Άχρηστα προϊόντα, εξετάσεις υγείας και θεραπείες, με φεμινιστική ρητορική και μηνύματα προωθούν σε γυναίκες πολλές εταιρείες, σύμφωνα με ανάλυση από Αυστραλούς ερευνητές.
Σύμφωνα με τη σχετική μελέτη του πανεπιστημίου του Σίδνεϊ, που δημοσιεύθηκε στο British Medical Journal, τα προωθητικά σλόγκαν, αλλά και γενικότερα το «φεμινιστικό» μάρκετινγκ που χρησιμοποιούν αντιγράφουν στην λογική τους τα αντίστοιχα μηνύματα για προώθηση ανθυγιεινών προϊόντων όπως ο καπνός και το αλκοόλ.
Οι εταιρείες υποτίθεται ότι προωθούν «θετικά» μηνύματα προς τις γυναίκες που στοχεύουν στην ευημερία και την ευεξία τους, καλώντας τες να «αναλάβουν την ευθύνη για την υγεία τους» όμως στην ουσία, κάνουν πιθανότερη την υπερδιάγνωση αλλά και τις περιττές θεραπείες. Αυτό σύμφωνα με τους ερευνητές, ενέχει τον κίνδυνο να προκαλέσει μεγαλύτερες βλάβες από αυτές που υποτίθεται ότι θέλει να «βελτιώσει».
Ένα από τα βασικά παραδείγματα της μελέτης είναι οι εφαρμογές παρακολουθήσεις της έμμηνου ρύσης, κάποιες εκ των οποίων υποτίθεται ότι έχουν και διαγνωστικές ικανότητες, εντοπίζοντας και καλά διάφορες παθήσεις, όπως το σύνδρομο πολυκυστικών ωοθηκών. Οι ερευνητές υποστηρίζουν ότι τα διαγνωστικά εργαλεία, οι μέθοδοι αλλά και τα δεδομένα αυτά, δεν είναι σίγουρο ότι είναι ακριβή, όπως και δεν είναι σίγουρο ότι υπάρχει κάποιο όφελος από την χρήση των εφαρμογών αυτών. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν για τις εφαρμογές αυτές: «Υπόσχονται χειραφέτηση και ενδυνάμωση μέσω της γνώσης και του ελέγχου του σώματος, παρά τα περιορισμένα στοιχεία ακριβείας και οφέλους».
Όπως αναφέρουν για να ξεκαθαρίσουν την θέση τους: «Το πρόβλημα δεν είναι η χρήση των τεχνολογιών υγείας, των εξετάσεων και των θεραπειών καθεαυτή, καθώς πολλές γυναίκες επωφελούνται σημαντικά και αποκτούν βελτιωμένη ποιότητα ζωής από την χρήση τους. Το πρόβλημα έγκειται στον τρόπο με τον οποίο το μάρκετινγκ και οι προσπάθειες θετικής μαρτυρίας προωθούν τέτοιες παρεμβάσεις σε πολύ μεγαλύτερη ομάδα γυναικών από αυτήν που θα μπορούσε να έχει όφελος από αυτές, χωρίς να κάνουν σαφείς τους περιορισμούς και τα όρια που έχουν».
Σημειώνουν επίσης ως παράδειγμα το μάρκετινγκ που γίνεται για το τεστ AMH, το οποίο μετρά τα επίπεδα της αντι-μυλλεριανής ορμόνης στο αίμα. Η ορμόνη συνδέεται με τον αριθμό των ωαρίων στις ωοθήκες, όμως το τεστ δεν μπορεί να προβλέψει αξιόπιστα τις πιθανότητες μιας γυναίκας να συλλάβει.
Παρά ταύτα, κλινικές γονιμότητας και διαδικτυακές εταιρείες εμπορεύονται και πωλούν το τεστ ως εργαλείο γονιμότητας, χρησιμοποιώντας φράσεις όπως «η πληροφορία είναι δύναμη» και «πάρτε την ευθύνη για τη γονιμότητα σας».
Αντίστοιχα σλόγκαν με «φεμινιστική» ρητορική, χρησιμοποιούν και οι εταιρείες τεχνολογίας που υπόσχονται διάγνωση αναπαραγωγικών «προβλημάτων», αλλά και πάλι οι κλινικές γονιμότητας που παρέχουν την υπηρεσία της κατάψυξης ωαρίων, χωρίς να συμπεριλαμβάνουν στα μηνύματα τους τα πιθανά αποτελέσματα και τους κινδύνους από τις παρεμβάσεις αυτές.
Δείτε επίσης:
Τέμπη: Πάνω από 350.000 οι υπογραφές στο ψήφισμα Καρυστιανού – Δείτε πώς μπορείτε να υπογράψετε