπές του, όπως αναμνηστικά είδη, ρούχα, παπούτσια, κοσμήματα, παιχνίδια κλπ.

Επιπλέον, η μέση δαπάνη για αγορές προϊόντων στις διακοπές υπολογίζεται στα 230 ευρώ. Από αυτά τα 118 ευρώ (δηλαδή το 51%) αφορούν τις αγορές τροφίμων εκτός εστίασης, όπως αγορές από το σουπερμάρκετ, την μαγειρική στο κατάλυμα ή για απευθείας κατανάλωση στην παραλία. Τα 52 ευρώ αφορούν αγορές τουριστικών ειδών, όπως αναμνηστικά είδη και τα 59 ευρώ αγορές άλλων προϊόντων, όπως ρούχα, παπούτσια, παιχνίδια, κοσμήματα καθώς οι καταναλωτές εντάσσουν την αγοραστική εμπειρία στην καθημερινότητα των διακοπών τους. Βάσει των παραπάνω στοιχείων, υπολογίζεται πως η εγχώρια τουριστική δαπάνη από τον εσωτερικό τουρισμό θα ανέλθει στα 380 εκατ. ευρώ.

Σύμφωνα με τους ερωτηθέντες, η δαπάνη τους για τις φετινές διακοπές εκτιμάται ότι θα είναι μειωμένη κατά 15%. Όσον αφορά τους λόγους, από την έρευνα προκύπτει ότι κυρίαρχα οφείλεται στο μειωμένο εισόδημα λόγω των ανατιμήσεων των προϊόντων (με αύξηση από 63% σε 69%), το κόστος μεταφορικών (με μείωση από 52% σε 43%), το αυξημένο κόστος διαμονής (με αύξηση από 23% σε 38%) και το μειωμένο εισόδημα λόγω κόστους ενέργειας (με μείωση από 50% σε 37%).

Τα στοιχεία, επίσης, δείχνουν πως παρόλο υπάρχουν σοβαρά προβλήματα εξαιτίας των πληθωριστικών πιέσεων, ένα σημαντικό κομμάτι του πληθυσμού θα κάνει διακοπές και θα προβεί σε σημαντικές αγορές τη θερινή περίοδο, αν και με μειωμένη δαπάνη, γεγονός που βέβαια είναι αποτέλεσμα και της ευρύτερης τάσης για εξοικονόμηση χρημάτων.

Documento Newsletter